Originally posted by Aatos
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW original KK-laakerit
Collapse
X
-
Originally posted by Mr. Zetor View Postöö... niin siis ihan aikuisten oikeasti, ne ON normaalisti 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (sama linkki kuin aiemmassa viestissäni). eli siis E36 M3 3.2 1997, orkkismitat: yksi punainen ja yksi sininen liuska jokaiseen kankeen.
normikoneiden tapauksessa ihan sama juttu. esim näillä laakereilla http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...52&postcount=9 (jotka siis käyvät melkotarkkaan kaikkiin malleihin pl. M-sarjat) on kanssa eri värit: http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on. i rest my case.
persesilmämääräisesti noissa 'erivärisissä' ei ole mitään eroa. en tosin noita liuskoja hirveän tarkkaan ole tutkinut, enkä nyt jaksa lähteä kellariin kaivelemaan...
Edit: TISsiä tavattu lisää ja pysynkin alkuperäisessä kannassani,että parina ne asennetaan yhtä väriä yhdelle kaulalle.
Comment
-
-
Originally posted by Mr. Zetor View Postsaksasta ite hommasin (merkkiliike joka suostui lähettämään suomeen). noita m-sarjan liuskoja nyt ei _yllättäen_ metrolta löytynyt...
Originally posted by Mr. Zetor View Postöö... niin siis ihan aikuisten oikeasti, ne ON normaalisti 'eriväriset' ylä- ja alapuolella
(sama linkki kuin aiemmassa viestissäni)
Eli onko nyt niin, että kiertokangissa tuo väri tarkoittaa eri asiaa, kuin rungoissa? Anyone?6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Pistänpä vielä oman näkemyksen.
-eri väriset liuskat eri paksuisia,mutta muuten samanlaisia(kk-liuskat)
-tehdas lopettanut akselien/laakerien matchäämisen väreillä n.10v sitten.
-tehtaalta tilattu vaihtokampura tulee valmiiksi oikeilla liuskoilla
-asennusohje,ensin eripariliuskat(sin/pun). Välyksen mittaus ja korjaus vaihtamalla oikean paksuiset liuskat. TIS ei kyllä kerro tätä riittävän yksiselitteisesti. Datakirja (ei päiväystä,mutta ainakin m50-koneet löytyy) kertoo liuskoilla olevan paksuuseroa.(sin/pun)
-runkolaakereilla sama,mutta värejä kolme. Olikohan vihreä lohkon puolelle,mittaus jne.
Tuo Realoemin kuva ja lukumäärät ovat kyllä hämääviä,mutta varsinkin lukumäärät usein kyseenalaisia.
Tässä pysyn,kunnes jollain on esittää varmaa faktaa asiasta.
Comment
-
-
wir müssen alle pleuellagern likvidieren...
humpataanko saksassa? JAWOHL!
pitihän se arvata että tästäkin tulee taas klassillinen btcf-tyylin juupas-eipäs-mutu debaatti... pitänee vastedeskin pysytellä vaan kiltisti osto/myynti-osastoilla ja heittää kaikki muut lätinät privana.
eniwei, pakko vielä kolmannen kerran sanoa oma 'mielipide' ettei tätä threadia mahdollisesti myöhemmin lukevat heebot jää hämilleen. kännissähän mäkin (ofcoz) tätä foorumia luen, mutta 12+keur noiden persereikälaakerien takia menettäneenä voin ehkä stipuloida tietäväni jotain asiasta.
FAKTA: bemulla valitettavasti osanumerointi ja -dokumentointi on aivan perseestä. jopa 'virallisista' dokumenteista löytyy vain ~30% kaikista osista. -> ei ole mikään erityisen suuri ihme että KK-laakerienkin suhteen homma on aivan perseellään.
CASE 1: (Erich, viesti 6) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
E34 M5 3.6 - katohan koiraa! E34 M5 3.6:ssa on näemmä samanväriset liuskat ylä- ja alapuolella! löytäkää mulle vielä 1 tai 2 muuta konetta jossa on sama tilanne.
CASE 2: (me, seppo hovi, viesti 8) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
E36 M3 3.2 - sama positionumero mutta eri värit ja osanumero. ja siis mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat eli kyseessä ei ole mikään mutu tai virhe. sama numero (4) kaaviossa on vain bemun dokumentoinnin paskuutta.
CASE 3: (Erich, viesti 10) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20
E34 530i - kuten edellinen case mutta positionumerotkin eroavat toisistaan. eri värit siis tässäkin.
CASE 4: (basso72, viesti 13) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=12
E21 320i - kuten case 2.
CASE 5...N: (sénòr bob goatse, viesti 14) - http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
esim. E65 730i - http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=20&hl=8
eri värit näissäkin. ja joo, en käynyt kaikkia tsiljoonaa läpi.
CASE N+1: (racink, viesti 19) - http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-11_1173/
M20 - kuten case 3.
CASE N+2, N+3: (basso72, viesti 22) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20 , http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=11
E34 530i - tämä _on_ case 3.
E21 320i - tämä _on_ case 4.
tossa vielä kuvat noista multa löytyvistä KK-laakereista jotka, kuten sanoin, käyvät melkeinpä kaikkiin malleihin pl. M. mistään väreistä noissa ei puhuta mutta kappalemäärät ja osanumerointi pitäisi olla aika itsestäänselvää.
PÄÄTELMÄT:
- tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
- tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
- esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
- jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.
...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...
MOTD
kysymys: mikä on reklamaation reklamaatio?
vastaus: normaalia asiointia metro-autossa.too much hassel, too little hoff...
Comment
-
-
...tai sinnepäin. Varovainen mies hankkii pari sarjaa ja mittailemalla valitsee sopivan välyksen laakerit käyttöön.BRCF #12 - E36 325 -91
Comment
-
-
Laakereista
Ensin kai mitataan se kampiakseli ja koneistetaan jos on kulumaa. Sen jälkeen ostetaan siihen sopivat liuskat. BMW myy tietysti alapuolen laakeria halvemmasta seoksesta tehtynä, kuten hinnastakin huomaa. Yläpuoleenhan kovempi rasitus tulee.
Tarvikelaakerit on molemmat samanlaisia ja halvempia, yleensä. Usein tulevat samasta tehtaasta alkuperäisten tapaan.
Jos joku vahingossa laittaa nämä siniset ja punaiset väärille puolille, niin tehtaalle on taas tulossa lisää valuuttaa. Itse en ainakaan maksaisi turhasta, pelkän merkin vuoksi. Tai ostaa niitä pelkkiä sinisiä, niin ei tule vahinkoa,
.
Comment
-
-
Originally posted by Mr. Zetor View Posthumpataanko saksassa? JAWOHL!
pitihän se arvata että tästäkin tulee taas klassillinen btcf-tyylin juupas-eipäs-mutu debaatti... pitänee vastedeskin pysytellä vaan kiltisti osto/myynti-osastoilla ja heittää kaikki muut lätinät privana.
eniwei, pakko vielä kolmannen kerran sanoa oma 'mielipide' ettei tätä threadia mahdollisesti myöhemmin lukevat heebot jää hämilleen. kännissähän mäkin (ofcoz) tätä foorumia luen, mutta 12+keur noiden persereikälaakerien takia menettäneenä voin ehkä stipuloida tietäväni jotain asiasta.
FAKTA: bemulla valitettavasti osanumerointi ja -dokumentointi on aivan perseestä. jopa 'virallisista' dokumenteista löytyy vain ~30% kaikista osista. -> ei ole mikään erityisen suuri ihme että KK-laakerienkin suhteen homma on aivan perseellään.
CASE 1: (Erich, viesti 6) -
E34 M5 3.6 - katohan koiraa! E34 M5 3.6:ssa on näemmä samanväriset liuskat ylä- ja alapuolella! löytäkää mulle vielä 1 tai 2 muuta konetta jossa on sama tilanne.
CASE 2: (me, seppo hovi, viesti 8) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20
E36 M3 3.2 - sama positionumero mutta eri värit ja osanumero. ja siis mun autooni tilattiin ja asennettiin juurikin nämä osat eli kyseessä ei ole mikään mutu tai virhe. sama numero (4) kaaviossa on vain bemun dokumentoinnin paskuutta.
CASE 3: (Erich, viesti 10) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20
E34 530i - kuten edellinen case mutta positionumerotkin eroavat toisistaan. eri värit siis tässäkin.
CASE 4: (basso72, viesti 13) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=12
E21 320i - kuten case 2.
CASE 5...N: (sénòr bob goatse, viesti 14) - http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
esim. E65 730i - http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=20&hl=8
eri värit näissäkin. ja joo, en käynyt kaikkia tsiljoonaa läpi.
CASE N+1: (racink, viesti 19) - http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-11_1173/
M20 - kuten case 3.
CASE N+2, N+3: (basso72, viesti 22) - http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=20 , http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=20&hl=11
E34 530i - tämä _on_ case 3.
E21 320i - tämä _on_ case 4.
tossa vielä kuvat noista multa löytyvistä KK-laakereista jotka, kuten sanoin, käyvät melkeinpä kaikkiin malleihin pl. M. mistään väreistä noissa ei puhuta mutta kappalemäärät ja osanumerointi pitäisi olla aika itsestäänselvää.
PÄÄTELMÄT:
- tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
- tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
- esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
- jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.
...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...
MOTD
kysymys: mikä on reklamaation reklamaatio?
vastaus: normaalia asiointia metro-autossa.
Muutama kysymys:
-case 4,mistä tempaistu tuo RED=BLUE? Eri numero,eri väri,eri paksuus.
-tapauksia,että eri värit ylh./alh. sikana. Johan tuohon linkittelin pari mallia. Onhan noita 60-luvulta alkaen valmistettu muutamaa eri mallin BMW:tä.
Kerrohan tuosta omasta kokemuksestasi,ensin laitoit mitkä laakerit? Paljonko oli välykset? Mitä tapahtui? Sitten laitoit mitä? ja välykset?
Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet,kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
Laitappa nyt vaikka tuosta m30 koneesta se doku,jossa käsketään laittamaan eriväriset liuskat. Omani laitoin jo aiemmin. Joo,TISin ohje tuohon m3:een käskee ensin laittamaan eriväriset,mutta ohje loppuu välyksen mittaukseen.(dokumentointi perseestä?) Muihin malleihin sieltä löytyy ohjeita,joissa ensin laitetaan eriväri liuskat ja mittauksen jälkeen korjataan oikeaksi vaihtamalla sopivat liuskat.
Nyt saatana lopetan. Katselin n.10 erilaista tehtaan korjausopasta 66-88 väliltä,enkä löytänyt yhtään ohjetta,jossa käskettäisiin laittamaan eripaksuiset(väriset) liuskat samalle kaulalle.
EDIT: Löysin kuitenkin (luin uudelleen):
Tilanteessa jossa värikoodaus lohko/laakerikannet/kampura täsmää,koodaus täsmää myös laakereihin.
Tilanne jossa akseli/lohko värikoodaus ei täsmää (esim.vaihtokampurat ja tästä värikoodauksesta lohko/kampura tehdas on käsittääkseni luopunut uusissa moottoreissa n.10-15v sitten,tästä en löytänyt tarkka faktaa) asennetaan eripariliuskat ja mittauksen jälkeen tarvittaessa vaihdetaan liuskoja.
Vanhimmissa moottoreissa värikoodaus sin/pun vain runkolaakereissa.
Uudemmissa sin/pun kk-laakereissa,vihr/kelt/valk. runkolaakereissa.
Tämä selittäisi noita m30/m10 realoem merkintäsotkuja.
Eli joissain tilanteissa esim. m20 moottoriin kuuluu samanväriset ja joissain eriväriset (vaihtoakselit toimitetaan erivärisillä)
Tämähän ei tietysti poista mittauksen/korjauksen tarpeellisuutta.
Joten olin osin oikeassa ja osin väärässä ja nyt voin hyvällä mielellä lopettaa tämän(taas).
Comment
-
-
Originally posted by basso72 View PostKun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet,kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostMittaamalla laakerit irtonaisena ei vielä pitkälle pääse. Edes se, että laittaa laakerit kiertokangen sisään, kiristää pultit/mutterit momenttiin ei vielä takaa, että välys on oikea koska vasta kun laakeri on asennettuna kaulan ympärille se päätyy lopulliseen muotoonsa. Eli Plastigage on ainoa tapa saada kunnollinen tulos mikä välys todellisuudessa on. Tämä ei nyt sitten tarkoita etteikö koneesta voisi saada toimivaa vaikkapa suoraan osanumerolla laakerit tilaamalla ja kasaamalla koneen mittaamatta yhtään mitään mutta todennäköisyys on suuri ettei välykset ole lähelläkään optimia. Paras tulos tulee kun mittaa ja sotkee liuskoja kaulalta toiselle niin pitkään kunnes kaikkien välykset on juuri oikeat. Tämä voi tosin vaatia useamman setin ylimääräisiä laakereita joista valita parhaiten sopivat. Mitä halvemmat tarvikeosat on kyseessä sitä varmemmin niitä tarvitsee monta ylimääräistä saadakseen koneen kaikki kanget oikein mitoitettujen laakereiden kanssa kasaan.
Comment
-
-
Originally posted by basso72Kyllä se maksa varmaan tolla paatoksella pian poksahtaakin.
Originally posted by basso72 View PostMuutama kysymys:
-case 4,mistä tempaistu tuo RED=BLUE? Eri numero,eri väri,eri paksuus.
eli mitä tarkalleenottaen et ymmärrä? operaattoria != (not equal to)? molemmilla liuskoilla on sama järjestysnumero (5), sama paksuus (48.00mm), mutta eri osanumero JA ERI 'VÄRI'. for crying out loud...
Originally posted by basso72-tapauksia,että eri värit ylh./alh. sikana. Johan tuohon linkittelin pari mallia. Onhan noita 60-luvulta alkaen valmistettu muutamaa eri mallin BMW:tä.
Originally posted by basso72Kerrohan tuosta omasta kokemuksestasi,ensin laitoit mitkä laakerit? Paljonko oli välykset? Mitä tapahtui? Sitten laitoit mitä? ja välykset?
eniwei, mitä sviddua minun kokemukseni liittyvät siihen faktaan että bmw:n dokumentoinnin mukaan KK-laakerit ovat 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (ja että sinä sen edelleen kiellät)?! kannattaa muuten myös pitää mielessä se että Erichin ja minun mainitsemat esimerkit olivat E34 M5 ja E36 M3. ja M-sarjan koneillahan ei tunnetusti ole juuri paskankaan vertaa tekemistä tavallisten moottorien kanssa. ennenkuin joku pystyy aukottomasti todistamaan laittaneensa mötorsport-toosaan jotkut random-bilteman liuskat ja kanssa ajaneensa niillä jonkun aikaa, sanon vaan kannattanee hieman hillitä stipulointia.
Originally posted by basso72Kun sulla on noita erivärisiä liuskoja,niin mittaapa niiden vahvuudet
Originally posted by basso72kun tuo värikoodi kertoo nimenomaan niiden vahvuuserosta,ei mistään muusta.
Originally posted by basso72Laitappa nyt vaikka tuosta m30 koneesta se doku,jossa käsketään laittamaan eriväriset liuskat. Omani laitoin jo aiemmin.
Originally posted by basso72Joo,TISin ohje tuohon m3:een käskee ensin laittamaan eriväriset,mutta ohje loppuu välyksen mittaukseen.(dokumentointi perseestä?) Muihin malleihin sieltä löytyy ohjeita,joissa ensin laitetaan eriväri liuskat ja mittauksen jälkeen korjataan oikeaksi vaihtamalla sopivat liuskat.
Nyt saatana lopetan. Katselin n.10 erilaista tehtaan korjausopasta 66-88 väliltä,enkä löytänyt yhtään ohjetta,jossa käskettäisiin laittamaan eripaksuiset(väriset) liuskat samalle kaulalle.
EDIT: Löysin kuitenkin (luin uudelleen):
Tilanteessa jossa värikoodaus lohko/laakerikannet/kampura täsmää,koodaus täsmää myös laakereihin.
Tilanne jossa akseli/lohko värikoodaus ei täsmää (esim.vaihtokampurat ja tästä värikoodauksesta lohko/kampura tehdas on käsittääkseni luopunut uusissa moottoreissa n.10-15v sitten,tästä en löytänyt tarkka faktaa) asennetaan eripariliuskat ja mittauksen jälkeen tarvittaessa vaihdetaan liuskoja.
Vanhimmissa moottoreissa värikoodaus sin/pun vain runkolaakereissa.
Uudemmissa sin/pun kk-laakereissa,vihr/kelt/valk. runkolaakereissa.
Tämä selittäisi noita m30/m10 realoem merkintäsotkuja.
Eli joissain tilanteissa esim. m20 moottoriin kuuluu samanväriset ja joissain eriväriset (vaihtoakselit toimitetaan erivärisillä)
Tämähän ei tietysti poista mittauksen/korjauksen tarpeellisuutta.
Joten olin osin oikeassa ja osin väärässä ja nyt voin hyvällä mielellä lopettaa tämän(taas).
ps. 66-88? niinko 1966-1988? eikös jeesuksellakin jo ollut tuota uudempi auto... ihme jos mooseksenaikaisissa dokumenteissa joku hieman mättää.
-> nyt zetaa kaaliin, huomenna odottaa krapulapäivä. toivottavasti kukaan ei tästä (suuremmin) ärsyynny, paskanjauhantatyylini nyt vaan on mitä on.too much hassel, too little hoff...
Comment
-
Comment