Originally posted by jopeh
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uudempien mallien 6-lovinen automaatti - oletteko käyttäjät tyytyväisiä?
Collapse
X
-
---
-
-
Originally posted by TJJ View PostMiten sillä uudella sitten pysäköidään sujuvasti/tarkasti tai ajetaan hitaasti liikkuvassa/pysähtelevässä jonossa? Eikö siinä mene hermot kun pitääkin painaa kaasua ja samalla olla valmiina painamaan jarrua? Ei kuulosta hyvältä...
Ehkä teen nämä asiat liian intuitiivisesti, että voisin niitä objektiivisesti selittää.__________
E92 BMW 335i M-Sport -12
"Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen
Comment
-
-
Originally posted by E38 View PostMeillä kaikilla on tottumuksensa ja mieltymykset. Etenkin jos rakastui BMW:n aikaisempiin automaatteihin niin tämä on aika jööti nieltäväksi.
Moottorijarrutus ja ajaminen "kuin" manuaalilla varmasti on mukavia asioita 3-sarjassa (= urheilullisessa mallissa) mutta seiskan tapaisessa laivassa ne tuntuvat huonoille. Luonnollisesti kun auto jarruttaa itsestään (tai se ei rullaa niin voimakkaasti kuin 5-lovinen steppi) edes kaupunkinopeuksissa, niin ajamisesta tulee väkisin nytkyttävämpää. E65:ssa tälläiset piirteet ovat täysin auton luonteen vastaisia. Kaiken pitäisi olla silkinpehmeetä ja huomaatonta. Kun tähän vielä lisätään kaasun / vedon /minkälie katvealue kävelyvauhdista kiihdyttäessä niin avot... jenkkifoorumit ovat ainakin täynä valitusta. Näköjään tälläkin foorumilla alamme keskustella asiasta enemmän.
Originally posted by TJJ View PostMiten sillä uudella sitten pysäköidään sujuvasti/tarkasti tai ajetaan hitaasti liikkuvassa/pysähtelevässä jonossa? Eikö siinä mene hermot kun pitääkin painaa kaasua ja samalla olla valmiina painamaan jarrua? Ei kuulosta hyvältä...
Edelleen tosin hieman tökkii tuo veltto ykkösvaihde. Ihan kuin se olisi eri lootasta. Liikkeelle paikaltaan lähdettäessa se luistaa reilusti, melkein kuin ei olisi kunnolla silmässä. Kakkoselle vaihdossa sitten nykäisee ja lähtee. Vähän tosiaan kuin huonon manuaalikuskin valoistalähtö. Siinä on takanatulijoille ihmeteltävää. Asia toki muuttuu, jos otetaan sellainen 0-100-lähtö.
Sitten yksi asia, minkä olen merkille laittanut. Hiljaisessa ajossa, esim liikenneympyrästä lähdössä, kun laatikko kirnuaa jollain isommalla vaihteella ja kaasua höllätään ja sitten halutaankin liikkeelle reippaammin sieltä ympyrästä, kaasua vaikka puoleen väliin antaen, niin tulee isku lekalla persiiseen. Menee ilmeisesti pienemmälle eikä tiputa koneen tehoa tai sählää jotain muuta, mutta vaihto ei todellakaan ole huomaamaton. Tuntuu oikein askin puolesta pahalta. Tätä ei tietty ihan joka kerta tapahdu, mutta tämäkin on kyllä helposti toistettavissa.
Edit: Mutta edelleenkin olen muutoin kokonaisuudessaan tyytyväinen. Plussia on enemmän kuin miinuksia.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostTai pahentua Yhteen siihen asti moitteetta toimineeseen 535d:hen päivitettiin vuosi sitten ohjelmat ja siitä alkaen on ollut kiihdytyksen jälkeen tasakaasulla nykäyksiä. Uudetkaan ohjelmistopäivitykset ja uusi vaihdelaatikko(!) eivät poistaneet ongelmaa.. Vianselvitys edelleen kesken, käytetyn auton takuukin ehti jo loppua.
Toinen esimerkki on kun laatikko on vaihdettu kokonaan uuteen --> kaikki ollut ok 6kk kunnes vekotin on taas alkanut oppimaan vanhat tavat. Eli softa aivopesee pikkuhiljaa ehjän laatikon toimivaan väärin. Kuullostaa siltä, että pitäisi kutsua manaaja seuraavaksi paikalle...
Minulla päivitykset eivät tuoneet mitään uusia ongelmia... niiden ajaminen tuntui vaan vähän tuurinkaupalle, etenkin kun sen mukana voi tulla myös bugeja. Se vie 4 - 8h riippuen mitä auto ottaa vastaan.Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
-
Originally posted by E39-530A View PostEdelleen tosin hieman tökkii tuo veltto ykkösvaihde. Ihan kuin se olisi eri lootasta. Liikkeelle paikaltaan lähdettäessa se luistaa reilusti, melkein kuin ei olisi kunnolla silmässä. Kakkoselle vaihdossa sitten nykäisee ja lähtee. Vähän tosiaan kuin huonon manuaalikuskin valoistalähtö. Siinä on takanatulijoille ihmeteltävää. Asia toki muuttuu, jos otetaan sellainen 0-100-lähtö.Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
-
Lisäyksenä vielä ärsyttävä ominaisuus X3 -06 lootassa: Hitaasti kaupungissa ajaessa pitää ykköstä niin pitkään päällä että kakkonen tulee piiitkällä vaimealla nykäyksellä päälle, veto ei ole yhtenäistä kuten sen kuuluisi olla. Reilummalla kaasunkäytöllä toimii OK, mutta hidas ajo on surkeata.---
Comment
-
-
Originally posted by E38 View PostMeillä kaikilla on tottumuksensa ja mieltymykset. Etenkin jos rakastui BMW:n aikaisempiin automaatteihin niin tämä on aika jööti nieltäväksi.
Moottorijarrutus ja ajaminen "kuin" manuaalilla varmasti on mukavia asioita 3-sarjassa (= urheilullisessa mallissa) mutta seiskan tapaisessa laivassa ne tuntuvat huonoille. Luonnollisesti kun auto jarruttaa itsestään (tai se ei rullaa niin voimakkaasti kuin 5-lovinen steppi) edes kaupunkinopeuksissa, niin ajamisesta tulee väkisin nytkyttävämpää. E65:ssa tälläiset piirteet ovat täysin auton luonteen vastaisia. Kaiken pitäisi olla silkinpehmeetä ja huomaatonta. Kun tähän vielä lisätään kaasun / vedon /minkälie katvealue kävelyvauhdista kiihdyttäessä niin avot... jenkkifoorumit ovat ainakin täynä valitusta. Näköjään tälläkin foorumilla alamme keskustella asiasta enemmän.
Kuulun kai tähän pieneen, vanha koulukunnan vähemmistöön joka ei välitä mitä ajaminen maksaa tai miten paljon bensaa kuluu, kunhan kaikki toimii vaan täydellisesti. Jos E65:een laitettaisiin 5-lovinen steppi niin kulutus olisi varmaan 2l/100km suurempi, mutta minä tyytyväisempi
Ja sen verran heitän nyt löylyä kiukaalle että tänään kun taas ajoin helsingin ruuhkissa niin ei voi muuta sanoa kuin että tasaisempaa tällä uudella 6-vaihteisella on meno siellä kuin vanhalla stepillä, nyt pystyy kaasulla hallitsemaan vauhtia ilman että ensin painetaan kaasua kun jono lähtee kiihdyttämään ja seuraavaksi ollaan sitten jarrulla kun vaihtoehtoisesti voi käyttää monessa tilanteessa vain sitä kaasupoljinta.
Tottakai tämä uusi laatikko vaatii hieman erilaisen ajotyylin kuin vanha steppi jos haluaa että matkan teko on etenee samalla lailla mutta onko se sitten vika? Tällä sentään se on mahdollista mutta vanha steppi ei pysty uuden ominaisuuksiin.
Ja muistetaan myös se että en siis kehu nyt niitä laatikoita jotka ei toimi niinkuin pitäisi vaan omalla kohdallani uusi 6-vaihteinen nyt vain toimii. Mutta tosiaan kaikista parhaat puolensa tämä laatikko näyttää urheilullisessa ajossa vaikka automaatti onkin ja myönnän kyllä senkin että ei tämä laatikko tällaisenaan sopisi seiskaan koska kyllä ne vaihtokohdat huomaa jos ne haluaa huomata.
Originally posted by E39-530Aedelleen tuntuu vähän hölmöltä, että jyrkässäkin alamäessa saa polkea kaasua, ettei auto pysähdy. Olkoonkin, että on 3-sarjalainen.M-B C220CDI 4matic amg -13
ex. bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30
Comment
-
-
Originally posted by villes View Postmutta onko auton tarkoitus jatkaa vauhtiaan samaa nopeutta tasaisella pinnalla jos kaasu nostetaan ylös?
Bangle toi meille muutakin uutta kuin erikoiset muodot? "Te kaikki siellä opettelette nyt ajamaan automaatilla uudelleen..."Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
-
Originally posted by villes View PostJännää miten tuo onnistuu? Itselläni ainakin jos tulee maantieajosta esim liikennevaloihin niin moottorijarrutus loppuu lähes kokonaan n.30kmh vauhdissa ja jos taas ajaa nykivässä ruuhkajonossa niin moottorijarrutusta käytetään siihen asti että ollaan lähes pysähdyksissä mutta jos ajan vaikkapa kluuvin parkkihalliin jossa on pitkään alamäkeä niin kyllä saa ihan tulla kaasu ylhäällä alamäet siellä, tasaisilla kohdilla voi sitten vähän painaa kaasua mutta onko auton tarkoitus jatkaa vauhtiaan samaa nopeutta tasaisella pinnalla jos kaasu nostetaan ylös?
Tuohon Tapin kommenttiin tuosta ärsyttävästä kaupunkiajosta komppaan sen verran, että on melkein helpompi lähteä reilulla kaasulla, jolloin nykäisy/veto alkaa heti liikkeellelähdössä. Hitaasti liruttamalla jää tuon featuren ansiosta takanatulijoiden alle, kun vetoa ei löydy.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Onkos kellään vastaavaa kokemusta tai tietoa mikä autossa on vialla vai onko normaalia..
Eli E61 2005 530DA Touring, 60tkm nyt mittarissa. Tuli saksasta tuossa pari kk sitten.
Laatikko pelaa ihan hyvin, ei tietenkään ole ennestään vertailupohjaa , mutta mun makuun hyvä.
Mutta...
Auton ollessa paikallaan, vaihdevalinnan asennosta riippumatta , auto ikäänkuin "jumputtaa".. Eli tasainen dumps-dumps-dumps tuntuu perseessä , vaimeana kylläkin. Kierroksia kun nostaa niin taajuus kasvaa. Tyhjäkäynnillä jumputuksen taajuus on noin 100 kertaa minuutissa. Johtuuko laatikosta ?
Vai jättääkö joku sylinteri sytyttämättä vai olisiko suutinpuolella proggista, eli onko vika /ominaisuus kokonaan muualla kuin laatikossa?Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
palataampa taas vanhaan aiheeeseen itse ostin e65 735i -02
ennen e38 730d -99 sa onhan vaikea laatikko ajaa tässä uudessa
tai ei muuten mutta kun ajan kotipihaan todella jyrkkä luiska ja heti lopuksi 90asteenkäännos joutuu vähän nostamaan niin johan kolahtaa ilmeisesti 2-1 vaihto mäen puolessavälissa hätäapu kun käännyn pihaan laatikko manuaalille
eipä tärähdä.onha vika tai ilmeisesti ominaisuus.muuten pelaa hienosti jopa ryömii.sDrive23i A E89 Roadster -10
ex E92 325i -09
ex E65 735i -02
ex E38 730d -98 ;(
Comment
-
-
Uudempien mallien 6-lovinen automaatti - oletteko tyytyväisiä?
Malli 760-03. Kilometrejä 56 000. Onhan laatikko oikutellut. Kylmällä autolla ajettaessa laatikko vaihtelee 50-60 km nopeuksissa edes takas. Kun laatikko lämpiää, loppuu oikuttelu. Laatikko vaihtaa kyllä pehmeesti oli kylmä tai lämmin. Kerran meni vikatilaan, kun käytin rattinamiskoita. Alustasta lähtien oli kun kivireki. uudelleen käynnistys korjasi virheen.
Perjantaina laakkosella huolto / tutkimus ongelmasta. Öljyvaroitukset välillä kummittelee, kun näyttää öljyminimiä, vaikka öljyä lisätty vähän. Laakkosella ovat ihmeissään näiden ogelmien kanssa. Kun ei ole mittatikkua :think. Luulis jo tämänkin kaltaiset viat olevan tutkitut jo (pöydällä). Kyllä vanha e38oli hyvä ainakin laatikon ja öljyn tarkistusten suhteen. Malleissa pitäs vaan mennä etiäpäin tekniika ja luotettavuuden suhteen.
Vaihtokin on jankohtainen (X6 tai jotain, mutta katsotaan)
Comment
-
-
Originally posted by rjkl58 View PostVaihtokin on jankohtainen (X6 tai jotain, mutta katsotaan)---
Comment
-
-
Meillä alla 520da touring LCI 2008 "verohelpotus", jota on vähän kutiteltu... No, kuitenkin tuosta automaatin toiminnasta. Meillä on siis mallia GA6HP19Z. Väännön kesto 400nm. Tuota vähän ihmettelin jälkikäteen, että softalla jotkut lupaavat 420nm ominaisuudella, mutta meillä säädetty nyt n. 395 (ei penkitetty) Olen huomannut tiettyjä ominaisuuksia, joista en tiedä ovatko ominaisuuksia tai hiuksenhienoja vikoja toiminnassa :
- joskus paikaltaan lähdettäessä jos on käyttänyt sähköistä P asentoa, vaihde puolittain paukahtaa päälle tai kuuluu sellainen pieni kolaus
- pyrkii vaihtamaan melko usein isolle vaihteelle ja alkaa "jyrräämään" eli 1 pienempää kaipaisi -> siksi olenkin laittanut DS-pykälää päälle
- liikenneympyröissä jostain syystä tekee sitä, että käännyttäessä/vedättäessä vähän sama kuin tuo aiempi eli pitää sinnikkäästi isoa vaihdetta päällä ja kuuluu tietynlaista jurinaa
moottorijarrutus voisi olla kyllä tehokkaampi verrattuna aiemman Opel Zafira Aisinin 6-loviseen, siinä oli tehokas moottorijarrutus ainakin käsikäytöllä
Autolla ajettu nyt vajaa 100tkm. Öljyjä ei ole vaihdettu. Olen miettinyt.
Löysin sattumalta tällaisen kikan, jolla ilmeisesti voi resetoida automaatin "oppimisen" ja saada ehkä jouhevuutta tuohon toimintaan :
Äkkiseltään tehden siis ensin herätevirta päälle joko avaimesta tai start/stop -napista ja sitten painaa kaasupolkimen pohjaan. Pidä n. 30 sekuntia. Näyttöön tms. ei tule mitään. Joku ääni pitäs kuulua jota itse en havainnut, mutta kun lähdin ajelemaan loota kyllä toimi mielestäni eri lailla?!? Tuota voisi aika ajoin testailla. Vähän kovemmissa kiihdytyksissä DS-asennon töksähtelevä vaihtaminen parani huomattavasti tuon automaattikikan tehtyäni.
Mutta kaiken kaikkiaan olen ollut autoon ja automaattivaihteistoon tyytyväinen. Hienostuneesti pelaa ja mukava on pääasiassa ajella.* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
Comment
-
-
Originally posted by BemariAndy View PostÄkkiseltään tehden siis ensin herätevirta päälle joko avaimesta tai start/stop -napista ja sitten painaa kaasupolkimen pohjaan. Pidä n. 30 sekuntia. Näyttöön tms. ei tule mitään. Joku ääni pitäs kuulua jota itse en havainnut, mutta kun lähdin ajelemaan loota kyllä toimi mielestäni eri lailla?!? Tuota voisi aika ajoin testailla.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment