Announcement

Collapse
No announcement yet.

APUA, kiire tapaus! Moottorissa vesi ja öljy sekasin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanneKooo
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 21
    • Kemi

    Originally posted by Rocla View Post
    Mutta miksi se kansi ylipäätään piti purkaa pois?
    Siksi kun yritin ilmata moottoria ohjaustehostimen säiliön kautta ja kone kävi yhteensä n. 5 minuuttia kuivana.

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      Originally posted by JanneKooo View Post
      Siksi kun yritin ilmata moottoria ohjaustehostimen säiliön kautta ja kone kävi yhteensä n. 5 minuuttia kuivana.
      Joo kyllä minä sen ymmärsin, mutta koititko sitten oikeaoppisesti ilmata tai käytitkö konetta tämän episodin jälkeen?

      Iste olisi testannut, tietysti kaiken varmintahan se on vaihtaa se kansitiiviste, mutta ei se 100% varmuudella olisi paskana ollut.
      Olli.

      Comment

      • JanneKooo
        Newbiemmer
        • Mar 2009
        • 21
        • Kemi

        Originally posted by Rocla View Post
        Joo kyllä minä sen ymmärsin, mutta koititko sitten oikeaoppisesti ilmata tai käytitkö konetta tämän episodin jälkeen?

        Iste olisi testannut, tietysti kaiken varmintahan se on vaihtaa se kansitiiviste, mutta ei se 100% varmuudella olisi paskana ollut.
        Sen jälkeen ku virhe huomattiin, auto hinattiin suoraan korjaamolle. Toki sen olisi voinut testata ennen, mutten jättänyt varaa sille että kone olisi vielä enemmän kärsinyt. Sehän osottautu hyväksi että en testaillu koska kansipahvi oli todella huonossa kunnossa kun asentaja sen irroitti. Jos heti ei olisi rikkoutunut niin kohta kuitenkin.

        Comment

        • hednam
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 959

          Originally posted by JanneKooo View Post
          Sehän osottautu hyväksi että en testaillu koska kansipahvi oli todella huonossa kunnossa kun asentaja sen irroitti. Jos heti ei olisi rikkoutunut niin kohta kuitenkin.
          Tässäkin on aina semmonen hyvä vaara asentajalla ku asentajalla että ku puretaan kantta pois niin saattaa se pahvi "olla entinen" jos puoliväkisten joutuu lohkon tai kannen pinnasta irroittaa.

          Rehellisyyttä oon huomannu ettei taho missään korjaamossa/hiomossa olla kun rahasta on kyse

          Fiksuinta tuossa ainaku kansiremppaa tekee on oikaista kannen, ku on suht vaivaton työ ja eikä se paljoa maksa (riippuen nyt täysin hiomoista). Eikä tarvi sit jälkeen päin yöunia menettää miettimällä et kestääköhän se nyt, olikohan se kiero ym

          2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

          Comment

          • JanneKooo
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 21
            • Kemi

            Originally posted by hednam View Post
            Tässäkin on aina semmonen hyvä vaara asentajalla ku asentajalla että ku puretaan kantta pois niin saattaa se pahvi "olla entinen" jos puoliväkisten joutuu lohkon tai kannen pinnasta irroittaa.

            Rehellisyyttä oon huomannu ettei taho missään korjaamossa/hiomossa olla kun rahasta on kyse

            Fiksuinta tuossa ainaku kansiremppaa tekee on oikaista kannen, ku on suht vaivaton työ ja eikä se paljoa maksa (riippuen nyt täysin hiomoista). Eikä tarvi sit jälkeen päin yöunia menettää miettimällä et kestääköhän se nyt, olikohan se kiero ym
            Mitenköhän näissä kannattaa tehä ku ne kysy sieltä et koneistetaanko venttiilit myös. Eli 15 euroa ois ottanu per venttiili, eli ku venttiileitä on se 24 ni hintaa ois tullu 360e.

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              Originally posted by JanneKooo View Post
              Mitenköhän näissä kannattaa tehä ku ne kysy sieltä et koneistetaanko venttiilit myös. Eli 15 euroa ois ottanu per venttiili, eli ku venttiileitä on se 24 ni hintaa ois tullu 360e.
              Tuo on nyt puhtaasti kiinni raha tilanteesta mutta itse kyllä samaan konkursiin
              laitattasin koko hoidon kuntoon kun kerran se on nyt helposti tehtävissä.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • persenaama
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 178

                anteeksi tyhmyyteni mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? siis venttiilien koneistus? kannen hionta on selkeä, sehän "plaanataan" tai siis vedetään vaan tasaiseksi? sehän laskeekin samalla vähän ja tulee puristuksia lisää, eikö näin?

                olisi kiva tietää joku hyvä kirja mistä opiskelis näitä moottoriasioita enemmän..? ja osaisi sitten välttää turhat työt tai joku paja ei pääse sitten pahasti rahastamaan omalla tietämättömyydellä asioista.. kai sen kannen kieroudenkin pystyy kotikonstein katsomaan?

                muistelisin kuulleeni että joskus ollaan jollakin lasilevyllä ja hiomapaperilla tasoiteltu ennenvanhaan vanhojen japsien kansia kotikonstein?

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  Originally posted by hednam View Post
                  Tässäkin on aina semmonen hyvä vaara asentajalla ku asentajalla että ku puretaan kantta pois niin saattaa se pahvi "olla entinen" jos puoliväkisten joutuu lohkon tai kannen pinnasta irroittaa.

                  Rehellisyyttä oon huomannu ettei taho missään korjaamossa/hiomossa olla kun rahasta on kyse

                  Fiksuinta tuossa ainaku kansiremppaa tekee on oikaista kannen, ku on suht vaivaton työ ja eikä se paljoa maksa (riippuen nyt täysin hiomoista). Eikä tarvi sit jälkeen päin yöunia menettää miettimällä et kestääköhän se nyt, olikohan se kiero ym
                  Mittaamallahan se oikasun mahdollinen tarve tai tarpeettomuus selviää, ei sitä mitenkään arpoa tarvitse, eiköhän tuo liene korjaamolla katsottu, vain hölmö tekee oikaisun "varmuuden vuoksi".
                  Samahan tuo on kansipahvin vian kanssakin, kyllä sekin useimmiten korjaamolla varmistetaan ennen työhön ryhtymistä, tässä tapauksessa asiakas ei ole aina oikeassa.
                  Jos korjaamossa aletaan tuosta vain kantta irroittelemaan sen perusteella että auto on keittänyt on touhu varsin kummallista, koska irroituksen tarpeellisuuden kun voi kuitenkin ohivuototestauksella ja jäähdytysjärjestelmän paineistamalla suhtkoht nopeasti todeta.
                  Poisluettuna tietysti oireiltaan selkeät tapaukset jolloin mittaukset olisivat turhia.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    Originally posted by persenaama View Post
                    anteeksi tyhmyyteni mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? siis venttiilien koneistus?

                    muistelisin kuulleeni että joskus ollaan jollakin lasilevyllä ja hiomapaperilla tasoiteltu ennenvanhaan vanhojen japsien kansia kotikonstein?
                    Venttiilien koneistus: paljon ajetuissa moottoreissa venttiilien tiivistävät pinnat ovat yleensä enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa, mm niihin kiinni palaneen karsatan ja syöpymien johdosta. Koneistamalla venttiilit ja istukat saadaan ne jälleen täysin tiiviiksi eli tältäosin uutta vastaavaan kuntoon.

                    Kyllä kansi tuollakin konstilla huolellisesti tehden varmaankin ajan kanssa siliää mutta saattaa tulla kalteva eli puristusta on toisessa päässä enemmän kuin toisessa. Kannen mahdollisen kierouden mittaus ei ole monimutkainen homma, tarvitset 100% suoran jäykän linjaarin ja rakotulkin. Mittaus kulmasta kulmaan ja keskeltä päästä päähän. Jos tulkki menee jollain kohtaa väliin ei tämä rako(kieroutuma) saa olla liian suuri, näillekin löytyy ohjearvot.

                    Comment

                    • JanneKooo
                      Newbiemmer
                      • Mar 2009
                      • 21
                      • Kemi

                      880 euroa otti töineen ku vaihto vielä uuden startin siihen, että semmonen tapaus

                      Comment

                      • metake
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 331
                        • Janakkala

                        Jos niitä venttileitä ei koneistettu niin ehdottomasti tarkasta niiden tiiveys. Yksi hyvä tapa on, kun kansi on pöydällä, niin kaadat kanaviin polttoöljyä, petrolia, sytysnestettä, tai jotain vastaava nestettä ja katsot ettei vuoda venttiililautasen välistä.

                        Hyvin usein kieroksi mennyt kansi vetää venttiilin istukoiden seetit myös kieroiksi ja venttiilit alkaa vuotamaan. On se kuitenkin nyt paljon helpompi viedä takaisin koneistamoon kuin vasta sen jälkeen kun se on jo paikallaan


                        Edit: Taitaa sittenkin olla remontti jo niin pitkällä että nyt on enää myöhäistä mitata mitään venttiilien tiiveyttä...

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          Originally posted by metake View Post

                          Edit: Taitaa sittenkin olla remontti jo niin pitkällä että nyt on enää myöhäistä mitata mitään venttiilien tiiveyttä...
                          Ei kukaan asiallinen ammattikorjaaja koskaan laita kantta paikoileen testaamatta tiiviyttä ensin, joten todennäköisimmin homma on tehty.

                          Comment

                          • metake
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 331
                            • Janakkala

                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Ei kukaan asiallinen ammattikorjaaja koskaan laita kantta paikoileen testaamatta tiiviyttä ensin, joten todennäköisimmin homma on tehty.
                            Niinpä, valitettavan vähän vaan niitä asiallisia ammattikorjaajia noissa korjaamoissa tänä päivänä

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎