Huoltokirjan mukaan öljyt on uudesta alkaen vaihdettu ~6500-14000km:n välein, joten en ymmärrä miksi öljyt pitäisi vaihtaa tuohon vanhaan koneeseen 5000km tai 10000km välein.
en ymmärrä miksi öljyt pitäisi vaihtaa tuohon vanhaan koneeseen 5000km tai 10000km välein.
Onko joku sanonut että pitäisi? Jokainen vaihtakoon öljyt millon itse haluaa, tai jättäköön vaihtamatta
Itse vaihdan, koska koitan myös pitää vanhan koneen kunnossa. Ei mun budjetti kaadu siihen, että 5000km välein menee n. 60euroa öljynvaihtoon. Jos kone edes vähän pysyy paremmassa kunnossa, niin homma on voiton puolella.
Itse vaihdan, koska koitan myös pitää vanhan koneen kunnossa. Ei mun budjetti kaadu siihen, että 5000km välein menee n. 60euroa öljynvaihtoon. Jos kone edes vähän pysyy paremmassa kunnossa, niin homma on voiton puolella.
Toi on ihan hyvä pointti ja loppujen lopuksi kuitenkin halpa vakuutus koneelle.
Tuota tuota....? Lähdetäämpä kaikki vaihtamaan 60€:n öljyt+suodatin 5000km:n välein. Se tarkoittaa 300tkm:n keskimääräisen bensiini auton ajokilometrisuoritteen aikana 60kpl öljynvaihtoja. Tämä tulee maksamaan itsetehdyillä öljynvaihdoilla 3600€.
Sitten vaihdetaankin öljyt suositusten mukaan eli n.keskimäärin 20tkm:n välein. Tämä tarkoittaa kiesin käyttöelinkaaren aikana 15kpl öljy+suodatinvaihtoa joka tulee itsevaihtaen kustantamaan 900€.
Erotusta jää 2700€!!!
Siinä vaiheessa auton kokonaiselinkaarta kun tuolla öljynvaihtomäärää voidaan edes kuvitella ulosmitattavan, on auto joka suhteessa muutenkin kuin moottorinsa osalta elinkaarensa loppupuolella. Eli tuo +300tkm alkaa olemaan esim.noiden 86-89 e30:n mittarissa. Nyt pitäisi siis pystyä korjaamaan tuon sijoitetun 2700€:n "hedelmät"? Miten se onnistuu, sitä minä en käsitä?
Toisaalta...nyt tuo 5000km:n öljynvaihtoväli on tehty sillä hypoteetilla että moottorin elinikä kasvaa edes vähän? Tästä ei kuitenkaan ei ole olemassa mitään näyttöä ja jos on niin vaihtomoottorin voi hyvin maksattaa Mobililla, Castrollilla tai Shellillä, mikäli se kuluu ennen aikojaan loppuun heidän ja moottorinvalmistajan antamilla vaihtoväleillä...sitten 15-vuoden kuluttua.
Toisaalta, jos lähdetään tätä 5000km:n vaihtoväliä ajattelemaan globaalisti, niin mitähän se tarkoittaa nykyisille petrokemian tuotteiden hinnoille jos satoihin miljooniin autoihin vaihdellaan öljyt 4-5x tuon yhden asemesta?
Sitä öljynvaihtoa ei nimittäin tehtäisi sen jälkeen 60€:llä. Toisaalta näitä 5000km ajettuja "elintasoöljyjä" voitaisiin lähteä keräämään ja myymään alemman elintason maihin käytettäväksi vielä 15-30tkm:n ajosuoritteisiin.
Kuinka monen auton elinkaari päättyy totaaliseen moottorivaurioon? Nimittäin harvan vaikka nykyiset sulattoon kulkevat 80-luvun puolenvälin/loppupuolen kiesit ovat varsinkin pitkän osan alkutaipaleestaan rullanneet nykymittapuun mukaan täysin kelvottomilla öljyillä. Auton loppupään elinkaareen mahtuu paljon vakavampia ongelmia kuin moottorista itsestään johtuvat ongelmat(alusta/tuennat, ruoste, apulaitteet, sähköviat,kytkin/laatikko,ym.).
Sulattoon kiikutettavat kiesit ovat 95%:sti käynti/ajokuntoisia, mutta kaikin puolin muuten loppu.
En sano ettäkö yksi 60€:n öljynvaihto kenenkään budjettia välttämättä kaataakaan, mutta kun kaikilla jotka yli kolmenvuoden ikäisillä autoilla ajavat, on raha kuitenkin rajallista. Usein on nimittäin niin että tuo 2700€ on kuitenkin pois jostain muusta auton perushuollosta, renkaista tai kuitenkin enemmän yleisesti sen elinkaareen vaikuttavasta kokonaisuudesta.
Yleensä nämä "öljynvaihtouskovaiset" ajavat yleiskunnoltaan heikommilla autoilla, joissa on huonot tuulilasit, renkaat, alustapesut/huollot tekemättä, himmeät umpiot, maalivikoja,nitinöitä, tärinöitä,ym.ym.
Ikäänkuin tuolla öljynvaihdolla karkoitettaissin kaikki muut huolto/korjaus vaatimukset. Autohan on psygologisesti silloin huollettu kun sinne on lirautettu uudet öljyt hienosta GTXYZÖÄ... tms.merkkikannusta. Kulkeehan se SELVÄSTI paremmin ja hiljaisemmalla käyntiäänellä joten mitäpä sitä naarmusta tuulilasia lähteä vaihtamaan kun kerran siitä vielä näkee läpi.
Samalla voisi käydä hakemassa konttorilta vikalistan ennen katsastusta...
Voisin vahvasti epäillä, että e34 ei tee tällaista vielä. Viisaammat korjatkoon.
Mielestäni 5000 km on ihan liian vähän nykyisillä öljyille, tommonen 10-12 tkm vois olla hyvä, jopa enemmän.
Kyllähän se tekee. Huoltoväliin vaikuttaa ainakin jäähdytysnesteen lämpötila, käynnistysten lkm ja käytetyt kierrokset. Minkä perusteella luulet että ne huoltotarpeenilmaisimen valot syttyvät? Muutenhan ne menisi aina saman ajomatkan päästä punaselle.
Comment