Originally posted by harrastaja
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä on paras mootorin ohjaus laite? Säädettävyys toimivuus hinta/laatu suhde
Collapse
X
-
Motronic ja Autronic ovat varmasti parhaita, mutta kalliimpia kuin muut tunnetut ruiskunvalmistajat.
Ruiskun valinnassa kannattaa miettiä, että mitä kaikkia ominaisuuksia tarvitsee. Mielestäni on turha maksaa sellaisista hienouksista joita ei koskaan tule tarvitsemaan. Kannatta myös miettiä, että inhimillisen matkan päässä on sellainen dynopaikka joka säätää valittua ruiskua.
Itse päädyin aikoinaan Haltechiin. Hintaa paketille tuli kaikkine osineen lähemmäs 2000 euroa.
Päädyin Haltechiin koska:
1. Se on luotettava merkki
2. Pystyimme itse asentamaan ruiskun autooni
3. Kotikaupungissani oli asiantunteva dynopaikka, joka osasi säätää Haltechia
4. Hinta oli siedettäväAudi S3 Sedan MY15
Sierra Cosworth -88
EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S
Comment
-
-
Itsellä kokemusta Tatechin käytöstä jonkin verran. Voin sanoa, että jos moottorinohjausjärjestelmän käyttäminen menee helpommaksi niin sitten se on automaattinen.
Pari kuukautta tuli moottoridynokopissa vietettyä niin, että yhdellä kädellä käytin Tatechia ja samalla kuuntelin nakutusta, sekä samalla seurasin dynon käyttöpaneelia. Helpoksi käytön tekee ettei hiirtä tarvitse käyttää, vaan kaikki toiminnot hoituu pikanäppäimillä.
Suosittelen530iA '88-> 735iA '89 -> 528iA touring '97 & A4 Avant 2.0 TDI Quattro -09 -> Abarth 500 '11 -> 320d xdrive F34 '14 & S3 '00
Comment
-
-
Originally posted by harrastaja View PostMaksaako Autronic tosiaan 4000e?
Edullisin SMC ECU-sarja (johtosarja, ilman -ja vedenlämpöantuit, PC-kaapeli ja ohjekirja) maksaa hiukan reilu kaksi tuhatta euroa.-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
-
Originally posted by repsa View Posttäytyy tulla joskus kuikuilemaan että miltä se tosielämässä näyttääp. katselin mä noita videoita kyllä
Originally posted by repsa View Postsaahan tuolla autotunella toki sen kartan sinnepäin hyvinkin, sitä ei piä epäillä. mutta henk.koht. en vain uskaltais siihen pelkästään luottaa,
Originally posted by repsa View PostPq:n puhuma jännitearvon shiftaantumista voidaan kyllä pitää aika pahana nakkina, ts ohjaimessa pitäisi olla lambda-sisääntuloa varten ns Offset=Zero - nappula jolla voitaisiin laskea laskuista kaikki potentiaalierot mittalaitteiston ja ekun välissä.-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
-
Originally posted by Beef View PostItsellä kokemusta Tatechin käytöstä jonkin verran. Voin sanoa, että jos moottorinohjausjärjestelmän käyttäminen menee helpommaksi niin sitten se on automaattinen.
Pari kuukautta tuli moottoridynokopissa vietettyä niin, että yhdellä kädellä käytin Tatechia ja samalla kuuntelin nakutusta, sekä samalla seurasin dynon käyttöpaneelia. Helpoksi käytön tekee ettei hiirtä tarvitse käyttää, vaan kaikki toiminnot hoituu pikanäppäimillä.
F5-näppäimen painalluksen (joka kytkee Autotunen™ päälle) jälkeen ei tarvitse muuta, kun ajaa moottoria eri kierrosluvuilla ja kuormilla. Ja bensakartta säätyy nopemmin, millään manuaalisella tavalla ja tarkasti oikeaan arvoon.
Minullakin on kokemusta siitä Tatecista jonkin verran. Mutta vietän aikaani mieluummin jossain muualla kuin dynolla ja siksi käytän Autonicia. Sinäkin olisit selvinnyt parin kuukauden säätöhommasta hommasta viikossa-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
-
Originally posted by SporttiJanne View PostEi ainakaan Sporttiautossa, eikä jälleenmyyjillämme.
Edullisin SMC ECU-sarja (johtosarja, ilman -ja vedenlämpöantuit, PC-kaapeli ja ohjekirja) maksaa hiukan reilu kaksi tuhatta euroa.
) asennettuna 4000€ eikös näin ollu jos en ihan väärin?Autot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by Jipsu View Postmutta kaikilla hiluilla (suora sytkä kamoilla
) asennettuna 4000€ eikös näin ollu jos en ihan väärin?
Ja siinä on Autotune™
Varsinaista tarjousta kannattaa kysyä suoraan meiltä (ei forumilla), kun tiedät mitä haluat.-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
-
Originally posted by SporttiJanne View PostValitettavasti en muista minkälaista pakettia sinulle on laskettu. Mutta kuudella sytytyspuolalla pääteasteineen ja kammen ja nokan asentotunnistimineen edullisin paketti Autronic SMC ECUlla autoon sähkökytkennät tehtynä on alkaen hiukan reilu kolmetonnia.
Ja siinä on Autotune™
Varsinaista tarjousta kannattaa kysyä suoraan meiltä (ei forumilla), kun tiedät mitä haluat.Autot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by SporttiJanne View PostSiinäpä se onkin, Autronicin Autotunen™ jäljiltä kartassa ei ole enää mitään säätämistä, ja ennenkaikkea: vaikka käsin säätämällä pääsee samaan tarkkuuteen, aikaa kuluu Autotunella™ vain murto-osa. Kone on kättä/silmää nopeampi, kun konetta ohjaa fiksu koodi. Siitä on Autronicin Autotunessa™ kyse. ---
Analogi-inputtien tasot on vapaasti määritettävissä ja skaalattavissa. Jos PQ ei sitä tiedä/osaa käyttää, on toinen asia. Näin on ollut SM4:ssä aina. Luonnollisesti Autonicin analysaattori sopii suoraan.
Huoh.
Olen eri mieltä Autotune-ominaisuuden tekemästä jumalallisen oikeasta bensa-kartasta, se nyt vaan ei voi olla "täydellinen" vaikka kuinka joku hiippari down-under-maalta tai jostain muualta poronhoitoalueelta väittäisi niin :-). Olen kuitenkin erittäin samaa mieltä siitä että se saattaa olla säätötyössä hyvä apu kun haeteen bensakarttaa kohdalleen, en ole itse päässyt sen toimintaa kokeilemaan.
Itseltäni kuluu suurin osa säätötyöstä sytytysennakoiden ja mahdollisen ahtopaineen säätöventtiilin säätöjen kohdalleen saamiseen. Näihin asioihin Autotune ei tarjoa apuja, ei Autronicin eikä muidenkaan laitteiden maailmassa. Myöskin tyhjäkäynnin ja kylmäkäynnistysten kohdalleen saaminen on oma hommansa. Jos kyseessä on siviili-liikenteessä oleva auto niin heti tyhjäkäynnin yläpuolisiin ja pintakaasu-alueiden asioihin pitää keskittyä niin paljon että iso osa ajasta kuluu myös siinä, bensan kulutuskin olisi kiva saada kohtuulliseksi.
Mainitsemani epäyhteensopivuus minkään työn, kokeilun tai asetusten kokeilun jälkeen ei varmaankaan ollut kyse osaamisesta tai tietoisuudesta, niin paljon sen toimintaa tutkin ja kokeilin eri anturisysteemeillä. SM4:n käyttöohjeessa mainitaan mitä mikin johto ja siihen liittyvä asetus tekee ja niistä päätellen sen olisi pitänyt toimia asiallisesti edes jollain kokeilluilla tavoilla. En saavuttanut edes kohtuullista sovitusta minkään kokeillun laajakaistalambda-systeemin ja SM4:n kanssa. Jos Autronicin oma systeemi maksaa edelleenkin yli 2000 euroa niin se on mielestäni liian kallis saatuun laatuun tai hyötyyn nähden. Hmm, on tietenkin mahdollista että SM4-purkissa olisi ollut joku mato, kuitenkin olen ollut maailmalta kuulostelevinani että ne ovat hyvinkin luotettavia fyysisen ja sähköisen toiminnan kannalta ajateltuna. En millään jaksa uskoa että tekemäni johtosarja olisi ollut niin huono ja/tai liitokset huonoja että se olisi johtunut siitä. Myös kokeiltiin muutamia eri maadoitus- ja virransyöttötapoja huonolla menestyksellä. Myös moottori oli maadoitettu auton runkoon yhteensä neljällä eri maapiuhalla, kaikki eri nurkissa moottoria ja konehuonetta. Niiden laitto oli pakollista koska alkuperäiset olivat varsin happamassa kuosissa Auton omistaja kiittelikin jälkeenpäin hyvästä käynnistyvyydestä ja vasta niiden laiton jälkeen laturin toiminta muuttui kunnolliseksi. Eräänä kokeiluna oli myös ohjaimen signaali- ja toimilaitemaadoituksen erottaminen, minkään anturin näyttämässä ei ollut eroa.
Nyt joku mainitsee että suuttimet olisivat olleet keskenään erilaisia ja näyttämän pomppiminen olisi johtunut siitä. Kyseisessä pakoputkessa oli koko ajan kiinni myös AEMin mittarimallinen laajakaistamittari josta pääsi valvomaan kulloistakin tilannetta ilman suoraa kytkentäyhteyttä mihinkään moottorinohjaimeen liittyviin johtoihin. Myöskin suuttimet olivat käyneet tarkistettavina ja mitattavana ja niiden keskinäinen ero oli noin yksi prosentti. Myös mittasin oskilloskoopilla jokaisen suuttimen saaman suihkutusajan ja ne olivat jokaisessa suuttimessa samat. Se mittaus tapahtui vertaamalla kulloistakin suutinta ykkössylinterin suuttimeen, myös pienellä koeajolenkillä, ja se oli mittaustarkkuuden rajoissa sama. Myös jokaisen suuttimen näkemä käyttöjännite tarkistettiin ja sekin oli kohdallaan, pienen aavistuksen alle latausjännitteen. Käytössä oli siis Fluken Scopemeter 123 sopivilla johdoilla sekä pöytämalliset Tectronicsin ja Hewlett-Packardin digitaali-skoopit, ja kasa muuta asiallista kalustoa.
Eräs asia mistä en voi olla aivan varma on se että miten moottori otti ilmaa sisään. On mahdollista että eri pyttyihin meni eri määrä ilmaa, kuitenkin kaikki sytytystulpat olivat keskenään hyvin samanlaisia ja jos joku sylinteri olisi käynyt niin erilaisella seoksella kuin näyttämä näytti niin sen olisi huomannut jo tulpista. Näyttämän heilunta oli koko ajan niin suuri, se pomppi AFR 12 ja AFR 16 välillä kun moottori kävi tyhjää ja kun sillä ajoi puolessa välissä kierrosaluetta sekä pintakaasulla että reilulla kaasupolkimen asennolla.
Eräs yksityiskohta Autronicin SM4:ssä on mainio, joitakin uloslähteviä toimilaitejohtoja pystyy käyttämään myös analogituloina. Tuohon mainittuun asennukseen tuli VDO:n tekemä paineanturi bensakiskon painetta tutkailemaan. Samanlaisen olisi voinut laittaa myös öljynpaineelle ja oman anturin vielä öljyn lämmölle. Niistä olisi saanut laitettua vaikka vaihtovalon palamaan, jos joku asia menee väärin niin kuski tietäisi että nyt on syytä hiukan tutkia konehuonetta. Saattaa säästää moottoriremontilta. Toki näitä ominaisuuksia löytyy myös muutamasta muusta laitteesta, ja suosittelen niiden laittamista kaikille jotka haluavat ajaa moottorillaan pidempään.
Comment
-
-
Originally posted by PQatPIT View PostOlen eri mieltä Autotune-ominaisuuden tekemästä jumalallisen oikeasta bensa-kartasta, se nyt vaan ei voi olla "täydellinen" vaikka kuinka joku hiippari down-under-maalta tai jostain muualta poronhoitoalueelta väittäisi niin :-). Olen kuitenkin erittäin samaa mieltä siitä että se saattaa olla säätötyössä hyvä apu kun haeteen bensakarttaa kohdalleen, en ole itse päässyt sen toimintaa kokeilemaan.
Jos et ole edes Autotunea™ käyttänyt, niin kannattaa ehkä olla vain aivan hiljaa, eikä lausua siitä yhtään mitään.
En tiedä kehen viittaat nimittelyilläsi... tuskin kuuluvat tähän asiaan.-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
-
Originally posted by SporttiJanne View PostOletko tosissasi?
Jos et ole edes Autotunea™ käyttänyt, niin kannattaa ehkä olla vain aivan hiljaa, eikä lausua siitä yhtään mitään.
En tiedä kehen viittaat nimittelyilläsi... tuskin kuuluvat tähän asiaan.
Edellisessä viestissä oli maininta siitä että bensakarttaan ei tarvitse koskea Autotune-ominaisuuden käyttämisen jälkeen. Tähän en todellakaan usko.
Juu, ei ollut tarkoitus haukkua vaan heittää pieni läppä. Jos tätä ei kestä niin voi voi. Rautalangasta: SE OLI HUUMORIA.
Mielestäni puututaan nyt epäolennaiseen asiaan. Olennainen asia oli se että laajakaista-kontrollerin lähettämän jännitetiedon aikaansaamaa AFR-näyttämää säätöohjelmassa ei saatu isollakaan työllä korreloimaan totuuden kanssa. Silloin koko Autotune-ominaisuuden arvo on käytännössä nolla. Yhtään ei haittaisi jos vaikka tässä viestiketjussa olisi tullut jotain apua tai mietintää sen asian kohdalleen saamiseen. En ole sitonut itseäni mihinkään yhteen moottorinohjainmerkkiin vaan teen töitä alalla joka suuntaan. En halua olla mitään hyvää laitetta vastaan vaan jos joku haluaa juuri sellaisen laitteen omaan autoonsa ja minulta kysyy apua niin tottakai sitä tarjoan. Jos Autronicin oikea tekninen tuki on tällä nyt havaitulla tasolla niin laittaa miettimään mitä se on silloin kun sitä apua oikeasti tarvitaan. En syyllistä, en hauku enkä vähättele, toivon rauhallista ajattelua ja oikeita johtopäätöksiä.
PQ
Comment
-
-
Originally posted by PQatPIT View PostEdellisessä viestissä oli maininta siitä että bensakarttaan ei tarvitse koskea Autotune-ominaisuuden käyttämisen jälkeen. Tähän en todellakaan usko.
Juu, ei ollut tarkoitus haukkua vaan heittää pieni läppä. Jos tätä ei kestä niin voi voi. Rautalangasta: SE OLI HUUMORIA.
Mielestäni puututaan nyt epäolennaiseen asiaan. Olennainen asia oli se että laajakaista-kontrollerin lähettämän jännitetiedon aikaansaamaa AFR-näyttämää säätöohjelmassa ei saatu isollakaan työllä korreloimaan totuuden kanssa. Silloin koko Autotune-ominaisuuden arvo on käytännössä nolla. Yhtään ei haittaisi jos vaikka tässä viestiketjussa olisi tullut jotain apua tai mietintää sen asian kohdalleen saamiseen. En ole sitonut itseäni mihinkään yhteen moottorinohjainmerkkiin vaan teen töitä alalla joka suuntaan. En halua olla mitään hyvää laitetta vastaan vaan jos joku haluaa juuri sellaisen laitteen omaan autoonsa ja minulta kysyy apua niin tottakai sitä tarjoan. Jos Autronicin oikea tekninen tuki on tällä nyt havaitulla tasolla niin laittaa miettimään mitä se on silloin kun sitä apua oikeasti tarvitaan. En syyllistä, en hauku enkä vähättele, toivon rauhallista ajattelua ja oikeita johtopäätöksiä.
PQAutot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by SporttiJanne View PostOletko tosissasi?
Jos et ole edes Autotunea™ käyttänyt, niin kannattaa ehkä olla vain aivan hiljaa, eikä lausua siitä yhtään mitään.
En tiedä kehen viittaat nimittelyilläsi... tuskin kuuluvat tähän asiaan.Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.
-49 Mercury LQ4 Twin Turbo
-Mitsubishi "runkkari"
Comment
-
-
Autronic
Tämä alkaa hiukan muistuttaa poikien "pisimmälle pissauskilpailua".
Mutta, jos vielä kerran yritän - ja edelleen vain tosiasioissa pitäytyen - kertoa tätä asiaa ihan kaikille teille.
(Pituutta tekstille valitettavasti tulee ja loput saat kuulla paikan päällä, jos kiinnostaa...)
Autronic tuotetuki
Autronic tuotetukea ei ole tarkoitustakaan antaa tällä forumilla. Autronicilla on oma kansainvälinen käyttäjien forum, ja sinne voi rekisteröityä hankittuaan laitteen virallisia jälleenmyyjäkanavia. Tiedot jälleenmyyjistä kotimaassa löydät osoitteesta: www.autronic.fi . Ensisijaisesti tarvittava käyttäjätuki annetaan suoraan jälleenmyyjän kautta. Mutta tarvittaessa maahantuoja auttaa kiperimmissä kysymyksissä ja usein lähes mihin kellon aikaan tahansa, vieläpä ihan suomeksi. Jos laitteesi on peräisin muualta, kun meiltä tai jälleenmyyjiltämme tuotetuki ei ole maksutonta.
Vuodesta 1987
Autronic ei ole mikään eilisen päivän keksintö. Autronicit valmistaa Aubert Electronics, jonka Richard Aubert perusti vuonna 1987 erkaannuttuaan Richard Bendellin kanssa perustamastaan Motecista. Uusinta SM4 ECU tyyppiä on jo myyty nelinumeroinen luku ympäri maailmaa. SM4 edeltäviä malleja ovat mm. SM2 ja SMC, joita on edelleen saatavana eri prosessoriversioina.
Autotune™ automaattisäätö
Olennainen osa Autronicin Autotune™ automaattisäädön toimimiselle oikein on erittäin tarkka ja vakaa signaali pakokaasuanalysaattorilta. Autronicin pakokaasuanalysaattori on 100% yhteensopiva Autronicin ECUn kanssa ja Autotune™ -automaattisäätö toimii aiemmin kuvaamallani tavalla. Käytännössä millään muulla manuaalisella säätötavalla ei ole mahdollista säätää yhtä nopeasti ja tarkasti. Mistään uskon asiasta tässä ei ole kyse, vaan siitä, että tietokone on yksinkertaisesti ihmistä nopeampi säätäjä.
Autronicin pakokaasuanalysaattori on erittäin korkealuokkainen ammattikäyttöön tarkoitettu laite. Tämän laatuista analysaattoria ei voi tehdä halpislaitteiden hinnalla. Eivätkä halpislaitteet myöskään anna stabiilia tarkkaa signaalia, vaikka niiden valmistajat ja myyjät väittäisivät muuta. Jos jotain muuta lambdaohjainta käyttää ja sitä et saa toimimaan, vika ei ole Autronicissa. Vähän sama kun Bemariin yrittäisi asentaa Toyotan vanteita...
(Analysaattoria ei tarvitse ostaa, vaan sen voi vuokrata ECUn myyneeltä jälleenmyyjältä.)
Miksi Autronic?
Säädämme dynollamme Autronicin lisäksi myös monen muun merkkisiä laitteita, ihan Megasquirtista alkaen. Niinpä olemme pystyneet luomaan laajan käsityksen siitä, miten eri laitteet toimivat - erityisesti säätäjän näkökulmasta. (Liiketoiminnan kannalta ehkä vähemmän viisasta suosia nopeasti säädettäviä laitteita, kuten Autronic). Mutta yleensä käytettävissä on rajallisesti aikaa/rahaa ja silloin asiakas saa samalla rahalla enemmän, kun moottorin käytettävyyteen liittyviin tekijöihin pysytytään käyttämään suhteellisesti enemmän aikaa.
Oletko tullut ajatelleeksi, että vaikka myymme Autronicia, kehumme voisivat olla myös totta? Niin monen Autronicin hankkineen suusta olen kuullut ylitsevuotavia kehuja. Useasti näillä käyttäjillä on takanaan kokemuksia jostain muusta laitteesta.
Jotta voisit uskoa kertomaani, muutenkin, kuin myyjän puheena, sanon, että voisin myydä mitä tahansa muutakin merkkiä xxx. Mutta, kun olen jonkin verran mukavuudenhaluinen ja vähän laiskakin, niin miksi hankkisin lisää murheita xxx:n kanssa, kun kokemuksen mukaan Autronicin kanssa pääsee vähemmällä tuskailulla ja pystyy keskittymään moottorin toiminnan optimointiin. Autronicin laitteet toimivat ja softa pyörii kaatuilematta. Tämähän pitäisi olla ihan normaalia, mutta näin ei vain ole kaikissa laitteissa.
Eli hankitko lopulta kaksi laitetta? Ensin sen halvan ja sitten sen hyvän. Autronicin hankkiminen kerralla taitaa tulla pidemmän päälle taloudellisemmaksi...
Perehdy asiaan ja opi uutta
Saattaa olla, että jokaisen moottorinohjausjärjestelmistä kiinnostuneen kannattaa paneutua siihen, mitä Autronic tarjoaa. Yksinkertaista se ei välttämättä ole, sillä Autronicin maailma on hyvin moniuloitteinen (niin kuin moottorin toimintakin), mutta pala kerrallaan oppiminen on sitäkin palkitsevampaa. Mitä syvemmälle siihen pääset ja huomaat mistä ne erot muihin järjestelmiin oikein juontuvat, sitä selvemmin jäljelle jää vain yksi.
Ja se on Autronic.
Kiitän puheenvuorosta ja poistun takavasempaan...
Jipsu, tiedätkö muuten miksi kaveri, jolta Tatekin ostit myi sen?
Hänellä on Autronic sen tilalle.-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
Comment