Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n poistomenetelmistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    EGR:n poistomenetelmistä

    EGR:n eliminoimiseen on käytetty ilmeisesti useinmiten metallilätkää, ettei pakokaasut pääse kiertämään. Jotkut ovat yksinkertaisesti poistaneet alipainekellolle tulevan letkun ja tukkineet sen, ettei kello pääse ohjaamaan venttiiliä.
    Osaisiko joke kertoa, että riittääkö tämä alipaineen eliminointi lopettamaan kierrätyksen, ettei venttiilissä ole mitään pikku ohivirtausta.
    Letkun tukkiminen on huomattavasti helpompaa kuin laittaa metallilätkä mutta kuitenkin metallilätkä tuntuu olevan suositumpi?
    Kokeilin alipaineletkun poistoa ja ajossa ei tuntunut mitään erilaista, eikä mitään näkyvää hälytystä tullut. Vikakoodeja en ole katsonut.
    530 DA 2002
    -jbu
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Jos EGR on kovin karstainen, se voi jäädä vähän auki. Siksi metallilätkän teko on aina varmin konsti. Itse poistin koko EGR venttiilin ja sorvasin tilalle suoran putken.
    ---

    Comment

    • jbu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 70

      #3
      Totta. Pitää varmaan se lätkä asentaa kuitenkin.
      Läppien eliminoimiseksi mielestäni riittää kun ottaa läppien ohjainkellosta alipaineletkun pois ja tulppaa sen. Jotkut irroittaneet kellon vipusysteemin mutta onko tosiaan tarpeen?
      Läppien liikkumattomuuden voi varmaan todeta paikallaan kaasutellessa ja katsoa läppien vipua, että pysyykö paikoillaan?
      Koskitko EGR:n jäähdytyskiertoon ollenkaan? Jotkut ovat senkin tukkineet.
      -jbu
      Last edited by jbu; 07-05-2007, 10:20.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Poistin jäähdytyskierron käytöstä tulppaamalla sen. Minulla oli tuossa termostaatissa vikaa (jäi raolleen), joten tulppaaminen oli syytä tehdä joka tapauksessa.
        ---

        Comment

        • Ari
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 182
          • Pori

          #5
          Mitäs hyötyä tästä egr:n tukkimisesta on?

          ja mitä haittaa vaikutuksia?
          Viddu! missä mun biimeri o??!! jaa tossahan se 320td
          super nopee kuminryttääjä

          Comment

          • piritek
            Yritys
            • May 2006
            • 100
            • Oulu

            #6
            Mitäs hyötyä tästä egr:n tukkimisesta on?

            ja mitä haittaa vaikutuksia?
            EGR:n tulppaamalla imusarja pysyy puhtaampana, kun sinne ei enää mene pakokaasuja. Haittana typen oksidien nousu.

            Itse tulppasin EGR:lle menevän alipaineletkun ja tuntuu toimivan, kun savutuskin väheni.
            www.piritek.com

            Comment

            • jbu
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 70

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Poistin jäähdytyskierron käytöstä tulppaamalla sen. Minulla oli tuossa termostaatissa vikaa (jäi raolleen), joten tulppaaminen oli syytä tehdä joka tapauksessa.
              miten totesit termarin viallisuuden? Omassa autossani on viileällä ilmalla ajoittain sellaisia oireita ettei lämpömittari ei osoita aina ylös, vaan saattaa laskea noin puolensentin verran ja sitten taas palautua normaaliksi.
              -jbu

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Samaa vikaa oli, vaihdoin päätermarin ja vika jatkui ennallaan (lepsussa ajossa lämmöt laskivat). Keitin vanhan termarin ja totesin sen ehjäksi. Piti purkaa ja tutkia muutkin vesireitit ja siten sen toisen sitten löysin.
                ---

                Comment

                • jbu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 70

                  #9
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Samaa vikaa oli, vaihdoin päätermarin ja vika jatkui ennallaan (lepsussa ajossa lämmöt laskivat). Keitin vanhan termarin ja totesin sen ehjäksi. Piti purkaa ja tutkia muutkin vesireitit ja siten sen toisen sitten löysin.
                  Kiitoksia. Ei muuta kuin hommiin. Miten tuon tukkimisen käytännössä teit?

                  Eliminoin tänään läppäkontrollin. On aika ahtaat paikat, joten otin sähköpistokkeen vedonpoistajan ja litistin läppienohjaajakellolle menevän letkun lyttyyn. Läppien toiminnan huomaa kun katsoo kuskin puolelta juuri konepellin aukon tasalta moottorin kylkeen. Kaveri painaa kaasua ja kun kaasun höllää, varsi käy toisessa laidassa alle sekunnin verran. Vedonpoistajan asennuksen jälkeen varsi ei liikahtanutkaan.

                  Aika selkee hommahan tämä olikin. Tosin pitäisi kyllä jossain välissä jaksaa avata koko höskä ja putsata. Tosin pahin vaara lienee takana.
                  -jbu

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by jbu View Post
                    Miten tuon tukkimisen käytännössä teit?
                    Purin termostaatin ja tein sisälle sopivankokoisen möykyn joka tukkii linjan (1/2" vääntiön hylsy kuusiokolopäällä sattui olemaan sopiva ja termostaatin jousenkin jätin paikalleen painamaan hylsyä).
                    ---

                    Comment

                    • Laxa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1363
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by jbu View Post
                      miten totesit termarin viallisuuden? Omassa autossani on viileällä ilmalla ajoittain sellaisia oireita ettei lämpömittari ei osoita aina ylös, vaan saattaa laskea noin puolensentin verran ja sitten taas palautua normaaliksi.
                      -jbu

                      EGR:n termarissa vika oli mulla ja ainakin oireet oli samat kuin nyt sulla. Minulla laski pahimmillaan joulun alla -16 asteen lämpötilassa Helsingistä tullessani lämmöt siniselle kesken ajon. Lopputalveksi virittelin samat EGR-viritykset on kuin Tapilla, copypaste-periaatteella . Hyvin on pelannut ja eipä enää lämmöt seilaile miten sattuu.
                      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                      EX: E61 530xdAT -07
                      EX: E60 520dA Sedan -08
                      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                      EX: E39 530dAT -02
                      EX: E36 320iA -91
                      EX: R1150RT -03

                      Comment

                      • jbu
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 70

                        #12
                        Kiitoksia tiedoista. Taitaa tuo egr-termari olla tosiaankin viallinen. Taidan ensin koittaa letkun litistystä ja tarkkailla tilannetta. Jos lämpeneminen on nopeampaa eikä vaella, niin sitten laitan tukkeen paikoilleen. Olis nyt vielä pari päivää riittävän viileetä, jotta saa testit tehtyä

                        Tuli tuossa vielä mieleen noista läpistä, että voisikohan niillä olla automaattilootan kestävyyttä parantava vaikutus? Kun vaihde vaihtuu, niin moottorista tehot pois--> kierrokset laskee läppien avulla nopeammin oikealle tasolle, ennen kuin uusi pykälä kytkeytyy. Ilman läppiä vaihteisto joutuu sovittamaan enemmän moottorin ja vetopyörästön pyörimiseroa.:think
                        -jbu

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by jbu View Post
                          Kun vaihde vaihtuu, niin moottorista tehot pois--> kierrokset laskee läppien avulla nopeammin oikealle tasolle, ennen kuin uusi pykälä kytkeytyy. Ilman läppiä vaihteisto joutuu sovittamaan enemmän moottorin ja vetopyörästön pyörimiseroa.:think
                          -jbu
                          Ei. Moottori saa tarvittavan ilman pidempää imusarjan kanavaa pitkin joka tapauksessa.
                          ---

                          Comment

                          • jbu
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 70

                            #14
                            Niin tietysti, mitähän oikein ajattelin...
                            googletin hieman läppä-asiaa ja tosiaan selvisi, että läpät on ainoastaan päästöihin liittyvä juttu.
                            RealOEM:stä katselin uusia malleja(E61/E91), ja mielestäni siellä on vain läpällisiä versioita. Myös kaksilitraiset mallit.
                            Olisiko niin, että e39 2.5/3.0 automaatti-dieselit saatiin menemään silloisista EU3 päästörajoista tuon läppäsysteemin avulla ja nykyään läppiä käytetään jo kaikissa malleissa EU4:n takia?
                            Jos tuo läppäsysteemi on noin vikaherkkä ja vian seuraukset ovat katastrofaaliset, niin on mielenkiintoista seurata tulevaisuudessa, miten tästä väännetään kättä, kun läpällisiä autoja alkaa yhä enemmän laukeamaan. Tuotevastuulaki kait antaa jotain turvaa jos tulee 100000km kohdalle monen tonnin remppa. varsinkin jos huolto-ohjelmassa ei ole asiasta mainintaa.
                            -jbu

                            Comment

                            • Laxa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1363
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by jbu View Post
                              Niin tietysti, mitähän oikein ajattelin...
                              googletin hieman läppä-asiaa ja tosiaan selvisi, että läpät on ainoastaan päästöihin liittyvä juttu.
                              RealOEM:stä katselin uusia malleja(E61/E91), ja mielestäni siellä on vain läpällisiä versioita. Myös kaksilitraiset mallit.
                              Olisiko niin, että e39 2.5/3.0 automaatti-dieselit saatiin menemään silloisista EU3 päästörajoista tuon läppäsysteemin avulla ja nykyään läppiä käytetään jo kaikissa malleissa EU4:n takia?
                              Jos tuo läppäsysteemi on noin vikaherkkä ja vian seuraukset ovat katastrofaaliset, niin on mielenkiintoista seurata tulevaisuudessa, miten tästä väännetään kättä, kun läpällisiä autoja alkaa yhä enemmän laukeamaan. Tuotevastuulaki kait antaa jotain turvaa jos tulee 100000km kohdalle monen tonnin remppa. varsinkin jos huolto-ohjelmassa ei ole asiasta mainintaa.
                              -jbu
                              Muistaakseni uudemmissa ei ole useita läppiä imusarjassa vaan niissä on vain yksi läppä mikä on ennen egr-venttiiliä ahtoputkessa. Muistinko väärin, tarkentakoot jolla parempi muisti...

                              EDIT: Omaa muistia tarkennettu, RealOEM:n mukaan kaikissa E60 530d:ssä on tämä "yksiläppäinen" järjestelmä.
                              Last edited by Laxa; 08-05-2007, 13:34.
                              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                              EX: E61 530xdAT -07
                              EX: E60 520dA Sedan -08
                              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                              EX: E39 530dAT -02
                              EX: E36 320iA -91
                              EX: R1150RT -03

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎