memebuy23buy

m50 järjetön kulutus ja savuttaminen / KUNNOSSA!! #129

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16581
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by kmn View Post
    samoilla perstuntumoilla itsekin liikenteessä.. bensaa on nimittäin mennyt niin saatanasti, että en usko pätkääkään, etteikö sitä ainakin saisi. Tämän lisäksi pakokaasu haisee erittäin vahvasti bensalle.

    Vaihetaanpa nuo tulpat nyt ensin ja katotaan sitten, taidan pistää nuo Boschin Super4:t, kun jotkut niitä tuolla tulppatriidissä hehkutteli (ehe-ehe)..
    Miksi ei niitä alkup. NGK ? Ei sillä etteikö toimi muillakin.

    Comment

    • kmn
      Moderator
      • May 2009
      • 6023
      • Sipoo

      #17
      Originally posted by jr66 View Post
      Miksi ei niitä alkup. NGK ? Ei sillä etteikö toimi muillakin.
      kuten tuossa sanoin, niin joku niitä tuolla tulppatriidissä suositteli.. Mutta jaa-a, miksi ei nelikärkisiä? :think

      EDIT: tuli tässä mieleen, että voisiko tällä olla jotain tekoa aikaisemmin postaamani huohotinongelman kanssa? Jos se nyt on tukkeutunut vaan totaalisestija lopettanut tätä myöden yhteistyön kokonaan.. Viimeks samaisena päivänä kyllä tarkistin ja letkuista menee ilma läpi normaalisti..

      Eli käsittääkseni homma toimii niin, että kopasta "huohottimesta" lähetävä ohuempi letku menee imupuolelle ja paksumpi letku menee imm:n jälkeiseen haitariputkeen. Sain auton kesällä päästöistä läpi, kun huohottimen nippasi koneesta irti, HC arvot oli muuten tyhjäkäynnillä pystyssä (about 200). Eli voisiko ongelma olla siinä, että kopasta tulee öljyä poltettavaksi niin paljon, että tämän takia päästöt on pielessä ja nyt siellä on joku oikeasti ottanut siipeensä ja tästä syystä tipahtanut muki tai kaksi pois pelistä? Auto seisoo nyt parkkiruudussa hieman alamäessä keula alaspäin ja mittatikussa öljyä on alarajan alapuolella kylmänä mitattuna. En osaa kommentoida, olisiko öljyä kadonnut nyt yhtäkkisesti jotenkin erityisen paljon, mutta tuskin..

      Pakokaasu haisee erittäin vahvasti bensalle, tai vaihtoehtoisesti hieman 2-tahti moottorisahalle (hehe) riippuen vähän. Bensaa on kuitenkin kadonnut savuna ilmaan aivan helvetisti, kuten ensimmäisessä postauksessa kerroinkin.

      Eli voiko nämä kaksi vikaa jotenkin olla tekemisissä toisiinsa? Tarkoituksena viiklop (jos kelit antaa periksi) kokeilla tulpat ja puolat yksi kerrallaan tuohon toukkaan. En pääse tekemään autolle mitään konkreettista ennen ensi viikkoa ja senkin jälkeen vain pihalla ruudussa vähän käpistelemään, joten lähinnä jonkunlaista mielenrauhaani tässä yritän saada aikaiseksi.. Maanantaina ensimmäisenä tarkoitus mitata puristukset..
      Last edited by kmn; 10-02-2010, 10:01.

      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
      --
      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #18
        Tuolla jo olikin mainittu bensanpaineensäätimestä, onhan kunnossa? Ja paluulinja, että puhaltamalla menee läpi?
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7035
          • Uusikaupunki

          #19
          Nelikärkihömpötysten laittaminen sinne kuuluvien sijaan voi korkeintaan tuoda omistajalle jotain hyviä väristyksiä (etenkin jos nimestä löytyy vielä super ), mutta pahimmillaan sotkee toimintaa. Orkkistulppatyypit löytyy etk:sta ja niitä kannattaa noudattaa.

          Irroittamalla huohotinletkun olet tehnyt sinne imuvuodon, jostain syystä se vetää nyt pahasti rikkaalle ja imuvuodolla saat seosta laihemmalle. Vika siis tuskin on huohottimessa itsessään, on se niin yksinkertainen kapistus.

          Melkein ennemmin lähtisi jostain lambda/maf -linjalta, kannattaa käydä lukaisemassa koodit niin näkee ettei ainakaan mitään maf-oikosulkua ole. Samalla livedatasta kattoo adaptaatiot ja lambdan näyttämät. Näissä kun ilmeisesti on lambdalla mahdollisuus vetää jopa todella pitkälle seoksia.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6023
            • Sipoo

            #20
            Originally posted by JJT View Post
            Tuolla jo olikin mainittu bensanpaineensäätimestä, onhan kunnossa? Ja paluulinja, että puhaltamalla menee läpi?
            Moi, sori meikä vähän kujalla näistä, kaikki pitää opetella erikseen.. Eli voisitko pistää esimerkiksi realoem:sta urlin, mitä tarkoitat? Miten pystyn tarkistamaan bensanpaineensäätimen kunnon?

            Originally posted by Cell View Post
            Irroittamalla huohotinletkun olet tehnyt sinne imuvuodon, jostain syystä se vetää nyt pahasti rikkaalle ja imuvuodolla saat seosta laihemmalle. Vika siis tuskin on huohottimessa itsessään, on se niin yksinkertainen kapistus.

            Melkein ennemmin lähtisi jostain lambda/maf -linjalta, kannattaa käydä lukaisemassa koodit niin näkee ettei ainakaan mitään maf-oikosulkua ole. Samalla livedatasta kattoo adaptaatiot ja lambdan näyttämät. Näissä kun ilmeisesti on lambdalla mahdollisuus vetää jopa todella pitkälle seoksia.
            Tulipa tässä mieleen, että kun ilmeisesti termostaatti on myös paskana, kun ei tahdo moottori lämmetä kunnolla, niin olisiko mahdollista, että löisi rikkaalle sen takia - eli syöttää kylmän koneen bensamäärät ja sitten koneen lämmettyä vähääkään kastelee tulpat? Vika ilmeni tosiaan ensimmäisen kylmäkäynnistyksen yhteydessä koneen käytyä tyhjällä noin minuutin/kaksi, jonka jälkeen tipahti muki tai kaksi pelistä.. tuon paluulinjan tarkastan kyllä heti tänään, olkoot pakkasta kuinka paljon tahansa..

            maffi pitäisi olla kunnossa, sillä sen piuhan irti nyppäämällä/kiinnittämällä kone käy miten sattuu hetken. vikakoodien lukuun ei nyt ole mahdollisuutta, eikä toki livedataankaan..
            Last edited by kmn; 10-02-2010, 11:06.

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • kmn
              Moderator
              • May 2009
              • 6023
              • Sipoo

              #21
              noniin,

              ainakin kaikki tulpat oli AIVAN mustana.. eli ilmeisesti on kastellut jostain syystä.. voisiko tämän aiheuttaa se, että antaa kylmän koneen määrän bensaa ja kun kone lämpenee, niin jostain syystä kastelee tulpat? jos tässä syy, niin miksi tekisi niin? kone ehti siis käydä noin 2min, ennenkuin tipahti pyttyjä pelistä. tuntuis, että vois johtua tästä ja ois vaan pitäny antaa sikaa vähän, eikä vaan antaa käydää tyhjää heti.. :think

              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
              --
              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16581
                • Asikkala

                #22
                Originally posted by kmn View Post
                noniin,

                ainakin kaikki tulpat oli AIVAN mustana.. eli ilmeisesti on kastellut jostain syystä.. voisiko tämän aiheuttaa se, että antaa kylmän koneen määrän bensaa ja kun kone lämpenee, niin jostain syystä kastelee tulpat? jos tässä syy, niin miksi tekisi niin? kone ehti siis käydä noin 2min, ennenkuin tipahti pyttyjä pelistä. tuntuis, että vois johtua tästä ja ois vaan pitäny antaa sikaa vähän, eikä vaan antaa käydää tyhjää heti.. :think
                Bensanpaine eli säädin rikki tai paluupuoli tukossa ? Jolloin siis liikaa painetta -> liikaa bensaa jota lambda ei pysty korjaamaan tarpeeksi ?

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6023
                  • Sipoo

                  #23
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Bensanpaine eli säädin rikki tai paluupuoli tukossa ? Jolloin siis liikaa painetta -> liikaa bensaa jota lambda ei pysty korjaamaan tarpeeksi ?
                  onkos teppo-tavikselle joku hyvä konsti, miten tämän voi helposti todeta?

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • wexfly
                    Newbiemmer
                    • Feb 2008
                    • 19

                    #24
                    Vähän samallainen juttu kävi tuossa joulukuussa tuttavan 525:sessa. Sitä tosin ei saatukkaan enää käymään, ja kasteli tulpat. Kävi tuuri kun huoltomies asuu samalla kulmilla, jolla pc ohjelma/testeri. Kaikki näytti ok:lta, mutta ei käynnisty tai ei jaksanut käydä kun seos oli vahva. Viimisin konsti testauksessa oli ilmamäärämittarin piuhan irroitus. Virta avain nollille ja johto irti. Pitkä starttaus, ja auto pienen yskimisen jälkeen alkoi käydä kaikilla 6 pytyllä. (Boxsi siirtyi siis laskennaliseen polttoaine ruiskutukseen). Hetken käydyttyään sammutus ja ilmamääränmittarin johdin takaisin. Toimii. Tämän jälkeen vehe on käynyt tähänpäivään saakka ongelmitta. Jotenkin 1-2min käynnistys kovassa pakkasessa sekoitti ilmamäärä anturin arvot.
                    Ex:bemarit

                    E46 316i
                    E30 320i
                    E30 316i
                    E28 518i
                    E34 520i

                    Nyt: E39 523ia touring

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7035
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Eiköhän sieltä helsingistä löydy joku, joka suostuisi paikan päällekin tulemaan niitä vikoja tsekkailemaan läppärillä. Kakkuahan se saa ihan liikaa, ja jotain lämpöanturi tms. vikoja on aika ikävä selvitellä ellei näe suoraan livedatasta. Vikaa kun voi olla boksin sisälläkin huonolla tuurilla, jolloin itse anturin mittauskaan ei kerro mitään. Kuitenkin koneella katsottuna tuo on todella pieni homma.

                      Bensanpaineongelmat saa helpoiten selville mittaamalla, jolloin tulee kaikki säädinviat ja tukokset kerralla tsekattua.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Stirlitz
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 170
                        • Helsinki

                        #26
                        Lainaan topicia. Autoni on 325i -91.
                        Autooni ilmestyi viikonlopun aikana yhtä sun toista "yllätystä"

                        - Kylmänä käy hyvin, mutta kun vähän lämpenee, niin alkaa pieni humppaus ja koko auto tärisee

                        - Bensa haisee (Letkut katsottu, eivätkä vuoda)

                        - Lämpimänä tyhjäkäynti humppaa ja tulee aivan jumalaton käry ja pakokaasut.

                        - Kulutus huitelee koko ajan aivan järkyttävissä lukemissa (15-30l/100km)

                        - Irroitin maffin, mutta en huomannut mitään muutosta

                        - Moottorissa on lämpimänä ajettaessa korkea ääni.

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #27
                          Korkea ääni = imuvuoto :think
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6023
                            • Sipoo

                            #28
                            Originally posted by Cell View Post
                            Eiköhän sieltä helsingistä löydy joku, joka suostuisi paikan päällekin tulemaan niitä vikoja tsekkailemaan läppärillä. Kakkuahan se saa ihan liikaa, ja jotain lämpöanturi tms. vikoja on aika ikävä selvitellä ellei näe suoraan livedatasta. Vikaa kun voi olla boksin sisälläkin huonolla tuurilla, jolloin itse anturin mittauskaan ei kerro mitään. Kuitenkin koneella katsottuna tuo on todella pieni homma.

                            Bensanpaineongelmat saa helpoiten selville mittaamalla, jolloin tulee kaikki säädinviat ja tukokset kerralla tsekattua.
                            No saa kyllä soppaa ihan saatanasti, ku about 20 litraa häviää parinkymmenen kilsan matkalla.. Pitää tarkistaa nyt nuo paluulinjat ja muut, mitkä vois aiheuttaa tällaista.. Onko muita ideoita? En jumalauta jaksa uskoa, että yhen anturin takia tunkee bensaa koneeseen noin helvetisti.. :think

                            EDIT: jostain jenkkifoorumilta tai jostain luin, että bensanpaineen säätimen rikkoutuminen vois aiheuttaa lähinnä sen, että soppaa tulee liian vähän? Nythän tilanne on hyvin todennäköisesti päinvastainen.

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #29
                              Originally posted by kmn View Post
                              No saa kyllä soppaa ihan saatanasti, ku about 20 litraa häviää parinkymmenen kilsan matkalla.. Pitää tarkistaa nyt nuo paluulinjat ja muut, mitkä vois aiheuttaa tällaista.. Onko muita ideoita? En jumalauta jaksa uskoa, että yhen anturin takia tunkee bensaa koneeseen noin helvetisti.. :think

                              EDIT: jostain jenkkifoorumilta tai jostain luin, että bensanpaineen säätimen rikkoutuminen vois aiheuttaa lähinnä sen, että soppaa tulee liian vähän? Nythän tilanne on hyvin todennäköisesti päinvastainen.
                              Onpa tavattu tapaus nimeltä Saab, jossa sen säätimen alipainekalvo oli rikkoutunut niin että sitä imusarjan alipaineletkua pitkin meni melkein kaikki pensat imusarjaan jotka oilisi pitänyt mennä paluuputkeen. Vähän perkeleesti savutti
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • Stirlitz
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 170
                                • Helsinki

                                #30
                                Muistuipa tuossa tupakoidessa mieleen tapaus marraskuulta http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=181796

                                Tuolloin hätäpaikkauksena laitoin uuden ylävesiletkun ja nestettä.
                                Lähti käyntiin ja alkoi lämmetä, mutta silloinkin hieman lämmettyään alkoi humpata (Paljon rajummin kuin nyt). Tuolloin pumppu oli vielä rikki.

                                Nythän lämmöt pysyvät kyllä normaalina ja neste kiertää, mutta humppaa kuten aikaisemmassa viestissäni mainitsin.

                                Voivatko nuo aikaisemmin kuvailemani oireet johtua ecun kostumisesta tms. Silloin kun tuo ylävesiletku räjähti, niin oli kyllä koko konehuone melkoisen kostea, niin ajattelin, että voisiko tuo olla nytkin syynä?Kannattaako kokeilla nollata tuo ecu jotenkin?

                                Comment

                                Working...
                                X