Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 moottorien erot

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muumi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1702
    • Rovaniemi

    M30 moottorien erot

    Elikkäs,miten M30 moottori perheen jäsenet 2.8, 3.0 ja 3.5 eroavat toisistaan,esim.lohkojen osalta?
    Voiko esim 2.8:sta tehdä 3.5:sen,ja onko noissa lohkoissa KESTÄVYYDEN kannalta eroja?

    Eli oletetaan et 3.5:sen lohkossa on reikä ,ja löytyy sekä 2.8:sin että 3.0:lan ehjät lohkot.
    Onnistuuko noiden alakertojen kasaus noilla kolmepuokin osilla?

    Olen käyttänyt hakua... :wink:

    Kiitos ja anteeksi.
    E24 635csi
  • t-race
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 722
    • North from Nurmijärvi

    #2
    Re: M30 moottorien erot

    Originally posted by Muumi
    Elikkäs,miten M30 moottori perheen jäsenet 2.8, 3.0 ja 3.5 eroavat toisistaan,esim.lohkojen osalta?
    Voiko esim 2.8:sta tehdä 3.5:sen,ja onko noissa lohkoissa KESTÄVYYDEN kannalta eroja?

    Eli oletetaan et 3.5:sen lohkossa on reikä ,ja löytyy sekä 2.8:sin että 3.0:lan ehjät lohkot.
    Onnistuuko noiden alakertojen kasaus noilla kolmepuokin osilla?
    Eli: Poraukset ja iskunpituudet eri koneiden osalta (poraus/isku)

    M30B28: 86x80
    M30B30: 89x80
    M30B35: 92x86 (3430cc, käyttetty mm. 535i 1985->)
    M30B35: 93,4x84 (3453cc, käytetty mm. 535i 1978-1982)

    Ja nuo tiedot ovat arwidsonin luetteloista. Eli ainakaan poraamatta et saa 2.8:ista tehtyä 3.5:ttä. Eli ei taida onnistua ainakaan kovin helposti.
    BMW Rennsport Racing Motorsport Club
    BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
    Ach so, je mehr, desto besser!
    sigpic

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      3,5:n kampi pitäis käydä 3,0 ja 2,8:n lohkoon ainakin laakeroinnin puolesta. 3,5:n männät ei tietenkään poraamatta lohkoa ja veivien pituuksista ei tietoa, 3,5/3,0/2,8:ssa on kuitenkin samat veivien alapään laakerit.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Shuko
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 739
        • Forssa

        #4
        Jokin aika sitten googlesin M30:een liittyviä virityssivuja yms, niin kyllä siellä välissä näky olevan myös noita suurennussivujakin. En sen enempää niihin tutustunut, mutta kannattaa vilkaista.
        G31 520d M-Sport '18
        Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

        Comment

        • Muumi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1702
          • Rovaniemi

          #5
          Onko nuissa lohkojen senämävahvuuksissa minkälaisia eroja?

          Aika hurja mennä poraamaan esim.2.8:sin 86mm reikä tuolle 3.5:sen 92mm männälle...3mm per puoli... :shock:
          E24 635csi

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            #6
            Eikö kellään löydy tietoa?
            E24 635csi

            Comment

            • Shuko
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 739
              • Forssa

              #7
              Ei sen tarkempaa tietoa ole. Löysin kuitenkin sivun, joka varmasti kannattaa lukasta; http://www.firstfives.org/faq/swap35/swap35.html
              G31 520d M-Sport '18
              Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Sissus saatana, olipa hyvä ja perusteellinen "raportti".

                Tuon mukaan kun toimii, ei luulisi paljon mokia sattuvan. Toki sitä joutuu ehkä soveltamaan, mutta suurinosa asioista olikin jo mietitty valmiiksi.

                t: Timo

                Comment

                • Muumi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1702
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by Shuko
                  Ei sen tarkempaa tietoa ole. Löysin kuitenkin sivun, joka varmasti kannattaa lukasta; http://www.firstfives.org/faq/swap35/swap35.html

                  Kiitän
                  E24 635csi

                  Comment

                  • Shuko
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 739
                    • Forssa

                    #10
                    Tuolla faqissa on paljon muutakin mielenkiintoista lukemista.
                    G31 520d M-Sport '18
                    Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                    Comment

                    • pete-
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 389
                      • Helsinki

                      #11
                      Kaivetaan vanha topic ylös.
                      Kertokaa tietämättömälle että mitä eroa on m30b34 ja m30b35 koneilla?
                      Sekä missä malleissa on kyseisiä motteja käytetty?
                      F31 330d -13
                      ex:
                      F31 320d -13
                      E91 320d -08
                      E39 528i -96
                      E34 535i -90
                      E34 535i -89
                      E36 325i -91
                      E30 316i -89

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8263
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        b35 on muistaakseni 24cc tilavampi kuin b34. kaikki 85? jälkeen tulleet (535 735) on b34 padalla ja näiden valmistus on loppunut 92 jolloin tuli m60 sarja.

                        edit: muistaakseni b35 malleissa oli l-jet ruisku ja b34:ssä motronic.
                        Last edited by peto2; 25-05-2008, 02:15.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          #13
                          M30B34 (E34 / E32) on isommat imuvenat, katti, 211hp tehoa, imusarja hieman avarampi (3.5 merkintä.) 9:1 puristukset.

                          B34 käytetty myös mm. E24 / E28, 218hp, ei kattia, motronicci. 10:1 puristukset.
                          B34:stä myös vanha kattiversio, 184hp, puristukset 8 kieppeillä, eri softa motronicissa, lähinnä viety kai USA:han kun ei muuten saatu päästömääräyksiä täytettyä.

                          Jäljempänä lisätietoa
                          Last edited by Jonsku; 02-06-2008, 08:25.
                          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • pete-
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 389
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Jonsku View Post
                            motronicci molemmissa.
                            B35 (E34 / E32) on isommat imuvenat, katti, 211hp tehoa, imusarja hieman avarampi (3.5 merkintä.) 9:1 puristukset.

                            B34 käytetty E24 / E28, 218hp, ei kattia, motronicci. 10:1 puristukset.
                            B34:stä myös vanha kattiversio, 184hp, puristukset 8 kieppeillä, eri softa motronicissa, lähinnä viety kai USA:han kun ei muuten saatu päästömääräyksiä täytettyä.

                            Korjatkaa jos olen väärässä
                            Eli kaikissa e34:sissa on tuo b35 vai?
                            Ja vielä että voikos noilla kateilla heittää vesilintua jos minkään
                            näköistä merkintää katista/vähäpäästöisyydestä ei ole otteessa?
                            F31 330d -13
                            ex:
                            F31 320d -13
                            E91 320d -08
                            E39 528i -96
                            E34 535i -90
                            E34 535i -89
                            E36 325i -91
                            E30 316i -89

                            Comment

                            • r.w.
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2510
                              • Länsirannikko

                              #15
                              Originally posted by pete- View Post
                              Eli kaikissa e34:sissa on tuo b35 vai?
                              Ja vielä että voikos noilla kateilla heittää vesilintua jos minkään
                              näköistä merkintää katista/vähäpäästöisyydestä ei ole otteessa?
                              Joo, sama M30-sukupolvi E34/E32:ssa koko tuotannon ajan. Ellei auton tietoihin katteja ole merkattu niin pois vaan (pienellä varauksella, sillä en tiedä löytyykö näistä uusista rekisteriotteista ylipäätään tuollaista mainintaa). Mahdollinen vähäpäästöisyys tuottaa ongelmia, mutta pelkän katalysaattorimerkinnän saa muutoskatsastuksella pois.
                              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎