Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    Kiitokset Vauhtivaunulle selvennyksestä!

    Koitin tänään autoa leimalle. Ei se ainakaan päästöistä jäänyt kiinni.

    Joutokäynti
    CO 0
    HC 15
    Lambda -
    CO2 14,70
    O2 0,16

    2000 rpm
    CO 0
    HC 20
    Lambda 1,00
    CO2 14,70
    O2 0,12



    EDIT: Muutoksina M3 suuttimet (254cc) sekä nimim. kmn:ltä ostettu lastu joka on tehty varta vasten etanolia varten. Tankissa pelkkää RE85.
    Last edited by Playpig; 18-10-2012, 22:29.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • kmn
      Moderator
      • May 2009
      • 6023
      • Sipoo

      Hehe, mahtavaa. Aika kohillaan.. Ehdinkin jo odotella, että millonkas saadaan lukemat. Ei oo leimasetä kenelläkään vielä alkanut putkesta haistelemaan, että mitäs mitäs?

      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
      --
      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

      Comment

      • jouskari318is
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 215
        • Tampere

        Originally posted by mirrinmurkina View Post
        Kesällä ajelin yli 3000km 95 ja etanolia sekaisin. Ihan hyvin toimi noin 30% suhteella. Tankkasin 50€ 95:sta ja 10€ re85. Tankkasin tuolla tavalla uudestaan kun 1/4 tankista oli jäljellä. Kerran annoin polttoainemäärän laskea alle sen määrän ja moottoritiellä ajettaessa sytytti vikavalon. Kävin nollaamassa valon testerillä ja oli valittanut liian laihaa seosta.
        Lopetin sitten sekakäytön kun ei kerran tuolle moottorille kelpaa, vaikka teoriassa pitäisi ja kesällä 2kk kelpasikin.
        Onko kukaan saanut tuota moottoria (M52B28) toimimaan jopa kokonaan etanolilla?
        Omat kokeilut m50b25TU:lla on samanlaiset, alle 40% RE85/95E suhteella ei huomaa oikeastaan mitään eroa käytöksessä (kovilla pakkasilla en ole kokeillut tosin). Joskus ajelin motaria pitempään 50/50 suhteella ja tuli vikakoodi tyyliin 'long term fuel trim', eli säätövara loppui lienee.

        Comment

        • Playpig
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 889
          • Iisalmi

          Originally posted by kmn View Post
          Hehe, mahtavaa. Aika kohillaan.. Ehdinkin jo odotella, että millonkas saadaan lukemat. Ei oo leimasetä kenelläkään vielä alkanut putkesta haistelemaan, että mitäs mitäs?
          No ei ainakaan meikän auton kohalla. Kehu vaan että kylläpä meni kirkkaasti läpi päästöistä, toisin kuin useimmat tämänikäset bemarit. Kävin toki tovin irrottelemassa motarilla karstoja ennen asemalle vientiä.
          Nyt: E39 530DA Touring -98

          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

          Comment

          • M5 bemu
            BTCF Member
            • Nov 2007
            • 318
            • Turku

            Originally posted by kmn View Post
            Hehe, mahtavaa. Aika kohillaan.. Ehdinkin jo odotella, että millonkas saadaan lukemat. Ei oo leimasetä kenelläkään vielä alkanut putkesta haistelemaan, että mitäs mitäs?

            Otin piruuttani selvää tästä että mitäs sitten jos tankissa on pelkkää re85 soppaa ja konttorilla / poliisi /tulli / joku muu alkaa kyseleen. Kävin trafilla ja ne käski soittaa tulliin. Soitin tulliin ja kyselin ni vastaus oli et he saa trafilta ohjeet miten toimia / laki menee. Sanoin että jo sieltä kyselin ja he käski tänne soittamaan. Virkailija sanos että hän soittaa sit trafille tullin asialla ja kysyy polttoainepuolen vastaavalta.

            Vastaus tuli: Etanooli rinnaistetaan bensiiniin ( Ohan etanoolissa 15% bensiiniä joukossa) Näin ollen myöskään käyttövoima ei muutu autossa. Etanooli on todistetusti ympäristöystävällisempää ja näin ollen päästöt pienenee suhteessa bensiiniin. Jos käyttövoimaveron haluaa pienemmäksi pitää suorittaa vtt:n päästötestit MUTTA tämä ei ole pakollista, maksaa jo määräytyneen veron ni homma on laillista.


            Muita säädöksiä jos autoa teknillisesti muutetaan tässä ei otettu huomioon, ainoastaan saako bensa-autolla ajaa viina/bensasekoituksella tai pelkällä viinalla.

            Eli soppaa saa laittaa tankkiin mutta jos lelut hajoaa, vastuu on ainoastaa sinun. Itselläni suuttimet, moottorinohjaus ja sytkä muutettu/vaihdettu mutta konehuone näyttää "vakiolta" ja päästöarvot oli riittävän puhtaat ja pelkällä viinalla ajan.

            Ja kyllä sitä hajua maailmaan mahtuu ja takana kulkijat ei tykkää kärystä joten perseessä roikkujatkin vähenee!
            TEAM E34

            Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
            Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

            Comment

            • JaniR
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 1077
              • Rauma

              Tuollainen tuli vastaan http://www.flexitune.se/products.php kun noita boxeja etsiskelin ja vaihtoehtoja vertailin ja miettinyt kannataako ostaa.
              Last edited by JaniR; 20-10-2012, 09:42.
              -Turku Connection- & MummyTownCruiser

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                Originally posted by JaniR View Post
                Tuollainen tuli vastaan http://www.flexitune.se/products.php kun noita boxeja etsiskelin ja vaihtoehtoja vertailin ja miettinyt kannataako ostaa.
                Mihin oot tuota laittamassa?
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • JaniR
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 1077
                  • Rauma

                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Mihin oot tuota laittamassa?
                  Sorry olisi pitänyt olla tarkempi aikomuksissaan.
                  Tuohon sigun autooni (Klikkaa keltaista tekstiä). 316i M43B16 Vuodelta 1996
                  Last edited by JaniR; 20-10-2012, 10:50.
                  -Turku Connection- & MummyTownCruiser

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by JaniR View Post
                    316i M43B16 Vuodelta 1996
                    Ok. Laite vaikuttaisi nopeella manuaalin lukaisulla järjelliseltä nelipyttyseen koneeseen. Ruotsissahan tuota etanolibensaa on ollu paljon pitempään käytössä joten voisi olettaa että myös nuo adapterit on hyvin testattuja.

                    Toinen konsti on tosiaan hankkia n.30% isommat suuttimet ja jättää loput moottorinohjauksen tehtäväksi. Tosin kylmäkäynnistys on sitten ratkaistava jotenkin. Racetronixilta suuttimet tulee n.140e:lla joten harkittavaksi jää kumpi parempi...
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • abject
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 378
                      • Vähäkyrö

                      Niin, kuusisylinterisiin nuo purkit ei varmaan kovin kustannustehokas vaihtoehto oo, jos niitä joutuu pari ostaa. Sitten jää vielä pari piuhaa roikkumaan tyhjän pantiksi, eikä se ainakaan kauhean ammattimaiselta asennukselta näytä tai kuullosta - vaikkeivat nyt kirjaimellisesti jäisikään roikkumaan.

                      Mutta että tarkempaa vertailupohjaa olisi, niin mitäs tuollainen suutinjumppa ja ohjauksen päivitys sitten maksaa vaikka tuohon M52TU moottoriin? Vai tarviiko sille ohjelmalle tehdä sitten enää mitään kun suuttimet kunnossa - mites kylmäkäynnistys?

                      Parastahan olis jos auto säilyis alkuperäisen näköisenä - ja sen voisi vielä haluttaessa palauttaa sellaiseksi mahdollisimman pienin töin. Nuo suuttimien piuhojen väliin asennettavat boksit ovat kai suhteellisen ehdoton ratkaisu nelisylinteriseen tässä mielessä - miksei kasiinkin.
                      F11 525dx M-Sport ’14
                      w123 240D Lang MR '81

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        Originally posted by Valtsude View Post
                        Tulipa koitettua miten M20B20 reagoi etanoliin. 50/50-seoksella jää aamuisin näin nollakeleillä vasta kolmannella starttauskerralla käyntiin. Ekoilla kilometreillä ei myöskään kärsi painaa kovin paljoa kaasua, muuten tukehtuu. Tyhjäkäynti myös vähän hyrskyttää turhan matalalla deellä, vapaalla jaksaa käydä ihan hyvin. Vetoja on hieman kateissa, M20:nelle ominainen vetopiikki neljässä tonnissa on paljon laimeampi. .
                        Vaihdat isomman bensapainesäätimen tai ruttaat nykyistä kasaan, jotta paine nousee. Itsellä tehtiin M20B27 tuo ruttaus, eli puristettiin säädintä kasaan ruuvipenkissä. Paineet nousi 2,5 baarista noin 3.5 baariin. Rupesi toimimaan ihan puhtaalla, ainakin kesäkelillä. Ehkä helpoin ja halvin keino. Ostat vaikka käytetyn säätimen mitä muokkaat...

                        Nyt kylmällä vaatii jo bensaa sekaan. Mietinnässä noi isommat suutimet vielä.

                        Comment

                        • billy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2012
                          • 1052
                          • Finland

                          Omani täysin etanoli käyttöinen ja talvenaikana tehdään lisää muutoksia, nyt yli 400hv alle 1bar paineilla, suutinmuutoksilla jne. Tavoite 500-600hv koppana e30

                          Comment

                          • JaniR
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 1077
                            • Rauma

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Ok. Laite vaikuttaisi nopeella manuaalin lukaisulla järjelliseltä nelipyttyseen koneeseen. Ruotsissahan tuota etanolibensaa on ollu paljon pitempään käytössä joten voisi olettaa että myös nuo adapterit on hyvin testattuja.

                            Toinen konsti on tosiaan hankkia n.30% isommat suuttimet ja jättää loput moottorinohjauksen tehtäväksi. Tosin kylmäkäynnistys on sitten ratkaistava jotenkin. Racetronixilta suuttimet tulee n.140e:lla joten harkittavaksi jää kumpi parempi...
                            Vähän saman tapaiseen lopputulokseen itse myös päädyin. Tuo kun on pohjoisen oloissa suuniteltu toimimaan verrattuna vaikka tähän http://bioadapter.com/information.php?info_id=10 tuossakin on kylmäkäynnistys toiminto on joka aktivoituu viiden sekunnin odotuksen jälkeen. Mielestäni liian monimutkainen laite.

                            Tuo suuttimien vaihtaminen olisi kyllä se ykkös ratkaisu, mutta en halua rakentaa mitään ns. rikastin katkaisijaa. Pitäisi olla jokin yksinkertainen boxi mikä lämpötilan mukaan ohjaisi suuttimia antamaan lisää polttoainetta.
                            Tuossa olisi bisnes ideaa osaavalle :think
                            -Turku Connection- & MummyTownCruiser

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by JaniR View Post
                              Tuossa olisi bisnes ideaa osaavalle :think
                              Isommat suuttimet ja etanolille tehty lastu/ohjema olisi sivistynein ratkaisu...

                              Hinta tosin nousee korkeammaksi kuin tuommoisen "adapterin" laitto.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • MAKELA
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2011
                                • 497
                                • Kymenlaakso

                                Mites.. Millanen homma ois saada toimimaan e30 m42b18 kyseisellä myrkyllä? Onnistuuko/onko mitään järkeä..?

                                Comment

                                Working...
                                X