Tollaseen vanhaan paskaan autoon, voi laittaa halvempaakin öljyä ja hyvin toimii. Ja ei herneitä, mulla on käyttiksenä sama motti.
Oma kommenttini lähinnä oli tuosta viskositeetista. 0W on parasta talvipakkasilla, viskositeetti 30 puolestaan riittää mainiosti tavalliseen ajoon Suomen maantienopeuksille, ja kun ei kilpailla. Tuon luokituksen öljyssä on voitelukestävyyttä pilaavia lisäaineita mahdollisimman vähän.
Ja tuo luokitus käy ympärivuotiseen käyttöön täällä pohjoisessa, kuka sellaista kaipaa.
Castrol Magnatech 5W-40 taitaa olla kaikissa talouden kulkineissa tällähetkellä. Jos talveksi tulee taas joku halpis Corolla tms, niin kaadellaan sinne sitten Halpa-Hallista haettua edullista Teboil Gold-S:ää. Hyvää öljyä edulliseen hintaan.
Nimi on ollut sama mutta lisäaineistus on muuttunut vuosien varrella. RF1 5W50 on edelleenkin VOA/UOA analyysien perusteella yksi parhaimmista öljyistä hinta-laatusuhteeltaan. Omassa ratapelissä olen käyttänyt sitä hyvällä menestyksellä. Kokeilin joskus TWS:ää ja RF1:een vaihdon seurauksena öljynlämmöt laskivat lähes 20C eli paljon. Siitä voi päätellä paljonko sisäistä kitkaa tulee lisää kun sitä käyttää moottoriin johon sitä ei ole alunperin tarkoitettu.
Seuraavaksi kokeilen Gulf Competition 5W40 esteripohjaista öljyä, joka ainakin UOA-analyysien ja käyttäjäkokemuksien perusteella pitäisi olla todella hyvä öljy S50 moottoriin. 20L pönikkä odottaa korkkaamista.
Oletkos kokeillut vielä Del-Ron? Muutamat on ratavehkeissä ja muissa viritetyissä kehuneet.
On se ja 30 vuotta vanha öljy! Sitä mainostettiin jo 80-luvulla Rally Formula 1:nä ja se sai Suomessa yhä vaikuttavan legendaarisen maineen.
Nimi on ollut sama mutta lisäaineistus on muuttunut vuosien varrella. RF1 5W50 on edelleenkin VOA/UOA analyysien perusteella yksi parhaimmista öljyistä hinta-laatusuhteeltaan. Omassa ratapelissä olen käyttänyt sitä hyvällä menestyksellä. Kokeilin joskus TWS:ää ja RF1:een vaihdon seurauksena öljynlämmöt laskivat lähes 20C eli paljon. Siitä voi päätellä paljonko sisäistä kitkaa tulee lisää kun sitä käyttää moottoriin johon sitä ei ole alunperin tarkoitettu.
Seuraavaksi kokeilen Gulf Competition 5W40 esteripohjaista öljyä, joka ainakin UOA-analyysien ja käyttäjäkokemuksien perusteella pitäisi olla todella hyvä öljy S50 moottoriin. 20L pönikkä odottaa korkkaamista.
öljykokeilut M73:lla tehty, tuli kokeiltua mm. 0W-40, mutta paineet ei oikein halunneet kylmänä nousta tuolla, ja viimeisin on nyt sitten Mobil Super 3000 5w-40: pelaa hyvin. Paineet kilahtaa ylös samantien jopa kylmäkäynnistyksissä ja kone kuulostaa hyvältä. Nyt nämä öljyt siis molemmissa seiskoissa.
Kuulostaakin järkevämmältä öljyvalinnalta, vaikka M73 onkin hieman uudempaa tekniikkaa kuin M70. Omassa Kasissa on Mobil Peak Life 5W50 ja samat tarkoitus laittaa tuohon Csi:n S70:een.
öljykokeilut M73:lla tehty, tuli kokeiltua mm. 0W-40, mutta paineet ei oikein halunneet kylmänä nousta tuolla, ja viimeisin on nyt sitten Mobil Super 3000 5w-40: pelaa hyvin. Paineet kilahtaa ylös samantien jopa kylmäkäynnistyksissä ja kone kuulostaa hyvältä. Nyt nämä öljyt siis molemmissa seiskoissa.
Leave a comment: