On siinä havaittava ero on mutta kyllä se todella juoksevaa on kylmänäkin.
Suuri ero on 5w öljyihin ja suuri ero on myös 5w öljyillä keskenään, kallein ei todellakaan ole juoksevinta
Mutta tässä nyt vertailtiin vain yhtä ominaisuutta enkä sen perusteella ala öljyjä arvostelamaan...
Tänään töissä testailtiin erimerkkisten 5w40 öljyjen juoksevuutta ja verrokkina oli Castrol Edge 0w40, kyllä tuo 0w on todellakin huomattavasti notkeampaa tavaraa kylmänä!
Öljyt seisoivat 7tuntia pihalla noin -30 asteen pakkasessa...
Tähänasti olen ajanut kesät talvet joka vehkeellä 5w40 Magnatecilla mutta taidanpa siirtyä talvisaikaan 0w40 laatuun, kallistahan se on mutta on niissä eroakin :think
Oliko tuossa Castrolin edgessä millainen ero esim.huoneenlämpöisenä ja -30 asteen pakkasessa?
Tänään töissä testailtiin erimerkkisten 5w40 öljyjen juoksevuutta ja verrokkina oli Castrol Edge 0w40, kyllä tuo 0w on todellakin huomattavasti notkeampaa tavaraa kylmänä!
Öljyt seisoivat 7tuntia pihalla noin -30 asteen pakkasessa...
Tähänasti olen ajanut kesät talvet joka vehkeellä 5w40 Magnatecilla mutta taidanpa siirtyä talvisaikaan 0w40 laatuun, kallistahan se on mutta on niissä eroakin :think
Mitäs ööliä suosittelisitte -92 325, kun ei oo mitään hajua mitä siinä on käytetty? 5W-40 vai 0w-40 täyssynteetisiä?:think
Leave a comment:
Guest replied
Bemariin vaihdoin itse öljyt ja suodattimen tuossa muutama viikko sitten, ja öljyksi ostin mobil peak life 5w-50. Siis entistä rally formulaa. Myöhemmin luin korjauskirjasta että olis pitänyt laittaa 0w-40 new life mobilit :think Tuo 0w-40 on vain turkasen kallista, mutta olishan se hieman notkeampaa ainakin näin talvella.
Erikoinen automalli
Omassa 530d:ssä käytin alkuun castrolin edge sporttia ja nyt myöhemmin teboilin diamond diesel öljyä. En mitään merkittävää eroa ole huomannut muuta kuin lompakossa.
Castrol oli motonetissä ~100€/8l ja tuo teboilin öljy tokmannilta 63€/10l
Ei kai sillä oikeasti väliä mitä merkkiä siellä pyörii, sen verran aina itse ole katsonut että täyttää bmw longlife-04 vaatimukset.
Mutta mitkäs litkut heitän e36 530da:han? Nyt sinne syssyllä vaihettu Mobilin 5w-40, ja mietin että millä seuraavaksi.
Erikoinen automalli
Omassa 530d:ssä käytin alkuun castrolin edge sporttia ja nyt myöhemmin teboilin diamond diesel öljyä. En mitään merkittävää eroa ole huomannut muuta kuin lompakossa.
Castrol oli motonetissä ~100€/8l ja tuo teboilin öljy tokmannilta 63€/10l
Ei kai sillä oikeasti väliä mitä merkkiä siellä pyörii, sen verran aina itse ole katsonut että täyttää bmw longlife-04 vaatimukset.
Jarrunesteet vaihdettu 11-2011 joten homma kuosissa sen osalta 2 vuodeksi antaako tietokone muuten merkkivaloa kun on ajankohta jäähdytin-nesteiden vaihdolle?
Siis jos kellonkuva syttyy tarkoittaa aikaperusteista huoltoa, eli sitten katotaan huoltokirjasta vaihdetaanko pelkät jarrunesteet (2v välein) vai myös jäähdytinnesteet (4v välein).
Tuon kun nollaa niin laskee taas seuraavat 2 vuotta eteenpäin.
Kaikissa bemareissa on ollut niin kauan ku ite tiiän, ainakin 80 luvun puolestavälistä, varmaan aikasemminkin.
Ja johan itse totesit että se näyttää paljonko kilsoja huoltoon ja näyttää myös mikä huolto on tulossa.
Jos tauluun syttyy myös kellonkuva tarkoittaa se aikaperusteista huoltoa, jarrunesteet 2v välein ja jäähd.nesteet 4v välein. Näitä laiminlyödään yleisimmin melkeempä.
Jarrunesteet vaihdettu 11-2011 joten homma kuosissa sen osalta 2 vuodeksi antaako tietokone muuten merkkivaloa kun on ajankohta jäähdytin-nesteiden vaihdolle?
Huoltovälin ilmaisimen näyttämään vaikuttaa kylmäkäynnistyksien määrä, edellisestä huollosta kulunut aika, ajokilometrit, tyhjäkäynti ym. seikat jotenka on normaalia että lukema muuttuu välillä epäloogisesti!
Aikaisempi öljynvaihto tehtiin huoltonäytön mukaisesti eli odottelin kilometrien nollaantumista. Ajallisesti huolto tuli edellisestä yhden vuoden ja n. 2 kk päästä. Nyt kun on kulunut jo yli vuosi edellisestä huollosta niin mittari näyttää karvan alle 10.000 km. Ei kyllä viitsisi enää odotella, että milloin autoni haluaa huoltoon huoltoaika onkin varattu tulevalle tiistaille.
Viikko sitten oli pakko lisätä jo öljyjä koneeseen kun öljytikussa määrä näytti alle minitason. Harvoin kun sitäkin on tullut tarkistettua eikä koskaan ole laskenut juuri alle maksimitason.
Heinäkuun jälkeen auto ollut käytössä arkisin joka päivä ja lyhyttä ajoa tulee kaupungissa (n. 8 km ja sammutus) Tällaista pätkää ajaa päivisin edestakaisin normaalisti kerran, joskus jopa 3 kertaa. Aiemmin tuli ajettua ehkä kerran tai pari viikossa kaupungissa kauppaan ja muuten pidempää maantieajoa.
Ajotapa on siis muuttunut autoa rasittavammaksi. Öljynkulutukseen ajotavan muutos on selvästi vaikuttanut tai sitten edellisessä huollossa laitettu Teboil Diamond Diesel 5W-40 kuluu nopeammin kuin Wetterin aiemmin koneeseen laittama Castrol 0W-30 SLX. Ajotapani muutokseen nähden on kuitenkin jännä, että tietokoneen mukaan huoltoon olisi edelleen n. 10.000 km matka vaikka vuoden sisällä mittariin on jo kertynyt n. 23.000 km.
Onko sillä sitten mitään merkitystä vaihtaako öljyt ja suodattimet esim. lähes tasan vuoden välein vai odottaako sitä hetkeä, kun auto sanoo plimplom ja kilometrimäärä tulee täyteen? Mittarihan alkaa taas raksuttamaan nollasta huollon jälkeen.
Huoltovälin ilmaisimen näyttämään vaikuttaa kylmäkäynnistyksien määrä, edellisestä huollosta kulunut aika, ajokilometrit, tyhjäkäynti ym. seikat jotenka on normaalia että lukema muuttuu välillä epäloogisesti!
Osaako joku sanoa, onko autossani huoltoväli-indikaattori? :think Joskus olin katsovinani, että luku olisi muuttunut epäjärjestelmällisesti. Viime aikoina kun olen seurannut "paljonko kilometrejä huoltoon" -lukua, niin se on kuitenkin pienentynyt aika lailla tarkkaan sen verran kun olen autollani ajanut. Ei siis mielestäni ajotavan mukaan että olisi joskus luku esim. pienentynyt radikaalisti.
Miten tuo yleensäkin käyttäytyy autoissa, joissa se on?
Onko E46:ssa tämä tietyn vuosimallisissa? Autoni on vm. -04 ja siinä on ajotietokone.
Kaikissa bemareissa on ollut niin kauan ku ite tiiän, ainakin 80 luvun puolestavälistä, varmaan aikasemminkin.
Ja johan itse totesit että se näyttää paljonko kilsoja huoltoon ja näyttää myös mikä huolto on tulossa.
Jos tauluun syttyy myös kellonkuva tarkoittaa se aikaperusteista huoltoa, jarrunesteet 2v välein ja jäähd.nesteet 4v välein. Näitä laiminlyödään yleisimmin melkeempä.
Leave a comment: