Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rocla
    replied
    Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

    kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

    Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Nostetaas vähä aihetta. Sovitan m52b28 kampuran m50b25 lohkoon ja tossa 2.8:ssa näkyi olevan +0,50mm lakrut ainakin kiertokangissa osanumeron perusteella. Lohko on tällähetkellä konetilas jiginä niin en runkolakruista vielä tiedä.

    Kun noista väreistä tässä kättä väännetään niin mistä kyseisen asian näkee/ilmenee mitkä ovat? Noissa kk-lakruissa ei näytä olevan alikoossa noita vaihtoehtoja, mut runkolaakereissa näkyy olevan myös alikokosissa vaihtoehtoja?

    Leave a comment:


  • Aatos
    replied
    Hyvä tätä on mielestäni jankata, tärkee juttu joka menee monelta ohi.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Mr. Zetor View Post

    PÄÄTELMÄT:
    - tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
    - tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
    - esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
    - jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.


    ...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...
    Tämän perusteella odotin oikeasti jotain FAKTAA,muutakin kuin realoemissa sitä ja tätä.

    paatoksella? siis maksa potentiaalisesti poksahtaa siitä yksinkertaisesta syystä että joudun aina kippaamaan 3 litraa bischoshoffenia nollatakseni vitutuksen joka aiheutuu absoluuttisen turhasta jauhannasta / ajanhaaskauksesta kaiken maailman mulletardien kanssa...


    eh, juurikin tästä syystä laitoin kaikki realoem yms. linkit kuvina edelliseen viestiini, ettei siis tarvitse mitään linkkejä klikkailla.

    eli mitä tarkalleenottaen et ymmärrä? operaattoria != (not equal to)? molemmilla liuskoilla on sama järjestysnumero (5), sama paksuus (48.00mm), mutta eri osanumero JA ERI 'VÄRI'. for crying out loud...
    Ymmärrän kyllä hyvinkin.
    eh, siis sinähän nimenomaan väitit/väität että kaikissa on 'samanväriset' liuskat ylä- ja alapuolella!? jos nyt oletkin sitä mieltä että suurimmassa osassa onkin eriväriset laakerit vastakkain, sano ihmeessä se suoraan. voi olla että olen ainoa jolla päässä/silmissä viiraa pahasti mutta edelleenkin tähän mennessä ainoa esimerkki väittämästäsi 'samanvärisyydestä' on Erichin esiintuoma E34 M5.
    Väitin samanvärisiksi perustuen siihen,että "jeesuksen aikaan" tehdas merkitsi yhteensopivat osat väreillä ja silloin laitettiin samanväriset liuskat. Tästä johtuen esim.realoemissa tarjotaan joissain kuvissa samaa väriä molempiin puoliin. Ja tämä merkintä on se toiminto,jonka tehdas on lopettanut.

    eniwei, mitä sviddua minun kokemukseni liittyvät siihen faktaan että bmw:n dokumentoinnin mukaan KK-laakerit ovat 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (ja että sinä sen edelleen kiellät)?! kannattaa muuten myös pitää mielessä se että Erichin ja minun mainitsemat esimerkit olivat E34 M5 ja E36 M3. ja M-sarjan koneillahan ei tunnetusti ole juuri paskankaan vertaa tekemistä tavallisten moottorien kanssa. ennenkuin joku pystyy aukottomasti todistamaan laittaneensa mötorsport-toosaan jotkut random-bilteman liuskat ja kanssa ajaneensa niillä jonkun aikaa, sanon vaan kannattanee hieman hillitä stipulointia.
    En tuota erivärisyyttä dokumentissa (realoem kuva?) ole kieltänyt,vaan jahdannut selitystä miksi näin on. Ja sitä selitystä odotin tuon raivokkaan postauksesi jälkeen.
    jaa että avaisin noi hermeettisesti laminoidut muovit? todistaakseni mitä? että pääsen myymään käytettyjä KK-laakereita? ei nyt eksytä alkuperäisestä aiheesta / kysymyksestä, joka siis oli se että tarvitaanko liuskoja 1 vai 2 x sylinterien määrä ja että ovatko laakerit 'erivärisiä'. dokujen mukaan ainakin sininen ja punainen ovat samanpaksuisia. ja niinkuin 928 GTS jo ehtikin sanoa, mittaukset pitää kuitenkin suorittaa kiertokankien ja kampiakselin kanssa eli laakerin paksuudella ei sinänsä ole mitään absoluuttista oikeaa ennaltamääriteltyä arvoa.
    Kuitenkin esitit faktana,että ne nimenomaan pitää olla eriparia,eikä mitään muuta.

    eh, eli siis kaikissa noissa realoem:n kuvissa noi paksuustiedot on silkkaa valetta?! ts. jos sanotaan että blue = 45.00mm ja red = 45.00mm, se tarkoittaa että sininen ja punainen ovat eripaksuisia? wtf?
    Ei valetta,värikoodi vain tarkentaa paksuuden. esim e21 m20 runkolaakereissa ero 0,01mm. kts.kuva,se tosin m50:stä,mutta selventää idean.

    uh, nyt olen jo suoraan sanottuna liian kännissä saadakseni tästä mitään selkoa. joka tapauksessa, kuten jo aiemmin sanoin, oli vielä ainakin E65:ssä sin/pun-laakerit. ei vissiin yli 10v vanha malli vai olenko tässäkin väärässä.
    ps. 66-88? niinko 1966-1988? eikös jeesuksellakin jo ollut tuota uudempi auto... ihme jos mooseksenaikaisissa dokumenteissa joku hieman mättää.
    Ei dokumenteissa mikään mätä,niistä pitäisi vaan olla käytössä kaikki.

    Originally posted by uti View Post
    Joka kerran kun kiristät momenttiin laakeripesien kannet, yleensä pultit vaihdettava uusiin. Ostetaanko useampi setti pulttejakin?
    Ei,välyksien tarkistuksessa käytetään vanhoja pultteja.

    Ja kertauksena:
    -Laakeripesien koneistustoleranssit aihettavat tarpeen eripaksuisille laakeriliuskoille.
    -"jeesuksen aikaan" tehdas merkitsi osat väreillä yhteensopiviksi. Tällöin kaikkien osien ollessa samalla värillä lähtökohtana oli samanväriset liuskat kaulalla.
    -tehdas luopui tästä merkintätavasta ainakin osittain. Tästä mainintoja esim.TISsä,en kuitenkaan löytänyt yksiselitteistä faktaa tästä.
    -kampiakselia/kiertokankia asentaessa otetaan LÄHTÖKOHDAKSI eriväri/paksuiset liuskat ja mitataan välykset. Tarvittaessa korjataan liuskoja vaihtamalla. Tämä pätee myös jesuksenaikaisissa koneissa,jos kysessä on esim.vaihtoakseli tai värimerkinnät eivät näy/täsmää. Moottori/mallikohtaisia eroja on esim.jeesusta edeltävissä vain runkolaakerit "värjätty" yms.

    Vielä tuosta välyksien mittaamisesta,paljonko se liuskan PAKSUUS muuttuu,kun se asennetaan koneeseen. Jos sitä ei kerran voi mittaamalla mitata. Enkä nyt tarkoita,että mittaus olisi sen parempi kuin plastigage,mutta käypä tapa sekin.
    Toivottavasti tämä absoluuttisen turha jauhanta/ajanhaaskaus ei aiheuta kenellekään alkoholiongelmaa.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • uti
    replied
    Laakereista

    Joka kerran kun kiristät momenttiin laakeripesien kannet, yleensä pultit vaihdettava uusiin. Ostetaanko useampi setti pulttejakin?

    Leave a comment:


  • Mr. Zetor
    replied
    Originally posted by basso72
    Kyllä se maksa varmaan tolla paatoksella pian poksahtaakin.
    paatoksella? siis maksa potentiaalisesti poksahtaa siitä yksinkertaisesta syystä että joudun aina kippaamaan 3 litraa bischoshoffenia nollatakseni vitutuksen joka aiheutuu absoluuttisen turhasta jauhannasta / ajanhaaskauksesta kaiken maailman mulletardien kanssa...

    Originally posted by basso72 View Post
    Muutama kysymys:
    -case 4,mistä tempaistu tuo RED=BLUE? Eri numero,eri väri,eri paksuus.
    eh, juurikin tästä syystä laitoin kaikki realoem yms. linkit kuvina edelliseen viestiini, ettei siis tarvitse mitään linkkejä klikkailla.

    eli mitä tarkalleenottaen et ymmärrä? operaattoria != (not equal to)? molemmilla liuskoilla on sama järjestysnumero (5), sama paksuus (48.00mm), mutta eri osanumero JA ERI 'VÄRI'. for crying out loud...

    Originally posted by basso72
    -tapauksia,että eri värit ylh./alh. sikana. Johan tuohon linkittelin pari mallia. Onhan noita 60-luvulta alkaen valmistettu muutamaa eri mallin BMW:tä.
    eh, siis sinähän nimenomaan väitit/väität että kaikissa on 'samanväriset' liuskat ylä- ja alapuolella!? jos nyt oletkin sitä mieltä että suurimmassa osassa onkin eriväriset laakerit vastakkain, sano ihmeessä se suoraan. voi olla että olen ainoa jolla päässä/silmissä viiraa pahasti mutta edelleenkin tähän mennessä ainoa esimerkki väittämästäsi 'samanvärisyydestä' on Erichin esiintuoma E34 M5.

    Originally posted by basso72
    Kerrohan tuosta omasta kokemuksestasi,ensin laitoit mitkä laakerit? Paljonko oli välykset? Mitä tapahtui? Sitten laitoit mitä? ja välykset?
    mitä osaa tästä et ymmärtänyt: "mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat"? eli toleranssit täysin rajoissa, sin/pun, niinkuin jo ainakin kerran sanoin. 5 ekaa sylinteriä uudenveroisia, kutonen paskana, mennyt nähtävästi talvella metro-auton laittamien paskaöljyjen takia. 4kk ajoa ja sama kilinä taas -> nähtävästi kutosen KK:n laakeripinnat ehtineet kulua soikeiksi. uusi kone joka on nyt vaihdossa. kunhan saadaan vanha irti ja puretaan, voin raportoida varoittava esimerkki -tyyliin tästä aiheesta vielä tarkemmin. eipä silti, saksan foorumeillahan on jo vuosia ollut yleinen tieto että E36 M3:n heikko kohta on nimenomaan KK-laakerit. eipä vaan tullut noita shittejä antaumuksella luettua aiemmin, ainakaan senvertaa että olisi halunnut pulittaa 1.5keur ennaltaehkäisevästä KK-laakeriremontista...

    eniwei, mitä sviddua minun kokemukseni liittyvät siihen faktaan että bmw:n dokumentoinnin mukaan KK-laakerit ovat 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (ja että sinä sen edelleen kiellät)?! kannattaa muuten myös pitää mielessä se että Erichin ja minun mainitsemat esimerkit olivat E34 M5 ja E36 M3. ja M-sarjan koneillahan ei tunnetusti ole juuri paskankaan vertaa tekemistä tavallisten moottorien kanssa. ennenkuin joku pystyy aukottomasti todistamaan laittaneensa mötorsport-toosaan jotkut random-bilteman liuskat ja kanssa ajaneensa niillä jonkun aikaa, sanon vaan kannattanee hieman hillitä stipulointia.

    Originally posted by basso72
    Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet
    jaa että avaisin noi hermeettisesti laminoidut muovit? todistaakseni mitä? että pääsen myymään käytettyjä KK-laakereita? ei nyt eksytä alkuperäisestä aiheesta / kysymyksestä, joka siis oli se että tarvitaanko liuskoja 1 vai 2 x sylinterien määrä ja että ovatko laakerit 'erivärisiä'. dokujen mukaan ainakin sininen ja punainen ovat samanpaksuisia. ja niinkuin 928 GTS jo ehtikin sanoa, mittaukset pitää kuitenkin suorittaa kiertokankien ja kampiakselin kanssa eli laakerin paksuudella ei sinänsä ole mitään absoluuttista oikeaa ennaltamääriteltyä arvoa.

    Originally posted by basso72
    kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
    eh, eli siis kaikissa noissa realoem:n kuvissa noi paksuustiedot on silkkaa valetta?! ts. jos sanotaan että blue = 45.00mm ja red = 45.00mm, se tarkoittaa että sininen ja punainen ovat eripaksuisia? wtf?

    Originally posted by basso72
    Laitappa nyt vaikka tuosta m30 koneesta se doku,jossa käsketään laittamaan eriväriset liuskat. Omani laitoin jo aiemmin.
    eikös tämä jo tullut käsiteltyä? kaikissa tähän mennessä laittamissasi linkeissä on nimenomaan ollut eriväriset liuskat ylä- ja alapuolella.

    Originally posted by basso72
    Joo,TISin ohje tuohon m3:een käskee ensin laittamaan eriväriset,mutta ohje loppuu välyksen mittaukseen.(dokumentointi perseestä?) Muihin malleihin sieltä löytyy ohjeita,joissa ensin laitetaan eriväri liuskat ja mittauksen jälkeen korjataan oikeaksi vaihtamalla sopivat liuskat.
    Nyt saatana lopetan. Katselin n.10 erilaista tehtaan korjausopasta 66-88 väliltä,enkä löytänyt yhtään ohjetta,jossa käskettäisiin laittamaan eripaksuiset(väriset) liuskat samalle kaulalle.

    EDIT: Löysin kuitenkin (luin uudelleen):
    Tilanteessa jossa värikoodaus lohko/laakerikannet/kampura täsmää,koodaus täsmää myös laakereihin.
    Tilanne jossa akseli/lohko värikoodaus ei täsmää (esim.vaihtokampurat ja tästä värikoodauksesta lohko/kampura tehdas on käsittääkseni luopunut uusissa moottoreissa n.10-15v sitten,tästä en löytänyt tarkka faktaa) asennetaan eripariliuskat ja mittauksen jälkeen tarvittaessa vaihdetaan liuskoja.
    Vanhimmissa moottoreissa värikoodaus sin/pun vain runkolaakereissa.
    Uudemmissa sin/pun kk-laakereissa,vihr/kelt/valk. runkolaakereissa.
    Tämä selittäisi noita m30/m10 realoem merkintäsotkuja.
    Eli joissain tilanteissa esim. m20 moottoriin kuuluu samanväriset ja joissain eriväriset (vaihtoakselit toimitetaan erivärisillä)
    Tämähän ei tietysti poista mittauksen/korjauksen tarpeellisuutta.
    Joten olin osin oikeassa ja osin väärässä ja nyt voin hyvällä mielellä lopettaa tämän(taas).
    uh, nyt olen jo suoraan sanottuna liian kännissä saadakseni tästä mitään selkoa. joka tapauksessa, kuten jo aiemmin sanoin, oli vielä ainakin E65:ssä sin/pun-laakerit. ei vissiin yli 10v vanha malli vai olenko tässäkin väärässä.
    ps. 66-88? niinko 1966-1988? eikös jeesuksellakin jo ollut tuota uudempi auto... ihme jos mooseksenaikaisissa dokumenteissa joku hieman mättää.


    -> nyt zetaa kaaliin, huomenna odottaa krapulapäivä. toivottavasti kukaan ei tästä (suuremmin) ärsyynny, paskanjauhantatyylini nyt vaan on mitä on.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by 928 GTS View Post
    Mittaamalla laakerit irtonaisena ei vielä pitkälle pääse. Edes se, että laittaa laakerit kiertokangen sisään, kiristää pultit/mutterit momenttiin ei vielä takaa, että välys on oikea koska vasta kun laakeri on asennettuna kaulan ympärille se päätyy lopulliseen muotoonsa. Eli Plastigage on ainoa tapa saada kunnollinen tulos mikä välys todellisuudessa on. Tämä ei nyt sitten tarkoita etteikö koneesta voisi saada toimivaa vaikkapa suoraan osanumerolla laakerit tilaamalla ja kasaamalla koneen mittaamatta yhtään mitään mutta todennäköisyys on suuri ettei välykset ole lähelläkään optimia. Paras tulos tulee kun mittaa ja sotkee liuskoja kaulalta toiselle niin pitkään kunnes kaikkien välykset on juuri oikeat. Tämä voi tosin vaatia useamman setin ylimääräisiä laakereita joista valita parhaiten sopivat. Mitä halvemmat tarvikeosat on kyseessä sitä varmemmin niitä tarvitsee monta ylimääräistä saadakseen koneen kaikki kanget oikein mitoitettujen laakereiden kanssa kasaan.
    Niin,tuon mittauksen tarkoitus olikin vain mitata tuo "eriväristen" liuskojen paksuusero,ei mitenkään liittynyt varsinaiseen koneen kasaukseen. Ei kai kukaan missään vaiheessa ole väittänytkään,että koneita pitäisi kasata heittämällä osat mitään mittaamatta nippuun. Kysehän olikin tuosta eripaksuisten liuskojen käyttämisestä samalla kaulalla. Ilman plastigageakin koneen voi kasata,kun mittaa kaulat,liuskojen vahvuudet ja laakeripesän, kannet momenttiin kiristettynä. +tietysti nippu laskutoimituksia.

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet,kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
    Mittaamalla laakerit irtonaisena ei vielä pitkälle pääse. Edes se, että laittaa laakerit kiertokangen sisään, kiristää pultit/mutterit momenttiin ei vielä takaa, että välys on oikea koska vasta kun laakeri on asennettuna kaulan ympärille se päätyy lopulliseen muotoonsa. Eli Plastigage on ainoa tapa saada kunnollinen tulos mikä välys todellisuudessa on. Tämä ei nyt sitten tarkoita etteikö koneesta voisi saada toimivaa vaikkapa suoraan osanumerolla laakerit tilaamalla ja kasaamalla koneen mittaamatta yhtään mitään mutta todennäköisyys on suuri ettei välykset ole lähelläkään optimia. Paras tulos tulee kun mittaa ja sotkee liuskoja kaulalta toiselle niin pitkään kunnes kaikkien välykset on juuri oikeat. Tämä voi tosin vaatia useamman setin ylimääräisiä laakereita joista valita parhaiten sopivat. Mitä halvemmat tarvikeosat on kyseessä sitä varmemmin niitä tarvitsee monta ylimääräistä saadakseen koneen kaikki kanget oikein mitoitettujen laakereiden kanssa kasaan.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Mr. Zetor View Post
    humpataanko saksassa? JAWOHL!


    pitihän se arvata että tästäkin tulee taas klassillinen btcf-tyylin juupas-eipäs-mutu debaatti... pitänee vastedeskin pysytellä vaan kiltisti osto/myynti-osastoilla ja heittää kaikki muut lätinät privana.

    eniwei, pakko vielä kolmannen kerran sanoa oma 'mielipide' ettei tätä threadia mahdollisesti myöhemmin lukevat heebot jää hämilleen. kännissähän mäkin (ofcoz) tätä foorumia luen, mutta 12+keur noiden persereikälaakerien takia menettäneenä voin ehkä stipuloida tietäväni jotain asiasta.

    FAKTA: bemulla valitettavasti osanumerointi ja -dokumentointi on aivan perseestä. jopa 'virallisista' dokumenteista löytyy vain ~30% kaikista osista. -> ei ole mikään erityisen suuri ihme että KK-laakerienkin suhteen homma on aivan perseellään.


    CASE 1: (Erich, viesti 6) -
    E34 M5 3.6 - katohan koiraa! E34 M5 3.6:ssa on näemmä samanväriset liuskat ylä- ja alapuolella! löytäkää mulle vielä 1 tai 2 muuta konetta jossa on sama tilanne.


    CASE 2: (me, seppo hovi, viesti 8) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
    E36 M3 3.2 - sama positionumero mutta eri värit ja osanumero. ja siis mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat eli kyseessä ei ole mikään mutu tai virhe. sama numero (4) kaaviossa on vain bemun dokumentoinnin paskuutta.


    CASE 3: (Erich, viesti 10) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20
    E34 530i - kuten edellinen case mutta positionumerotkin eroavat toisistaan. eri värit siis tässäkin.



    CASE 4: (basso72, viesti 13) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=12
    E21 320i - kuten case 2.


    CASE 5...N: (sénòr bob goatse, viesti 14) - http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
    esim. E65 730i - http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=20&hl=8
    eri värit näissäkin. ja joo, en käynyt kaikkia tsiljoonaa läpi.



    CASE N+1: (racink, viesti 19) - http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-11_1173/
    M20 - kuten case 3.


    CASE N+2, N+3: (basso72, viesti 22) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20 , http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=11
    E34 530i - tämä _on_ case 3.
    E21 320i - tämä _on_ case 4.


    tossa vielä kuvat noista multa löytyvistä KK-laakereista jotka, kuten sanoin, käyvät melkeinpä kaikkiin malleihin pl. M. mistään väreistä noissa ei puhuta mutta kappalemäärät ja osanumerointi pitäisi olla aika itsestäänselvää.



    PÄÄTELMÄT:
    - tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
    - tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
    - esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
    - jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.


    ...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...



    MOTD
    kysymys: mikä on reklamaation reklamaatio?
    vastaus: normaalia asiointia metro-autossa.
    Kyllä se maksa varmaan tolla paatoksella pian poksahtaakin.
    Muutama kysymys:
    -case 4,mistä tempaistu tuo RED=BLUE? Eri numero,eri väri,eri paksuus.
    -tapauksia,että eri värit ylh./alh. sikana. Johan tuohon linkittelin pari mallia. Onhan noita 60-luvulta alkaen valmistettu muutamaa eri mallin BMW:tä.
    Kerrohan tuosta omasta kokemuksestasi,ensin laitoit mitkä laakerit? Paljonko oli välykset? Mitä tapahtui? Sitten laitoit mitä? ja välykset?
    Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet,kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
    Laitappa nyt vaikka tuosta m30 koneesta se doku,jossa käsketään laittamaan eriväriset liuskat. Omani laitoin jo aiemmin. Joo,TISin ohje tuohon m3:een käskee ensin laittamaan eriväriset,mutta ohje loppuu välyksen mittaukseen.(dokumentointi perseestä?) Muihin malleihin sieltä löytyy ohjeita,joissa ensin laitetaan eriväri liuskat ja mittauksen jälkeen korjataan oikeaksi vaihtamalla sopivat liuskat.
    Nyt saatana lopetan. Katselin n.10 erilaista tehtaan korjausopasta 66-88 väliltä,enkä löytänyt yhtään ohjetta,jossa käskettäisiin laittamaan eripaksuiset(väriset) liuskat samalle kaulalle.

    EDIT: Löysin kuitenkin (luin uudelleen):
    Tilanteessa jossa värikoodaus lohko/laakerikannet/kampura täsmää,koodaus täsmää myös laakereihin.
    Tilanne jossa akseli/lohko värikoodaus ei täsmää (esim.vaihtokampurat ja tästä värikoodauksesta lohko/kampura tehdas on käsittääkseni luopunut uusissa moottoreissa n.10-15v sitten,tästä en löytänyt tarkka faktaa) asennetaan eripariliuskat ja mittauksen jälkeen tarvittaessa vaihdetaan liuskoja.
    Vanhimmissa moottoreissa värikoodaus sin/pun vain runkolaakereissa.
    Uudemmissa sin/pun kk-laakereissa,vihr/kelt/valk. runkolaakereissa.
    Tämä selittäisi noita m30/m10 realoem merkintäsotkuja.
    Eli joissain tilanteissa esim. m20 moottoriin kuuluu samanväriset ja joissain eriväriset (vaihtoakselit toimitetaan erivärisillä)
    Tämähän ei tietysti poista mittauksen/korjauksen tarpeellisuutta.
    Joten olin osin oikeassa ja osin väärässä ja nyt voin hyvällä mielellä lopettaa tämän(taas).
    Last edited by basso72; 27-03-2008, 22:12. Reason: JA TAAS EDITOIDAAN

    Leave a comment:


  • uti
    replied
    Laakereista

    Ensin kai mitataan se kampiakseli ja koneistetaan jos on kulumaa. Sen jälkeen ostetaan siihen sopivat liuskat. BMW myy tietysti alapuolen laakeria halvemmasta seoksesta tehtynä, kuten hinnastakin huomaa. Yläpuoleenhan kovempi rasitus tulee.
    Tarvikelaakerit on molemmat samanlaisia ja halvempia, yleensä. Usein tulevat samasta tehtaasta alkuperäisten tapaan.
    Jos joku vahingossa laittaa nämä siniset ja punaiset väärille puolille, niin tehtaalle on taas tulossa lisää valuuttaa. Itse en ainakaan maksaisi turhasta, pelkän merkin vuoksi. Tai ostaa niitä pelkkiä sinisiä, niin ei tule vahinkoa,
    .

    Leave a comment:


  • Aatos
    replied
    ...tai sinnepäin. Varovainen mies hankkii pari sarjaa ja mittailemalla valitsee sopivan välyksen laakerit käyttöön.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Tai sitten ostaa tarvikelaakerit, tulevat sarjana ja ovat kaikki identtisiä keskenään

    Leave a comment:


  • Mr. Zetor
    replied
    wir müssen alle pleuellagern likvidieren...

    humpataanko saksassa? JAWOHL!


    pitihän se arvata että tästäkin tulee taas klassillinen btcf-tyylin juupas-eipäs-mutu debaatti... pitänee vastedeskin pysytellä vaan kiltisti osto/myynti-osastoilla ja heittää kaikki muut lätinät privana.

    eniwei, pakko vielä kolmannen kerran sanoa oma 'mielipide' ettei tätä threadia mahdollisesti myöhemmin lukevat heebot jää hämilleen. kännissähän mäkin (ofcoz) tätä foorumia luen, mutta 12+keur noiden persereikälaakerien takia menettäneenä voin ehkä stipuloida tietäväni jotain asiasta.

    FAKTA: bemulla valitettavasti osanumerointi ja -dokumentointi on aivan perseestä. jopa 'virallisista' dokumenteista löytyy vain ~30% kaikista osista. -> ei ole mikään erityisen suuri ihme että KK-laakerienkin suhteen homma on aivan perseellään.


    CASE 1: (Erich, viesti 6) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
    E34 M5 3.6 - katohan koiraa! E34 M5 3.6:ssa on näemmä samanväriset liuskat ylä- ja alapuolella! löytäkää mulle vielä 1 tai 2 muuta konetta jossa on sama tilanne.



    CASE 2: (me, seppo hovi, viesti 8) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
    E36 M3 3.2 - sama positionumero mutta eri värit ja osanumero. ja siis mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat eli kyseessä ei ole mikään mutu tai virhe. sama numero (4) kaaviossa on vain bemun dokumentoinnin paskuutta.



    CASE 3: (Erich, viesti 10) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20
    E34 530i - kuten edellinen case mutta positionumerotkin eroavat toisistaan. eri värit siis tässäkin.



    CASE 4: (basso72, viesti 13) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=12
    E21 320i - kuten case 2.



    CASE 5...N: (sénòr bob goatse, viesti 14) - http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
    esim. E65 730i - http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=20&hl=8
    eri värit näissäkin. ja joo, en käynyt kaikkia tsiljoonaa läpi.



    CASE N+1: (racink, viesti 19) - http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-11_1173/
    M20 - kuten case 3.



    CASE N+2, N+3: (basso72, viesti 22) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20 , http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=11
    E34 530i - tämä _on_ case 3.
    E21 320i - tämä _on_ case 4.


    tossa vielä kuvat noista multa löytyvistä KK-laakereista jotka, kuten sanoin, käyvät melkeinpä kaikkiin malleihin pl. M. mistään väreistä noissa ei puhuta mutta kappalemäärät ja osanumerointi pitäisi olla aika itsestäänselvää.



    PÄÄTELMÄT:
    - tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
    - tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
    - esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
    - jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.


    ...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...



    MOTD
    kysymys: mikä on reklamaation reklamaatio?
    vastaus: normaalia asiointia metro-autossa.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Vielä kerran...
    Ottaakapa tästä kuvasta nuo "eriväristen" liuskojen numerot ja verratkaa tähän.
    Huom. jälkimmäisessä myös kuva.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Pistänpä vielä oman näkemyksen.
    -eri väriset liuskat eri paksuisia,mutta muuten samanlaisia(kk-liuskat)
    -tehdas lopettanut akselien/laakerien matchäämisen väreillä n.10v sitten.
    -tehtaalta tilattu vaihtokampura tulee valmiiksi oikeilla liuskoilla
    -asennusohje,ensin eripariliuskat(sin/pun). Välyksen mittaus ja korjaus vaihtamalla oikean paksuiset liuskat. TIS ei kyllä kerro tätä riittävän yksiselitteisesti. Datakirja (ei päiväystä,mutta ainakin m50-koneet löytyy) kertoo liuskoilla olevan paksuuseroa.(sin/pun)
    -runkolaakereilla sama,mutta värejä kolme. Olikohan vihreä lohkon puolelle,mittaus jne.
    Tuo Realoemin kuva ja lukumäärät ovat kyllä hämääviä,mutta varsinkin lukumäärät usein kyseenalaisia.
    Tässä pysyn,kunnes jollain on esittää varmaa faktaa asiasta.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎