Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 koneremonttia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #46
    Juuri juttelin UK:ssa olevan firman ChippedUK kanssa - heillä oli tietoa ja osaamista tehdä sopiva lastu autoon. Lähetin dyno ajon käyrän ja kommentit miten toivoin heidän vakio-ohjelmaa muuttavan. Lähtökohtana tilanne on aika hyvä, koska käytettiin vakio-ohjelmaa tosiaan toisessa dynoajossa.

    Hinta? Halpa, ainakin siihen 150e jota sama olisi Suomessa maksanut ja siinä olisi säädetty vain sytytystä omien kommenttien mukaan.

    Tästä on odotukset korkealla, eikun dyno aikaa varaamaan...

    t.Ville

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #47
      Lastu tuli tänään, pakko oli lähteä melkein samantien asentamaan.

      Auto kävi suoraan siistiä tyhjäkäyntiä - speksi olikin ettei tyhjäkäyntiin juuri kosketa. Pikkaisen kierrokset lienevät vakiota korkeammat, mutta tuskin merkkaa mitään.

      Ajossa (mitä tuossa vesisateessa tuli testailua) niin tuntuu vääntävän hyvin, ei nakuta ainakaan korvin kuultavasti ja muutenkin menee mukavasti rajoittajaan asti vetäen. Pikkaisen on vakiolastua pehmeämpi tunnelma, mutta toisaalta veto on puhtaamman tuntuista.

      Nyt vaan tosiaan dynottamaan että saa laput tuosta.

      t.Ville

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #48
        Originally posted by Kyytsis View Post
        Nyt vaan tosiaan dynottamaan että saa laput tuosta.

        t.Ville
        Ihan itseäkin jännittää mitkä ovat tulokset uuden ohjelman jälkeen.

        Jos kaikki menee hyvin niin oma kustannusarvio on 38€ + chipped uk lasku + 38€...
        E39 520iA -02

        Comment

        • peeämwee
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1822
          • I sink hell

          #49
          Jännää on ja mielenkiinnolla odotellaan
          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
          http://velkakello.fi/

          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #50
            Palaamme asiaan ensi viikon tiistaina :think

            t.Ville

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #51
              Tänään vedettiin uudella lastulla ajo ST-motorssin dynossa.

              Tulokset ovat:
              121.2Kw @ 5300
              251.16 Nm @ 3970

              Vanhat tulokset olivat:

              Wanhalla virivirilastulla saatiin 127,8Kw @5700rpm ja 258,25Nm @ 3890
              Vakiolastulla taas 124,4Kw @5440rpm ja 253,52Nm @3950

              Eli tästä voinee päätellä jotain siitä miten tyytyväinen sitä voi taas olla.

              Vakiolastuun verrattuna käyrä on täsmälleen sama välillä 1500-4500rpm jonka jälkeen tapahtuva notkahdus on uudella lastulla pienempi, mutta toisaalta vana lastu noisee notkon jälkeen selvästi parempaan huipputehoon.

              Yhä sama ongelma vaivaa kuin aiemmin: 4000rpm jälkeen jokin alkaa ahdistaa ja vääntö laskee.

              Mikä voisi aiheuttaa moista? Vakio b25 kone vetää iloisesti korkeammille kierroksille lisäten tehoa, eli loppuuko kanavista virtaus, vai alkaisiko pakopuoli ahdistamaan? Yksi veikkaus oli takapönttö, joka kuulemma voi olla syy korkeiden kierrosten ahdistukseen...

              t.Ville

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #52
                Originally posted by Kyytsis View Post
                Mikä voisi aiheuttaa moista?
                t.Ville
                Vääränlainen kampiakseli
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #53
                  Originally posted by T3 View Post
                  Vääränlainen kampiakseli
                  Mahdollisesti

                  Comment

                  • BMW 325I avo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 832
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by Kyytsis View Post
                    Mikä voisi aiheuttaa moista? Vakio b25 kone vetää iloisesti korkeammille kierroksille lisäten tehoa, eli loppuuko kanavista virtaus, vai alkaisiko pakopuoli ahdistamaan? Yksi veikkaus oli takapönttö, joka kuulemma voi olla syy korkeiden kierrosten ahdistukseen...

                    t.Ville
                    Siis häh? Onko tässä tapahtunut konehuoneen puolella muutoksia sitten tuon edellisen dynotuksen? Jos ei, niin ei siellä kyllä mikään ahdista kun ei ahdistanut edelliselläkään kerralla vai? Ja jos joku ahdistaa, niin ISO epäilys sille, että se olisi takapönttö. Sen verran kaasut viilenneet, että röörin ei tarvitse olla mikään "häränkurkku".

                    Ja eiköhän tuo ole tälle koneelle ihan tyypillistä, että maksimivääntö saavutetaan tuossa 4000rpm:n kohdalla ja siitä lähtee loivasti laskemaan. Eniten itseä kiinnostaa minkä takia tuo vääntö on niin hengetöntä tuota ennen ja erityisesti notkahdus 3000rpm kohdalla. Kun itse megan saan kiinni, niin tuohon notkahdukseen tulen antamaan kaikkeni, että saisi sen pois. Tappaa koko ajofiiliksen.

                    Ja tuosta sekasikiöstä voisi sen verran vielä valaista, että millä kangilla, männillä ja puristuksilla ylipäätään kone on. Vai onko nämä salaisuuksia?

                    Nokka lienee vielä vakio.

                    Harmi, etten ole kerennyt käydä dynottamassa vielä omaani tuon iskutilavuuden kasvattamisen jälkeen. Tavotteet ovat 265Nm ja 130kW 8.6:1 puristuksisella koneella.
                    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #55
                      Originally posted by BMW 325I avo View Post
                      Onko tässä tapahtunut konehuoneen puolella muutoksia sitten tuon edellisen dynotuksen? Jos ei, niin ei siellä kyllä mikään ahdista kun ei ahdistanut edelliselläkään kerralla vai?
                      Koneelle ei ole tehty muuta kuin öljyt vaihdettu...

                      Koneen speksit olikin tuossa edellisellä sivulla, mutta toistetaan tässä:

                      m20b25 lohko, Etan:n kampiakseli, 130mm veivit, 11 puristeiset eta männät KS:ltä. Vakio kansihiluilla.

                      Pistän illalla käyrät tänne näkyviin (vaikka ovatkin täsmälleen saman näköiset kuin nuo edelliset), mutta 3000rpm kohdalla ei ole notkahdusta. Se alkaa vasta tuossa 4000rpm ja siitä se sitten meneekin kuin lehmänhäntä...

                      Omasta mielestä käyrä näyttää ihan hyvältä välillä 1500-4000, sitten käyrä vain saisi jatkaa samaan suuntaan kuin ennenkin...

                      Harmi, etten ole kerennyt käydä dynottamassa vielä omaani tuon iskutilavuuden kasvattamisen jälkeen. Tavotteet ovat 265Nm ja 130kW 8.6:1 puristuksisella koneella.
                      No, samassa suhteessa pitäisi siis omasta 10:1 puristeisesta (koska etassa puristukset noilla männillä 11, nyt b25 kannella vähemmän) olla siis tuota enemmän. Mutta jäädään 10kW ja 15Nm...

                      t.Ville

                      ...olisiko sittenkin tullut parempi 135mm kangilla, b23 kampuralla ja b25 männillä josta siivu pois... T3 mielipiteen voin arvata.

                      Comment

                      • BMW 325I avo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 832
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by Kyytsis View Post
                        mutta 3000rpm kohdalla ei ole notkahdusta. Se alkaa vasta tuossa 4000rpm ja siitä se sitten meneekin kuin lehmänhäntä...
                        Itse lähinnä tarkoitan sitä, että jos tuosta väännön käppyrästä ottaa pisteet 2500rpm ja 4000rpm kohdilta ja vetää viivan, niin todella paljon sinne alapuolelle tavaraa jää. Itsellä jää enemmän, sulla vähemmän, mutta perusluonne siitä löytyy. Noi korkeammat puristukset varmaan parantaa tilannetta sun kohdalla, mutta ikävästi tuo kohta tuossa korostuu ja ajossa vieläkin enemmän.

                        Tehokäyrässä tuon notkahduksen samanlaisuuden näkee selvemmin.

                        Ja vertailen siis tässä tuota omaa vakion käyrää tuohon sinun.
                        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #57
                          Originally posted by BMW 325I avo View Post
                          Itse lähinnä tarkoitan sitä, että jos tuosta väännön käppyrästä ottaa pisteet 2500rpm ja 4000rpm kohdilta ja vetää viivan, niin todella paljon sinne alapuolelle tavaraa jää.
                          Ööp.. Mullahan on tolla välillä koko vääntökäyrä tuon kuvitteellisen suoran yläpuolella. 3500rpm käy siinä viivalla.

                          t.Ville

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #58
                            UUdet käppyrät

                            Toisessa kuvassa pelkkä tämänkertainen dyno, ensimmäiseen on laitettu vertailun vuoksi viimekertainen ajo myös mukaan - tämä uusi ajo siis sijoittuu siinä käyrässä vanhan alapuolelle...

                            t.Ville
                            Attached Files

                            Comment

                            • BMW 325I avo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 832
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by Kyytsis View Post
                              Ööp.. Mullahan on tolla välillä koko vääntökäyrä tuon kuvitteellisen suoran yläpuolella. 3500rpm käy siinä viivalla.

                              t.Ville
                              Mitä tarkoitat? Itse tarkoitin tätä. Mikä tuossa minun käyrässäni on siis vielä syvempi.
                              Attached Files
                              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                              Comment

                              • Kyytsis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 3472
                                • Helsinki

                                #60
                                Tätä minäkin tarkoitin...

                                Eli tuolla nykylastulla kuoppaa ei ole kun ei ole tuota ponkaisuakaan...
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎