Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TINTTI
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 404
    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

    Flexifuel RE85 vs. bimmeri

    Eli itsellä allekirjoituksen mukainen vekotin, vanha M20B25 koneella oleva, kuin taivas mutta, voittamaton lajissaan! Sitä tuskin RE85 eli FlexiFuel (RE85) saa kulkemaan mutta...

    ...mitä BMW vuosimalleja / sarjoja saa :think
    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

  • Nifa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 292
    • Kymenlaakso™

    #2
    Itte tuossa jokusen aika sitten koitin selvitellä E36:sen näkökulmasta asiaa. Lueskelin ziljoona foorumia lävitte. Ruattissa moni on pistäny 50% / 50% seoksella sitä niitten vastaavaa etanolibensaa ja normaalia bensaa tankkiin. Enkä ole vielä kuullut että olisi tiivisteet sulanu.. Mutta mutta, jenkkifoorumeilta selvisi sellasta että sytytys pitäs olla paljon myöhempänä kuin bensalla, eli jos oikean convertin tahtos tehdä niin tarvis ohjelmointia DME:lle vähintään.

    Mutta etanolin tulilinjalla on lähinnä polttoaineputket ja tiivisteet.

    ST1:llekin mailasin aiheesta ja kyselin polttoaineverkoston laajentumisesta ja ympäripyöreesti lupailivat E85:ta kehä-3:sen ulkopuolelle ~joskus.
    "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

    Comment

    • TINTTI
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 404
      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

      #3
      Laitoin sitten eilen ton threadin jälkeen vielä meiliä Suomen BMW:lle ja tässä vastaus:

      "Hei

      BMW ei valmista flexfuel -autoja, eikä anna ohjeita olemassa olevien mallien muuttamiseksi toimimaan RE85 -polttoaineella.

      t. BMW Suomi"

      ...loppu se arpominen, tuo on virallinen kanta. Tarvii varmaan sähköistää toi cäbi sit joskus, kun 98/95 on 2,50€/l
      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5728
        • Rovaniemi

        #4
        mikä tuossa on ongelma käyttää e85?? tehokkaimassa autoissa p-aine pumppu joutuu kovemmalle kuin normi bensalla, joten ehkä sen joutuu laittaa tehokkaamman, mutta tuskin jos auto on vakio..
        Sitten vain moottorisäädätykseen että tehdään polttoaine ja sytytys kartat käyttäen e85..
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Yksinkertaisimmillaan tuolla voi ajaa jos letkut kestävät tuota etanoli seosta.

          Tosin re85 joutuu polttamaan enemmän saadakseen saman tehon irti kuin e95 polttoaineella. Tämä siis tuhoaa ainakin säästämis ajatuksen.

          Rankasti ahdetuissa tuolla voidaan saada jopa lisää tehoa sillä etanoli kestää enemmän ahtoa/ennakkoa nakuttamatta.

          Uudelleen ohjelmoidulla m20 pannullakin siis voidaan ajaa tuolla melko menestyksekkäästi.

          Itse olen tuota joskus tankannut muutaman litran siitä huvista että poistaa näppärästi vedet yms. paskat tankista kuten jäänestoainekkin joka on myös etanolia

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Yksinkertaisimmillaan tuolla voi ajaa jos letkut kestävät tuota etanoli seosta.
            Kaikki suuttimet ei kestä etanolia.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Juu totta, jäi vähän vajaaksi tuo kyseinen pätkä...

              piti lisätä tuohon vielä letkyt yms.

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #8
                Miten E28 koneet kestävät tulevia ja nykyisiä polttoaineita:

                - 518i M10B18
                - 520i M20B20
                - 525e M20B27
                - 525i M107
                - 528i M30
                - M5 S38B35
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • eXladisti
                  Newbiemmer
                  • Nov 2010
                  • 4
                  • Lahti

                  #9
                  Mites.. Onko kokeiluja tehty menestyksekkäin tuloksin ?

                  Mitenkä käy väännön vapaastihengittävissä ?

                  Comment

                  • Nuke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1266
                    • Janakkala

                    #10
                    Polttoaineena Re85

                    Keskustelua Re85 - polttoaineesta tänne, pikaisella etsinnällä ei löytynyt vastaavaa topikkia.
                    Re85 on alkoholipolttoainesekoitus, jossa on enintään 85 prosenttia etanolia ja vähintään 15 prosenttia bensiiniä. Oktaaniluku 106.


                    Onko kukaan rakentanut turbovehjettään toimimaan Re85:llä?
                    Mitä muutostöitä ko. homma vaatii?

                    Ahdetuissahan ilmeisesti voi käyttää todella korkeita puristuksia, suurempia ennakoita ja ahtopaineita sillä nakutusraja on paljon korkeammalla?

                    Entä miten tuo toimii vapaastihengittävissä moottoreissa?

                    Jossain vaiheessa tulee ongelmia kumi - ja muoviosien kestävyyden kanssa?
                    Öljynvaihtovälit pienenevät?

                    Avointa keskustelua tänne niin tekniikan kuin kokemuksien suhteen.
                    E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                    Comment

                    • BMW528i-84
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 35
                      • Helsinki / Tapanila

                      #11
                      Kokeiltu vanhassa Vauxhal Ventorassa

                      Tuossa edelliskesän lopussa tehty emppiiristä kokeilua vanhalla vauxhallin 3,3l patarauta maamoottorilla.

                      Tulos:

                      Kyllä se sillä toimii, mutta tehoa ei ole ihan samalla lailla, kuin normibensalla.
                      Talvikäynnistyminen on ilman moottorinlämmitintä oli hankalaa.

                      Ja ko. moottorihan on ihan perinteinen kaasutinkone kärjellisellä virranjakajalla, ilman mitään nakutuksentunnistimia.

                      Tiedä sitten näistä nykyisistä moottorinohjauksista, riittääkö niissä vakio-ohjelmissa säätörajat, jotta moottori suostuu käymään.
                      728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
                      taas volkkari
                      ex:
                      528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
                      520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Pari tankkia ajoin eri seoksilla 95e/re85 kolmenelkku m50b25 moottorilla ilman vanosta. En muuttanut mitää asiaa moottorissa.

                        15l täyden tankin seassa re85 ei vaikuttanut juuri mitenkään auton toimintaan, kulutus ei noussut paljoa, ei edes litraa 100km. Silloin vallitsi n. 10c lämpötila, käynnistyminen aivan normaalia.

                        Arviolta 50/50 seos, kulutuksen kasvu selkeä ehkä 2,5l/100km. Auton käynnistyminen kestää 5c lämpötilassa selkeästi kauemmin kuin on aiemmin kestänyt, moottori sammuu herkästi kylmänä ja myös lämpimänä liikkeellelähdöissä. Normaaliajossa suorituskyvyn muuttumista ei paljoa huomaa, mutta juuri ratkaisevan paljon tehoa puuttu, koska auto ei enää suostu polttamaan suttiympyrää 2.vaihteella vaan puutuu vaikka kuinka yrittää saada kierrokset pysymään korkealla.

                        Lopetan toistaiseksi testauksen tähän, mahdollisesti jossain vaiheessa jatkan testaamista isommilla suuttimilla ja raa'alla re85:lla.
                        Olli.

                        Comment

                        • Jasu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2110
                          • Tampere / Isojoki

                          #13
                          Saakos Roclalta kysäästä, että mikä on ollut kokeilun tarkoitus?
                          Volvo S80 V8
                          Mercedes C250d
                          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #14
                            Itse olen myös tankkaillut bensakoneiseen e60, sekä e46 silloin tällöin n.15 litraa täyden tankin sekaan. Eipä ole ilmaantunut minkäänlaista reaktiota mihinkään suuntaan, vedet lähtee ainakin tankista! Pohjoisen miehet on tankkaillut jo pidemmän aikaa etanolia haaparannasta volvoihinsa, hyvinhän se pelittää...
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • Raine
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2603
                              • N/A

                              #15
                              ..........
                              Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:54.
                              ///Motorporot

                              Comment

                              Working...
                              X