Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikkovikaa?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by creative 22 View Post
    Hienoa Thuppu, hyvä stoori kuvineen, varmasti rohkaisee monia tekemään itse tuon homman jos laatikko porsii.Tosin minä en saanut tuota uuden laatikon asennukseen liittyvää toista osiota auki...:think..Edit:Taitaa ollakin vielä vaiheessa...
    Kiitoksia... tulossa tosiaan on Osa II jossa uusi laatikko nostetaan paikoilleen... Muokkasin vielä tätä Osa I:stä siistimpään muotoon, laitoin tekstit kehyksiin, korjasin kirjoitusvirheitä ja tarkensin joitakin juttuja...
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Molemmat "How to" ohjeet on nyt valmiina...

      Osa I - Vanhan laatikon irrotus

      Osa II - UUden laatikon asennus

      Toivottavasti jollekin on apua ja iloa.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        Kiitti Thuppulle loistavista ohjeista!

        Laatikko tuli vaihdettua. Thuppun ohjeilla tilasin myös ATB:ltä Saksasta. Homma toimi loistavasti ja 12 päivää meni ekasta s-postista siihen, ku uusi loota oli pihassa.

        Turbiini laukes 3vkoa sitten. oireet samat kuin Thuppulla ja öljyt täynnä metallilastua. Autossa oli virisofta ja tulee olemaan laatikonvaihdon jälkeenkin Kilsoja lootalle ehti tulla 220tkm, joista 75tkm lastutettuna. Todettakoon, että lisä tehoa käytettiin aktiivisesti Satunnaisesti, jo ennen lastutusta, 3. vaihde nytkähteli karkeasti päälle, joten priima kuntoinen loota ei siis ollut. Se, särkikö kasvanut teho lootan vai ei, ei minua hirveesti kiinnosta. Kulutusosiahan tollaset automaagilodjut mielestäni ovat. Lastutettuna tuo on vaan niin paljon miellyttävämpi ajella

        Thuppun ohjeilla homma kyllä onnistuu hienosti. Öljynlauhduttimen huuhtomisen tein vain hivenen toisella tavalla:
        Käytin hommaan liuotinbensiiniä, jota pyöritin aina tovin aikaa järjestelmässä (~3l). Välillä suodatin lastut pois bensasta (kahvisuodatin) ja jatkoin samalla bensalla. tätä kesti noin 45min ja 6-7 kertaa tuli bensa suodatettua. Tässä vaiheessa lastua / metallia ei näyttänyt enää irtoavan, joten vaihdoin uuteen liuotinbensa satsiin, jolla pyörittelin vielä 4 suodatuskertaa (~30min). Metallia ei enää irronnut, joten oli aika pyöräyttää muutama litra laatikkoöljyä lauhduttimen läpi. Edelleenkään metallia ei ilmestynyt, joten lopetin huuhtelun tähän. Apuna huuhtelussa käytettiin Vastaavaa pumppua kuin Thuppu ja lisäksi paineilmaa aina välillä. Huuhtelu vei ihan simona aikaa, mutta toivottavasti puhdasta tuli:think

        Liuotinbensaa käytin siksi, että se puhdistaa / liuottaa muitakin epäpuhtauksia kuin metallia, mutta ei jätä rasvaa / muita jäämiä haihduttuaan, kuten tavan bensa. Laatikko öljyä en raskinut hommaan suuria määriä tuhlata ja öljyn suodattaminenkin olisi ollut hitaampaa.

        Thuppun ohjeilla "Automaatti ongelma" ei mielestäni ole ongelma
        Last edited by Aksa P; 04-10-2008, 22:46.
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          Originally posted by Thuppu View Post
          Molemmat "How to" ohjeet on nyt valmiina...
          Toivottavasti jollekin on apua ja iloa.
          Hyvät ohjeet, kiitos. Itse tein pari vuotta sitten hieman simppelimmän homman, eli manuaalilaatikon (+ kytkimen ja vauhtipyörän vaihdon). Olisin ehkä lisännyt vielä ohjeeseen että kannattaa harkita myös kampiakselin takapään stefan vaihtoa kun se kerran on helposti ulottuvilla pääremontin takia.
          Last edited by jms-btcf; 05-10-2008, 11:46.
          e61 535d

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            Originally posted by Aksa P View Post
            Laatikko tuli vaihdettua...
            Hienoa että sait pelit kuntoon! Avuksihan nämä ohjeet on tehty. Itsekin sain privalla paljon hyviä vinkkejä ja apua esim. Hemiltä, Clavulta ja TJJ:ltä ja tärkeimmät on kirjattu tuonne tekemiini ohjeisiin. Joten kiitos myös heille.

            Originally posted by jms-btcf View Post
            Olisin ehkä lisännyt vielä ohjeeseen että kannattaa harkita myös kampiakselin takapään stefan vaihtoa kun se kerran on helposti ulottuvilla pääremontin takia.
            Totta, voin lisätä tämän tuonne ohjeisiin jossain vaiheessa.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              Toi stefa tuli samalla vaihdettua. Helppo homma kun kerran laatikko on irti. Vuotoa ei ollut, mutta varmaan olis just ens viikolla alkanut vuotaan jos ei olis vaihtanut:think.

              Nyt kun jokinen sata kilsaa on uudella lootalla takana, niin voitaneen todeta, että; Vanha loota kyllä luisti jonkin verran ennen laukeamista. Siihen vaan oli jotenkin tottunut, kun luisto ilmestyi pikkuhiljaa. Uusi vaihtaa selvästi täsmällisemmin ja "luistoa" ilmenee vain sillä hetkellä, kun vaihde vaihtuu.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Kwame
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 322
                • Ylöjärvi

                Nostellaas vähän vanhaa topiccia ylös..

                Mahtaako olla tuttuja oireita kenellekkään. Autona e39 530da -99. Paikaltaan lähtiessä täydellä kaasulla, ei vaihda ykkösvaihteelta kakkosvaihteelle ilman että kaasua hellittää huomattavasti vaan jää junnaamaan rajotinta vasten. Sama juttu jos kakkosvaihteelta tiputtaa kickdownilla pienempää, jää ykkösvaihde sisään eikä kakkonen vaihdu ilman kaasun päästämistä. Ykkösvaihde myös miettii muita vaihteita pidempään normaaliajossa ennenkuin vaihtaa kakkoselle. Edellinen omistaja selvittänyt INPA:lla vikaa, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei ole ollut. Autolla ajettu 360tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu vuosi sitten. Siihen en osaa sanoa onko tehty huuhtelemalla vai vanhat pois -> uudet sisään tyylillä. Silloin tällöin kuulemma heittänyt vaihteiston vikatilan päälle ja samaan aikaan sytyttänyt abs-valon.

                Sanottakoon vielä että jos laatikkoa on "kiusannut" ykkösen ja kakkosen välillä, ei steppipuoli toimi enää ollenkaan ennenkuin auton on kertaalleen sammuttanut. V*ttumainen vika muuten pirun hyvässä autossa.

                Ideoita?
                e60 530d -04

                e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                e36 320i coupe M-sport -94,
                e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎