Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikkovikaa?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9142
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Thuppu View Post
    Vm. on 6/2000, eli mikä tän laatikon tyyppi on? A5S390R, A5S360R vai 5L40E? Käykö nuo ristiin?
    5L40E on GM:n tyyppimerkintä, A5S360/390R BMW:n tyyppimerkinnät samalle laatikolle. Tietääkseni 390 on vain uudempi versio samasta laatikosta, erot marginaalisia ja käyvät ristiin.

    Originally posted by 5er View Post
    Vuosi sitten kun käytin Siekkisellä autom. öljyn vaihdossa niin puhuivat että ovat myös vahvistelleet näitä laatikoita. Kannattaa myös sieltä kysyä hinta-arviota.
    Jokin aika sitten täällä oli tarinaa, jonka mukaan tämä GM:n laatikko on rakenteeltaan sellainen, että merkittävää vahvistusta on todella hankala/mahdoton tehdä. Tietenkin kannattaa Siekkiseltä kysyä, mikä on tämän hetken näkemys asiasta ja tietoa sitten tänne foorumillekin.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      5L40E on GM:n tyyppimerkintä, A5S360/390R BMW:n tyyppimerkinnät samalle laatikolle. Tietääkseni 390 on vain uudempi versio samasta laatikosta, erot marginaalisia ja käyvät ristiin.


      Jokin aika sitten täällä oli tarinaa, jonka mukaan tämä GM:n laatikko on rakenteeltaan sellainen, että merkittävää vahvistusta on todella hankala/mahdoton tehdä. Tietenkin kannattaa Siekkiseltä kysyä, mikä on tämän hetken näkemys asiasta ja tietoa sitten tänne foorumillekin.
      Ok, kiitos tuosta tyyppijutusta. Selvensi kummasti asiaa.

      Siekkiselle soitin tuossa aamupäivästä. Hinta-arvio 2000-3000e. Utelin hiukan, että mikä näistä laatikoista yleensä pettää. Kuulemma kitkapintoja kuluu ja palaa ja turbiinin rakenne on alimitoitettu. Oli puhetta myös tuosta vahvistamisesta ja johonki kohtaa pystyy jotain pientä parannusta tekemään, mutta juuri tuo turbiini on paha eikä sille voi mitään.


      Selvennykseksi haluan vielä tietää, että onko nyt sitten turbiini ja momenttimuunnin sama asia?




      ATB:ltä tulis yksityiselle laatikko nyt sitten maksamaan kuluinen veroineen kaikkineen 2320e, vuoden takuulla ilman kilometrirajaa ja sisältää momenttimuuntimen. Ei tuo nyt mikään älytön olisi ja varmaan hiukkasen nopeampi operaatio kuin vanhan korjaaminen, ku tuntuu, että nuo korjauspajat ovat melkoisen työllistettyjä.

      Kuinkahan tuo kiinnilaitto, täytyyköhän tuohon ATB:n laatikkoon vielä lisätä öljyä sen verran mitä lauhduttimeen ja letkuihin menee? Kannattaa ehkä pistää uus lauhdutinkin? Hintaa kellään tiedossa? Ainakin huuhdella ja pestä hyvin...
      Last edited by Thuppu; 23-06-2008, 14:14.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Thuppu View Post
        ATB:ltä tulis yksityiselle laatikko nyt sitten maksamaan kuluinen veroineen kaikkineen 2320e, vuoden takuulla ilman kilometrirajaa ja sisältää momenttimuuntimen. Ei tuo nyt mikään älytön olisi ja varmaan hiukkasen nopeampi operaatio kuin vanhan korjaaminen, ku tuntuu, että nuo korjauspajat ovat melkoisen työllistettyjä.
        Onko vanha palautettava ATB:lle? Siitäkin tulee aika paljon kuluja.

        Mitenkähän tuon asennus, siinä pitäisi kai olla muutama erikoistyökalu mutta onkohan ne pakollisia? Kyse ei ole mistään kovin ihmeellisistä "työkaluista".
        E39 528iA

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Onko vanha palautettava ATB:lle? Siitäkin tulee aika paljon kuluja.

          Mitenkähän tuon asennus, siinä pitäisi kai olla muutama erikoistyökalu mutta onkohan ne pakollisia? Kyse ei ole mistään kovin ihmeellisistä "työkaluista".
          Vanha pitää ensin lähettää heille (tarkistavat että kaikki liitännän tms. ovat samat), ja tuo hinta sisältää lähetyskulut kumpaankin suuntaan (150e/suunta).

          Tuo erikoistyökalu juttu kiinnostaa itseänikin. Jos jollain on siitä tietoa niin pikaisesti tänne infoa.


          Ok, soittelin myös Suojaselle, ja oli myös varsin tietoinen näistä laatikoista. Hinta-arvio 3000-3500. Laatikon avaaminen ja tarkistus ~200e.
          Last edited by Thuppu; 23-06-2008, 14:42.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9142
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Thuppu View Post
            Oli puhetta myös tuosta vahvistamisesta ja johonki kohtaa pystyy jotain pientä parannusta tekemään, mutta juuri tuo turbiini on paha eikä sille voi mitään.
            Näin minäkin muistelin. Eli ei uutta auringon alla.

            Originally posted by Thuppu View Post
            Selvennykseksi haluan vielä tietää, että onko nyt sitten turbiini ja momenttimuunnin sama asia?
            Turbiini on osa momentinmuunninta, kansankielellä sama asia.

            Originally posted by Thuppu View Post
            ATB:ltä tulis yksityiselle laatikko nyt sitten maksamaan kuluinen veroineen kaikkineen 2320e, vuoden takuulla ilman kilometrirajaa ja sisältää momenttimuuntimen. Ei tuo nyt mikään älytön olisi ja varmaan hiukkasen nopeampi operaatio kuin vanhan korjaaminen, ku tuntuu, että nuo korjauspajat ovat melkoisen työllistettyjä.
            Tehdaskorjattu on varmasti nopein vaihtoehto. Sitten vaan hommaat tuohon laatikkoon ATSG:n korjausmanuaalin ja pimeinä iltoina ihmettelet osien määrää.

            Originally posted by Thuppu View Post
            Kuinkahan tuo kiinnilaitto, täytyyköhän tuohon ATB:n laatikkoon vielä lisätä öljyä sen verran mitä lauhduttimeen ja letkuihin menee? Kannattaa ehkä pistää uus lauhdutinkin? Hintaa kellään tiedossa? Ainakin huuhdella ja pestä hyvin...
            Aika arvokas on tuo jäähdytin (Nro 1). Ottaisin ensin öljyt alas ja tutkisin, minkälaista tavaraa sieltä tulee. Jos on silmämääräisestikin paljon partikkeleita matkassa, harkitsisin uutta jäähdytintä, kun sillä on kuitenkin taivalta takana. Jos öljyissä ei ihmeempää, jäähdyttimen ja linjojen huuhtelu. Pitäähän se öljymäärä joka tapauksessa tarkistaa asennuksen jälkeen. Jos sinulla kerran on valmiina tynisteri Canadalaista, niin huuhtelet sillä vielä laatikon läpi kaikki öljyt.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Thuppu View Post
              Vanha pitää ensin lähettää heille (tarkistavat että kaikki liitännän tms. ovat samat), ja tuo hinta sisältää lähetyskulut kumpaankin suuntaan (150e/suunta).

              Tuo erikoistyökalu juttu kiinnostaa itseänikin. Jos jollain on siitä tietoa niin pikaisesti tänne infoa.
              Millä/miten tuo lähetys käytännössä tapahtuu? Onko heillä joku valmis systeemi ja firma tuota varten vai pitääkö itse "pakata" vanha laatikko ja raahata se jonnekin?

              Tärkein erikoistyökalu näyttää olevan tuollainen metallitappi jolla momentinmuunnin kohdistetaan. Toinen on puristin jolla momentinmuunnin lukitaan paikallaan kun laatikko irrotetaan. Muut taitaa olla vakiokamaa, siis laatikon nosturi yms.

              Jos teet tuon remontin, niin kuvat ko. operaatiosta kiinnostaa.
              E39 528iA

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Thuppu View Post
                Tuo erikoistyökalu juttu kiinnostaa itseänikin. Jos jollain on siitä tietoa niin pikaisesti tänne infoa.
                TJJ tähän tärkeimpien osalta ehtikin vastata. Juuri nuo momentinmuuntimen kohdistukseen ja paikalla pitämiseen tarkoitetut on melkein pakolliset, ettei vetolevyä ja momentinmuunninta vaurioiteta asennuksessa. TIS:stä löytyy ohjeet ja kuvat noista työkaluista. Saahan nämä ostettuakin, jos ei mistään lainaksi irtoa. Onhan tuo tehtävissä, jos on nosturipaikka ja nosturi myös sille laatikolle.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tehdaskorjattu on varmasti nopein vaihtoehto. Sitten vaan hommaat tuohon laatikkoon ATSG:n korjausmanuaalin ja pimeinä iltoina ihmettelet osien määrää.
                  Mielessä kävi jo laatikon avaaminen itse ja tutkiminen mitä on syönyt, ihminen nämäkin on tehnyt, mutta tulin järkiini, koska osien hankinta vois olla melkoisen tuskallista ja taitais muutenkin pää hajota tuohon operaation. Laatikko uudestaan kasassa ja miljoonalaatikossa olis ripakopallinen ylimääräisiä prikkoja ja nippeleitä vielä jäljellä.


                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Aika arvokas on tuo jäähdytin (Nro 1). Ottaisin ensin öljyt alas ja tutkisin, minkälaista tavaraa sieltä tulee. Jos on silmämääräisestikin paljon partikkeleita matkassa, harkitsisin uutta jäähdytintä, kun sillä on kuitenkin taivalta takana. Jos öljyissä ei ihmeempää, jäähdyttimen ja linjojen huuhtelu. Pitäähän se öljymäärä joka tapauksessa tarkistaa asennuksen jälkeen. Jos sinulla kerran on valmiina tynisteri Canadalaista, niin huuhtelet sillä vielä laatikon läpi kaikki öljyt.
                  Juu, luulen kanssa, että jäähyn huolellinen huuhteleminen saa kelvata. Nyt vielä kun löytäis jostain nosturin, että sais laatikon käydä tiputtaas pois (tietysti ensin pitää avata öljypohja ja tarkistaa öjyjen kunto).
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #24
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Millä/miten tuo lähetys käytännössä tapahtuu? Onko heillä joku valmis systeemi ja firma tuota varten vai pitääkö itse "pakata" vanha laatikko ja raahata se jonnekin?
                    Kuulemma menee niin, että kun sopii kaupat heidän kanssaan, niin he järjestävät kuljetuksen sinne ja takas (Huolintaliike hakee sovitusta paikasta..?). Öljyt vain pitää poistaa laatikosta ja kiinnittää se puulavalle.

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Tärkein erikoistyökalu näyttää olevan tuollainen metallitappi jolla momentinmuunnin kohdistetaan. Toinen on puristin jolla momentinmuunnin lukitaan paikallaan kun laatikko irrotetaan. Muut taitaa olla vakiokamaa, siis laatikon nosturi yms.

                    Jos teet tuon remontin, niin kuvat ko. operaatiosta kiinnostaa.

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    TJJ tähän tärkeimpien osalta ehtikin vastata. Juuri nuo momentinmuuntimen kohdistukseen ja paikalla pitämiseen tarkoitetut on melkein pakolliset, ettei vetolevyä ja momentinmuunninta vaurioiteta asennuksessa. TIS:stä löytyy ohjeet ja kuvat noista työkaluista. Saahan nämä ostettuakin, jos ei mistään lainaksi irtoa. Onhan tuo tehtävissä, jos on nosturipaikka ja nosturi myös sille laatikolle.
                    Pystyiskö järkkäämään kuvat tänne näytille mitenkään (vaikka koko TIS:in ohje), tai linkkiä mistä noita saa ostaa...
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Keke71
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 340
                      • Kiiminki

                      #25
                      http://www.usapartsoulu.fi/ tuolta voi kysellä laatikon korjauksia, itse ainaskin vien laatikon tolle hepulle, jos laatikko on rikki, selviää ens maanataina. Kattelin tuolta sivustolta puhelinnumeroa, mutta en heti kyllä löytänyt, siis, 0400-585089
                      E39 540iA Touring

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Pystyiskö järkkäämään kuvat tänne näytille mitenkään (vaikka koko TIS:in ohje), tai linkkiä mistä noita saa ostaa...
                        Voin laittaa ohjeet pdf:nä, jos laitat osoitteen.

                        Tuota, eikö noita työkaluja voi rahalla ostaa merkkitiskiltä? Pitäähän vaihtoehtokorjaamoillekin antaa mahdollisuus operaation suorittamiseen ohjeiden mukaisesti.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Voin laittaa ohjeet pdf:nä, jos laitat osoitteen.

                          Tuota, eikö noita työkaluja voi rahalla ostaa merkkitiskiltä? Pitäähän vaihtoehtokorjaamoillekin antaa mahdollisuus operaation suorittamiseen ohjeiden mukaisesti.
                          Laitoin privalla s-posti osoitteen...

                          Jaahas, vai merkkitiskiltä, ei tullut ensimmäisenä mieleen.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Tuota, eikö noita työkaluja voi rahalla ostaa merkkitiskiltä?
                            Ei ainakaan täälläpäin löytynyt korjaamo-osia varaosamyynnin systeemistä, tosin tuosta on pari vuotta aikaa. Jos joku tietää miten/mistä niitä voi tilata, niin minua kiinnostaa myös.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Keke71
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 340
                              • Kiiminki

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Voin laittaa ohjeet pdf:nä, jos laitat osoitteen.

                              Tuota, eikö noita työkaluja voi rahalla ostaa merkkitiskiltä? Pitäähän vaihtoehtokorjaamoillekin antaa mahdollisuus operaation suorittamiseen ohjeiden mukaisesti.

                              Jos ei ole suurta vaivaa, niin mulle kans.

                              Oletettavasti työkalut on jonkinlaisena sarjana myytäviä, niihin kuuluu monenlaista työkalua, hintakin on sen mukainen, taatusti rahalla saa. Mutta pienenpi yrittäjä saa kyllä tehdä melkomonta kyseistä operaatiota että saa maksettua työkalut. Ainaskin mitä olen ymmärtänyt, ja kysellyt juurikin erikoistyökaluja, lähinnä jakopään ajoitukseen tarvittavia, sattuneesta syystä. En ainaskaa itse olisi valmis maksamaan 600-1000€ työkaluista, jos niitä ei tartte ku kerran vuodessa, jos sitäkään. Toki vaihteistojen irroituksia tehdään määrällisesti paljon enemmän kuin M62 moottorin jakopään ajoituksia. Että silleen, eikä ne vaihteiston asennukseen tarvittavat työkalut varmaan ole noin kalliita, mutta mene ja tiedä?
                              E39 540iA Touring

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Ilmeisesti tuota samaa laatikko on käytetty bensavehkeissäkin? Vai mitä mieltä olette tästä: http://www.euroclubrace.com/forum/index.php?topic=579.0
                                Kaveri lupas selvittää rahtikulut Bankokista Suomeen. Toki mistään hinnoista ei vielä muutenkaan ollut puhe...
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎