Announcement

Collapse
No announcement yet.

kuinka m20:stä 80hv/litra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joni*
    BTCF Member
    • Nov 2005
    • 192
    • Vaasa

    #46
    Mulla löytyy tuollainen versio b25:sta--> http://www.btcf.fi/showcar.php?id=6492
    Täytyy sanoa että varsin onnistunut kone. Vääntöä löytyy todella hyvin alhaalta asti, eikä tehopiikkiä juurikaan esiinny. 1500rpm alkaen jaksaa jo melko hyvin kiihtyä vitosellakin ja potkua löytyy ylhäältäkin. Matka-ajossa ajotietokone on näyttänyt kulutuksen alle 7l.
    Z3 Roadster 2.8 -00

    Comment

    • jvakeva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2433
      • Kouvola

      #47
      Originally posted by Jonnyboy
      Mulla löytyy tuollainen versio b25:sta--> http://www.btcf.fi/showcar.php?id=6492
      Täytyy sanoa että varsin onnistunut kone. Matka-ajossa ajotietokone on näyttänyt kulutuksen alle 7l.
      kyllä. ja varmasti näyttää nostetuilla bensanpaineilla sinneppäinkään oikein..

      tosin tuolla ei ollut paineista mainintaa, mutta kuitenkin..
      B10 V8 # 108
      saab r560 8X4

      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

      Comment

      • Joni*
        BTCF Member
        • Nov 2005
        • 192
        • Vaasa

        #48
        Originally posted by jvakeva
        kyllä. ja varmasti näyttää nostetuilla bensanpaineilla sinneppäinkään oikein..

        tosin tuolla ei ollut paineista mainintaa, mutta kuitenkin..
        Vakiopaineet...en ole tarkemmin laskeskellut mutta ei se nyt ihan mitä sattuu näytä. Saahan sen toki viemään päälle 15l
        Last edited by Joni*; 29-12-2005, 21:25.
        Z3 Roadster 2.8 -00

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6935
          • N/A

          #49
          Lueskelin tän jutun aika hätäsesti, vaikuttais ihan hyviltä ideoilta rakentaa noista m20 osista sopiva pata.

          Sitten kuiteskin että siitä sais kaikki irti ni ei muutaku motronic lähempään lampeen ja joku oikee ruisku tilalle.

          Varmasti pääsee yli 200hv:n ja sais vielä sen pensataloudenkin kuntoon, kun ois ruisku just ajantasalla.

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #50
            Pakko heittää aiheeseen liittyen suoria lainauksia Jarmo Sukavan tekstistä 520i:n koeajoraportista TM:n numerosta 9/88:
            "Ei mikään voimanpesä, mutta erittäin laaja-alainen moottori."
            "Moottorin ääni muistuttaa turbiinia, se vetää tasaisesti, mutta voimaa ei tunnu olevan ylenpalttisesti."
            "Kiihtyvyys suorastaan yllätti - 0-100 km/h: 11,3 s. Melko hyvä aika BMW:n pehmoon luonteeseen nähden, ja parempi kuin valmistaja ilmoittaa."
            "Lähdössä tarvittiin melkoisesti kierroksia koska moottorin vääntömomentti on niinkin ylhäällä kuin 4300 r/min."

            Aikanaan ilmeisesti "ihan jees" moottori siis.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • mukko
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 5965
              • Uleåborg

              #51
              ..........
              Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:01.
              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

              Save the World, Fuck The Fuel Economy
              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #52
                Originally posted by Jonnyboy
                Vakiopaineet...en ole tarkemmin laskeskellut mutta ei se nyt ihan mitä sattuu näytä. Saahan sen toki viemään päälle 15l
                Mutta suuttimet on vaihdettu isompiin...

                Comment

                • Thing
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 26
                  • Espoo

                  #53
                  Originally posted by jvakeva
                  kyllä. ja varmasti näyttää nostetuilla bensanpaineilla sinneppäinkään oikein..

                  tosin tuolla ei ollut paineista mainintaa, mutta kuitenkin..
                  Niin isommat suuttimet kuitenkin, eli 155cc -> 190cc suuttimet, eli se tietokoneen ilmoittama 7l/100km on oikeasti noin 8.6l/100km.
                  CID is nice, but there is no replacement for efficiency.
                  Pihatilanne: ~1250hp

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2539
                    • .

                    #54
                    Originally posted by sirkus
                    Joo täytyy kyllä myöntää et maranellonpunaisen bmw:n koneessa on puhtia aivan eri malliin ku vakiona ja jos vertaa sitä siihen yhteen belgiasta uitettuun e30 323i:hin niin se olis jääny kakkoseksi mut tiedä sit oliko se kunnossa. Ja sitten tapaus e21 323i 2.6 on kyllä ihan uskomaton veto läpi kierrosalueen, ei muuten freakillä olis mahdollisuutta postata sen käyriä tänne.
                    Täytyypä kysyä P-kankaalta onnistuisko niitä laittaa. Eikös se kone ollut 2.5-litrainen versio? B23-kampi + kuplan männät? Siinä on vasta MOOTTORI sanotta mitä tahansa...
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Sickness
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 1923
                      • Helsinki

                      #55
                      Freak: Puhut paljon, mutta asiaa. Mulla odottelee jo 2.3 kampiakseli ja e30 323i peräisin olevat männät tuossa vieressä asennusta, mutta tuo m50 kankiasia mietityttää kovasti. Jos niitä löytyisi 130 millisinä, niin käyttäisin sellaisia ihan vaan siitä ilosta, että tulisi kokeiltua. Nyt kun pitäisi keksiä patentteja 5mm pidempien kankien kanssa, jää tuo minulta tekemättä. Silti sisällytin sen tuohon tekstiin siltä varalta, että joku siihen tarttuisi ja tarjoaisi ratkaisun.

                      Mitä kanteen ja nokkaan tulee, mun koneen osalta ne on vielä mietintöasteella. Alakerta rempataan kokonaan uusilla laakereilla yms. samalla kun tuo kampiakseli ja männät vilahtavat sisään. B25 imusarja ja kaasuläppä on jo olemassa ja tulevat kiinni. Ruiskuna mulla pysyy alkuvaiheessa ainakin Motronic, koska en ole kauhean innostunut noista autosähköhommista. Mielummin teetän sitten tuohon Motroniciin oman ohjelman osaavalla pajalla, kun kone on nipussa.

                      EDIT: ja mitä tuohon pakopuolen hengitykseen tulee, niin uskoisin noiden pakosarjojen toimivan ihan hyvin tuossakin, kun kerran piisaavat b25 moottorinkin tarpeisiin. Se, miten paljon varsinainen putki ahdistaa esim. b25:n kahteen verrattuna, ei ole tiedossa. Kuitenkin, uhraan sen peltipakosarjan hinnan mielummin vaikka kansitöihin.

                      Originally posted by Freak
                      Todella mielenkiintoista pohdiskelua. Itsekin olen vähän tällaista miettinyt ja omaan M20b20-moottoriin jo jotain toteuttanutkin.

                      Mutta mutta...

                      Mitkä männät ajattelit laittaa 135mm kankien kanssa? Koneeseen löytyy myös 9.8 puristeiset männät, mutta nämä käyttävät vakioita 130mm kankia. Onko se paha asia käyttää vakioita kiertokankia? Saahaan niitä kevennettyä jos niin haluaa. Samoin mäntiä saa kevennettyä.
                      Meinaan vaan, että onko se taloudellisesti kannattavaa uhrata rahat uusiin kankiin ja mäntiin, kun ne voisi sijoittaa johonkin järkevämpään ja semmoiseen joka saa koneessa todella jotain aikaan. Esim. mekaruikkuun ja kunnollisiin seoksen ja SYTYN säätöihin.
                      Niillä 9.8 puristeisillä männillä ja lohkon pienellä madaltamisella päästään helposti yli kympin puristuksiin. Sillä luulisi olevan jo jonkinlaista vaikutusta.

                      Sitten nokasta. Voiko vakiosta M20b20-moottorista enää alaväännöt tuon enempää kadota? Eihän siellä ole mitä kadota . No joo, mutta saahan sen kireänkin nokan ajoitettua aikaisemmalle, jolla saadaan tehoaluetta alemmas. Lisäksi se kireä nokka vaati ne kovemmat puristuksetkin toimiakseen kunnolla.

                      Moottorihan se M20b20:kin on. Hienoa, että joku jaksaa olla sen sielunelämästä kiinnostunut.

                      Mm. Sirkus voisi kyydissä olleena kertoa miten puristusten ja kannenporttaus vaikuttaa kaksilitraisen läskiremmikuutosen alavääntöhin.
                      Last edited by Sickness; 30-12-2005, 10:24.
                      E39 520iA -02

                      Comment

                      • BMW 325I avo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 832
                        • Tampere

                        #56
                        Siinä oma m20b25 vakion penkitys. 165hv ja 240Nm.
                        Attached Files
                        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                        Comment

                        • Sickness
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 1923
                          • Helsinki

                          #57
                          Originally posted by BMW 325I avo
                          Siinä oma m20b25 vakion penkitys. 165hv ja 240Nm.
                          Eli voidaan todeta, että mittatarkkuuden rajoissa voi sanoa tehtaan hevosten olevan edelleen tallissa.

                          T3:lta tuli mielenkiintoisia reseptejä b23 -keppihevosen piiskaamisesta. Mitä tuossa nyt tuli nopeasti vilkaistua, niin Hartge ja MK ainakin ovat tarjonneet K-jetillä olevaa 323i versiota, jossa heposia on 180 ja vääntöä 220nm huitteilla. Näissä muutokset on molemmissa olleet kansityöt, jyrkempi nokka ja virtaavampi pakosarja (ja putkisto). Lienee tuon nokan vaikutusta, sillä molemmissa huipputehon kierrosluku on noussut vakion k-jetillisen 4500rpm:stä lukemaan 6200rpm.

                          Olisi kiva löytää jostain vielä tarkemmat listaukset ja speksit noista muutoksista. Niissä teksteissä mitä minä löysin, ei ollut mitään mainintoja mm. imusarjoista eikä kaasuläpistä, vaikka normi b23 kaasuläppähän on lähinnä vitsi kokonsa puolesta.

                          Ajatusleikkinä on kiinnostava, että mihin lukemiin nykypäivän ruiskuilla (ja muilla mahdollisilla muutoksilla) päästäisiin tekemällä kone samalla reseptillä kuin Hartge tai MK aikanaan. Tuskin ainakaan alle 180hv...

                          EDIT: Alpina C1: "The modifications to the engine included modified combustion chambers, a higher compression ratio..." Olisi mielenkiintoista tietää näistäkin tarkemmin! Esim. miten puristussuhdetta muutettiin?
                          Last edited by Sickness; 30-12-2005, 11:29.
                          E39 520iA -02

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #58
                            Muita ajatusleikkejä:

                            Miten m50 konetta voisi muuten hyödyntää? Sopiiko m20 kansi m50 päälle ja saavuttaisiko moisella muuta kuin päänsärkyä? Jakopäät lienevät kovasti erilaiset.

                            Entäpä m50 männät? Tekeekö niillä mitään?

                            t.Ville

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #59
                              Hmmm...

                              Minkä mittaiset kiertokanget on 2,3:ssa?

                              Paljonko puristuksia?

                              Sopiiko M50 kanget? Olisi ainakin kevyemmät kuin vakiot. Mistä sellaiset saa?

                              Jos laitan m20b25 kaasuläpän, niin voinko tehdä siihen läpän toiselle puolelle myös jakajalle alipaine liitännän? Vai sorvaanko m20b23:sen kaasuläppäkotelon niin isoksi, että sisään menee m20b25:sen läppä? Vai meneekö puhki?

                              Kestääkö m20 vauhtipyörä kevennystä? TotalBmw:ssä väittivän m20 vauhtipyörän olevan paska ja heikko. Totta vai knallihattujen ongelmia taas?

                              Halpa tuo Schrick nokka m20:seen, vain 518€... Ja hiotuilla ei tee mitään vai?

                              Comment

                              • mukko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 5965
                                • Uleåborg

                                #60
                                ........
                                Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:01.
                                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎