Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikkovikaa?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    #91
    Originally posted by Käyrä View Post
    Onko bensa ja diisseli vehkeissä sama loota sekä onko bensakoneissa vielä eri laatikot riippuen koneen koosta vai mitenkä noi automaatti laatikot noissa e39.seissä menee?
    Diesel koneissa GM:n laatikko (ranskassa tehty), kun taas bensa koneissa ZF:n looda, ja siitä en muista missä ovat pistetty nippuun :think
    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"

    Comment

    • Xander
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 122
      • Home

      #92
      Just, ilmeisesti toi ZF.n loota kestävämpi mitä toi GM.n

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #93
        Originally posted by Thuppu View Post
        Ei tarvinnut vain yrittää, hyvin se kumi palaa.
        Joo palaahan se ja seuraavaksi tarvitseekin uuden automaattilaatikon..
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #94
          Originally posted by Thuppu View Post
          .....Kyselin muuten mielenkiinnosta ATB:n pojilta millaisin välein ne suosittelee öljynvaihtoa näihin askeihin... 40tkm/2v välein oli suositus. Luulis, että he tietävät mistä puhuvat "muutaman" laatikon kokemuksella.
          Tälläkö ko.laatikosta saadaan sitten "ikuinen"? Kestää siis lastutuksen+kuminpoltot?
          Mitäs tuo "ikuiseksi" muuttaminen maksaa 400tkm:n ajosuoritteella?

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #95
            Originally posted by Hemi View Post
            Tälläkö ko.laatikosta saadaan sitten "ikuinen"? Kestää siis lastutuksen+kuminpoltot?
            Mitäs tuo "ikuiseksi" muuttaminen maksaa 400tkm:n ajosuoritteella?
            Tuskin tulen koskaan ajamaan koko auton elinikää joten eipä tuota voi testatakaan.
            Mutta jos tämä yksilö mulla on 40tkm päästä, niin aion kyllä öljyt siihen vaihtaa. Jos homman tekee itse, niin ei se mahdottomia maksa. Teettäminen on asia erikseen.
            Itse uskon vakaasti, että laitteeseen jossa öljyvoitelu on, tarvii joskus ne ölpät myös vaihtaa. Öljyjen vaikutuksella esim. laatikon luistamiseen on varmasti eroa, 400tkm vs. uudet.

            Tässä on nyt ollut lastu n. 160tkm. Yhteensä km on 270tkm...
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #96
              Laatikko kiinni ja auto liikkuu (ainakin toistaiseksi )...









              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #97
                Originally posted by Thuppu View Post
                Laatikko kiinni ja auto liikkuu (ainakin toistaiseksi )...
                Jeiii!
                Kiitos kuvista. Ilmeisesti plug-and-pray, vai oliko mitään murheita yms?
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #98
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Jeiii!
                  Kiitos kuvista. Ilmeisesti plug-and-pray, vai oliko mitään murheita yms?
                  Eipä mitään ihmeempää vastoinkäymistä ollut. Ylimääräistä tietysti tuli tuosta kun piti vauhtipyörä irrottaa ja repiä ylimääräinen pelti pois.

                  Muuten varsin simppeli homma, mut aikaa meni rutkasti ku piti varmuuden vuoksi moneen kertaan varmistaa ja tarkistaa kaikki kiinnitykset, pulti ja mutterit, tehdä öljynjäähyn huuhtelu ja tarkistaa pariin otteeseen laatikon öljymäärä.


                  Ps. kävin juuri konttorilla hakemassa leimat... puhtain paperein! Kalvot meni läpi(jes, jes, jes) ja savutusarvo oli 0.01
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9142
                    • Oulu

                    #99
                    Hienoa, hienoa!

                    Käytitkö momentinmuuntimen paikallaan pitämiseen jotain työkaluja? Minkälaista tavaraa tuli jäähdyttimestä? Käytitkö vauhtipyörän tasapainotuksesta ja selvisikö sen peltikerroksen perimmäinen tarkoitus?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Hienoa, hienoa!

                      Käytitkö momentinmuuntimen paikallaan pitämiseen jotain työkaluja? Minkälaista tavaraa tuli jäähdyttimestä? Käytitkö vauhtipyörän tasapainotuksesta ja selvisikö sen peltikerroksen perimmäinen tarkoitus?
                      En lukinnut momenttimuunninta mitenkään. Eipä se sieltä pääse luisumaan ulospäin, melko tiukasti pysyy paikallaan. Pitää vaan varmistaa, että on pohjassa asti (Kiitoksen Hemille vielä arvokkaista asennus neuvoista, kuin myös Clavulle ja TJJ:lle). Kohdistustapin tein pitkästä(~80mm) M8 pultista jonka päähän hitsasin pienemmän kuusiokolopultin kannan. Tällä sai m-muuntimen reiät kohdistettua samalle linjalle vetolevyn kanssa jottei tarvi summissa yrittää ruuvin reikiä kohdistaa. Tuonne näkee aika huonosti kun laatikko on paikallaan, toki peilillä onnistuu, mutta on silti hankalaa. Tarkkana kannattaa olla ennen kuin kiristää laatikon paikoilleen. Kannattaa tsekata pohjan tarkistusaukosta, että m-muunnin liikkuu vapaasti (senverran mitä kohdistustappi antaa myöten, eli 0,5-1mm).



                      Mustaa öljyä tuli jäähystä hetken mutta kirkastui nopeasti. Kierrätin puhdasta öljyä vielä hetken vastakarvaan umpikierrossa ja pönikän pohjalle kertyi hiukan metallihilettä. Tämän jälkeen asensin laatikon ja siinä meni muutama tunti jonka aikaa jäähdytin sai liota. Ennen laatikkoon kytkemistä huuhtelin jäähyn vielä muutamalla litralla puhdasta öljyä.

                      Ei selvinnyt peltin merkitys. Pukkas vähän kiirettä, joten revin sen vain irti ja löin vauhtipyöran takas kiinni. En tasapainotuttanut sitä.
                      Last edited by Thuppu; 10-07-2008, 19:10.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Laatikkoa on nyt sisäänajettu ~2200km mukaanluettuna ruotsin reissu. Hiukan jänitti lähteä reissun päälle, mut hyvin on toiminut ja toivotaan, että jatkossakin toimii...
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9142
                          • Oulu

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Laatikkoa on nyt sisäänajettu ~2200km mukaanluettuna ruotsin reissu. Hiukan jänitti lähteä reissun päälle, mut hyvin on toiminut ja toivotaan, että jatkossakin toimii...
                          Mieluumin näin!

                          Vielä kun saisit jossain vaiheessa väsättyä "how to" ohjeistuksen kuvineen tuonne FAQ osioon.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Vielä kun saisit jossain vaiheessa väsättyä "how to" ohjeistuksen kuvineen tuonne FAQ osioon.
                            Juu, tulossa on. Kuvat jo suurinpiirtein valkattu ja cropattu, mutta näin lomalla ei menaa ehtiä keskittymään tarinan kerrontaan... Jos nyt lähipäivinä sais aikaiseksi.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Tuolla olis nyt hiukan koostetta laatikon irrotuksesta: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/au...kon_vaihto.htm

                              Tulossa myös juttu uuden laatikon asennuksesta, öljyjen laitosta jne...
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • creative 22
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 560
                                • Alavus

                                Originally posted by Thuppu View Post
                                Tuolla olis nyt hiukan koostetta laatikon irrotuksesta: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/au...kon_vaihto.htm

                                Tulossa myös juttu uuden laatikon asennuksesta, öljyjen laitosta jne...
                                Hienoa Thuppu, hyvä stoori kuvineen, varmasti rohkaisee monia tekemään itse tuon homman jos laatikko porsii.Tosin minä en saanut tuota uuden laatikon asennukseen liittyvää toista osiota auki...:think..Edit:Taitaa ollakin vielä vaiheessa...
                                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                                BMW Freude Am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎