Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rushi
    replied
    Niitä volkkarin mäntiä en uskalla laittaa, koska tehotavoitteet on kuitenkin melkoiset.

    Kiertokangiksi haluan selkeästi pidemmät kuin nuo 135mm, ja mäntien tulisi olla tasalakiset. 144 veivillä puristuskorkeus 33mm, tai 27mm 150mm veivillä. Niin, ja männän halkaisija 90.0mm. Lohko on tällähetkellä 89.5mm, enkä halua isontaa yhtään enempää kuin on tarpeen. Noiden Wisecoiden puristuskorkeushan on koneistettavissa 25...35mm välille, mutta käytännössä se on oikeastaan pakko saada lähelle minimimittaa, muuten mäntä jää liian painavaksi ja paksu laki voi aikaansaada melko epämääräisen lämpölaajenemiskäyttäytymisen.

    Mistä noita AA-mäntiä saa, ja mihin hintaan/millä mitoilla? JE:t voisi olla yksi vaihtoehto, mutta tuommoisten mittatilausosien tilailu jenkeistä voi olla hieman monimutkaista, eikä hintaero Wisecoihin niin kamala loppupeleissä ole.

    Leave a comment:


  • ahtaja
    replied
    Tämmönen variaatio olis ollut ittellä mielessä 3s toyotan kiertokanget ja AA pistonsin männät. Kanget 138mm ja menee suoraan m10,mäntää löytyy 40 korkeena ja 35 korkeena. Männät 4kpl 90,5=249e 92mm=259e 94mm=285e.
    Suht. edullinen paketti.Kankien hinnat 20-200e?

    Leave a comment:


  • M325i
    replied
    VW:n tarkoitetut mahletko ei kävisi mittojensa puolesta vai kestävyytensä? Kuplaan tarkoitettuja Wisecoja saa kohtuu edullisesti ne luulis kestävän jo melkein mitä vain n.400€ sarja ja varmaan saa eri mitoilla.

    Leave a comment:


  • anssip
    replied
    noista wisecoista en ole kuullut haukkuja,mutta rosseista kyllä.rossit oli kyllä 8-koneen mäntiä,mutta kuitenkin.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Viittaus koski Ässä-koneita, eihän noi muut edes kierrä ylös...

    Leave a comment:


  • rushi
    replied
    Noita PPF:n keinuja täytyy kyllä katsella/harkita.

    Ketkä hyvin kokeneet tämmöistä juttua levittävät?
    Mm. ainakin eräs vuosikymmeniä näiden koneiden kanssa puljannut jenkkipaja.

    Eikä noissa nykyisissäkään taida yksirivisiä paljoa näkyä
    Mites M42, M50, nää V8/V12 myllyt etc uudemmat? AFAIK ne on yksrivisellä?

    Leave a comment:


  • m50 turbo
    replied
    itselle tilasin rossin mittatilaus männät tosin m50 moottoriin ja ne makso alle 1000€ 6 kpl http://www.racersplace.fi/home.php tuolta niitä saa

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by rushi
    Jakoketju on myös yksi kysymysmerkki. Jotku hyvin kokeneet BMW-virittäjät sanovat, että kaksirivinen ketju kannattaa vaihtaa yksiriviseen, koska siinä on pienempi kitka, ja olisi sekä hiljaisempi että kestävämpi (kaksirivinen on niin raskas, että muka syö itse itsensä).
    Yksi "Velho" taas neuvoi laittamaan dsl-mersun kaksirivisen ketjun, koska on jykevämpi kuin BMW:n. Nokkana on Schrick 304 ja venttiilitjouset Schrickin jäykät jouset (normaalit, ei tuplat).
    Vai että hyvin kokeneet BMW-virittäjät. Ketkä hyvin kokeneet tämmöistä juttua levittävät? Itse lukisin kuitenkin BMW Motorsportin aika ässäksi tietolähteeksi näissä asioissa, ja he kuitenkin päätyivät siirtymään kaksiriviseen ketjuun kehittäessään M88:sta S38 motin. Eikä noissa nykyisissäkään taida yksirivisiä paljoa näkyä .

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Mielenkiintoisia suunnitelmia Ettei ihan offtopikiksi mene, niin ehdottaisin Ruåttalaisen PPF-pajan billet-koneistettuja keinuja. Ovat kuulemma käytännössä "ikuiset" ja kestää 8000rpm. Noin kuukausi sitten kun katselin niin olivat tehneet vasta M20 moottoriin noita (hintaa n. 2x vakioihin nähden) mutta M10/M30 keinuja lupasivat oleman tuloillaan..

    Leave a comment:


  • rushi
    replied
    M10 2.0 turbo sisuskaluista

    Olen tekemässä inssityönäni tommosta M10 2.0 turbokonetta. Tarkoitus on ottaa koneesta n. 5...600hp ja kierroksia n. 8000rpm.

    Koneen sisuskalujen (lähinnä alakerta) hommaus aiheuttaa hieman päänvaivaa. Mitä mäntiä/veivejä ootte noissa käyttäneet, ketkä on vastaavia koneista tehnyt? (vakioveivit + volkkarin 90.5mm Mahlet ei ole oikea vastaus).

    Vakioveivithän on sen 135mm pitkät ja mäntien puristuskorkeus hurjat 42mm. Itse ajattelin ~150mm veivejä ja ~27mm korkeita mäntiä.

    Noin pitkiä veivejä taas ei tunnu löytyvän mistään. Ainoa kone, mistä tuommoiset löytyy, on S14B20. Virtala kauppaa kätettyjä moisia veivejä 400e/srj, joka mielestäni on melkoisen rankka hinta käytetyistä kiertokangista, ja vieläkun otetaan huomioon, että nuo pitäisi ilmeisesti tarkastaa, tasapainottaa, mahdollisesti kiillottaa+kuulapuhaltaa ja laittaa ARP pultit, niin hinta pompsahtaa vielä melkoisesti. Tietoa, mitä ja minkä aikaa moiset kestää (rata/kilpakäytössä esim.)? Virtalan mukaan on käytetty 500hp koneessa.

    Toinen vaihtoehto olisi teetättää veivit PO-Metallilla, hintaa 850e/srj.


    Mäntien suhteen on myös löytynyt lähinnä kaksi vaihtoehtoa. Nuo Wisecon aihiot, joita Virtalakin kauppaa, olisi kohtuu edullinen vaihtoehto ja 150mm veivillä niistä saisi sorvattua tarpeeksi tavaraa pois. Näistä vaan on liikkeellä jonninverran negatiivista kommenttia, onko kellään kokemuksia tarkemmin?

    Toinen vaihtoehto olisi teetättää mittatilauksena Accralitellä, n. 1200e/srj. Näiden kanssa voisi myös käyttää huomattavasti helpommin ja halvemmalla saatavia 144mm kiertokankia (esim. SPM), ja monet mieltävät Accralitet ehkä parhaimmiksi männiksi. Hyvin suuri kiertokankisuhdekaan (n. 1.9:1)ei ilmeisesti välttämättä ole yhtä erinomainen asia ahdetussa koneessa tasapäämännillä, kuin kireässä vaparissa pattipäämännillä.


    Jakoketju on myös yksi kysymysmerkki. Jotku hyvin kokeneet BMW-virittäjät sanovat, että kaksirivinen ketju kannattaa vaihtaa yksiriviseen, koska siinä on pienempi kitka, ja olisi sekä hiljaisempi että kestävämpi (kaksirivinen on niin raskas, että muka syö itse itsensä).
    Yksi "Velho" taas neuvoi laittamaan dsl-mersun kaksirivisen ketjun, koska on jykevämpi kuin BMW:n. Nokkana on Schrick 304 ja venttiilitjouset Schrickin jäykät jouset (normaalit, ei tuplat).


    Keinuvivuista näkyy olevan juttua tuossa toisessa threadissa, eikö vakiot (KL-varaosien FAB/Bilstein vai mitkä ne olikaan) tosiaan kestä kun sen ~7500rpm?

    Leave a comment:


  • vpernu
    replied
    ja tää:

    Leave a comment:


  • -Tate-
    replied
    Lue ny vaikka noi ainaki ekaks:






    Last edited by -Tate-; 30-05-2005, 16:39.

    Leave a comment:


  • ZAPU
    replied
    Nyt kaivataan vinkkejä M10 turbotus projektiin.

    Eli siis ollaan tos yhen kaverin kans hommattu 318 m10.
    Koneremotti tehty 40tkm sitten (kuitit on).
    Ajateltiin sit, et tää vois olla kova turbotus aihio, kummatkaan ei aiheesta paljon tiedä, joten kaipaamme kaikkia mahdollisia neuvoja.
    Kaikki jotka tietävät asiasta jotain, niin kirjoittakaa kokemuksenne/neuvonne.
    Kaikki neuvot, vaikka ihan tyhmiltäkin tuntuvat...
    Sitten, jos jollakin on osaa myynnis, niin eikun ilmoittamaan asista.
    TURBO on tiedossa, mut mielestämme liian kallis, joten jos jollain on ylimääränen,
    myynnis niin ilmoita asiasta heti!!!!!!!!!!!!!!!
    Kiitos jo etukäteen.

    Leave a comment:


  • bmwbmw
    replied
    Kiittelen!!!

    Leave a comment:


  • vpernu
    replied
    juttuhan meni niin ettei se m10b18:n kannen tiiviste kestäny 1bar paineita ku neljä lähtöö..0,6 bar kesti viel ihan hyvin..tosin sillon oli jo 0,3mm paksumpi kannen tiiviste ku vakio..ja tuplakaasari/t ois paremmat ku ruisku jos niit tehoi lähtää suht edullisest hakee..

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎