Announcement

Collapse
No announcement yet.

kuinka m20:stä 80hv/litra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    Originally posted by 131 View Post
    Hmmm. Tasapainotettu mäntien kanssa? En ihan ymmärrä kysymystäsi, mutta siis kampiakseli on oikaistu (kaikki tarkistamani ovat olleet kieroja), ja tasapainotettu vauhtipyörän/triggeripyörän/hammashihnapyörän kera, veivien molemmat päät ovat vaakattu 1g tarkkuuteen, ei ihan vimpanpäälle laakerissa, vaan ihan gramma vaakalla päät irtaallaan, ja männät tappeineen on punnittu 1g tarkkuuteen. Paineasetelma ei ollut paketissa koska arvelin vaihtavani sitä kuitenkin tiuhaan ja Sachs on tehtaalla tasapainotettu. Tosin melko karkealla toleranssilla kun aina paikallinen painottaja niistäkin poraa tai lisää prikkoja. Vauhtipyörä keskusteluun, taitaa painaa 5,8kg meidän pyörä. Minun tajuntaani ei mene miten vauhtipyörän paino vaikuttaisi vääntökäyrään, tasakaasulla ajettaessa ja tyhjäkäynnillä moottorin tasaiseen pyörimiseen tietenkin juuri em. syiden takia. Eiköhän se vääntö tule ihan sieltä palotapahtumasta eikä vauhtipyörästä. Ehkä liikkeelle lähdettäessä oikein painava vauhtipyörä auttaa, eli moottori ei sammu aivan niin helposti, mutta onko se vääntöä siinä mielessä kuin moottorista vääntö mitataan, vai vain suuren massan huonoa hidastuvuutta? Minä en näistä ymmärrä, kunhan tuumailen
    Jos aletaan hifistelemään, niin toki eripainoiset männät vaikuttavat moottorin tasapainoon. Arvuuttelin siis sitä, että tasapainotettiinko kampiakseli juuri näille uusille männille. Onnistunut tasapainotushan voisi olla syynä siihen, että näennäisesti samanlaisesta konstruktiosta saadaan enemmän tehoa. Värähtelyenergiakaan kun ei synny tyhjästä ja on näin ollen poissa kampiakselia pyörittävästä tehosta.

    Vauhtipyörän ja vääntömomentin yhteydestä olen samoilla linjoilla. Kevyt saattaa sammua helpommin ja pienillä kierroksillä väännättäessä saattaa alkaa aiemmin nykimään työtahtien mukaan, mutta moottorin mitattuun vääntöön vaikuttaa käytännössä pelkästään puristussuhde ja iskutilavuus (tai oikeammin tehollinen keskipaine ja iskutilavuus).

    Comment

    • 131
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 393
      • Siilinjärvi

      Joo, siis tarkoitat että onko veivi/mäntä nippu alkuperäisen painoinen, eli kampiakselin vastapainon kanssa "tasapainossa". Uusi mäntä on niin liki alkuperäisen painoinen etten usko siinä olevan vaikutusta. Oikeissa kisakoneissa on tuokin tullut huomioitua. Kts. edellisen rallikoneen speksejä http://www.131abarth.com/suomeksi.htm
      Siinä oli niin kevyt veivi/mäntä että vastaava määrä poistettiin vastapainoista.
      Marko

      http://www.uniball.fi/

      BMW E30 S54B32 SS
      Fiat 131 Abarth g.4 historic

      http://www.131abarth.com/
      http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
      https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

      Comment

      • eskopaha
        Newbiemmer
        • Jan 2007
        • 7
        • Lahti

        Oon tossa keväällä ostamas tuttavalta m20b20 konetta ja ajattelin, että samalla voisi kutitella muutaman hevosen lisää. Mikä olisi viisain tapa piristää tuota konetta? Ilmeisesti kansityö ainenkin sitten mietin kireempää nokkaa ja ehkä kevyempää vauhtipyörää. Budjetti on 1000-1500e tarvittaessa enemmänkin. Eli sanokaa tietämättömälle hyviä neuvoja. Moottoritilavuuden nostamista 2.3litraseksikin mietin, mutta mitäköhän maksaa? Koneen mukana saan marteliuksen pakosarjan. Eli mitä tuolla rahalla saa ja mikä kannattaa?

        Comment

        • Krynx
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 908
          • á la Temmes

          Originally posted by eskopaha View Post
          Oon tossa keväällä ostamas tuttavalta m20b20 konetta ja ajattelin, että samalla voisi kutitella muutaman hevosen lisää. Mikä olisi viisain tapa piristää tuota konetta? Ilmeisesti kansityö ainenkin sitten mietin kireempää nokkaa ja ehkä kevyempää vauhtipyörää. Budjetti on 1000-1500e tarvittaessa enemmänkin. Eli sanokaa tietämättömälle hyviä neuvoja. Moottoritilavuuden nostamista 2.3litraseksikin mietin, mutta mitäköhän maksaa? Koneen mukana saan marteliuksen pakosarjan. Eli mitä tuolla rahalla saa ja mikä kannattaa?
          Kansi työstettäväksi ammattilaiselle (siihen se budjetti saattaa jo mennäkkin ) joku jyrkempi nokka käyttötarkoituksesta riippuen. b23 kampura yms...
          E39 525d -00
          E39 523i-96
          E30 316 -86

          Comment

          • Enska325i
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 333
            • Masku

            Originally posted by eskopaha View Post
            Oon tossa keväällä ostamas tuttavalta m20b20 konetta ja ajattelin, että samalla voisi kutitella muutaman hevosen lisää. Mikä olisi viisain tapa piristää tuota konetta? Ilmeisesti kansityö ainenkin sitten mietin kireempää nokkaa ja ehkä kevyempää vauhtipyörää. Budjetti on 1000-1500e tarvittaessa enemmänkin. Eli sanokaa tietämättömälle hyviä neuvoja. Moottoritilavuuden nostamista 2.3litraseksikin mietin, mutta mitäköhän maksaa? Koneen mukana saan marteliuksen pakosarjan. Eli mitä tuolla rahalla saa ja mikä kannattaa?
            Mikset osta heti alkuunsa m20b25:sta?
            E46 330i M-sport touring

            ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
            sigpic

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              Originally posted by Enska325i View Post
              Mikset osta heti alkuunsa m20b25:sta?
              Sillä koneella nyt ei tee mitään. Mutta jos lukee tuota "m20 ylikoko" -topikkia, niin hyviä vinkkejä saa kahmalokaupalla.

              Mm. m20b25 lohko, eta tai m20b23 kampiakseli...

              t.Ville

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                Originally posted by eskopaha View Post
                Oon tossa keväällä ostamas tuttavalta m20b20 konetta ja ajattelin, että samalla voisi kutitella muutaman hevosen lisää. Mikä olisi viisain tapa piristää tuota konetta? Ilmeisesti kansityö ainenkin sitten mietin kireempää nokkaa ja ehkä kevyempää vauhtipyörää. Budjetti on 1000-1500e tarvittaessa enemmänkin. Eli sanokaa tietämättömälle hyviä neuvoja. Moottoritilavuuden nostamista 2.3litraseksikin mietin, mutta mitäköhän maksaa? Koneen mukana saan marteliuksen pakosarjan. Eli mitä tuolla rahalla saa ja mikä kannattaa?
                Haloo. Älä nyt edes harkitse sitä 2-litraista. Mä ostin jokin aikaa sitten helvetin hyvän M20B25-moottorin 400 eurolla, niin mitä järkeä on ostaa 2-litrainen, ja hakata siihen vielä tonni rahaa?

                Eihän se 2,5-litrainenkaan mikään rakettimoottori ole, mutta jos kerta on rahaa viritellä, niin kyllä se on parempi lähtökohta, ja virittämättäkin parempi, mitä 2-litrainen ikinä.


                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by eskopaha View Post
                  Oon tossa keväällä ostamas tuttavalta m20b20 konetta ja ajattelin, että samalla voisi kutitella muutaman hevosen lisää...
                  No 2,3:sen kampi sinne kannattaa laittaa ja loppu selviää kun tosiaankin lukee tätä keskustelua.

                  Originally posted by Krynx View Post
                  Kansi työstettäväksi ammattilaiselle (siihen se budjetti saattaa jo mennäkkin )
                  Aika kallista teilläpäin...

                  Originally posted by Enska325i View Post
                  Mikset osta heti alkuunsa m20b25:sta?
                  Niin, tai myy pois koko auto ja kulje julkisilla.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Haloo. Älä nyt edes harkitse sitä 2-litraista. Mä ostin jokin aikaa sitten helvetin hyvän M20B25-moottorin 400 eurolla, niin mitä järkeä on ostaa 2-litrainen, ja hakata siihen vielä tonni rahaa?

                    Eihän se 2,5-litrainenkaan mikään rakettimoottori ole, mutta jos kerta on rahaa viritellä, niin kyllä se on parempi lähtökohta, ja virittämättäkin parempi, mitä 2-litrainen ikinä.
                    kaikki ei välttämättä viitsi viritellä jarruja ym. vastaamaan 325i:tä...

                    2,3 kampi, männät ym. + kannen työstö ja nokka. ne voisi saada 1500 euroon. jos valmiina on jo peltisarja, niin lähtokohta on jo hyvä. sitten vielä säätää sytkän kohdalleen ja bensaa lisää ilmamäärämittarista, niin ei takuulla ainakaan teho alene olikos se 2,3 imusarja myös avarampi vai käykö 2,5 imusarja ja ilmamittari suoraan?
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Enska325i
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 333
                      • Masku

                      Originally posted by Kyytsis View Post
                      Sillä koneella nyt ei tee mitään. Mutta jos lukee tuota "m20 ylikoko" -topikkia, niin hyviä vinkkejä saa kahmalokaupalla.

                      Mm. m20b25 lohko, eta tai m20b23 kampiakseli...

                      t.Ville

                      Jos tarkoituksena on käyttää m20b25 lohkoa, niin miksi aluksi on kannattavampaa ostaa m20b20, kuin m20b25?
                      E46 330i M-sport touring

                      ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                      sigpic

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        Originally posted by Enska325i View Post
                        Jos tarkoituksena on käyttää m20b25 lohkoa, niin miksi aluksi on kannattavampaa ostaa m20b20, kuin m20b25?
                        Mitä?

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2539
                          • .

                          Vuoden nosto, oikeastaan useammankin, mutta en viitsinyt laittaa tätä m20 ylikoko -topikkiin, kun foorumin raikkaasta historiasta löytyi tälläinen helmi...

                          Saattaa olla WANHA kuin homeinen reikä, but who cares, onhan m20:n viritys aina ajankohtaista. Australian pojat ovat vain nostaneet m20:n viritysriman todella korkealle. Vai mitä olette mieltä 2,8 litran tilavuudesta saadusta liki 400(neljänsadan) hevosvoiman kampiakselitehosta? Pyöräteho oli noin 350 heppaa. Kierroksia 8000 ja soppaa syöttää kolme 45 Weberiä.

                          Moottorista löytyy keskustelua täältä ja autosta pari videota klik ja klik.

                          Mitä foorumin moottoriGurut tähän sanovat? Jatkuuko keskustelu siitä miten jonkun penkki voi oikeastaan noin paljon valehdella..?
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1002
                            • e-suomi

                            En usko tuohon, ennenkuin on eri penkeistä laput ja jotain suorituskykydataa. Hemmon asenne on tyypillisen ylimielinen ja lähdekritiikki puuttuu täysin.

                            Kyllähän aina harvakseltaan netistä pomppaa kaikenmaailman fakiireita, joiden tekeleet ovat mullistavinaan maailman, mutta todellisuudessa kuitenkin palataan fysiikan lainalaisuuksin sitten myöhemmin.

                            Tokan videon auto ei kyllä ole mikään 400hv 2.8 litrainen vapari. 150hv pois, niin ollaan tontilla .
                            Last edited by turbobliz; 11-02-2014, 09:45.

                            Comment

                            • Peksu_M20
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 2121
                              • Lahti

                              Originally posted by turbobliz View Post
                              En usko tuohon, ennenkuin on eri penkeistä laput ja jotain suorituskykydataa. Hemmon asenne on tyypillisen ylimielinen ja lähdekritiikki puuttuu täysin.

                              Kyllähän aina harvakseltaan netistä pomppaa kaikenmaailman fakiireita, joiden tekeleet ovat mullistavinaan maailman, mutta todellisuudessa kuitenkin palataan fysiikan lainalaisuuksin sitten myöhemmin.

                              Tokan videon auto ei kyllä ole mikään 400hv 2.8 litrainen vapari. 150hv pois, niin ollaan tontilla .
                              Kyllä noita 280hp tehoilla maailmalla liikkuu mutta melkein 400hp? Aika raju :think
                              On varmaan toki mahdollista mutta luulisi tuon m20:mpin yläkerran olevan aika lyhyt ikäinen noilla kierroksilla.
                              Mahtiala kustom - No connection
                              Bmw E21 320A -81 "330i"
                              Bmw e30 318is

                              Comment

                              • turbobliz
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1002
                                • e-suomi

                                Homma pomppaa pahiten silmään siinä, että teho tulisi jo 8000 kierroksella. Ymmärtäisin paremmin, jos masiina olisi saatu pyörimään jotain +9000.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎