Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jochen
    replied
    Löytyi arkistosta tälläinen kuva omasta kampiakselista:



    Oisko toi semmoinen värikoodi sitten vai tavallinen kauneuspilkku? Nyt sitä ei enää näy kun tuo on puhdistettu jo pariinkin kertaan.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Joo, sekä runko- ja kiertokangen laakereissa oli BMW:n logo tai luki BMW.

    Lisäksi tarkistin, öööö, varalla olevista M44 kangista että siellä oli täsmälleen samat laakerit kuin omissa M42 kangissa ja kumpiakaan ei siis löydy varaosaluetteloista. Kai ne on sitten ihan vakiokokoa kun molemmissa on samat, vielä kun keksisi mitä väriä ne kaikki on.

    Ens viikolla toivottavasti vihdoin tulee H kanget yläsilmän holkin pienennyksestä ja kavennuksesta joten sitten pääsee vähän koemittailemaan noilla wanhoilla wakiolaakereilla ja plastigaugella.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Pitää tarkistaa, muistan varmasti nähneeni laakereissa BMW:n logon mutta en ole varma oliko ne runko- ja kiertokangenlaakereissa vai vain toisissa.

    Osatilaus lähti sitten menemään ilman laakereita, tuumataan vielä hetki. Plastigaugea on tulossa metritolkulla, pitää vaikka aluksi mittailla noilla alkuperäisillä laakereilla millaista välystä sieltä löytyy.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Olen laiska googlettaja, olet ilmeisen perillä kyseisestä toimesta, laitatko linki tai kerrotko lyhyesti mistä nitrauksessa on kyse?



    Originally posted by Jochen View Post
    Mulla on samoilla osanumeroilla olevat laakerit (kts edellinen sivu) ja vastaus tähän kiinnostaisi kovasti minuakin
    Ja näissäkin liuskoissa Bmw-logo,siis sellainen reilunkokoinen selkeä logo? Ainakin kaikissa näkemissäni,varmasti alkuperäisissä liuskoissa,tuo on/oli. 3/95 päivätty e36 Teilekatalog,eikä 11/93 Teilenummernindex ei tiennyt noista numeroista mitään.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by pablo View Post
    Mites toi numerohomma nyt sit menee, kun ei listasta löydy? Onko siinä jonku muun kampiakselin laakerit ja numerosarjalla selvittää mitkä:think
    Mulla on samoilla osanumeroilla olevat laakerit (kts edellinen sivu) ja vastaus tähän kiinnostaisi kovasti minuakin

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.
    Olen laiska googlettaja, olet ilmeisen perillä kyseisestä toimesta, laitatko linki tai kerrotko lyhyesti mistä nitrauksessa on kyse?

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    [QUOTE=325E;2130431]
    Originally posted by pablo View Post
    Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.






    Jos näin on käynyt sinä olet Mies joka korjaa nyt toisten virheet, rivien välistä voin lukea että, suoridut tehtävästä
    kiitettävästi ilman toisten apua...
    Miten oletko koskaan tarkistuttanut lohkosta runkolaakeri linjauksen eli suorituttanut lohkolle ns. "Linjahoonauksen"...tälläistä
    toimenpidettä voin suositella toki on jokaisen oma asia mitä toimenpiteitä lohkolleen koneistuttaa...
    Eri lohkoon (m50) tulee toi 2.8 kampiakseli. Laakerit seuraa kuitenkin akselia. En muista onko koskaan tarvinnu tarkistuttaa runkolinjausta. Foordien kans olen aikasemmin pelannut ja täytyy kyllä myöntää että ihan tämmöstä ei ole ennen vastaan tullut jo laakereiden saralla

    Mites toi numerohomma nyt sit menee, kun ei listasta löydy? Onko siinä jonku muun kampiakselin laakerit ja numerosarjalla selvittää mitkä:think

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Jos näin...

    [QUOTE=pablo;2130205]Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.






    Jos näin on käynyt sinä olet Mies joka korjaa nyt toisten virheet, rivien välistä voin lukea että, suoridut tehtävästä
    kiitettävästi ilman toisten apua...
    Miten oletko koskaan tarkistuttanut lohkosta runkolaakeri linjauksen eli suorituttanut lohkolle ns. "Linjahoonauksen"...tälläistä
    toimenpidettä voin suositella toki on jokaisen oma asia mitä toimenpiteitä lohkolleen koneistuttaa...

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.





    Lisäks ykkösen runkolaakeri kaulassa oli pukin puolella eri numero ku muissa, mut lohkon puolella sama kuin muissa. 4:s pukissa oli sit lohkon puolella eri kuin muissa mut pukissa sama:think Kun haen sen lapun niin tarkistan kummin päin oli, mut eikai nyt yhdellä kaulalla voi olla std laakeria lohkossa ja alikokoa pukissa. Yks vaihtoehto et laakerit on sekoittunu pukkien kesken ja noi eriparit kuuluis samalle kaulalle? Pukkien numerot oli järjestyksessä.

    Mitenhä tätä lähtis purkamaan:think

    Leave a comment:


  • TheLoial
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.
    Oma kampurani kieroutui. Se on M10B20 1973:sta ja yksi kiertokangenkaula oli sinistynyt kun purin koneen. Koneistamo oikaisi sen, heittoa jotain 0,10-0,15 tms. Kaula hiottiin seuraavaan alikokoon ja se kävi nitrauksessa Pieksämäellä Bodycotella. Heittoa oli taas saman verran ja se oikaistiin. Sitä en tiedä mitä tuo kestää mutta ei ole parempaakaan tiedossa niin antaa mennä vaan...

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Joo-o. Valkometallit ovat käytössä koska:

    - niillä on kosketuksessa, eli voitelun pettäessä, paremmat kitkaominaisuudet kuin punametalleilla, eli pienempi kitkakerroin ja pienempi kuluminen
    - voitelun pettäessä jälki ei ole läheskään yhtä paha
    - ne pystyvät pehmeämpinä hautaamaan niitä pieniä kökkäreitä ja kulumistuotteita mitä öljyn mukana tulee, sen sijaan että se partikkeli alkaisi raastamaan laakeripintaa ja rikkoisi öljykalvon.

    Väsymiskestävyys ja paineenkesto on heikompi, siksi extreme-sovelluksissa käytetään noita monikerroslaakereita jossa valkometalli on vain pinnassa ja kuorma pyritään kantamaan alemmilla kerroksilla samalla kun johdetaan lämpöä mahdollisimman tehokkaasti pois. Normaalikäytössä tällä ei ole mitään merkitystä, ikinä ei tulla sille alueelle jossa laakeri antautuisi paineen takia. Ylimitoitusta on sen verran paljon, että tarvitaan paljon kierroksia tai paljon palopainetta jotta ominaisuudet loppuu. Silloin otetaan ne monikerroslaakerit ja taas homma jatkuu, tai vaihtoehtoisesti pienennetään rebuild-väliä niin paljon ettei heikompi väsymiskestävyys haittaa.

    Punametallilaakereita ei pitäisi pistää mihinkään auton alakertaan laakeriksi, tai eihän niitä yksikään tehdas laitakkaan vaikka onkin materiaalina halvempaa. Joka startissa se hio kauloja, siitä voi sitten miettiä ajaako rempan jälkeen vielä puoli miljoonaa kuten alunperinkin. Nitraamaton kampura ei varmasti pehmeämpänä kestäkkään.

    Vaan eipä näistä asioista sen suuremmin jaksa tapella, materiaaliominaisuuksista on maailma pullollaan tutkimuksia ja artikkeleita, jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä tai sitten kimppatilauksen laakereista eta-miehen kanssa.

    Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Kiitos ymmärryksestä pääasia että, ymmärtää kirjoitetun asian..

    Originally posted by appelsiinipuutikku View Post

    325E:n kirjallinen ulosanti ei kyllä ole mainittavan hyvää, mutta en silti väheksy hänen tietouttaan asiasta.

    Oma mielipiteeni asiasta on että laakerit viritysasteen mukaan. Tuskin tarvikelaakerit vakiokoneessa hilloontuu (ei ainakaan itselläni). Jos haluaa hipostella niin voi laittaa originaalit sinipunamattamustat STD-laakerit. Viritettyihin koneisiin sitten on asia erikseen (valko-, puna- tai vaikka vaaleanpunametallilaakerit).

    P.S Itse olen kasaamani koneet tehnyt tarvikelaakereilla mitä on sattunut moottorihiomolta löytymään...
    Kiitos Ymmärtämisestä yhdyn kirjoitukseesi olisko lukihäiriö mutta, satun vaan tietää asioista paljon ja joillekkin se ei näytä käyvän aukovat päätään kun päästä
    ei asiaa tule. Kun vittuilin jättää pois jää jäljelle vain avonainen suu (tämä on vaan yleistä näillä foorumeilla).
    Sinä kirjoitat myös asiaa muista poiketen,Kiitos.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Prkl kertokaa ny mistä niitä virikoneeseen sopivia sateenkaarilaakereita oikein saa!

    Leave a comment:


  • Mokoma
    replied
    Originally posted by zJark View Post
    ainakun teen valmistan parhaan moottorin
    niin ns. orginal liuskalla mitataan ja säädän välyksen! siksi käytössä vain STD nitrattuja ns. kampiakseleita.
    tarvittaessa tiedän
    että voin kertoa. annan myös periksi!sama pätee myös 99% kiertokangen "alasilmään"!
    asiasta tietämättömät eivät tiedä asiasta faktaa vaan pitää käyttää kiillotettuja ns. punametallilaakereita.varsinkin mikäli
    hiotaan ja paljon painetta eli ns. puristusta.

    325E:n kirjallinen ulosanti ei kyllä ole mainittavan hyvää, mutta en silti väheksy hänen tietouttaan asiasta.

    Oma mielipiteeni asiasta on että laakerit viritysasteen mukaan. Tuskin tarvikelaakerit vakiokoneessa hilloontuu (ei ainakaan itselläni). Jos haluaa hipostella niin voi laittaa originaalit sinipunamattamustat STD-laakerit. Viritettyihin koneisiin sitten on asia erikseen (valko-, puna- tai vaikka vaaleanpunametallilaakerit).

    P.S Itse olen kasaamani koneet tehnyt tarvikelaakereilla mitä on sattunut moottorihiomolta löytymään...

    Leave a comment:


  • zJark
    replied
    ainakun teen valmistan parhaan moottorin
    niin ns. orginal liuskalla mitataan ja säädän välyksen! siksi käytössä vain STD nitrattuja ns. kampiakseleita.
    tarvittaessa tiedän
    että voin kertoa. annan myös periksi!sama pätee myös 99% kiertokangen "alasilmään"!
    asiasta tietämättömät eivät tiedä asiasta faktaa vaan pitää käyttää kiillotettuja ns. punametallilaakereita.varsinkin mikäli
    hiotaan ja paljon painetta eli ns. puristusta.
    Last edited by zJark; 08-09-2010, 18:04.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎