No näin olen tehnyt aina ja sehän on hyvä varsinkin silloin kun hyllystä löytyy vaan väärän viskositeetti-alueen öljyjä niin kahdesta väärästä saa sekoitettua oikeaa
Sinä et varmaan uskalla moottoriin öljyjä vaihtaa sitä purkamatta ja täysin putsaamatta kun eihän normi öjynvaihdossa vaihdu kuin noin 3/4 moottorin öljyistä
Mä vaihdan koneen 10tkm välein nii voin olla varma et se on kunnossa
Täyssynteettinen öljy on täysin keinotekoista öljyä
Eli mineraaliöljy koostuu eripituisista hiilivetyketjuista, haluttuun viskositeetti saadaan aikaiseksi vaikkapa tislaamalla raakaöljystä halutun mittaisia hiilivetyketjuja, tottakai näin ei saada juuri halutunmittaisia öljymolekyylejä vaan keskiarvoltaan oikeita eli mukana on lyhempiä eli liian notkeita kuumiin olosuhteisiin ja pidempiä eli liian jäykkiä kylmiin olosuhteisiin.
Synteettinen öljyhän on siis tuote jossa on valmistettu tasan tietynlaisia öljymolekyylejä ja öljy koostuu pelkästään näistä, saadaan paljon tasajakoisempi öljynlaatu ja sitämyöten paljon tarkemmin määriteltyä öljyn ominaisuudet. Täysin selvää tosin ei ole mitä nykyään myydään synteettisenä, erilaisia öljyn valmistustapoja on monia ja periaatekysymys onko mineraaliöljystä valmistettu riittävän tarkasti tietynmittaiset molekyyliketjut sisältävä öljy synteettistä vai ei, sehän on vain parempaa mineraaliöljyä mutta mitäpä muuta hyvän öljyn on tarve ollakaan.....
Ja synteettinen öljy ei ole mikään avain onneen, oikean viskositeetti-alueen mineraali on paljon parempi vaihtoehto moottoriin kuin vääränalueen synteettinen......
Jos tuo pitää paikkaansa niin väkärässä olettamuksessa oon elänyt.
Tosin onhan se synteettisen perusöljy edelleenkin luonnontuotetta, se vaan on prosessoitu pitkälle.
Mun pointti siis on että ne "periaatteessa" on ihan sitä samaa kuraa kaikki, valmistustapa ja lisäaineistus vain on erilainen.
Motox LL-4 öljyt vaihdettiin juuri. Vaihdan öljynvaihtovälin 15-20tkm väliin kun kone on aika kovaääninen noilla Castroleilla jos ajaa huoltonäytön mukaisesti >30tkm
Mobil 1 Peak Life 5w-50 öljyä. Joka syksy uudet öljyt sisään. Nyt vaihtovälin kilometreiksi tuli 5000km.
Itsellä S38:ssa samat litkut sisällä, 3 öljynvaihtoa takana, välinä oon pitäny tuon saman n. 5000km. Muutaman remontin takia kerran vaihtui tiheempään.
Rauhallisessa käyttöautoajossa tuntus toimivan moitteetta, ja hinta ei o paha.
Jos tuo pitää paikkaansa niin väkärässä olettamuksessa oon elänyt.
Tosin onhan se synteettisen perusöljy edelleenkin luonnontuotetta, se vaan on prosessoitu pitkälle.
Mun pointti siis on että ne "periaatteessa" on ihan sitä samaa kuraa kaikki, valmistustapa ja lisäaineistus vain on erilainen.
Mineraaliöljyt tehdään raakaöljystä, syntteetiset öljyt jostain muusta riippuen valmistusmenetelmästä. Kolmannessa valtakunnassa tekivat myös synteettistä bensaa kun öljylähteitä ei ollut.
Eli voiko sekoittaa synteettistä ja "osa-synteettistä" öljyä sekaisin? Nyt koneessa siis täyssynteettiset ja pitäs purkin pohjalta lisätä tuota "osa-synteettistä"? Liekkö ok?
Eli voiko sekoittaa synteettistä ja "osa-synteettistä" öljyä sekaisin? Nyt koneessa siis täyssynteettiset ja pitäs purkin pohjalta lisätä tuota "osa-synteettistä"? Liekkö ok?
Kaikki myytävät moottoriöljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään jo ihan luokitteluvaatimusten mukaisesti. Eli ei ongelmaa.
Mineraaliöljyt tehdään raakaöljystä, syntteetiset öljyt jostain muusta riippuen valmistusmenetelmästä. Kolmannessa valtakunnassa tekivat myös synteettistä bensaa kun öljylähteitä ei ollut.
Mistähän muusta se synteettisten öljyjen stokkiöljy sitten tehdään?
Täytyy muistaa, että "synteettinen" tai "täyssynteettinen" ovat markkinointitermejä. Saksassa täyssynteettiseksi saa kutsua ainoastaan ryhmän IV (PAO) tai ryhmän V (esterit) -perusöljyihyin tehtyä voiteluainetta. Lähes kaikkialla muualla maailmassa mm. Suomessa myös ryhmän III ja III+ -perusöljyt ovat synteettisiä perusöljyjä. Nämä ovat raakaöljystä pitkälle jalostettuja perusöljyjä joista parhaimmilla, eritoten Grp III+ -öljyillä, on PAO:a vastaavat ominaisuudet. Näitä Grp III -öljyjä sisältävät lähes kaikki tunnetuimmat merkit nykyään ja syykin on selvä. Hinta PAO:ta halvempi kuitenkaan suorituskyvyn kärsimättä varsinkaan laatumerkeillä jotka usein ovat Grp III/IV/V -sekoitus. Ryhmän I ja II -perusöljyt ovat sitten niitä perinteisiä mineraaliperusöljyjä jotka sisältävät oikeasti voitelua haittaavia hiilivety-yhdisteitä.
Talvipaskaan kaadoin ryssien ilm. jäteöljyistä tehtailemaa teboilin "timanttia". Viskositeetti tais olla se perus 5 vee 40
Itseasiassa ei oo 5tkm aikana syöny yhtään tikulta ja on toiminut tähän mennessä parhaiten näissä mun jatkeissa. En halua provota Castrollia jota niissä muissa käytin, hauska yhteensattuma vain. ( ts.lue = m50b25 + teboil diamond = toimii! )
Toisaalta, Kyllähän kaikki ketkä on yhtään käryllä vaikkapa muutaman vuoden takaisista kiinnileikkautumistesteistä jossa ollu mukana Castrol tietää mitä ne on..
Japsissa pysyy kevään koittaessa kadulla Valvoline, radalle eksyessä ehkä jotain muuta.
Mineraaliöljyt tehdään raakaöljystä, syntteetiset öljyt jostain muusta riippuen valmistusmenetelmästä. Kolmannessa valtakunnassa tekivat myös synteettistä bensaa kun öljylähteitä ei ollut.
Toi tulikin uutena tietona että synteettisen prosessoinnissa ei käytetä öljyä, vaan jotain muuta.
Comment