Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    Lukasin muuten just Castrolin sivuja niin siinä oli ainakin 525ix:lle suositeltu
    RS 0W-40 öljyjä.

    Edit: nyt on sisässä Castrolin 5W-40 GTX magnatec:t.
    Last edited by Rossifumi; 12-09-2005, 21:37.
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1750
      • kotona

      9500km ajetut 5W50 rally formulat vaihtui 0w40 mallisiin... jospa ne siellä pysyis

      Comment

      • Fragu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 287
        • Helsinki

        tänään lorahti Castrolin GTX magnatecin 5w40 öljyt koneeseen..toivottavasti pysyy siellä

        Comment

        • Lauri
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 596
          • juva

          Valvolinen 10w-60 racing:ia meni just 5.5l koneeseen
          -87 M3
          -88 325 ???





          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            Huoltokirjan mukaan öljyt on uudesta alkaen vaihdettu ~6500-14000km:n välein, joten en ymmärrä miksi öljyt pitäisi vaihtaa tuohon vanhaan koneeseen 5000km tai 10000km välein.

            Comment

            • HJP
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1282
              • Helsinki

              Originally posted by jani73
              en ymmärrä miksi öljyt pitäisi vaihtaa tuohon vanhaan koneeseen 5000km tai 10000km välein.
              Onko joku sanonut että pitäisi? Jokainen vaihtakoon öljyt millon itse haluaa, tai jättäköön vaihtamatta

              Itse vaihdan, koska koitan myös pitää vanhan koneen kunnossa. Ei mun budjetti kaadu siihen, että 5000km välein menee n. 60euroa öljynvaihtoon. Jos kone edes vähän pysyy paremmassa kunnossa, niin homma on voiton puolella.

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4320
                • Turku

                Originally posted by HJP
                Itse vaihdan, koska koitan myös pitää vanhan koneen kunnossa. Ei mun budjetti kaadu siihen, että 5000km välein menee n. 60euroa öljynvaihtoon. Jos kone edes vähän pysyy paremmassa kunnossa, niin homma on voiton puolella.
                Toi on ihan hyvä pointti ja loppujen lopuksi kuitenkin halpa vakuutus koneelle.

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  castrol 10w60 on tullu käytettyä. seuraavaks taidan laittaa kendallin öljyt.

                  tulee 10w60 ahtimesta läpi, oli ahdin uus tai vanha. aina vähän sylkee läpi mutta 0w40 ja 50 pysyy sisällä hyvin
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Tuota tuota....? Lähdetäämpä kaikki vaihtamaan 60€:n öljyt+suodatin 5000km:n välein. Se tarkoittaa 300tkm:n keskimääräisen bensiini auton ajokilometrisuoritteen aikana 60kpl öljynvaihtoja. Tämä tulee maksamaan itsetehdyillä öljynvaihdoilla 3600€.
                    Sitten vaihdetaankin öljyt suositusten mukaan eli n.keskimäärin 20tkm:n välein. Tämä tarkoittaa kiesin käyttöelinkaaren aikana 15kpl öljy+suodatinvaihtoa joka tulee itsevaihtaen kustantamaan 900€.
                    Erotusta jää 2700€!!!
                    Siinä vaiheessa auton kokonaiselinkaarta kun tuolla öljynvaihtomäärää voidaan edes kuvitella ulosmitattavan, on auto joka suhteessa muutenkin kuin moottorinsa osalta elinkaarensa loppupuolella. Eli tuo +300tkm alkaa olemaan esim.noiden 86-89 e30:n mittarissa. Nyt pitäisi siis pystyä korjaamaan tuon sijoitetun 2700€:n "hedelmät"? Miten se onnistuu, sitä minä en käsitä?
                    Toisaalta...nyt tuo 5000km:n öljynvaihtoväli on tehty sillä hypoteetilla että moottorin elinikä kasvaa edes vähän? Tästä ei kuitenkaan ei ole olemassa mitään näyttöä ja jos on niin vaihtomoottorin voi hyvin maksattaa Mobililla, Castrollilla tai Shellillä, mikäli se kuluu ennen aikojaan loppuun heidän ja moottorinvalmistajan antamilla vaihtoväleillä...sitten 15-vuoden kuluttua.
                    Toisaalta, jos lähdetään tätä 5000km:n vaihtoväliä ajattelemaan globaalisti, niin mitähän se tarkoittaa nykyisille petrokemian tuotteiden hinnoille jos satoihin miljooniin autoihin vaihdellaan öljyt 4-5x tuon yhden asemesta?
                    Sitä öljynvaihtoa ei nimittäin tehtäisi sen jälkeen 60€:llä. Toisaalta näitä 5000km ajettuja "elintasoöljyjä" voitaisiin lähteä keräämään ja myymään alemman elintason maihin käytettäväksi vielä 15-30tkm:n ajosuoritteisiin.
                    Kuinka monen auton elinkaari päättyy totaaliseen moottorivaurioon? Nimittäin harvan vaikka nykyiset sulattoon kulkevat 80-luvun puolenvälin/loppupuolen kiesit ovat varsinkin pitkän osan alkutaipaleestaan rullanneet nykymittapuun mukaan täysin kelvottomilla öljyillä. Auton loppupään elinkaareen mahtuu paljon vakavampia ongelmia kuin moottorista itsestään johtuvat ongelmat(alusta/tuennat, ruoste, apulaitteet, sähköviat,kytkin/laatikko,ym.).
                    Sulattoon kiikutettavat kiesit ovat 95%:sti käynti/ajokuntoisia, mutta kaikin puolin muuten loppu.
                    En sano ettäkö yksi 60€:n öljynvaihto kenenkään budjettia välttämättä kaataakaan, mutta kun kaikilla jotka yli kolmenvuoden ikäisillä autoilla ajavat, on raha kuitenkin rajallista. Usein on nimittäin niin että tuo 2700€ on kuitenkin pois jostain muusta auton perushuollosta, renkaista tai kuitenkin enemmän yleisesti sen elinkaareen vaikuttavasta kokonaisuudesta.
                    Yleensä nämä "öljynvaihtouskovaiset" ajavat yleiskunnoltaan heikommilla autoilla, joissa on huonot tuulilasit, renkaat, alustapesut/huollot tekemättä, himmeät umpiot, maalivikoja,nitinöitä, tärinöitä,ym.ym.
                    Ikäänkuin tuolla öljynvaihdolla karkoitettaissin kaikki muut huolto/korjaus vaatimukset. Autohan on psygologisesti silloin huollettu kun sinne on lirautettu uudet öljyt hienosta GTXYZÖÄ... tms.merkkikannusta. Kulkeehan se SELVÄSTI paremmin ja hiljaisemmalla käyntiäänellä joten mitäpä sitä naarmusta tuulilasia lähteä vaihtamaan kun kerran siitä vielä näkee läpi.
                    Samalla voisi käydä hakemassa konttorilta vikalistan ennen katsastusta...

                    Comment

                    • kole
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 506
                      • Joensuu

                      Nyt tuli ostettua GTD Magnatec 10w-40 aikaisemmin oli GTX Magnatec.

                      Comment

                      • |marjo
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 649
                        • Kestilä

                        Rally Formulaa 5w50
                        e30 323i Cabrio
                        e36 320i Touring -95
                        Honda CB 600 Hornet -98
                        ex e39 530da Touring M-Sport -01
                        ex e36 323i M-Sport -98
                        ex e36 316i -97

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          Originally posted by jani73
                          Itse olen vaihtanut huoltovalojen mukaan. Huoltovalothan ottaa huomioon millaista ajoa autolla ajetaan ja määrittää huoltoajankohdan sen mukaan.
                          Voisin vahvasti epäillä, että e34 ei tee tällaista vielä. Viisaammat korjatkoon.

                          Mielestäni 5000 km on ihan liian vähän nykyisillä öljyille, tommonen 10-12 tkm vois olla hyvä, jopa enemmän.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • kv
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2003
                            • 85
                            • Simpele

                            Castrol TWS Motorsport 10w-60 (S14B23)

                            Comment

                            • LiLHezz
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 647
                              • Pilpala / Riihimäki

                              10W-30 JA HALVINTA
                              Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                              E30 325iXA Touring
                              Lizzy - '82
                              Jättiprojekti

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                Originally posted by alspe
                                Voisin vahvasti epäillä, että e34 ei tee tällaista vielä. Viisaammat korjatkoon.

                                Mielestäni 5000 km on ihan liian vähän nykyisillä öljyille, tommonen 10-12 tkm vois olla hyvä, jopa enemmän.
                                Kyllähän se tekee. Huoltoväliin vaikuttaa ainakin jäähdytysnesteen lämpötila, käynnistysten lkm ja käytetyt kierrokset. Minkä perusteella luulet että ne huoltotarpeenilmaisimen valot syttyvät? Muutenhan ne menisi aina saman ajomatkan päästä punaselle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎