Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #76
    Ite arvelin kasata ton oman 12.6:1-puristeisen vaparikoneen ihan vaan Glycon tarvikelaakereilla. Toki välykset tsekattava plastigaugella, mutta hipostelemaan en millään orkkislaakereilla ala.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #77
      Näytettäs kumottavan toisten kirjoituksia..

      Originally posted by pablo View Post
      Tää topic on hyvä. Ainoa vaan et mitä enemmän tätä lukee sitä enemmän on kujalla:think tuntuu olevan tää Bemarin laakeri homma jo melkosta avaruustiedettä. Ei millään pahalla ketään kohtaan, mut tässä vähä koko ajan kumotaan toisten kirjotuksia.

      Kuitenkin ois hyvä tietää et miten toi asia kannattas hoitaa, kun kuitenkin ähkyä pitäs koneesta ottaa vähä isommalla kädellä

      En tiedä miten koneistamot Esim:Tammer-diesel mahtas asian hoitaa jos/kun romut sinne pitää joka tapauksessa kiikuttaa ainakin porausta varten?
      Totta puhut toisten kirjoituksia kumotaan tosin en minä kerron vaan omaa kokemustani asiasta ja sitä on näet faktaa asiasta ei mututuntumaa...sen muistaa ettei asioissa käy mittelee toisten kanssa jos on väärää tietoa annan jopa minäkin periksi en satu olemaan mikään itämaantietäjä joka on varmasti kaikessa 100% oikeassa ehkä silti 99%:sti siis kaikki kertomani asiat.
      Itse en tosiaan tee kuin ns. kiilloitetusta akselista koneeseen käyvää osaa koska noita sen tasoisia akseleita löytyy vielä..ja nyt on valmistunut yksi "orginal BMW laakereilla" tehty vapari 12:1 puristuksilla M20B25 moottori.

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #78
        KK laakereiden numerot oli näköjään:

        1284849 / 850 = STD eli vakiokoko

        Runkolaakerit tms:

        1717523 / 524 / 525 = ??? Näitä numeroita ei löytynyt varaosaluettelosta.

        Kone on siis about 1992 / 04 kasattu M42.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #79
          Rocla: kiillotettua akselia ei tarvi nitrata.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #80
            Näin On..

            Originally posted by Tzeimi View Post
            Rocla: kiillotettua akselia ei tarvi nitrata.
            Sen jutun ainakin minä olen tietoinen...siksi STD koossa löytyy kolmea eri Orginal laakeriliuskaa.

            Comment

            • zJark
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 740
              • Ylöjärvi

              #81
              ainakun teen valmistan parhaan moottorin
              niin ns. orginal liuskalla mitataan ja säädän välyksen! siksi käytössä vain STD nitrattuja ns. kampiakseleita.
              tarvittaessa tiedän
              että voin kertoa. annan myös periksi!sama pätee myös 99% kiertokangen "alasilmään"!
              asiasta tietämättömät eivät tiedä asiasta faktaa vaan pitää käyttää kiillotettuja ns. punametallilaakereita.varsinkin mikäli
              hiotaan ja paljon painetta eli ns. puristusta.
              Last edited by zJark; 08-09-2010, 19:04.
              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

              Comment

              • Mokoma
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 767
                • 013 - Koskenkorva

                #82
                Originally posted by zJark View Post
                ainakun teen valmistan parhaan moottorin
                niin ns. orginal liuskalla mitataan ja säädän välyksen! siksi käytössä vain STD nitrattuja ns. kampiakseleita.
                tarvittaessa tiedän
                että voin kertoa. annan myös periksi!sama pätee myös 99% kiertokangen "alasilmään"!
                asiasta tietämättömät eivät tiedä asiasta faktaa vaan pitää käyttää kiillotettuja ns. punametallilaakereita.varsinkin mikäli
                hiotaan ja paljon painetta eli ns. puristusta.

                325E:n kirjallinen ulosanti ei kyllä ole mainittavan hyvää, mutta en silti väheksy hänen tietouttaan asiasta.

                Oma mielipiteeni asiasta on että laakerit viritysasteen mukaan. Tuskin tarvikelaakerit vakiokoneessa hilloontuu (ei ainakaan itselläni). Jos haluaa hipostella niin voi laittaa originaalit sinipunamattamustat STD-laakerit. Viritettyihin koneisiin sitten on asia erikseen (valko-, puna- tai vaikka vaaleanpunametallilaakerit).

                P.S Itse olen kasaamani koneet tehnyt tarvikelaakereilla mitä on sattunut moottorihiomolta löytymään...
                BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                Originally posted by kaol
                Ongelma: Kolmekutonen.

                Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #83
                  Prkl kertokaa ny mistä niitä virikoneeseen sopivia sateenkaarilaakereita oikein saa!

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #84
                    Kiitos ymmärryksestä pääasia että, ymmärtää kirjoitetun asian..

                    Originally posted by appelsiinipuutikku View Post

                    325E:n kirjallinen ulosanti ei kyllä ole mainittavan hyvää, mutta en silti väheksy hänen tietouttaan asiasta.

                    Oma mielipiteeni asiasta on että laakerit viritysasteen mukaan. Tuskin tarvikelaakerit vakiokoneessa hilloontuu (ei ainakaan itselläni). Jos haluaa hipostella niin voi laittaa originaalit sinipunamattamustat STD-laakerit. Viritettyihin koneisiin sitten on asia erikseen (valko-, puna- tai vaikka vaaleanpunametallilaakerit).

                    P.S Itse olen kasaamani koneet tehnyt tarvikelaakereilla mitä on sattunut moottorihiomolta löytymään...
                    Kiitos Ymmärtämisestä yhdyn kirjoitukseesi olisko lukihäiriö mutta, satun vaan tietää asioista paljon ja joillekkin se ei näytä käyvän aukovat päätään kun päästä
                    ei asiaa tule. Kun vittuilin jättää pois jää jäljelle vain avonainen suu (tämä on vaan yleistä näillä foorumeilla).
                    Sinä kirjoitat myös asiaa muista poiketen,Kiitos.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #85
                      Joo-o. Valkometallit ovat käytössä koska:

                      - niillä on kosketuksessa, eli voitelun pettäessä, paremmat kitkaominaisuudet kuin punametalleilla, eli pienempi kitkakerroin ja pienempi kuluminen
                      - voitelun pettäessä jälki ei ole läheskään yhtä paha
                      - ne pystyvät pehmeämpinä hautaamaan niitä pieniä kökkäreitä ja kulumistuotteita mitä öljyn mukana tulee, sen sijaan että se partikkeli alkaisi raastamaan laakeripintaa ja rikkoisi öljykalvon.

                      Väsymiskestävyys ja paineenkesto on heikompi, siksi extreme-sovelluksissa käytetään noita monikerroslaakereita jossa valkometalli on vain pinnassa ja kuorma pyritään kantamaan alemmilla kerroksilla samalla kun johdetaan lämpöä mahdollisimman tehokkaasti pois. Normaalikäytössä tällä ei ole mitään merkitystä, ikinä ei tulla sille alueelle jossa laakeri antautuisi paineen takia. Ylimitoitusta on sen verran paljon, että tarvitaan paljon kierroksia tai paljon palopainetta jotta ominaisuudet loppuu. Silloin otetaan ne monikerroslaakerit ja taas homma jatkuu, tai vaihtoehtoisesti pienennetään rebuild-väliä niin paljon ettei heikompi väsymiskestävyys haittaa.

                      Punametallilaakereita ei pitäisi pistää mihinkään auton alakertaan laakeriksi, tai eihän niitä yksikään tehdas laitakkaan vaikka onkin materiaalina halvempaa. Joka startissa se hio kauloja, siitä voi sitten miettiä ajaako rempan jälkeen vielä puoli miljoonaa kuten alunperinkin. Nitraamaton kampura ei varmasti pehmeämpänä kestäkkään.

                      Vaan eipä näistä asioista sen suuremmin jaksa tapella, materiaaliominaisuuksista on maailma pullollaan tutkimuksia ja artikkeleita, jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä tai sitten kimppatilauksen laakereista eta-miehen kanssa.

                      Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #86
                        Originally posted by Cell View Post
                        Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.
                        Oma kampurani kieroutui. Se on M10B20 1973:sta ja yksi kiertokangenkaula oli sinistynyt kun purin koneen. Koneistamo oikaisi sen, heittoa jotain 0,10-0,15 tms. Kaula hiottiin seuraavaan alikokoon ja se kävi nitrauksessa Pieksämäellä Bodycotella. Heittoa oli taas saman verran ja se oikaistiin. Sitä en tiedä mitä tuo kestää mutta ei ole parempaakaan tiedossa niin antaa mennä vaan...

                        Comment

                        • pablo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 732
                          • Pirkanmaa

                          #87
                          Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.





                          Lisäks ykkösen runkolaakeri kaulassa oli pukin puolella eri numero ku muissa, mut lohkon puolella sama kuin muissa. 4:s pukissa oli sit lohkon puolella eri kuin muissa mut pukissa sama:think Kun haen sen lapun niin tarkistan kummin päin oli, mut eikai nyt yhdellä kaulalla voi olla std laakeria lohkossa ja alikokoa pukissa. Yks vaihtoehto et laakerit on sekoittunu pukkien kesken ja noi eriparit kuuluis samalle kaulalle? Pukkien numerot oli järjestyksessä.

                          Mitenhä tätä lähtis purkamaan:think

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #88
                            Jos näin...

                            [QUOTE=pablo;2130205]Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.






                            Jos näin on käynyt sinä olet Mies joka korjaa nyt toisten virheet, rivien välistä voin lukea että, suoridut tehtävästä
                            kiitettävästi ilman toisten apua...
                            Miten oletko koskaan tarkistuttanut lohkosta runkolaakeri linjauksen eli suorituttanut lohkolle ns. "Linjahoonauksen"...tälläistä
                            toimenpidettä voin suositella toki on jokaisen oma asia mitä toimenpiteitä lohkolleen koneistuttaa...

                            Comment

                            • pablo
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 732
                              • Pirkanmaa

                              #89
                              [QUOTE=325E;2130431]
                              Originally posted by pablo View Post
                              Vois taas pakkaa sekottaa vähäsen:think Tänään nostin jigi moottorin konetilasta ja katsoin laakeri numerot runkolaakereista. Bmw merkit oli ja ilman värimerkkejä. Lappu jäi hallille mihin numerot kirjasin, mut suurin osa liuskoista (en nyt muista pukki vai lohko) oli 523,524,525 loppusia joita ei edes tossa bmw fansin listassa ole.






                              Jos näin on käynyt sinä olet Mies joka korjaa nyt toisten virheet, rivien välistä voin lukea että, suoridut tehtävästä
                              kiitettävästi ilman toisten apua...
                              Miten oletko koskaan tarkistuttanut lohkosta runkolaakeri linjauksen eli suorituttanut lohkolle ns. "Linjahoonauksen"...tälläistä
                              toimenpidettä voin suositella toki on jokaisen oma asia mitä toimenpiteitä lohkolleen koneistuttaa...
                              Eri lohkoon (m50) tulee toi 2.8 kampiakseli. Laakerit seuraa kuitenkin akselia. En muista onko koskaan tarvinnu tarkistuttaa runkolinjausta. Foordien kans olen aikasemmin pelannut ja täytyy kyllä myöntää että ihan tämmöstä ei ole ennen vastaan tullut jo laakereiden saralla

                              Mites toi numerohomma nyt sit menee, kun ei listasta löydy? Onko siinä jonku muun kampiakselin laakerit ja numerosarjalla selvittää mitkä:think

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                #90
                                Originally posted by Cell View Post
                                Ps. jos kampura kieroutuu nitratessa on prosessissa virhe.
                                Olen laiska googlettaja, olet ilmeisen perillä kyseisestä toimesta, laitatko linki tai kerrotko lyhyesti mistä nitrauksessa on kyse?
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎