Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Zetor
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 273
    • Lempäälä, Hell (summer home)

    #16
    Originally posted by Aatos View Post
    Milläs muuten mittailette laakereiden toleja? Muuta halpaa keinoa ei taida olla kuin Plastigage?
    eipä kai. mulla ainakin käytettiin just noita litistettäviä härpäkkeitä.
    too much hassel, too little hoff...

    Comment

    • basso72
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      #17
      Originally posted by Mr. Zetor View Post
      öö... niin siis ihan aikuisten oikeasti, ne ON normaalisti 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (sama linkki kuin aiemmassa viestissäni). eli siis E36 M3 3.2 1997, orkkismitat: yksi punainen ja yksi sininen liuska jokaiseen kankeen.

      normikoneiden tapauksessa ihan sama juttu. esim näillä laakereilla http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...52&postcount=9 (jotka siis käyvät melkotarkkaan kaikkiin malleihin pl. M-sarjat) on kanssa eri värit: http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on. i rest my case.

      persesilmämääräisesti noissa 'erivärisissä' ei ole mitään eroa. en tosin noita liuskoja hirveän tarkkaan ole tutkinut, enkä nyt jaksa lähteä kellariin kaivelemaan...
      Katsohan,OLIN SELKEÄSTI VÄÄRÄSSÄ(en ehkä sittenkään) ainakin tuon m3 suhteen,kun älysin vilasta TIS:tä. Täytyy jatkaa opiskelua. Minähän vuonna tai mistä syystä tuo muuttuu?

      Edit: TISsiä tavattu lisää ja pysynkin alkuperäisessä kannassani,että parina ne asennetaan yhtä väriä yhdelle kaulalle.
      Last edited by basso72; 26-03-2008, 16:08. Reason: Tieto lisää tuskaa
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #18
        Originally posted by Mr. Zetor View Post
        saksasta ite hommasin (merkkiliike joka suostui lähettämään suomeen). noita m-sarjan liuskoja nyt ei _yllättäen_ metrolta löytynyt...
        Samma här. Pikainen soittokierros tuki käsitystä, että tähän ei tosiaan saa laakereita mistään muualta kuin BMW:ltä. Eipä sillä, että sinne biletmaa olisin laittanutkaan.

        Originally posted by Mr. Zetor View Post
        öö... niin siis ihan aikuisten oikeasti, ne ON normaalisti 'eriväriset' ylä- ja alapuolella
        (sama linkki kuin aiemmassa viestissäni)
        Toi kuva muuten on ihan oikeasti aunarista, koska kahdella eri ID-numerolla on sama positionumero osaluettelossa... ei näin.

        Eli onko nyt niin, että kiertokangissa tuo väri tarkoittaa eri asiaa, kuin rungoissa? Anyone?
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          #19
          No entäpä tämä M20 jossa selkeästi merkitty eriväriset liuskat etk:n kuvaan?

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #20
            Originally posted by Racink View Post
            No entäpä tämä M20 jossa selkeästi merkitty eriväriset liuskat etk:n kuvaan?
            Tilanne aivan sama kuin aiemmin postaamassani M30 kuvassa, jossa aivan selkeästi tarjotaan erivärisiä liuskoja samalle kaulalle ylä- ja alapuolelle... Tai sitten nuo varaosakuvat vaan ovat jonkun kesäpojan tekemiä.

            Eli kumpaa uskotaan?
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • basso72
              BTCF Member
              • Dec 2004
              • 1837
              • Ylä-Pinsiö

              #21
              Pistänpä vielä oman näkemyksen.
              -eri väriset liuskat eri paksuisia,mutta muuten samanlaisia(kk-liuskat)
              -tehdas lopettanut akselien/laakerien matchäämisen väreillä n.10v sitten.
              -tehtaalta tilattu vaihtokampura tulee valmiiksi oikeilla liuskoilla
              -asennusohje,ensin eripariliuskat(sin/pun). Välyksen mittaus ja korjaus vaihtamalla oikean paksuiset liuskat. TIS ei kyllä kerro tätä riittävän yksiselitteisesti. Datakirja (ei päiväystä,mutta ainakin m50-koneet löytyy) kertoo liuskoilla olevan paksuuseroa.(sin/pun)
              -runkolaakereilla sama,mutta värejä kolme. Olikohan vihreä lohkon puolelle,mittaus jne.
              Tuo Realoemin kuva ja lukumäärät ovat kyllä hämääviä,mutta varsinkin lukumäärät usein kyseenalaisia.
              Tässä pysyn,kunnes jollain on esittää varmaa faktaa asiasta.
              sigpic
              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
              320i -77

              Comment

              • basso72
                BTCF Member
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                #22
                Vielä kerran...
                Ottaakapa tästä kuvasta nuo "eriväristen" liuskojen numerot ja verratkaa tähän.
                Huom. jälkimmäisessä myös kuva.
                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • Mr. Zetor
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 273
                  • Lempäälä, Hell (summer home)

                  #23
                  wir müssen alle pleuellagern likvidieren...

                  humpataanko saksassa? JAWOHL!


                  pitihän se arvata että tästäkin tulee taas klassillinen btcf-tyylin juupas-eipäs-mutu debaatti... pitänee vastedeskin pysytellä vaan kiltisti osto/myynti-osastoilla ja heittää kaikki muut lätinät privana.

                  eniwei, pakko vielä kolmannen kerran sanoa oma 'mielipide' ettei tätä threadia mahdollisesti myöhemmin lukevat heebot jää hämilleen. kännissähän mäkin (ofcoz) tätä foorumia luen, mutta 12+keur noiden persereikälaakerien takia menettäneenä voin ehkä stipuloida tietäväni jotain asiasta.

                  FAKTA: bemulla valitettavasti osanumerointi ja -dokumentointi on aivan perseestä. jopa 'virallisista' dokumenteista löytyy vain ~30% kaikista osista. -> ei ole mikään erityisen suuri ihme että KK-laakerienkin suhteen homma on aivan perseellään.


                  CASE 1: (Erich, viesti 6) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
                  E34 M5 3.6 - katohan koiraa! E34 M5 3.6:ssa on näemmä samanväriset liuskat ylä- ja alapuolella! löytäkää mulle vielä 1 tai 2 muuta konetta jossa on sama tilanne.



                  CASE 2: (me, seppo hovi, viesti 8) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
                  E36 M3 3.2 - sama positionumero mutta eri värit ja osanumero. ja siis mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat eli kyseessä ei ole mikään mutu tai virhe. sama numero (4) kaaviossa on vain bemun dokumentoinnin paskuutta.



                  CASE 3: (Erich, viesti 10) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20
                  E34 530i - kuten edellinen case mutta positionumerotkin eroavat toisistaan. eri värit siis tässäkin.



                  CASE 4: (basso72, viesti 13) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=12
                  E21 320i - kuten case 2.



                  CASE 5...N: (sénòr bob goatse, viesti 14) - http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
                  esim. E65 730i - http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=20&hl=8
                  eri värit näissäkin. ja joo, en käynyt kaikkia tsiljoonaa läpi.



                  CASE N+1: (racink, viesti 19) - http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-11_1173/
                  M20 - kuten case 3.



                  CASE N+2, N+3: (basso72, viesti 22) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20 , http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=11
                  E34 530i - tämä _on_ case 3.
                  E21 320i - tämä _on_ case 4.


                  tossa vielä kuvat noista multa löytyvistä KK-laakereista jotka, kuten sanoin, käyvät melkeinpä kaikkiin malleihin pl. M. mistään väreistä noissa ei puhuta mutta kappalemäärät ja osanumerointi pitäisi olla aika itsestäänselvää.



                  PÄÄTELMÄT:
                  - tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
                  - tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
                  - esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
                  - jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.


                  ...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...



                  MOTD
                  kysymys: mikä on reklamaation reklamaatio?
                  vastaus: normaalia asiointia metro-autossa.
                  too much hassel, too little hoff...

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Tai sitten ostaa tarvikelaakerit, tulevat sarjana ja ovat kaikki identtisiä keskenään
                    Olli.

                    Comment

                    • Aatos
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 149
                      • Helsinki

                      #25
                      ...tai sinnepäin. Varovainen mies hankkii pari sarjaa ja mittailemalla valitsee sopivan välyksen laakerit käyttöön.
                      BRCF #12 - E36 325 -91

                      Comment

                      • uti
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 195

                        #26
                        Laakereista

                        Ensin kai mitataan se kampiakseli ja koneistetaan jos on kulumaa. Sen jälkeen ostetaan siihen sopivat liuskat. BMW myy tietysti alapuolen laakeria halvemmasta seoksesta tehtynä, kuten hinnastakin huomaa. Yläpuoleenhan kovempi rasitus tulee.
                        Tarvikelaakerit on molemmat samanlaisia ja halvempia, yleensä. Usein tulevat samasta tehtaasta alkuperäisten tapaan.
                        Jos joku vahingossa laittaa nämä siniset ja punaiset väärille puolille, niin tehtaalle on taas tulossa lisää valuuttaa. Itse en ainakaan maksaisi turhasta, pelkän merkin vuoksi. Tai ostaa niitä pelkkiä sinisiä, niin ei tule vahinkoa,
                        .

                        Comment

                        • basso72
                          BTCF Member
                          • Dec 2004
                          • 1837
                          • Ylä-Pinsiö

                          #27
                          Originally posted by Mr. Zetor View Post
                          humpataanko saksassa? JAWOHL!


                          pitihän se arvata että tästäkin tulee taas klassillinen btcf-tyylin juupas-eipäs-mutu debaatti... pitänee vastedeskin pysytellä vaan kiltisti osto/myynti-osastoilla ja heittää kaikki muut lätinät privana.

                          eniwei, pakko vielä kolmannen kerran sanoa oma 'mielipide' ettei tätä threadia mahdollisesti myöhemmin lukevat heebot jää hämilleen. kännissähän mäkin (ofcoz) tätä foorumia luen, mutta 12+keur noiden persereikälaakerien takia menettäneenä voin ehkä stipuloida tietäväni jotain asiasta.

                          FAKTA: bemulla valitettavasti osanumerointi ja -dokumentointi on aivan perseestä. jopa 'virallisista' dokumenteista löytyy vain ~30% kaikista osista. -> ei ole mikään erityisen suuri ihme että KK-laakerienkin suhteen homma on aivan perseellään.


                          CASE 1: (Erich, viesti 6) -
                          E34 M5 3.6 - katohan koiraa! E34 M5 3.6:ssa on näemmä samanväriset liuskat ylä- ja alapuolella! löytäkää mulle vielä 1 tai 2 muuta konetta jossa on sama tilanne.


                          CASE 2: (me, seppo hovi, viesti 8) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
                          E36 M3 3.2 - sama positionumero mutta eri värit ja osanumero. ja siis mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat eli kyseessä ei ole mikään mutu tai virhe. sama numero (4) kaaviossa on vain bemun dokumentoinnin paskuutta.


                          CASE 3: (Erich, viesti 10) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20
                          E34 530i - kuten edellinen case mutta positionumerotkin eroavat toisistaan. eri värit siis tässäkin.



                          CASE 4: (basso72, viesti 13) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=12
                          E21 320i - kuten case 2.


                          CASE 5...N: (sénòr bob goatse, viesti 14) - http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
                          esim. E65 730i - http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=20&hl=8
                          eri värit näissäkin. ja joo, en käynyt kaikkia tsiljoonaa läpi.



                          CASE N+1: (racink, viesti 19) - http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-11_1173/
                          M20 - kuten case 3.


                          CASE N+2, N+3: (basso72, viesti 22) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20 , http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=11
                          E34 530i - tämä _on_ case 3.
                          E21 320i - tämä _on_ case 4.


                          tossa vielä kuvat noista multa löytyvistä KK-laakereista jotka, kuten sanoin, käyvät melkeinpä kaikkiin malleihin pl. M. mistään väreistä noissa ei puhuta mutta kappalemäärät ja osanumerointi pitäisi olla aika itsestäänselvää.



                          PÄÄTELMÄT:
                          - tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
                          - tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
                          - esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
                          - jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.


                          ...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...



                          MOTD
                          kysymys: mikä on reklamaation reklamaatio?
                          vastaus: normaalia asiointia metro-autossa.
                          Kyllä se maksa varmaan tolla paatoksella pian poksahtaakin.
                          Muutama kysymys:
                          -case 4,mistä tempaistu tuo RED=BLUE? Eri numero,eri väri,eri paksuus.
                          -tapauksia,että eri värit ylh./alh. sikana. Johan tuohon linkittelin pari mallia. Onhan noita 60-luvulta alkaen valmistettu muutamaa eri mallin BMW:tä.
                          Kerrohan tuosta omasta kokemuksestasi,ensin laitoit mitkä laakerit? Paljonko oli välykset? Mitä tapahtui? Sitten laitoit mitä? ja välykset?
                          Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet,kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
                          Laitappa nyt vaikka tuosta m30 koneesta se doku,jossa käsketään laittamaan eriväriset liuskat. Omani laitoin jo aiemmin. Joo,TISin ohje tuohon m3:een käskee ensin laittamaan eriväriset,mutta ohje loppuu välyksen mittaukseen.(dokumentointi perseestä?) Muihin malleihin sieltä löytyy ohjeita,joissa ensin laitetaan eriväri liuskat ja mittauksen jälkeen korjataan oikeaksi vaihtamalla sopivat liuskat.
                          Nyt saatana lopetan. Katselin n.10 erilaista tehtaan korjausopasta 66-88 väliltä,enkä löytänyt yhtään ohjetta,jossa käskettäisiin laittamaan eripaksuiset(väriset) liuskat samalle kaulalle.

                          EDIT: Löysin kuitenkin (luin uudelleen):
                          Tilanteessa jossa värikoodaus lohko/laakerikannet/kampura täsmää,koodaus täsmää myös laakereihin.
                          Tilanne jossa akseli/lohko värikoodaus ei täsmää (esim.vaihtokampurat ja tästä värikoodauksesta lohko/kampura tehdas on käsittääkseni luopunut uusissa moottoreissa n.10-15v sitten,tästä en löytänyt tarkka faktaa) asennetaan eripariliuskat ja mittauksen jälkeen tarvittaessa vaihdetaan liuskoja.
                          Vanhimmissa moottoreissa värikoodaus sin/pun vain runkolaakereissa.
                          Uudemmissa sin/pun kk-laakereissa,vihr/kelt/valk. runkolaakereissa.
                          Tämä selittäisi noita m30/m10 realoem merkintäsotkuja.
                          Eli joissain tilanteissa esim. m20 moottoriin kuuluu samanväriset ja joissain eriväriset (vaihtoakselit toimitetaan erivärisillä)
                          Tämähän ei tietysti poista mittauksen/korjauksen tarpeellisuutta.
                          Joten olin osin oikeassa ja osin väärässä ja nyt voin hyvällä mielellä lopettaa tämän(taas).
                          Last edited by basso72; 27-03-2008, 23:12. Reason: JA TAAS EDITOIDAAN
                          sigpic
                          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                          320i -77

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by basso72 View Post
                            Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet,kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
                            Mittaamalla laakerit irtonaisena ei vielä pitkälle pääse. Edes se, että laittaa laakerit kiertokangen sisään, kiristää pultit/mutterit momenttiin ei vielä takaa, että välys on oikea koska vasta kun laakeri on asennettuna kaulan ympärille se päätyy lopulliseen muotoonsa. Eli Plastigage on ainoa tapa saada kunnollinen tulos mikä välys todellisuudessa on. Tämä ei nyt sitten tarkoita etteikö koneesta voisi saada toimivaa vaikkapa suoraan osanumerolla laakerit tilaamalla ja kasaamalla koneen mittaamatta yhtään mitään mutta todennäköisyys on suuri ettei välykset ole lähelläkään optimia. Paras tulos tulee kun mittaa ja sotkee liuskoja kaulalta toiselle niin pitkään kunnes kaikkien välykset on juuri oikeat. Tämä voi tosin vaatia useamman setin ylimääräisiä laakereita joista valita parhaiten sopivat. Mitä halvemmat tarvikeosat on kyseessä sitä varmemmin niitä tarvitsee monta ylimääräistä saadakseen koneen kaikki kanget oikein mitoitettujen laakereiden kanssa kasaan.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              #29
                              Originally posted by 928 GTS View Post
                              Mittaamalla laakerit irtonaisena ei vielä pitkälle pääse. Edes se, että laittaa laakerit kiertokangen sisään, kiristää pultit/mutterit momenttiin ei vielä takaa, että välys on oikea koska vasta kun laakeri on asennettuna kaulan ympärille se päätyy lopulliseen muotoonsa. Eli Plastigage on ainoa tapa saada kunnollinen tulos mikä välys todellisuudessa on. Tämä ei nyt sitten tarkoita etteikö koneesta voisi saada toimivaa vaikkapa suoraan osanumerolla laakerit tilaamalla ja kasaamalla koneen mittaamatta yhtään mitään mutta todennäköisyys on suuri ettei välykset ole lähelläkään optimia. Paras tulos tulee kun mittaa ja sotkee liuskoja kaulalta toiselle niin pitkään kunnes kaikkien välykset on juuri oikeat. Tämä voi tosin vaatia useamman setin ylimääräisiä laakereita joista valita parhaiten sopivat. Mitä halvemmat tarvikeosat on kyseessä sitä varmemmin niitä tarvitsee monta ylimääräistä saadakseen koneen kaikki kanget oikein mitoitettujen laakereiden kanssa kasaan.
                              Niin,tuon mittauksen tarkoitus olikin vain mitata tuo "eriväristen" liuskojen paksuusero,ei mitenkään liittynyt varsinaiseen koneen kasaukseen. Ei kai kukaan missään vaiheessa ole väittänytkään,että koneita pitäisi kasata heittämällä osat mitään mittaamatta nippuun. Kysehän olikin tuosta eripaksuisten liuskojen käyttämisestä samalla kaulalla. Ilman plastigageakin koneen voi kasata,kun mittaa kaulat,liuskojen vahvuudet ja laakeripesän, kannet momenttiin kiristettynä. +tietysti nippu laskutoimituksia.
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              • Mr. Zetor
                                BTCF Member
                                • Oct 2005
                                • 273
                                • Lempäälä, Hell (summer home)

                                #30
                                Originally posted by basso72
                                Kyllä se maksa varmaan tolla paatoksella pian poksahtaakin.
                                paatoksella? siis maksa potentiaalisesti poksahtaa siitä yksinkertaisesta syystä että joudun aina kippaamaan 3 litraa bischoshoffenia nollatakseni vitutuksen joka aiheutuu absoluuttisen turhasta jauhannasta / ajanhaaskauksesta kaiken maailman mulletardien kanssa...

                                Originally posted by basso72 View Post
                                Muutama kysymys:
                                -case 4,mistä tempaistu tuo RED=BLUE? Eri numero,eri väri,eri paksuus.
                                eh, juurikin tästä syystä laitoin kaikki realoem yms. linkit kuvina edelliseen viestiini, ettei siis tarvitse mitään linkkejä klikkailla.

                                eli mitä tarkalleenottaen et ymmärrä? operaattoria != (not equal to)? molemmilla liuskoilla on sama järjestysnumero (5), sama paksuus (48.00mm), mutta eri osanumero JA ERI 'VÄRI'. for crying out loud...

                                Originally posted by basso72
                                -tapauksia,että eri värit ylh./alh. sikana. Johan tuohon linkittelin pari mallia. Onhan noita 60-luvulta alkaen valmistettu muutamaa eri mallin BMW:tä.
                                eh, siis sinähän nimenomaan väitit/väität että kaikissa on 'samanväriset' liuskat ylä- ja alapuolella!? jos nyt oletkin sitä mieltä että suurimmassa osassa onkin eriväriset laakerit vastakkain, sano ihmeessä se suoraan. voi olla että olen ainoa jolla päässä/silmissä viiraa pahasti mutta edelleenkin tähän mennessä ainoa esimerkki väittämästäsi 'samanvärisyydestä' on Erichin esiintuoma E34 M5.

                                Originally posted by basso72
                                Kerrohan tuosta omasta kokemuksestasi,ensin laitoit mitkä laakerit? Paljonko oli välykset? Mitä tapahtui? Sitten laitoit mitä? ja välykset?
                                mitä osaa tästä et ymmärtänyt: "mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat"? eli toleranssit täysin rajoissa, sin/pun, niinkuin jo ainakin kerran sanoin. 5 ekaa sylinteriä uudenveroisia, kutonen paskana, mennyt nähtävästi talvella metro-auton laittamien paskaöljyjen takia. 4kk ajoa ja sama kilinä taas -> nähtävästi kutosen KK:n laakeripinnat ehtineet kulua soikeiksi. uusi kone joka on nyt vaihdossa. kunhan saadaan vanha irti ja puretaan, voin raportoida varoittava esimerkki -tyyliin tästä aiheesta vielä tarkemmin. eipä silti, saksan foorumeillahan on jo vuosia ollut yleinen tieto että E36 M3:n heikko kohta on nimenomaan KK-laakerit. eipä vaan tullut noita shittejä antaumuksella luettua aiemmin, ainakaan senvertaa että olisi halunnut pulittaa 1.5keur ennaltaehkäisevästä KK-laakeriremontista...

                                eniwei, mitä sviddua minun kokemukseni liittyvät siihen faktaan että bmw:n dokumentoinnin mukaan KK-laakerit ovat 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (ja että sinä sen edelleen kiellät)?! kannattaa muuten myös pitää mielessä se että Erichin ja minun mainitsemat esimerkit olivat E34 M5 ja E36 M3. ja M-sarjan koneillahan ei tunnetusti ole juuri paskankaan vertaa tekemistä tavallisten moottorien kanssa. ennenkuin joku pystyy aukottomasti todistamaan laittaneensa mötorsport-toosaan jotkut random-bilteman liuskat ja kanssa ajaneensa niillä jonkun aikaa, sanon vaan kannattanee hieman hillitä stipulointia.

                                Originally posted by basso72
                                Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet
                                jaa että avaisin noi hermeettisesti laminoidut muovit? todistaakseni mitä? että pääsen myymään käytettyjä KK-laakereita? ei nyt eksytä alkuperäisestä aiheesta / kysymyksestä, joka siis oli se että tarvitaanko liuskoja 1 vai 2 x sylinterien määrä ja että ovatko laakerit 'erivärisiä'. dokujen mukaan ainakin sininen ja punainen ovat samanpaksuisia. ja niinkuin 928 GTS jo ehtikin sanoa, mittaukset pitää kuitenkin suorittaa kiertokankien ja kampiakselin kanssa eli laakerin paksuudella ei sinänsä ole mitään absoluuttista oikeaa ennaltamääriteltyä arvoa.

                                Originally posted by basso72
                                kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
                                eh, eli siis kaikissa noissa realoem:n kuvissa noi paksuustiedot on silkkaa valetta?! ts. jos sanotaan että blue = 45.00mm ja red = 45.00mm, se tarkoittaa että sininen ja punainen ovat eripaksuisia? wtf?

                                Originally posted by basso72
                                Laitappa nyt vaikka tuosta m30 koneesta se doku,jossa käsketään laittamaan eriväriset liuskat. Omani laitoin jo aiemmin.
                                eikös tämä jo tullut käsiteltyä? kaikissa tähän mennessä laittamissasi linkeissä on nimenomaan ollut eriväriset liuskat ylä- ja alapuolella.

                                Originally posted by basso72
                                Joo,TISin ohje tuohon m3:een käskee ensin laittamaan eriväriset,mutta ohje loppuu välyksen mittaukseen.(dokumentointi perseestä?) Muihin malleihin sieltä löytyy ohjeita,joissa ensin laitetaan eriväri liuskat ja mittauksen jälkeen korjataan oikeaksi vaihtamalla sopivat liuskat.
                                Nyt saatana lopetan. Katselin n.10 erilaista tehtaan korjausopasta 66-88 väliltä,enkä löytänyt yhtään ohjetta,jossa käskettäisiin laittamaan eripaksuiset(väriset) liuskat samalle kaulalle.

                                EDIT: Löysin kuitenkin (luin uudelleen):
                                Tilanteessa jossa värikoodaus lohko/laakerikannet/kampura täsmää,koodaus täsmää myös laakereihin.
                                Tilanne jossa akseli/lohko värikoodaus ei täsmää (esim.vaihtokampurat ja tästä värikoodauksesta lohko/kampura tehdas on käsittääkseni luopunut uusissa moottoreissa n.10-15v sitten,tästä en löytänyt tarkka faktaa) asennetaan eripariliuskat ja mittauksen jälkeen tarvittaessa vaihdetaan liuskoja.
                                Vanhimmissa moottoreissa värikoodaus sin/pun vain runkolaakereissa.
                                Uudemmissa sin/pun kk-laakereissa,vihr/kelt/valk. runkolaakereissa.
                                Tämä selittäisi noita m30/m10 realoem merkintäsotkuja.
                                Eli joissain tilanteissa esim. m20 moottoriin kuuluu samanväriset ja joissain eriväriset (vaihtoakselit toimitetaan erivärisillä)
                                Tämähän ei tietysti poista mittauksen/korjauksen tarpeellisuutta.
                                Joten olin osin oikeassa ja osin väärässä ja nyt voin hyvällä mielellä lopettaa tämän(taas).
                                uh, nyt olen jo suoraan sanottuna liian kännissä saadakseni tästä mitään selkoa. joka tapauksessa, kuten jo aiemmin sanoin, oli vielä ainakin E65:ssä sin/pun-laakerit. ei vissiin yli 10v vanha malli vai olenko tässäkin väärässä.
                                ps. 66-88? niinko 1966-1988? eikös jeesuksellakin jo ollut tuota uudempi auto... ihme jos mooseksenaikaisissa dokumenteissa joku hieman mättää.


                                -> nyt zetaa kaaliin, huomenna odottaa krapulapäivä. toivottavasti kukaan ei tästä (suuremmin) ärsyynny, paskanjauhantatyylini nyt vaan on mitä on.
                                too much hassel, too little hoff...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎