Nyt olisi hyvän sään aikana panostettava tähän ongelmaan kun viimetalvena pääsi huohotin kerran jäätymään, mutta ongelma on se, että onko M50 moottoriin mahdollista sovittaa minkäänlaista lämmitintä? Valmista sarjaahan siihen ei ole, mutta saako esim. tätä tässä topicissa olevaa vastusta käymään M50 moottorin huohottimeen? Näyttää tuo huohotin putki tuossa kuvassa paksummalta, mutta onko se myös sitä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lämmitettävän huohottimen rakennus PIENELLÄ BUDJETILLA M57 + M47
Collapse
X
-
Katselin tarkemmin Spekten kuvia ja lämmitysvastus näytti kuvissa olevan kytketty juottamalla suoraan turbon ohjaukselle meneviin johtoihin. Johdoista se harmaa/punainen on +12V, mutta se toinen ei ole maa. Tuolla kytkennällä vastus lämpiää turbon ohjauksen PWM signaalin tahtiineli moottorin kuormituksen mukaan enemmän tai vähemmän. En nyt muista kuinka päin se menee. Kytkentä saattaa hyvinkin myös aiheuttaa vikakoodin koska kuormittaa ohjaus linjaa. Eli se toinen vastuksen johto suoraan maihin ja toinen siihen pun/har johtoon kuten valmiissa adapteri johdossakin niin vastus lämpiää kokoajan.
E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Taas on sellaiset ajat että huohottimeen pitäis alkaa vastusta asentamaan.. Elin uskossa että näillä ohjeilla se autooni (320d -03)onnistuu. Mutta omani näyttääkin tällaiselta
En tiedä saako tuosta selvää, mutta joka tapauksessa se on erilainen kuin näissä ohjeissa. Eli onko kellään tietoa, millainen lämpövastus autooni tulee ja miten? En todellakaan haluaisi viedä autoa bmw-huoltoon ja maksaa itseäni kipeäksi..sigpic
E39 530da M-sport Individual
E36 320i Cabrio DIY M-sport
Ex. E46 320d Touring M-sport II
Ex. E36 325i Sedan DIY M-sport
Ex. E30 316i 2d "Winter drifter"
Comment
-
-
Helpointa ostaa osat laakkoselta ja vaihtaa itse.. tai jos autokeskus myy halvemmalla niin sieltä osat ~150e johtoineen.. ainekin jotain tommosta laskeskelin :\ omaan autoon edessä piakkoin..sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
-
Helpointa ostaa osat laakkoselta ja vaihtaa itse.. tai jos autokeskus myy halvemmalla niin sieltä osat ~150e johtoineen..Haluja ja luultavasti myös kykyjä olisi asentaa tuo lämmitin huohottimeen kun jollain olisi vaan jonkinlaista ohjetta ja pari kuvaa.. Kun hiljan kävin paikallisessa bmw-huollossa kyselemässä toimenpiteestä, ei oikein selkoa tullut.. Ja todellakaan en heidän hinta-arviota kyseisestä toimenpiteestä ole valmis maksamaan!
sigpic
E39 530da M-sport Individual
E36 320i Cabrio DIY M-sport
Ex. E46 320d Touring M-sport II
Ex. E36 325i Sedan DIY M-sport
Ex. E30 316i 2d "Winter drifter"
Comment
-
-
Originally posted by Tejuka View PostEn tiedä saako tuosta selvää, mutta joka tapauksessa se on erilainen kuin näissä ohjeissa. Eli onko kellään tietoa, millainen lämpövastus autooni tulee ja miten? En todellakaan haluaisi viedä autoa bmw-huoltoon ja maksaa itseäni kipeäksi..
Comment
-
-
Alla pätkät, jotka koskee tosiaan tuota M47TUD20-moottoria. Eiköhän nuista tummennetuista kohdista käy ilmi mihin kohtaan päivitys kuuluu tuossa Spetken tekemässä ohjeessa...
Kuvassa, jossa Spetke sahaa imuputkesta "nysän" pois:
"Merkkaa M47TUD20-koneen imuputken "nysään" kohta, josta se tulee katkaista. Kohta mitataan niin, että lämmitysvastus on "nysän" vierellä samalla tasalla ja merkki laitetaan "nysään" siihen kohtaan, mihin lämmitysvastuksen työstämätön uloke tulee. Tämän jälkeen "nysä" katkaistaan esim. dremeliä käyttämällä, koska tavallisella rautasahalla ei oikein pääse kunnolla sahaamaan."
Kuvassa näkyy M47TUD20-moottorin imuputki, huohotinputki sekä lämmitysvastus. Imuputkeen punaisella viivalla merkitty noin kohta, josta imuputken "nysä" tulee katkaista.
Kuvassa, jossa Spekte kairaa imuputkea:
"M47TUD20-koneen imuputkea ei tarvitse kairata, koska imuputken "nysän" reikä on juuri sen kokoinen, että lämmitysvastus menee siihen. Ensin on hyvä katkaista "nysä" pois ja sitten vasta työstää lämmitysvastuksesta alempi uloke pois ettei tosiaan työstä liika uloketta! Itse käytin lämmitysvastuksen kiinnittämiseen imuputkeen Sikaflex:ä."
Kuvassa, jossa Spekte katkaisee huohotinputkesta mutkan pois:
"M47TUD20-koneen huohotinputkea ei tarvitse katkaista, koska se on suora vajaan 10 senttiä pitkä putkia ja se on juuri sopivan mittainen, kun katkaisee imuputkesta "nysän" pois aikaisemmin mainitulla tavalla."
Kuvassa punaisella merkitty lämmitysvastukseen tuleva adapterijohtosarjan liitin. Vihreällä merkitty auton alkuperäisen johtosarjan liitin vasemalla vihreässä ympyrässä, johon kiinnitetty adapterijohtosarja ja alla ympyrässä alkuperäisen johtosarjan kiinnityspaikka.
Loppuun vielä seuraavanlainen lisäys:
"Imuputken takaisin laitto turboon kiinni M47TUD20-koneessa on hieman hankalaa, kun konehuone on melko ahdas. Itse asensin imuputken takaisin seuraavalla tavalla:
1. Irroitetaan viskon tuulettimen ilmanohjainmuovista yksi muovitappi päältä ja yksi torx-ruuvi kuskin puolelta.
2. Nostetaan hieman ilmanohjainta ja sitten irroitetaan viskon tuulettimen kolme kuuskoloruuvia ja otetaan tuuletin pois kokonaan edestä.
3. Tämän jälkeen turbo näkyy hieman paremmin ja imuputken pääse painamaan kunnolla turboon kiinni, vaikka edelleen ahdasta on.
4. Kun on varmistettu, että imuputki on varmasti kiinni turbossa, niin sitten tehdään kasaus päin vastaisessa järjestyksessä."
Kuvassa punaisella merkitty huohotinputken paikka ja vihreällä turboon tuleva imuputken paikka.
Comment
-
-
-Täälähän on urakoitu oikein huolella
Tuli tuossa jo pariin kertaan rakenneltua huohotinlämmitys uudempiin vitos sarjoihin E60 siis. Niissä on lähes samanlainen imuputki kuin tuossa Maxin postaamassa M47TUD20 ohjeessa, mutta sähköjen rakennus tarvitsee tehdä E-boxiin. Jos tuossa tulee vielä tapauksia niin voin ottaa vaikka muutaman kuvan selvennykseksi. (toki tietenkin kysyäkkin voi)
Comment
-
-
Kerrohan Spetke, oletko oikeasti nähnyt tukkeutuneen huohotinletkun M47/M57 koneessa? Letkun kaliiperi on sitä luokkaa, että sen meneminen tukkoon vaikuttaa lähinnä teoreettiselta.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
OT! Clavulle: Viitaten aiempaan keskusteluumme, mulla oli sittenkin jo valmiina lämmitettävä huohotinPitänee laittaa myyntiin nuo hilut
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Ensinnäkin kiitos kaikille loistavista kuvallisista ohjeista!
M47TUD20-moottorissa oikea "nysän" katkaisukohta tuntuu olevan juurikin siinä kohtaa, missä nysä alkaa levetä. Noin tarkennuksena Maxin kuvaan.
Mielenkiintoisempi asia sen sijaan on tämä sähköpuoli. E46 320d vuosimalli -05:ssä ei ole mitään tuossa kohtaa, missä maxin kuvan mukaan pitäisi liittimet olla. Jatkoin johtosarjan johtoja ja otin virran ohjaustehostimen takaa löytyvästä painesäätimestä, johon johtosarjan alkuperäiset liittimet myös sopivat.
Btw. jostain tiedosta poiketen tämän mottorin lämmitysvastus on erilainen kuin Spetken alkuperäisessä ohjeessa oleva, samoin johto. Tarvittavien osien varaosakoodit tälle moottorille:
Lämmitysvastus: 13717787941 (hinta noin 26 e)
Johtosarja: 12517787792 (hinta noin 29 e) (ei sovi sellaisenaan kaikkiin autoihin, kts. edellä.)Last edited by Jisv; 05-10-2008, 10:10.
Comment
-
-
Niin mikähän se oli tuon lämmityksen tarpeellisuus sitten tälläisessa 9/2004 530d:ssä kun joskus luin tämän treadin ja kävin sitten ostaan nuo osat
-Lämmitysvastus 13717786642
-Adapterijohto 12517787043
kun luulin olevan kyseessä sama kone kuin mullamutta kun eihän noi paikat ollutkaan samanlaiset kuin noissa spetken eka kuvissa... joten taisi nuo jäädä nyt ylimääräisiksi.
No kai tuolle vastukselle olisi käyttöä mutta johtosarja onkin sitten kai turha kun ei sille löytynyt paikkaa mihin tökätä.
Onko tähän minun pirssiin tehty valmista johtosarjaa ja ohjeita mihin kytkeä...Apuuvva!
Comment
-
-
Originally posted by Masatus View PostNiin mikähän se oli tuon lämmityksen tarpeellisuus sitten tälläisessa 9/2004 530d:ssä kun joskus luin tämän treadin ja kävin sitten ostaan nuo osat
-Lämmitysvastus 13717786642
-Adapterijohto 12517787043
kun luulin olevan kyseessä sama kone kuin mullamutta kun eihän noi paikat ollutkaan samanlaiset kuin noissa spetken eka kuvissa... joten taisi nuo jäädä nyt ylimääräisiksi.
No kai tuolle vastukselle olisi käyttöä mutta johtosarja onkin sitten kai turha kun ei sille löytynyt paikkaa mihin tökätä.
Onko tähän minun pirssiin tehty valmista johtosarjaa ja ohjeita mihin kytkeä...Apuuvva!
Comment
-
Comment