Ite arvelin kasata ton oman 12.6:1-puristeisen vaparikoneen ihan vaan Glycon tarvikelaakereilla. Toki välykset tsekattava plastigaugella, mutta hipostelemaan en millään orkkislaakereilla ala.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW original KK-laakerit
Collapse
X
-
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
-
Näytettäs kumottavan toisten kirjoituksia..
Originally posted by pablo View PostTää topic on hyvä. Ainoa vaan et mitä enemmän tätä lukee sitä enemmän on kujalla:think tuntuu olevan tää Bemarin laakeri homma jo melkosta avaruustiedettä. Ei millään pahalla ketään kohtaan, mut tässä vähä koko ajan kumotaan toisten kirjotuksia.
Kuitenkin ois hyvä tietää et miten toi asia kannattas hoitaa, kun kuitenkin ähkyä pitäs koneesta ottaa vähä isommalla kädellä
En tiedä miten koneistamot Esim:Tammer-diesel mahtas asian hoitaa jos/kun romut sinne pitää joka tapauksessa kiikuttaa ainakin porausta varten?
Itse en tosiaan tee kuin ns. kiilloitetusta akselista koneeseen käyvää osaa koska noita sen tasoisia akseleita löytyy vielä..ja nyt on valmistunut yksi "orginal BMW laakereilla" tehty vapari 12:1 puristuksilla M20B25 moottori.
Comment
-
-
KK laakereiden numerot oli näköjään:
1284849 / 850 = STD eli vakiokoko
Runkolaakerit tms:
1717523 / 524 / 525 = ??? Näitä numeroita ei löytynyt varaosaluettelosta.
Kone on siis about 1992 / 04 kasattu M42.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
ainakun teen valmistan parhaan moottorin
niin ns. orginal liuskalla mitataan ja säädän välyksen! siksi käytössä vain STD nitrattuja ns. kampiakseleita.
tarvittaessa tiedän
että voin kertoa. annan myös periksi!sama pätee myös 99% kiertokangen "alasilmään"!
asiasta tietämättömät eivät tiedä asiasta faktaa vaan pitää käyttää kiillotettuja ns. punametallilaakereita.varsinkin mikäli
hiotaan ja paljon painetta eli ns. puristusta.Last edited by zJark; 08-09-2010, 19:04.MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
+Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet
Comment
-
-
Originally posted by zJark View Postainakun teen valmistan parhaan moottorin
niin ns. orginal liuskalla mitataan ja säädän välyksen! siksi käytössä vain STD nitrattuja ns. kampiakseleita.
tarvittaessa tiedän
että voin kertoa. annan myös periksi!sama pätee myös 99% kiertokangen "alasilmään"!
asiasta tietämättömät eivät tiedä asiasta faktaa vaan pitää käyttää kiillotettuja ns. punametallilaakereita.varsinkin mikäli
hiotaan ja paljon painetta eli ns. puristusta.
325E:n kirjallinen ulosanti ei kyllä ole mainittavan hyvää, mutta en silti väheksy hänen tietouttaan asiasta.
Oma mielipiteeni asiasta on että laakerit viritysasteen mukaan. Tuskin tarvikelaakerit vakiokoneessa hilloontuu (ei ainakaan itselläni). Jos haluaa hipostella niin voi laittaa originaalit sinipunamattamustat STD-laakerit. Viritettyihin koneisiin sitten on asia erikseen (valko-, puna- tai vaikka vaaleanpunametallilaakerit).
P.S Itse olen kasaamani koneet tehnyt tarvikelaakereilla mitä on sattunut moottorihiomolta löytymään...BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic
Originally posted by kaolOngelma: Kolmekutonen.
Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.
Comment
-
-
Prkl kertokaa ny mistä niitä virikoneeseen sopivia sateenkaarilaakereita oikein saa!
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Kiitos ymmärryksestä pääasia että, ymmärtää kirjoitetun asian..
Originally posted by appelsiinipuutikku View Post
325E:n kirjallinen ulosanti ei kyllä ole mainittavan hyvää, mutta en silti väheksy hänen tietouttaan asiasta.
Oma mielipiteeni asiasta on että laakerit viritysasteen mukaan. Tuskin tarvikelaakerit vakiokoneessa hilloontuu (ei ainakaan itselläni). Jos haluaa hipostella niin voi laittaa originaalit sinipunamattamustat STD-laakerit. Viritettyihin koneisiin sitten on asia erikseen (valko-, puna- tai vaikka vaaleanpunametallilaakerit).
P.S Itse olen kasaamani koneet tehnyt tarvikelaakereilla mitä on sattunut moottorihiomolta löytymään...
ei asiaa tule. Kun vittuilin jättää pois jää jäljelle vain avonainen suu (tämä on vaan yleistä näillä foorumeilla).
Sinä kirjoitat myös asiaa muista poiketen,Kiitos.
Comment
-
-
Joo-o. Valkometallit ovat käytössä koska:
- niillä on kosketuksessa, eli voitelun pettäessä, paremmat kitkaominaisuudet kuin punametalleilla, eli pienempi kitkakerroin ja pienempi kuluminen
- voitelun pettäessä jälki ei ole läheskään yhtä paha
- ne pystyvät pehmeämpinä hautaamaan niitä pieniä kökkäreitä ja kulumistuotteita mitä öljyn mukana tulee, sen sijaan että se partikkeli alkaisi raastamaan laakeripintaa ja rikkoisi öljykalvon.
Väsymiskestävyys ja paineenkesto on heikompi, siksi extreme-sovelluksissa käytetään noita monikerroslaakereita jossa valkometalli on vain pinnassa ja kuorma pyritään kantamaan alemmilla kerroksilla samalla kun johdetaan lämpöä mahdollisimman tehokkaasti pois. Normaalikäytössä tällä ei ole mitään merkitystä, ikinä ei tulla sille alueelle jossa laakeri antautuisi paineen takia. Ylimitoitusta on sen verran paljon, että tarvitaan paljon kierroksia tai paljon palopainetta jotta ominaisuudet loppuu. Silloin otetaan ne monikerroslaakerit ja taas homma jatkuu, tai vaihtoehtoisesti pienennetään rebuild-väliä niin paljon ettei heikompi väsymiskestävyys haittaa.
Punametallilaakereita ei pitäisi pistää mihinkään auton alakertaan laakeriksi, tai eihän niitä yksikään tehdas laitakkaan vaikka onkin materiaalina halvempaa. Joka startissa se hio kauloja, siitä voi sitten miettiä ajaako rempan jälkeen vielä puoli miljoonaa kuten alunperinkin. Nitraamaton kampura ei varmasti pehmeämpänä kestäkkään.
Vaan eipä näistä asioista sen suuremmin jaksa tapella, materiaaliominaisuuksista on maailma pullollaan tutkimuksia ja artikkeleita, jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä tai sitten kimppatilauksen laakereista eta-miehen kanssa.
Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostPs. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.
Comment
-
-
Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.
Lisäks ykkösen runkolaakeri kaulassa oli pukin puolella eri numero ku muissa, mut lohkon puolella sama kuin muissa. 4:s pukissa oli sit lohkon puolella eri kuin muissa mut pukissa sama:think Kun haen sen lapun niin tarkistan kummin päin oli, mut eikai nyt yhdellä kaulalla voi olla std laakeria lohkossa ja alikokoa pukissa. Yks vaihtoehto et laakerit on sekoittunu pukkien kesken ja noi eriparit kuuluis samalle kaulalle? Pukkien numerot oli järjestyksessä.
Mitenhä tätä lähtis purkamaan:think
Comment
-
-
Jos näin...
[QUOTE=pablo;2130205]Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.
Jos näin on käynyt sinä olet Mies joka korjaa nyt toisten virheet, rivien välistä voin lukea että, suoridut tehtävästä
kiitettävästi ilman toisten apua...
Miten oletko koskaan tarkistuttanut lohkosta runkolaakeri linjauksen eli suorituttanut lohkolle ns. "Linjahoonauksen"...tälläistä
toimenpidettä voin suositella toki on jokaisen oma asia mitä toimenpiteitä lohkolleen koneistuttaa...
Comment
-
-
[QUOTE=325E;2130431]Originally posted by pablo View PostVois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.
Jos näin on käynyt sinä olet Mies joka korjaa nyt toisten virheet, rivien välistä voin lukea että, suoridut tehtävästä
kiitettävästi ilman toisten apua...
Miten oletko koskaan tarkistuttanut lohkosta runkolaakeri linjauksen eli suorituttanut lohkolle ns. "Linjahoonauksen"...tälläistä
toimenpidettä voin suositella toki on jokaisen oma asia mitä toimenpiteitä lohkolleen koneistuttaa...
Mites toi numerohomma nyt sit menee, kun ei listasta löydy? Onko siinä jonku muun kampiakselin laakerit ja numerosarjalla selvittää mitkä:think
Comment
-
Comment