Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2509
    • Länsirannikko

    Originally posted by M5 bemu View Post
    kuten aikasemmin mainitsin, ei ole penkitetty vakiona. mutta jos moottorista luvataan tehtaalla 340heppaa ( Mitä sieltä oikeesti tulee) ja sit mitä voimansiirto syö ni arvioisin et vakiona takapyöriltä saattais tulla 300-310....ehkä.

    eli tarkkaa tietoa siittä mitä on tullut lisää, en pysty sanomaan mutta lapun ilmoittamat lukemat tällä hetkellä.
    Sporttiauton penkki, kuten yleensä, mittaa kyllä tehon pyöriltä, mutta ilmoittaa laskennallisen konetehon. Voimansiirtohäviöt otetaan laskennassa huomioon.

    Erittäin hyvä lappu tuo on joka tapauksessa vakiokoneesta, vaihda ensi kesäksi vielä nokat rajumpiin, niin saat kunnolla lisää voimaa ja täyden hyödyn uudesta purkista.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • timppa811
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 855
      • Pohojammaa

      Tietysti. Lisähevosia vaan ei tule, ellei ennakoitakin lisäillä. Usein tuntuu että porukka laittaa vaan e85 tankkiin ja olettaa että 10-20% tulee tehoa lisää automaattisesti.

      En lukenut tarpeeksi alusta topikkia. Kyseinen auto näytti olevan säädetty e85:lle.


      Originally posted by Thuppu View Post
      Eikös se ny oo itsestään selvää et 85:sta käytetään lisähevosten takia, ei säästösyistä.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        Mites se nyt sitten oli tuon naulaamisen kanssa etanolia käytettäessä? Olen ymmärtänyt, että naku olisi aika vaikeasti kuultavissa? Asettaa varmaan jonkinasteisia säätöongelmia? Pitäiskö säätää v-powerilla nakurajalle ja sitten rahtunen lisää ja etanolia tankkiin? Mä ainakin olen sen päättänyt, että jos ja kun tuohon re85 leikkiin lähden niin sitten täytyy kyllä olla käytössä vaihdettavat kartat viinalle ja bensalle. Mites esim kdfi:llä (ms2extra) noi useat kartat pelaa; Onko esim kylmärikastus aina sama, mutta kartta vaihtuu kytkimestä vai voiko kaikki parametrit vaihtaa vain nappia painamalla? Entä suuttimet; Onko esim ev-sarjan bossilaiset jo oikeasti etanoliyhteensopivat?

        Comment

        • kmn
          Moderator
          • May 2009
          • 6023
          • Sipoo

          Originally posted by jakeluvesimies View Post
          Laita ne isommat suuttimet, kuten teit tuohon toiseenkin. Sitten vielä pa-paineita lisää... Ebayssä aika halpoja säätimiä, joilla paine jopa 5bar, jos pummpu vaan runttaa
          Kysymys kuuluu, auttaako paineiden nostaminen kylmäkäynnistysongelmaan? Mitähän tuo OEM bensakäyttöinen webasto tykkää tuosta etanolilla runksuttelusta.. :think

          EDIT: Tosiaan näyttää saavan noita kiina-mallin säädettäviä bensanpaineensäätimiä ihan pariin kymppiin..
          Last edited by kmn; 08-08-2012, 09:38.

          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
          --
          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11203
            • Oulu

            Ei auta paineiden nosto kylmäkäynnistykseen. Kesällä vielä saattaa toimia, mutta talvella pakkasella tulee ongelmia, kun etanoli ei enään höyrystykkään ja käynnistyminen pitää tapahtua bensalla. Tavaraa pitää siis työntää melkoisia määriä koska bensaa on vain se 15%. Heti kun auto pärähtää käyntiin, alkaa etanolikin höyrystyä ja ruiskutusmäärä voidaan laskea "normaaliin". Käytännössä tuo voidaan siis toteuttaa vain ohjelmallisesti. Myös näissä suuttimien ja moottorinohjauksen väliin asetettavissa bokseissa on lämpötilan mukaan säätyvä lisärikastus juurikin näitä kylmäkäynnistyksiä varten.

            Niin ja sitä bensanpainetta ei voi nostaa rajattomasti, eikä se suuttimien tuotto kovinkaan paljoa nouse paineiden nostolla. Suihkutuskuvio voi jopa kärsiä kun paineita nostetaan.

            Edit. tilaa siis vähintään 30% isommalla tuotolla olevat suuttimet, kdfi megaruutta ja säädä vehkeet käymään etanolilla. Megaruuttaan voi käsittääkseni viritellä anturin joka nuuskii etanoli/bensa suhdetta tankissa ja seokset säätyy sen mukaan. Eli auto toimis oikean flexifuelin tapaan.
            Last edited by Pazi88; 08-08-2012, 10:07.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • M5 bemu
              BTCF Member
              • Nov 2007
              • 318
              • Turku

              Originally posted by r.w. View Post
              Sporttiauton penkki, kuten yleensä, mittaa kyllä tehon pyöriltä, mutta ilmoittaa laskennallisen konetehon. Voimansiirtohäviöt otetaan laskennassa huomioon.

              Erittäin hyvä lappu tuo on joka tapauksessa vakiokoneesta, vaihda ensi kesäksi vielä nokat rajumpiin, niin saat kunnolla lisää voimaa ja täyden hyödyn uudesta purkista.

              Totta muuten, laskennallinen moottoriteho tossa kyseessä. Kysyin tänään et kumpi se on. Ja olen kyllä miettinyt nokkien vaihtoa mutta paljonkohan niillä irtois??? nyt hiukan puristuksia nostettu ja 1000 suuttimet ja normi tehot tallessa... ja sit se säätäminen tapahtuu josain muualla ku sporttiautossa.
              TEAM E34

              Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
              Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

              Comment

              • jakeluvesimies
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2010
                • 2726
                • On the road @ Laplandia

                Originally posted by kmn View Post
                Kysymys kuuluu, auttaako paineiden nostaminen kylmäkäynnistysongelmaan? Mitähän tuo OEM bensakäyttöinen webasto tykkää tuosta etanolilla runksuttelusta.. :think

                EDIT: Tosiaan näyttää saavan noita kiina-mallin säädettäviä bensanpaineensäätimiä ihan pariin kymppiin..
                Onhan se talvella oma etanoolilaatunsakin, jossa enempi bensaa juuri tuon takia. On tuossa toki kylmäkäynnissä eroa jo +25 ja +12 lämpötiloissakin kun starttailee Hyvin huomaa kun lämpötila vähän eilisestä laskenut Lirutin vähän bensaa sekaan ja heti ottaa paremmin käyntiä.

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6023
                  • Sipoo

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Ei auta paineiden nosto kylmäkäynnistykseen. Kesällä vielä saattaa toimia, mutta talvella pakkasella tulee ongelmia, kun etanoli ei enään höyrystykkään ja käynnistyminen pitää tapahtua bensalla. Tavaraa pitää siis työntää melkoisia määriä koska bensaa on vain se 15%. Heti kun auto pärähtää käyntiin, alkaa etanolikin höyrystyä ja ruiskutusmäärä voidaan laskea "normaaliin". Käytännössä tuo voidaan siis toteuttaa vain ohjelmallisesti. Myös näissä suuttimien ja moottorinohjauksen väliin asetettavissa bokseissa on lämpötilan mukaan säätyvä lisärikastus juurikin näitä kylmäkäynnistyksiä varten.

                  Niin ja sitä bensanpainetta ei voi nostaa rajattomasti, eikä se suuttimien tuotto kovinkaan paljoa nouse paineiden nostolla. Suihkutuskuvio voi jopa kärsiä kun paineita nostetaan.

                  Edit. tilaa siis vähintään 30% isommalla tuotolla olevat suuttimet, kdfi megaruutta ja säädä vehkeet käymään etanolilla. Megaruuttaan voi käsittääkseni viritellä anturin joka nuuskii etanoli/bensa suhdetta tankissa ja seokset säätyy sen mukaan. Eli auto toimis oikean flexifuelin tapaan.
                  Siis mulla on tuossa jo 250cc suuttimet ja ihan puhtaalla etanolilla on menty jo melkein koko kesä. Motronic on tarkoitus säätää kyllä myös, mutta tuskin tuosta bensanpaineiden nostostakaan haittaa on.. :think

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Se riippuu ihan siitä, paljonko niitä paineita nostaa. Jos nostaa liikaa, alkaa avautumis ja sulkeutumisajat venymään, suuttimille se ei ainakaan hyvää tee ja ei se kuviokaan välttämättä parane, jos paineita kovasti nostelee.
                    Last edited by Juppe; 09-08-2012, 06:20.

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Mites se nyt sitten oli tuon naulaamisen kanssa etanolia käytettäessä? Olen ymmärtänyt, että naku olisi aika vaikeasti kuultavissa? Asettaa varmaan jonkinasteisia säätöongelmia? Pitäiskö säätää v-powerilla nakurajalle ja sitten rahtunen lisää ja etanolia tankkiin? Mä ainakin olen sen päättänyt, että jos ja kun tuohon re85 leikkiin lähden niin sitten täytyy kyllä olla käytössä vaihdettavat kartat viinalle ja bensalle. Mites esim kdfi:llä (ms2extra) noi useat kartat pelaa; Onko esim kylmärikastus aina sama, mutta kartta vaihtuu kytkimestä vai voiko kaikki parametrit vaihtaa vain nappia painamalla? Entä suuttimet; Onko esim ev-sarjan bossilaiset jo oikeasti etanoliyhteensopivat?
                      Mitä oon ymmärtänyt niin on melkein mahdotonta saada kone naulaamaan e85:lla, alkaa sylinteripaineet nousta liiaksi ja tehot laskea ennen naulaamis rajaa. Siksi myös optimaaliseksi säätäminen on hyvin vaikeaa ilman dynoa ku ei voi vaan ajaa naulaamisrajalle ja ottaa muutama naksu taaksepäin.
                      Last edited by Thuppu; 08-08-2012, 20:42.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        Ok. Täytyy vermaan sitten dynossa säätää.

                        Comment

                        • M5 bemu
                          BTCF Member
                          • Nov 2007
                          • 318
                          • Turku

                          Tuli mittailtua hiukan kulutusta, 469km ja 72 litraa et 15,3l/100km. mittaus tankki täyteen ajoo ja tankki uudelleen täyteen. maantie ajoa melkein kokonaan tosin ei mitenkään kauheen rauhallisesti. Luulen et maantieajossa nätillä ajolla alkaa 13lukemalla.
                          TEAM E34

                          Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                          Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                          Comment

                          • Jalastar
                            Newbiemmer
                            • Aug 2012
                            • 1
                            • tampere

                            E36 1,6

                            20/80 e95/re85 kulutus sekaajossa 9l/100km.

                            ilman mitään muutostöitä. Käynnistyksessä huomaa pienen eron, muuten melko normaalintuntuista menoa.

                            Comment

                            • JaHu85
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 606
                              • vaasa

                              Pari tyhmää kysymystä..?

                              1. Paljonko ennakoita uskaltaa säätää? 5astetta? Ja väännetään nyt myös rautakangesta että varmasti menee oikeeseen suuntaan.. Esim. jos nyt ennakko on 5000rpm 30astetta niin laitanko 35 vai 25?

                              2. Paljonko lisää bensaa? 30%

                              EDIT: siis paljonko enemmän tuota re85 pitäisi laittaa 98 verrattuna?

                              Tarkoitus saada säädöt joilla pystyy ajella e85 ja sitten jossain vaiheessa penkkiin hienosäätämään..

                              Moottorin ohjauksena tatecki joten säätöjen teko ei ole mikää ongelma..
                              Last edited by JaHu85; 16-08-2012, 15:43.
                              E30 318i M43 -88

                              Comment

                              • larzu85
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 821
                                • Mustasaari

                                Originally posted by JaHu85 View Post
                                Pari tyhmää kysymystä..?

                                1. Paljonko ennakoita uskaltaa säätää? 5astetta? Ja väännetään nyt myös rautakangesta että varmasti menee oikeeseen suuntaan.. Esim. jos nyt ennakko on 5000rpm 30astetta niin laitanko 35 vai 25?

                                2. Paljonko lisää bensaa? 30%

                                Tarkoitus saada säädöt joilla pystyy ajella e85 ja sitten jossain vaiheessa penkkiin hienosäätämään..

                                Moottorin ohjauksena tatecki joten säätöjen teko ei ole mikää ongelma..

                                1. Jos kerran säädätys onnistuu niin etkös sä osaa sen ite kartasta kattoa kumpaan sunntaan se ennakko KASVAA.

                                2. Ei sinne bensaa tarvi sotkea
                                BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

                                BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

                                EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

                                EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

                                EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

                                EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

                                EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

                                Comment

                                Working...
                                X