Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BemariVompatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 440
    • VT 6

    Mobil Super, 10W-40. Sopivan jäykät mineraaliöljyt tohon vanhaan M10:n. Pysyy sisällä eikä varmasti pistä liikkeelle mitään vanhoja kertymiä motista jotka junttais ittensä johonkin väliin. Meinasin vahingossa vaihtaa synteettisiin kunnes lueskelin ohjeista juttua että jos on mineraaliöljyillä ajettu voi lähteä jotain kertymiä liikkeelle liukkaammilla synteettisillä. En sitten meinannu ottaa riskiä.

    Hyvin on voidellu, ja syö semmosen pari milliä tikunmittaa 5000 km ajossa, 10 000 km voi ajaa myös huoletta, mutta voi joutua lisäilemään kun rupeaa koostumus ahdistamaan.

    Jos sitten tulee jotain rallimallia ostettua niin Castrolia meinasin kattella siihen, Magnatecit kun saa täällä ainakin ääniä.

    Comment

    • leifeugen
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 144
      • porvoo

      En tiedä onko merkillä väliä huomasin vaan että auton öljykorkissa on CASTROL
      merkki,joten kai niillä jokin yhteistyö lienee. 540iA -02

      Comment

      • jvakeva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2433
        • Kouvola

        Originally posted by kole
        Nyt tuli ostettua GTD Magnatec 10w-40 aikaisemmin oli GTX Magnatec.
        hienoa.
        B10 V8 # 108
        saab r560 8X4

        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          Tuli tänään melkoinen yllätys kun muiden hyvien kokemusten perusteella päätin öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa Mobil Synt S 5W40 -öljystä Castrol gtx Magnatec 5w-40 -öljyyn. Kolmen vuoden ajan Mobileilla on öljynpainevalo käynnistyksen jälkeen palanut noin sekunnin tai kaksi - sen verran että sen ehtii selvästi havaitsemaan ennen sammumista. Nyt Castroleilla valoa sammuu samantien kun moottori käynnistyy. Tosin Mobileillakaan ei kolme vuotta (ja yli 40 tkm) sitten tarvinnut öljyvaloa katsella.

          Taidan minäkin tästälähin jättää Mobilit ruohonleikkuriin.

          Niin ja kone on M20B20 294tkm, avaamaton.

          Comment

          • dunkelblau
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 1151
            • Uusimaa

            Castrolin GTX Magnatec 5w/40 näkyypi muuttuvan mielenkiintoiseen 5L pakkauskokoon, jolloin esim. M50B25TU myllyssä ylimäärin jääpi sitten vain ~4L...

            Ite sain just vielä 4L pöttejä pari tuolta.
            "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

            Comment

            • ParaJaX
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 129

              Castrolin GTX Magnatec 5w/40 tulee käytettyä...hinta/laatusuhde kohdallaan

              Comment

              • arosuzi
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1200
                • -

                Originally posted by SledgeHammer82
                Tuli tänään melkoinen yllätys kun muiden hyvien kokemusten perusteella päätin öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa Mobil Synt S 5W40 -öljystä Castrol gtx Magnatec 5w-40 -öljyyn. Kolmen vuoden ajan Mobileilla on öljynpainevalo käynnistyksen jälkeen palanut noin sekunnin tai kaksi - sen verran että sen ehtii selvästi havaitsemaan ennen sammumista. Nyt Castroleilla valoa sammuu samantien kun moottori käynnistyy. Tosin Mobileillakaan ei kolme vuotta (ja yli 40 tkm) sitten tarvinnut öljyvaloa katsella.

                Taidan minäkin tästälähin jättää Mobilit ruohonleikkuriin.

                Niin ja kone on M20B20 294tkm, avaamaton.
                Käytän itse tuota Mobilin Synt S:ää. Eipä ole kertaakaan itsellä öljynpainevalo vilahtanut vaihdon jälkeen

                M42B18, 229tkm, avaamaton

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  Castrollin Magnatec GTX on nyt koneessa ollut. Ihan ok kamaa.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • Neutrone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 1320
                    • Tampere

                    Originally posted by dunkelblau
                    Castrolin GTX Magnatec 5w/40 näkyypi muuttuvan mielenkiintoiseen 5L pakkauskokoon, jolloin esim. M50B25TU myllyssä ylimäärin jääpi sitten vain ~4L...

                    Ite sain just vielä 4L pöttejä pari tuolta.
                    Juu, viikonloppuna just neljä pönikkää ostin 5L koossa ja 28e silti vaan kappale kustansi.
                    F10 530d semiVOLL
                    ex. E90 320d M-Sport '06
                    ex. E39 523i M-Sport '00
                    ex. E36 325i Coupe '92
                    ex. E30 316i '89



                    Comment

                    • Xhawk
                      OBTCF Member
                      • Jul 2004
                      • 2326
                      • Kierrosalueella (hki)

                      Kannattaisko samalla mainita mikä moottori autossa on? Helpottais hahmottamaan mitkä öljyt toimii missäkin koneessa.
                      "Position One, Position One"
                      Punainen miesten voimisteluauto

                      BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                      Comment

                      • xtech
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 356
                        • savonlinna

                        joo mobil 1 rally formulaa.
                        sigpic

                        e30 2,7

                        Comment

                        • juicex
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 39

                          Mobil 1 Rally Formula 5W-50. Moottori M42B18

                          Comment

                          • Warra
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 483

                            Juuri vaihdoin uudet öljyt koneeseen, 1 palkki oli kyllä vielä vihreällä mutta ei se mitään. 10500km tuli noilla edellisillä mobil 1 5w40 rallyformuloilla ajeltua ja hyvin toimi. Samanlaiset tulivat tilallekkin. Ei tarvinnut lisätä vaihtovälillä öljyä yhtään.
                            E46 320i Facelift Touring M54b22
                            exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16421
                              • Asikkala

                              Originally posted by juicex
                              Mobil 1 Rally Formula 5W-50. Moottori M42B18
                              sama pata mobil synt.s 5 w 40.

                              Comment

                              • tsbmw
                                BTCF Member
                                • Jun 2004
                                • 1494
                                • Ilvola

                                Pitäisikö öljynvaihtotapa muuttaa?

                                Originally posted by Hemi
                                Tuota tuota....? Lähdetäämpä kaikki vaihtamaan 60€:n öljyt+suodatin 5000km:n välein. Se tarkoittaa 300tkm:n keskimääräisen bensiini auton ajokilometrisuoritteen aikana 60kpl öljynvaihtoja. Tämä tulee maksamaan itsetehdyillä öljynvaihdoilla 3600€.
                                Sitten vaihdetaankin öljyt suositusten mukaan eli n.keskimäärin 20tkm:n välein. Tämä tarkoittaa kiesin käyttöelinkaaren aikana 15kpl öljy+suodatinvaihtoa joka tulee itsevaihtaen kustantamaan 900€.
                                Erotusta jää 2700€!
                                Olen vanhan lentomekaanikon neuvoja kuunnellut ja öljyjen ominaisuuksia käytettynä joskus TM:n testeistä aikoinaan seuraillut - liekkö aika muuttunut? Oma öljykuvioni on seuraava:

                                1) Kesäisin halvinta 5-40W rajoihin osuvaa öljyä, vaihto 3000 - 5000km/n välein. Vaihto tapahtuu joko mittarilukeman perusteella tai jos moottorin äänessä on havaittavaa karheutumista.
                                Peruste: Vaikka halpa öljy on uutena tehtaan arvot täyttävää (nykyiset ovat kaikki) niin erityisesti halpaöljyjen leikkautumisominaisuudet heikkenevät nopeasti joten ne eivät kestä yli 5000km. Toisaalta HUIPPUÖLJYT ajovälillä 10000-20000km ovat myös menettäneet voiteluominaisuuksiaan niin että tuskin pärjäävät uusille halpaöljyille?

                                2) Öljynsuodatin vaihtoon kahen öljynvaihdon välein.

                                3) Vuodesta ja kilometreistä riippuen marras-joulukuun vaihdossa täyssynteettinen 5-50W talven pakkauskuukausiksi eikä niilläkään koskaan yli 10 000km ja uusi suodatin.

                                4) Auto aina talvella ja jo +5-0C välillä sähköpiuhan päässä (myös voitelu alkaa heti).

                                Kokemuksia:
                                - Ajanut muutaman auton tasoon 360 - 500+tkm ja missään ei alakerta pettänyt, kansiremppa tullut yleensä vastaan 300-400tkm:n välillä ja aina ollut syynä oma moka eli hihnaveto keulasta poikki ja venttiilit tiltissä (BMW:ssä ketjuveto nokka-akselilla, mutta ohjurikin kuluu ja ratas hyppää M10:ss&#228.
                                - Kone käy aina pehmeästi.
                                - Itse vaihdan eli vertailuhinta Hemin laskelmaan ajettaessa 300tkm 30tkm/v n. (h&#246 7€x40kpl + (s&#246 10x27€ + (sd) 30 x 10€ = 850€ eli menettelyni tulee hieman halvemmaksi kuin Hemin vertailuhinta ja ero kasvaa kun ajokilometrejä tulee yli 30tkm/v (ja Hemin systeemi tulee edullisemmaksi jos vuosikilometrejä on vähän).

                                Kumpi on siis parempi: Ajaa keskimäärin 2,5tkm käytetyillä halpaöljyilla vai 10tkm ajetuilla superöljyillä? Mitä tavaraa superöljy on välillä 15-20tkm? Tarvitseeko superöljyjä lisätä vaihtovälillä - periaatteessahan moottori myös kuluttaa öljyä hieman polttaessaan sylinterinseinämien öljykalvon polttoaineen mukana? Näistä välilisäyksistä voi tulla merkittävä kuluerä?

                                Nyt tuli alle 110tkm ajettu 528i/E28 M30B28 ja kiinnostaisi kommentit? Ajo jakautuu 3/4 maatie ja 1/4 kaupunki 35tkm/v.
                                Last edited by tsbmw; 09-06-2006, 09:45.
                                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                                - E28 528i, 528i+, M5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎