Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jonsku
    replied
    Originally posted by Kouris View Post
    Taisin olla väärässä.. se olikin TIS josta noita katoin. S14 koneessa RED 52.000-52.008 ja BLUE 52.009-52.016. M20 RED 48.000-48.008 ja BLUE 48.009-48.016.

    Uudemmissa ei mittoja ole ilmoitettu mutta eiköhän se mene niisssä samoin kuin noissa s14 & m20. Kuitenkin voisi päätellä että aina se ilmoitettu tasa milli määräinen mitta on sen laakerin "nimellis" mitta.
    Jaa ne on "toleranssiluokkia" noille laakereille. Lienee jokin syy sille että tiukempi laakeri pistetään ylös ja väljempi alas..?

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Taisin olla väärässä.. se olikin TIS josta noita katoin. S14 koneessa RED 52.000-52.008 ja BLUE 52.009-52.016. M20 RED 48.000-48.008 ja BLUE 48.009-48.016.

    Uudemmissa ei mittoja ole ilmoitettu mutta eiköhän se mene niisssä samoin kuin noissa s14 & m20. Kuitenkin voisi päätellä että aina se ilmoitettu tasa milli määräinen mitta on sen laakerin "nimellis" mitta.
    Last edited by Kouris; 03-09-2010, 14:16.

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Originally posted by Kouris View Post
    Kato jonku e30 koneenkuvista niitä laakereita niin niissä on tarkemmin muistaakseni ilmoitettu ne koot jotka liittyvät juuri noihin eriväreihin..
    Tuota, sama homma esim. M20 kanssa ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ). Eli sininen ylös, punainen alas eivätkä paksuuserot mene värien mukaan..

    edit; Saman voisi olettaa jatkuvan myös S50 suhteen, vaikkakin ylä- ja alalaakereilla sama numero kuvassa ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ). Tuo lienee lähinnä ETK-moka..
    Last edited by Jonsku; 03-09-2010, 13:51.

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Originally posted by Jonsku View Post
    Otetaan vielä kerran, eli vaikka tässä ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ) sekä punainen että sininen laakeri ovat molemmat 49,00 mm niin silti eri värikoodeilla pelataan mielestäsi paksuuden kanssa?

    Itse väittäisin eri värien johtuvan siitä, että ylemmälle laakerille tulee kovempi rasitus joten se on tehty kovemmaksi kuin alempi. Tai vaihtoehtoisesti laakeripesät eivät ole täysin symmetrisiä joten joku pikkuero johtaa eri laakereihin ylhäällä & alhaalla. Paksuuden suhteen noilla ei kuitenkaan pelata, koska molemmat (sin & pun) ovat x,00 mm tarkkuudella yhtä paksut.
    Kato jonku e30 koneenkuvista niitä laakereita niin niissä on tarkemmin muistaakseni ilmoitettu ne koot jotka liittyvät juuri noihin eriväreihin..

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    Liuskoissa nuo värit siis tarkentavat paksuutta,kts. aiemmin postaamani kuva.
    Otetaan vielä kerran, eli vaikka tässä ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ) sekä punainen että sininen laakeri ovat molemmat 49,00 mm niin silti eri värikoodeilla pelataan mielestäsi paksuuden kanssa?

    Itse väittäisin eri värien johtuvan siitä, että ylemmälle laakerille tulee kovempi rasitus joten se on tehty kovemmaksi kuin alempi. Tai vaihtoehtoisesti laakeripesät eivät ole täysin symmetrisiä joten joku pikkuero johtaa eri laakereihin ylhäällä & alhaalla. Paksuuden suhteen noilla ei kuitenkaan pelata, koska molemmat (sin & pun) ovat x,00 mm tarkkuudella yhtä paksut.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    En katsonut stansseja.

    Ei välttämättä ole tehdaskorjattu, mutta korjattu kuitenkin, runkolaakerien ja öljypumpun valmistusajat vuoden uudemmat kuin auto, kk-laakerien valmistusaika yli vuoden uudempi kuin auto.

    Sekä runko- että kk-kaulat alikoossa, liuskoissa on kirjaimet BMW ja jonkun ison brandin logo.

    Ja tosiaan molempien värien varaosanumerot.



    Ilmeisesti akselissa jokaisen kaulan vieressä? Tuon em. koneen akselista niitä ei löytynyt.
    Pitää varmaan hakea kaupasta kassillinen laakeriliuskoja tutkittavaksi.:think
    Numerojuttu erikoinen. Täplät juu noin. Oikeastaan,jos tuo olisi tehdaskorjattu akseli,siinä pitäisi olla 1-4 väriraitaa ekassa vastapainossa tai vaihtoakselissa sininen k-kirjain ja hihnapyörän pultinreikä sininen.
    Täytyis saada jostain KAIKKI tehtaan tekniset tiedotteet yms. vuosien varrelta,jotta tietäis jotain.
    Pitäis tietysti tutkia tarvikeliuskatkin,että miten niitä on merkkailtu.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    Tehdaskorjaus ilmenee mistä? Lohkoon stanssatut merkinnät?
    Oliko liuskoissa myös BMW-merkki?
    Keskimäärin technoviolet?
    En katsonut stansseja.

    Ei välttämättä ole tehdaskorjattu, mutta korjattu kuitenkin, runkolaakerien ja öljypumpun valmistusajat vuoden uudemmat kuin auto, kk-laakerien valmistusaika yli vuoden uudempi kuin auto.

    Sekä runko- että kk-kaulat alikoossa, liuskoissa on kirjaimet BMW ja jonkun ison brandin logo.

    Ja tosiaan molempien värien varaosanumerot.

    Originally posted by basso72 View Post
    Nuo värimerkinnät väritäplinä löytyvät,jos ovat tallessa,lohkosta,kampurasta ja kangista. L
    Ilmeisesti akselissa jokaisen kaulan vieressä? Tuon em. koneen akselista niitä ei löytynyt.
    Last edited by Rocla; 02-09-2010, 22:09.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by pablo View Post
    Eikai tästä aiheesta nyt kauheeta mekkalaa kannata nostaa Kunha nyt tietäs mitä noilla väreillä tarkotetaan? Onko siinä joku täplä vai teksti yms..

    Sinällään en ymmärrä miks STD ja alikoon laakerit pitää vielä erotella eri väreillä:think Mahtanekko nuo enää päteä, kun kaulat on hiottu?
    Nuo värimerkinnät väritäplinä löytyvät,jos ovat tallessa,lohkosta,kampurasta ja kangista. Liuskoissa pitäisi numeron kertoa. Siksi tästä tulikin kiinnostavaa,kun niitä kerran löytyykin kahta numeroa samasta liuskasta. Liuskoissa nuo värit siis tarkentavat paksuutta,kts. aiemmin postaamani kuva. Kun akseli on hiottu tai vaihtuu,merkinnät eivät enää päde.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Tzeimi View Post
    Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole (vielä) stressannut noista ka- liuskojen väreistä vaan kaikki mjyllyt on mennyt kasaan tarvikelaakereilla (ei värikoodeja, stanu on stanu etc). Joskus on ollut kiillotettu akseli ja joskus ei. Koskaan ei ole ollut mtn ongelmaa (siis laakereissa per se), mutta mun koneilla on ollut toisaalta aukiottoja sen verran taajaan ettei mitään ehkä ole ehtinyt tapahtumaankaan. Gurujen mukaan noilla väreillä on merkitystä. Pelataako niillä kokonaisvälys hyvin tarkasti vai vielä ka:n asema ryhmässä tietyksi, en tiedä. No jos öljy muuttuu tehtaan speksistä toiseksi menee välyksetkin uusiksi joten...
    Välyksiä niillä pelataan. Pointtina on edelleen välysten mittaus/tarkistus kasatessa,jos siis haluaa olla huolellinen. Joskus ollut laakereissakin hiukan sanomista,tais olla e30-lohkoon tehty 520i kugel-moottori. Onkin ainoa avaamani kone,jossa oon nähnyt e21-männät e12-kannen kanssa. Saahan nekin sopimaan,kun oikein haluaa.

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole (vielä) stressannut noista ka- liuskojen väreistä vaan kaikki mjyllyt on mennyt kasaan tarvikelaakereilla (ei värikoodeja, stanu on stanu etc). Joskus on ollut kiillotettu akseli ja joskus ei. Koskaan ei ole ollut mtn ongelmaa (siis laakereissa per se), mutta mun koneilla on ollut toisaalta aukiottoja sen verran taajaan ettei mitään ehkä ole ehtinyt tapahtumaankaan. Gurujen mukaan noilla väreillä on merkitystä. Pelataako niillä kokonaisvälys hyvin tarkasti vai vielä ka:n asema ryhmässä tietyksi, en tiedä. No jos öljy muuttuu tehtaan speksistä toiseksi menee välyksetkin uusiksi joten...

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Minun tapauksessa ainakin oli Bmw merkki. ja joku 4 numeroinen numerosarja lisäks. Nyt kun tarkemmin muistelen jotain suttua tais muuten olla. Pitääpä huomenna tarkistaa:think

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

    Tehdaskorjaus ilmenee mistä? Lohkoon stanssatut merkinnät?

    kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

    Oliko liuskoissa myös BMW-merkki?

    Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?
    Tehdaskorjaus ilmenee mistä? Lohkoon stanssatut merkinnät?
    Oliko liuskoissa myös BMW-merkki?
    Keskimäärin technoviolet?

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Eikai tästä aiheesta nyt kauheeta mekkalaa kannata nostaa Kunha nyt tietäs mitä noilla väreillä tarkotetaan? Onko siinä joku täplä vai teksti yms..

    Sinällään en ymmärrä miks STD ja alikoon laakerit pitää vielä erotella eri väreillä:think Mahtanekko nuo enää päteä, kun kaulat on hiottu?

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Näkäjään menee monelta ohi...

    Originally posted by Aatos View Post
    Hyvä tätä on mielestäni jankata, tärkee juttu joka menee monelta ohi.
    Yksikään teistä ei ole tajunnut miten värit menee jos joku haluaa tietää miten värit menee soittakaa niin kerron asian on nimittäin kokemusta ..täällä en ala kossi poikien kanssa rautalangasta vääntämään asiaa tiedän lopputuloksen menee vittuiluksi kukaan ei osaa puhua asiaa silloin kuin pitäisi....jos sinä todella olet laakeri väri asiasta kiinnostunut ja haluat tietää miten värit menee SOITA... 040-5054994

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

    kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

    Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?
    Sama juttu. Molemmat numerot molemmissa laakereissa (kiertokanget siis)

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎