Kannattanee kurkkia niiden rahalla ostettujen autovalmistajaien hyväksyntämerkintöjen sijaan API-luokituksia. Öljy-yhtiöiden saiteilta pitäs löytyä infoa että mitä mikäkin tarkoittaa , on öljy sitten moottoriin tai voimansiirtoon tai 2 tahtiin tai nosturiin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View Post10w40 olis kyllä esim. M50-koneeseen just passeli viskositeettiluokka, mutta tuossa luokassa ei oikein tahdo kunnollisia synteettisiä löytyä:
Hmm...
-toimii ongelmitta -30 ja +40 ulkolämpötiloissa?
-puristuspaineet 15,25-15,5 välillä kaikissa sylintereissä?
-ei aihetuta öljynkulutusta (sen minkä terve moottori kuluttaa..)?
-moottori ei pidä ylimääräisiä ääniä?
-dynokin tuntuu tykkäävän?
-edulllinen?
Vastaus: Biltema 10W40 täyssynteettinen, 36e 2x4 litraa. Verrokkina Castrolin ja Mobilin vastineet ja kolmattakymmenettä öljynvaihtoa M50:sessä.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostKannattanee kurkkia niiden rahalla ostettujen autovalmistajaien hyväksyntämerkintöjen sijaan API-luokituksia. Öljy-yhtiöiden saiteilta pitäs löytyä infoa että mitä mikäkin tarkoittaa , on öljy sitten moottoriin tai voimansiirtoon tai 2 tahtiin tai nosturiin.
Siitä ihmettelemään lisäaineistuksia , pintapaineen kestoa ja hapettumista , lietteen/sakan muodostusta jne jne2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Tästä tuli vielä mieleeni, että Transiittiin löysin Shellin X100 10W30 mineraaliöljyä, se oli nykyään myytävistä öljyistä ainoa joka oli juurikin käyttöohjekirjan suosittelemat speksit täyttävää eikä ylimitoitettua. Suositeltava vaihtoväli on 5000km ja itsestä ainakin tuntuu että tuosta olisi nyt syytä pitää kiinni.
Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä. Ainakaan Transiitti ei saa enää mitään muuta kuin Shellin erinomaista 2 euroa litra maksavaa X100:sta. Huomioitavaa on vielä, että öljynkulutus ja vuodot ovat loppuneet koneesta täysin.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostTästä tuli vielä mieleeni, että Transiittiin löysin Shellin X100 10W30 mineraaliöljyä, se oli nykyään myytävistä öljyistä ainoa joka oli juurikin käyttöohjekirjan suosittelemat speksit täyttävää eikä ylimitoitettua. Suositeltava vaihtoväli on 5000km ja itsestä ainakin tuntuu että tuosta olisi nyt syytä pitää kiinni.
Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä. Ainakaan Transiitti ei saa enää mitään muuta kuin Shellin erinomaista 2 euroa litra maksavaa X100:sta. Huomioitavaa on vielä, että öljynkulutus ja vuodot ovat loppuneet koneesta täysin.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostValmistajat ainakin kaikki ilmoittavat että autossa voi käyttää vaatimusta korkeampiluokkaista öljyä. Hmm , jos se säilyttää kalvon liian hyvin tai on liika liukasta :think
Edit: mutta noin ihan järkevästi perusteltuna 80-luvun moottorien tiivisteet ja toleranssit ei aina oikein kestä täyssynteettisiä öljyjä. On varmasti ihan aikuisten oikeasti paljon kustannustehokkaampaa ja moottorille "parempi" ajaa niillä oldschool-mineraaliöljyllä. Itsekin pidän 80-luvun moottoreita jo melko nykyaikaisina, mutta mitä sillä täyssynteettisellä sitten oikein saavuttaa vaikka jossain erityisen löysässä Fordin koneessa: Nostimet naputtaa, kone vuotaa öljyä, pidempi vaihtoväli, 4x hinta ---versus--- mineraaliöljyllä nostimet ei naputa, kone on kuiva ja vaihtoväli manuaalin mukainen. Konekaan ei kulu loppuun ennenkuin ruoste korjaa korin.
Mitä tulee bemareihin, niin kustannustehokkuus ei enää istu oikein arvomaailmaan, joten lyön sisään ne öljyt joilla kone kuullostaa parhaimmalta ja korjailen mitä tuhoja tulee.(ennen teboilia, nykyään valvolineä)Last edited by Morkai; 17-09-2010, 21:51.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Mitä mieltä porukka on M51D25 koneessa Teboil Silver puol synteettinen 10W40?Kulkineet:E61 525döö
ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
-Pori Connection-
bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...
Comment
-
-
Itse olen käyttänyt Castrolin 5w40 magnatec öljyä ties kuinka kauan, niin nykyisessä kuin monissa ex kulkineissakin ja hyvin on pelannut. Ja mikä parasta, olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt 5 tkm välein, joskus on saattanut venähtää jopa 8 tuhanteen. Yksikään kattila ei ole hajonnut. Ei mun maailma kaadu siihen jos maksan kolmenkuukauden välein 8 litrasta Castrolia 40 euroa.Wikingin sanoin, hellin moottoria. Yleensä noin +200 tkm ajettua sellaista
Edit. eikai kukaan nyt vakavalla naamalla voi väittää että "tiheä" öljynvaihto tappaa moottorin. Se että 5tkm välein vaihto voi olla "turhaa" on eri asia.Last edited by Cock; 18-09-2010, 01:05.540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
Audi A6 C7 S-Line ABT
Comment
-
-
Originally posted by Cock View PostEdit. eikai kukaan nyt vakavalla naamalla voi väittää että "tiheä" öljynvaihto tappaa moottorin. Se että 5tkm välein vaihto voi olla "turhaa" on eri asia.
Comment
-
-
ite en kamalan usein vaihda öljyjä mutta panostan siihen että kattilan saisi mahdollisimman tyhjäksi valutettua. Omaa kun tekee niin joskus on kokeillut pukata autoa hieman toiseen asentoon kun valuminen loppuu. Ja taas tulee norona. Joskus olen ollut huomaavinani että se vika desi jonka nuristaa pois on paksumpaa liejua kuin jäteöljy muuten. Mikä on sinänsä ihan järkeenkäypää.
Muillekin rempatessa ekana öljyroppu auki ja sitten muihin hommiin , vikana kiinni. Niin pitkä valutusaika kuin on ajanpuitteissa mahdollista.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment