Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikkovikaa?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #46
    Tosiaan taas osa huokasee.. osalla menee keppejä rattaisiin oikeen urakalla toivottavasti saat jonkun hienon keinon tähän laatikkovikasten 530d ihmisten mailmaan ... itse kiittelen valintaani manuaalin osalta...


    Offtopic:
    Thuppu onko autossasi mitkä munuaiset... tahtoo samalaiset omaan
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Eiköhän näistä ennenaikojaan lauenneista löydy 70%-80%:sta jonkinlainen lastu, tai sitten huoltokirjattomat kilometrit? Suomitaksit menee kevyesti +400tkm.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #48
        Originally posted by cba View Post
        Ja nätillä ajolla tuo auto on muutoinkin, tai ainakin emäntä niin väittää??:think
        Näin meilläkin! No, täytyy välillä käydä karstoja polttelemassa itse... Ei vaisinkaan, melko nätillä käytöllä on ollut.

        Originally posted by Exami View Post
        Offtopic:
        Thuppu onko autossasi mitkä munuaiset... tahtoo samalaiset omaan
        Mikkä nuo nyt on, kokomustat facelift(M5?) nierenit.
        Last edited by Thuppu; 23-06-2008, 22:17.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • sasu
          BTCF Member
          • Feb 2003
          • 135
          • Tuusula

          #49
          yritin netti etk:asta tutkia, mutta osaako joku kertoa tarkemmin eri vuosi mallien laatikoiden erosta. ainakin näytti että vielä syyskuu 2002 on tullut uusimalli..

          *PS. saabeissa menee laatikko kun peruttaessa lyö D:n päälle välillä pysähtymättä. Tai näin ainakin kävi aikanaan noille valtion mustille 900 ja 9000.
          Last edited by sasu; 23-06-2008, 22:23.
          Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16

          Comment

          • cba
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 3464
            • Ylivieska

            #50
            [QUOTE=Exami;1269157]itse kiittelen valintaani manuaalin osalta...
            /QUOTE]

            Turhaapa noita murehtii, en vaihtaisi millään manuaaliin siltikään. On se vaan niin paljon mukavampi tämä automaatti tuon koneen perässä Pitää seurata tätä topikkia, niin tietää sitten vinkkejä jos loota särkyy. Lähinnä kiinnostaa tuo vaihtolootan hommausprojekti.

            Ja eihän tuo remppa maksa kuin vuoden tupakit, siis jos tupakoisi??
            Last edited by cba; 24-06-2008, 10:03.

            Comment

            • cba
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 3464
              • Ylivieska

              #51
              Originally posted by Hemi View Post
              Eiköhän näistä ennenaikojaan lauenneista löydy 70%-80%:sta jonkinlainen lastu, tai sitten huoltokirjattomat kilometrit? Suomitaksit menee kevyesti +400tkm.
              Varmasti pitkälti noin. Useasti se lastu laitetaan juurikin sen tehonlisäyksen takia, ja sitä etua sitten käytetäänkin


              Edit: Ylläolevalla tarkoitan siis tietysti laatikon käyttötapaa, joka yleensä on lastutetuilla karskimpi En minä allekirjoittaisi, että lastu laatikon rikkoo.
              Last edited by cba; 24-06-2008, 14:17.

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                #52
                Originally posted by Hemi View Post
                Eiköhän näistä ennenaikojaan lauenneista löydy 70%-80%:sta jonkinlainen lastu, tai sitten huoltokirjattomat kilometrit? Suomitaksit menee kevyesti +400tkm.
                Kevyestä en tiedä, mutta kun tulee taksissa istuttua jonnin verran (kyllä, jonosta valitaan BMW) ja siten juteltua kuskin kanssa, niin aika useasta 530d:stä on automaatti mennyt. Kuskien mukaan uudemmat kestää paremmin (E60/E61)

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #53
                  Jaa taas on vanha debatti GM tomaatin huonoudesta voimissaan? Onko tälle keskustelulle tänäkään vuonna mitään muita argumentteja kuin "musta tuntuu" ja "uudemmat on kuulemma parempia"..? Uudemmat on aina parempia niin pitkään kun ne eivät joudu "harrastajien" käsiin, eli tyyppiviat pysyvät merkkiliikkeen ja säntillisesti maksavan asiakkaan välisinä asioina. Näin tulee käymään aikanaan kaikkien tällä hetkellä uusien mallien kanssa.

                  Ja sitten omiin kokemuksiin: Lastutuksella ja lootarikoilla on harvoin yhteyttä. Tähän perusteena ne 4 tuttavapiirin 530d:tä, joiden laatikko on jouduttu vaihtamaan väleillä 50 tkm-250 tkm ilman että moottorinohjaukseen olisi kajottu. Näistä 1 oli Suomiauto ja siihen vaihdettiin kolmas loota jo 120 tkm:ssa. Vastapainona tuttavapiiriissä on lukematon määrä 220 hv/550 Nm vastaavia, joilla on puksutettu jo vuosia ilman laatikkomurheita (jos laatikkomurheiksi ei lasketa tässä yhteydessä epäsäännöllistä epäloogista käytöstä). Itse asiassa en tunne henk. koht. ketään kenen M57:n automaatti olisi lakannut toimimasta virivirimoottorin jatkeena.

                  Manuaalin puolesta en osaa puhua.. Se ei vain mielestäni mitenkään sovi E39:siin ilman M5-merkintää. Manuaali 530d:lla paljon ajaneena olen huomannut että sen voimansiirto on hauras kun vääntöä on noin 650 Nm. Vakiokytkin ei kestä, vauhtipyörä ei kestä, kovan vauhtipyörän ja sintterikytkimen kanssa laatikko alkaa kuulostamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän betonimyllyltä jne. Samoilla väännöillä M57 automaatti toimii ihan hienosti, ikäarviota en kuitenkaan uskaltaisi esittää silläkään Niin ja lastutettu M57 manuaali on käytännössä pirun hidas verrattuna vastaavaan automaattiin

                  Omat automaatit ovat kestäneet hienosti elon rasitukset ja jos jokin päivä jokin niistä leviää, en osta uutta merkkiliikkeen tiskiltä mutta en myöskään vaihda manuaaliin. Jos jokin hajoaa, se korjataan. Jos se hajoaa uudestaan, vika on muualla.
                  ---

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #54
                    Auto ollut nyt toista vuorokautta akunkengät irti joten paikat ovat nollautuneet. Tarkistin vielä laatikon ohjausboksin liitännät.

                    Kokeilin käyntiin ja löin pakin päälle, auto lähti liikkeelle ihan normaalisti ilman viiveitä. Laiton D:n päälle ja sama homma, lähdin ajaan, heitti seuraavaa pykälää normaalisti... himmasin ja meinasin tienpäässä kääntyä niin pakki ei enää toimikaan, liioin ei eteenpäinkään. Pakkokakkosella liikkui vaivalloisesti ja rajusti luistattaen... Jos nyt parin päivän sisällä pääsis nosturin päälle tutkimaan tarkemmin.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • cba
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 3464
                      • Ylivieska

                      #55
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      ....
                      Loistava kuva sulla avatarissa

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #56
                        Vaihdoin tuossa samalla koneen öljyt:





                        Ei vaan, oli pikkaisen mustat öljyt laatikossa. Sormien välissä kun pyöritteli, niin tuntui rakeiselta. Tuomio: Vaihtoon vaan, turha tässä vaiheessa enää pelleillä tän kanssa.


                        4-5h tuossa meni(ens kerralla sitten nopeammin ) niin oltiin tällä mallilla:




                        Tällainen juttu hiukan ihmetyttää, eli hammaspyörän "pintapelti" oli lähtenyt osittain irti. Mitä tuolle tekis?






                        Berlinin pojat lupasivat huomiseksi järkätä kuljetuksen, niin lähtee vanha laatikko Saksaan. Katotaan kuinka kauan kestää uuden tulla tilalle...
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • jani1632
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 2243
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #57
                          Iso OO:ko tuon nappasi irti...?

                          Onko tuo vetolevy muuten ehjä,onko halkeamia,jos vähänkään eipäillystä niin UUSI!
                          Tallin täytteet:
                          E70 3.0d -09
                          E34 540ia -94
                          E39 520d -00
                          E39 528i M-sport -00
                          E60 520i -04
                          E30 -86
                          E61 520da -09

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #58
                            Originally posted by jani1632 View Post
                            Iso OO:ko tuon nappasi irti...?

                            Onko tuo vetolevy muuten ehjä,onko halkeamia,jos vähänkään eipäillystä niin UUSI!
                            Hänen halli, mut pääasiassa ite tuli räpellettyä. Kiitoksia vaan O:lle!

                            Kyllä tuo vetolevy näytti ja vaikutti ihan ehjältä. Ainoa vaan tuon hammaskehäpyörän pintapellitys on osittain irronut. Pitäiskö loputkin ottaa pois? Mikähän tuon pellin funktio on muutenkaan?


                            Ps. On muuten mukava 500hv diesel MB kaverilla...
                            Last edited by Thuppu; 26-06-2008, 20:48.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • Keke71
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 340
                              • Kiiminki

                              #59
                              Kerkesitkö kuuntelemaan että äänsikö tuo vetolevy mitenkään? Aika ihmeellisesti on ruvennu pelti repeilemään. Nimittäin tosta oman auton vaihteistosta, epäilivat että voisi kolinan aiheuttaja olla juurikin tuo vetolevyn rikkoontuminen. Toivottavasti se on syyllinen, eikä itse vaihteisto. Mutta se selvinnee sit ens maanantaina.
                              E39 540iA Touring

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9142
                                • Oulu

                                #60
                                Tartuit sitten härkää sarvista!

                                Aika valmiilta näyttää tuo öljy. Sen alkuperäisen öljyn väri on kyllä ruskea, mutta ei noin tumman puhuva.

                                Käytännön työn suorittaneilta olisi aina mukava kuulla, oliko tuossa operaatiossa jotain kinkkisiä paikkoja ja sitä myöten vinkkejä tuleville sukupolville. Saitko jostain erikoistyökaluja, vai miten turbiinin "lukitus" onnistui?

                                Vauhtipyörän pellitys on kyllä minullekin täysi mysteeri.
                                Edit: Itse kyllä miettisin vahvasti vauhtipyörän irrotusta ja ainakin loppujen peltien irrotusta/koneistusta ja sitten tasapainotuksen tarkistamista.
                                Last edited by Clavurion; 26-06-2008, 21:06.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎