Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Kannattanee kurkkia niiden rahalla ostettujen autovalmistajaien hyväksyntämerkintöjen sijaan API-luokituksia. Öljy-yhtiöiden saiteilta pitäs löytyä infoa että mitä mikäkin tarkoittaa , on öljy sitten moottoriin tai voimansiirtoon tai 2 tahtiin tai nosturiin.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • [Snowboarder]
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 2186
      • Karstula

      M30 koneeseen vaihdoin Teboil Diamond 5w/40 öljyt, tiiä sit onko hyvät vai huonot:think
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

      Comment

      • Vibaa
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 581
        • Vaasa

        M60 koneeseen ostin muutama viikko takaperin Teboil Gold S:ää, tällä viikolla ostin valmiiksi Teboil Diamondia seuraavaa vaihtoa ajatellen. Ilmoittelen jos äänet käynnistyksen jälkeen muuttuvat nykyisestä, täällä kun oli puhetta että Gold S olisi huonoa
        sigpic
        E34 530iA

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • Vihti

          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          10w40 olis kyllä esim. M50-koneeseen just passeli viskositeettiluokka, mutta tuossa luokassa ei oikein tahdo kunnollisia synteettisiä löytyä:
          Mikä on kunnollinen synteettinen?

          Hmm...
          -toimii ongelmitta -30 ja +40 ulkolämpötiloissa?
          -puristuspaineet 15,25-15,5 välillä kaikissa sylintereissä?
          -ei aihetuta öljynkulutusta (sen minkä terve moottori kuluttaa..)?
          -moottori ei pidä ylimääräisiä ääniä?
          -dynokin tuntuu tykkäävän?
          -edulllinen?

          Vastaus: Biltema 10W40 täyssynteettinen, 36e 2x4 litraa. Verrokkina Castrolin ja Mobilin vastineet ja kolmattakymmenettä öljynvaihtoa M50:sessä.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by petrolhead View Post
            Kannattanee kurkkia niiden rahalla ostettujen autovalmistajaien hyväksyntämerkintöjen sijaan API-luokituksia. Öljy-yhtiöiden saiteilta pitäs löytyä infoa että mitä mikäkin tarkoittaa , on öljy sitten moottoriin tai voimansiirtoon tai 2 tahtiin tai nosturiin.
            ..ja tietty ACEA-luokituksia. Nuo kaksi on niin standardin mukaisia kuin noissa nyt mitään standardeja on.

            Siitä ihmettelemään lisäaineistuksia , pintapaineen kestoa ja hapettumista , lietteen/sakan muodostusta jne jne
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              Tästä tuli vielä mieleeni, että Transiittiin löysin Shellin X100 10W30 mineraaliöljyä, se oli nykyään myytävistä öljyistä ainoa joka oli juurikin käyttöohjekirjan suosittelemat speksit täyttävää eikä ylimitoitettua. Suositeltava vaihtoväli on 5000km ja itsestä ainakin tuntuu että tuosta olisi nyt syytä pitää kiinni.

              Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä. Ainakaan Transiitti ei saa enää mitään muuta kuin Shellin erinomaista 2 euroa litra maksavaa X100:sta. Huomioitavaa on vielä, että öljynkulutus ja vuodot ovat loppuneet koneesta täysin.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by Morkai View Post
                Tästä tuli vielä mieleeni, että Transiittiin löysin Shellin X100 10W30 mineraaliöljyä, se oli nykyään myytävistä öljyistä ainoa joka oli juurikin käyttöohjekirjan suosittelemat speksit täyttävää eikä ylimitoitettua. Suositeltava vaihtoväli on 5000km ja itsestä ainakin tuntuu että tuosta olisi nyt syytä pitää kiinni.

                Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä. Ainakaan Transiitti ei saa enää mitään muuta kuin Shellin erinomaista 2 euroa litra maksavaa X100:sta. Huomioitavaa on vielä, että öljynkulutus ja vuodot ovat loppuneet koneesta täysin.
                Valmistajat ainakin kaikki ilmoittavat että autossa voi käyttää vaatimusta korkeampiluokkaista öljyä. Hmm , jos se säilyttää kalvon liian hyvin tai on liika liukasta :think
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Valmistajat ainakin kaikki ilmoittavat että autossa voi käyttää vaatimusta korkeampiluokkaista öljyä. Hmm , jos se säilyttää kalvon liian hyvin tai on liika liukasta :think
                  Mistä ne ties 80 luvulla millasia nykyöljyistä tulee, eivät tienneet etanoliin sekoitetusta bensastakaan?

                  Edit: mutta noin ihan järkevästi perusteltuna 80-luvun moottorien tiivisteet ja toleranssit ei aina oikein kestä täyssynteettisiä öljyjä. On varmasti ihan aikuisten oikeasti paljon kustannustehokkaampaa ja moottorille "parempi" ajaa niillä oldschool-mineraaliöljyllä. Itsekin pidän 80-luvun moottoreita jo melko nykyaikaisina, mutta mitä sillä täyssynteettisellä sitten oikein saavuttaa vaikka jossain erityisen löysässä Fordin koneessa: Nostimet naputtaa, kone vuotaa öljyä, pidempi vaihtoväli, 4x hinta ---versus--- mineraaliöljyllä nostimet ei naputa, kone on kuiva ja vaihtoväli manuaalin mukainen. Konekaan ei kulu loppuun ennenkuin ruoste korjaa korin.

                  Mitä tulee bemareihin, niin kustannustehokkuus ei enää istu oikein arvomaailmaan, joten lyön sisään ne öljyt joilla kone kuullostaa parhaimmalta ja korjailen mitä tuhoja tulee.(ennen teboilia, nykyään valvolineä)
                  Last edited by Morkai; 17-09-2010, 21:51.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1494
                    • Ilvola

                    No mitäs laitan S38B35 v.1987 3,5l koneeseen?
                    Edelliset omistajat on käyttänny aina vain Mobilin tiettyä.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • [pmp]
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 650
                      • Vantaa

                      Jos viikonloppuna olis satamaton päivä niin vaihdan m20b25:en Valvolinen MaxLife 10W-40. Ilmottelen tänne jos tulee konerikko
                      F31 335dx m-sport
                      Ex F10 535d m-sport
                      Ex E30 325i
                      Ex E36 325td
                      Ex E30 320i

                      Comment

                      • FbonE
                        BTCF Member
                        • Jun 2006
                        • 878
                        • Pori

                        Mitä mieltä porukka on M51D25 koneessa Teboil Silver puol synteettinen 10W40?
                        Kulkineet:E61 525döö
                        ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                        -Pori Connection-
                        bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                        Comment

                        • riuska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1160
                          • Lahti

                          Originally posted by tsbmw View Post
                          No mitäs laitan S38B35 v.1987 3,5l koneeseen?
                          Edelliset omistajat on käyttänny aina vain Mobilin tiettyä.
                          Hyvä käyttää sitä öljyä mitä on käytetty..
                          F30 320d
                          F30 320i
                          E46 320i
                          E36 325i
                          E30 316

                          Comment

                          • Cock
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 752
                            • Tsadi

                            Itse olen käyttänyt Castrolin 5w40 magnatec öljyä ties kuinka kauan, niin nykyisessä kuin monissa ex kulkineissakin ja hyvin on pelannut. Ja mikä parasta, olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt 5 tkm välein, joskus on saattanut venähtää jopa 8 tuhanteen. Yksikään kattila ei ole hajonnut. Ei mun maailma kaadu siihen jos maksan kolmenkuukauden välein 8 litrasta Castrolia 40 euroa.Wikingin sanoin, hellin moottoria. Yleensä noin +200 tkm ajettua sellaista

                            Edit. eikai kukaan nyt vakavalla naamalla voi väittää että "tiheä" öljynvaihto tappaa moottorin. Se että 5tkm välein vaihto voi olla "turhaa" on eri asia.
                            Last edited by Cock; 18-09-2010, 01:05.
                            540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                            Audi A6 C7 S-Line ABT

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              Originally posted by Cock View Post
                              Edit. eikai kukaan nyt vakavalla naamalla voi väittää että "tiheä" öljynvaihto tappaa moottorin. Se että 5tkm välein vaihto voi olla "turhaa" on eri asia.
                              Ei voi, mutta se on todistettu, että tietyn rajan jälkeen öljynvaihtovälin tihentäminen lisää koneen kulumista pääosin johtuen öljynvaihdossa koneeseen pääsevistä epäpuhtauksista ja ensistartissa normaalia pidemmästä öljynpaineiden nousuajasta johtuen.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                ite en kamalan usein vaihda öljyjä mutta panostan siihen että kattilan saisi mahdollisimman tyhjäksi valutettua. Omaa kun tekee niin joskus on kokeillut pukata autoa hieman toiseen asentoon kun valuminen loppuu. Ja taas tulee norona. Joskus olen ollut huomaavinani että se vika desi jonka nuristaa pois on paksumpaa liejua kuin jäteöljy muuten. Mikä on sinänsä ihan järkeenkäypää.

                                Muillekin rempatessa ekana öljyroppu auki ja sitten muihin hommiin , vikana kiinni. Niin pitkä valutusaika kuin on ajanpuitteissa mahdollista.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎