memebuy23buy

m50 järjetön kulutus ja savuttaminen / KUNNOSSA!! #129

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sleepertuning
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 662
    • Kotka

    Sama jännitte pitäis löytyä dme:n liittimestä pinnistä 54.

    Comment

    • rataspakka70
      Newbiemmer
      • Nov 2008
      • 9

      Originally posted by kmn View Post
      Maata vasten kun mittaa, niin vitosmukin matkustamon puoleiseen piuhaan tulee kyllä virta tasainen about 12v, mutta toiseen näytti tasaisesti nollaa, tai 0,01 tjsp.. Eli suomeksi ei mitään eloa. Edelleen, muissa toimi "normaalisti" eli ensimäiseen tulee tasaiset 12v ja toiseen vaihtelee hurjasti.
      Eikös tuo tarkoita että vitossuuttimen pääteaste johtaa jatkuvasti jos maata vasten näyttää lähes nollaa? Suuttimethan on mitattu että kela ei ole poikki, se aiheuttaisi myös tuon nollan näyttämisen. Lähes koko tarinan luin mutta en muista suuttimien mittaustulosta....
      Sehän sopis hyvin kuvaan että suutin olisi koko ajan auki.......

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6023
        • Sipoo

        Nyt menee niin liian vaikeaksi meikäläiselle.. Osaamisen rajat on ylitetty jo ajat sitten, joten paloi pinna lopullisesti --> Tilasin uuden (käytetyn) boxin ja yhden suuttimen. Parin huntin sijoitus, joten ellei vika noilla korjaannu, niin sitten pistetään kamat kiertoon.. Vaihdetaan ensin boxi, sitten suutin ja ellei silläkään lähde, niin sitten johtosarjakin vaihtoon.

        Kamat on huomenna perillä, joten eiköhän huomenna saada vehkeet kuntoon - ellei, niin sitten loppuu keinot ja johtosarjan vaihtoon johonkin sähköosaajalle..

        Mun tsägällä tässä käy nyt niin, että johtosarja on paskana ja polttaa tämänkin boxin.

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • sleepertuning
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 662
          • Kotka

          Originally posted by rataspakka70 View Post
          Sehän sopis hyvin kuvaan että suutin olisi koko ajan auki.......
          Kyllä jos tää on mitattu suuttimen liitin kiinni, liittimen takapuolelta.

          Jos suutin ois kiinni eikä mikään johtais maihin, sama jännite näkyis kelan molemmilla puolilla, eli molemmista navoista maita vasten 12v. Suutin on kiinni.

          Jos taas pääteaste maadoittaa suutinta, toisessa navassa on se akkujännite, toisesta mittari näyttää nollaa. Suutin on siis selällään koko ajan. Varmasti kastelee tulppaa...

          Kolmas vaihtoehto: Suutin on sähköisesti rikki, eli kela on poikki. Toisessa nastassa 12V, toisessa ei mitään.

          Helpoiten se tosiaan selviää 5w parkkipolttimolla tai ledillä. Jos valo vilkkuu, ok. Jos valo palaa koko ajan, on myöskin suutin auki koko ajan jos se on sähköisesti ehjä. Suuttimen liitin irti, valo suuttimen tilalla.


          Mitattuna boksin päästä johtosarja kiinni, Onko pinni numero 31 maissa koko ajan?
          Last edited by sleepertuning; 23-03-2010, 13:53.

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6023
            • Sipoo

            Suoraan sanottuna tuo suuttimen tai boxin kunto ei enää kiinnosta oikeasti yhtään. Tilasin kamat jo, jotka vaihdan - ainoa mikä tässä napostelee, niin onko johtosarja kunnossa ja jos ei ole, voiko se rikkoa boxin.

            Mikäli en ihan hakoteillä ole, niin johtosarjan kunnon voi tarkistaa mittaamalla resistanssin DME:n releen pinnin 2 päästä johtosarjan suuttimien pinneihin 3, 5, 4, 33, 31 ja 32 ja tulos pitäisi olla noin 16ohm. Korjatkaa, jos olen erehtynyt..

            EDIT: Ja reisistanssin ollessa todella suuri kertoo se minulle, että piuha ottaa todennäköisesti runkoon tai muutenvaan johtaa hevon hittoon. Resistanssin taas ollessa pieni tai olematon, kertoo se, että piuha on katki tai muutenvaan erittäin paskassa kondiksessa..

            EDIT2: Sähköopin perusteet osa 1...
            Last edited by kmn; 23-03-2010, 14:31.

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • nahkis
              Bimmer Fanatic
              • May 2009
              • 217
              • Helsinki (Kontula)

              mulla ois sulle kunnon sähkö oppi kirja
              paksu ku raamattu

              Comment

              • sleepertuning
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 662
                • Kotka

                Oikeastaan sun ei tarvi kun mitata sen johtosarjan suuttimet->ecu väli.

                Eli 3,4,5,31,32,33 ja jokaisen suuttimen päästä.

                Pieni resistanssi -> ok
                Suuri resistanssi -> piuha poikki.
                En usko että suuttimen ohjaus olis itekseen maissa johtosarjasta kun se on niin hyvin suojassa, ellei samasta kohtaa satu olemaan suuttimen ohjaus ja maajohto rikki ja yhdessä. Tosin on niitäkin nähty.

                Yleismittari näyttää 0, kun resistanssi on 0, mittari näyttää 1, kun vastus on ääretön.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8283
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by sleepertuning View Post
                  Oikeastaan sun ei tarvi kun mitata sen johtosarjan suuttimet->ecu väli.

                  Eli 3,4,5,31,32,33 ja jokaisen suuttimen päästä.

                  Yleismittari näyttää 0, kun resistanssi on 0, mittari näyttää 1, kun vastus on ääretön.
                  mitenkäs tällä tavalla huomaa jos suuttimen liitin on paskana?

                  btw. mittari näyttää 1 silloin kun resistanssi on 1Ω
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • kmn
                    Moderator
                    • May 2009
                    • 6023
                    • Sipoo

                    Originally posted by sleepertuning View Post
                    Oikeastaan sun ei tarvi kun mitata sen johtosarjan suuttimet->ecu väli.

                    Eli 3,4,5,31,32,33 ja jokaisen suuttimen päästä.
                    Noniin! Kävin oikein ostamassa uuden yleismittarin, jolla tämän mittauksen nyt siis suoritin. Mittasin kaikki nuo pinnit 3, 4, 5, 31, 32, 33 verraten ko. pinnin suuttimen liittimeen yksi kerrallaan ja sain arvoksi 16ohm.

                    Tämän lisäksi kun olin kerran vauhtiin päässyt, niin mittasin vielä suuttimen liittimestä resistanssin ja sain arvoksi 16ohm. Siis aina yhden suuttimen liittimestä, toinen piuha toiseen ja toinen toiseen liitokseen.

                    Tämän mittauksen ja foorumilta oppimani perusteella uskaltaisin väittää, että ainakin johtosarjassa ei tuolta osin ole vikaa. Komppaako kukaan?

                    EDIT:
                    Originally posted by peto2 View Post
                    mitenkäs tällä tavalla huomaa jos suuttimen liitin on paskana?
                    Niin tämähän on yhtälailla mahdollista toki..

                    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                    --
                    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8283
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by kmn View Post
                      Noniin! Kävin oikein ostamassa uuden yleismittarin, jolla tämän mittauksen nyt siis suoritin. Mittasin kaikki nuo pinnit 3, 4, 5, 31, 32, 33 verraten ko. pinnin suuttimen liittimeen yksi kerrallaan ja sain arvoksi 16ohm.

                      Tämän lisäksi kun olin kerran vauhtiin päässyt, niin mittasin vielä suuttimen liittimestä resistanssin ja sain arvoksi 16ohm. Siis aina yhden suuttimen liittimestä, toinen piuha toiseen ja toinen toiseen liitokseen.

                      Tämän mittauksen ja foorumilta oppimani perusteella uskaltaisin väittää, että ainakin johtosarjassa ei tuolta osin ole vikaa. Komppaako kukaan?

                      EDIT:


                      Niin tämähän on yhtälailla mahdollista toki..
                      voit vielä "varmistaa" johtosarjan ehjyyttä mittaamalla edellämainituista pinneistä maihin resistanssia (suuttimien liittimet irti), pitäisi näyttää ääretöntä.. vahvasti kyllä tässä vaiheessa vaikuttaa boksivialta
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • sleepertuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 662
                        • Kotka

                        Originally posted by peto2 View Post
                        mitenkäs tällä tavalla huomaa jos suuttimen liitin on paskana?

                        btw. mittari näyttää 1 silloin kun resistanssi on 1Ω
                        Ei mitenkään. Se pitää mitata erikseen.
                        Varmasti mittareissakin on eroja, omassa mittarissa seisoo iso ykkönen kun mittapäitä ei kytketä mihinkään.

                        Tosiaan siltä näyttäis että suuttimet on kelaltaan ehjiä, ja johtosarjakin tuntuu ehjältä kerran sama tieto löytyy vastaavasta nastasta ecun päästä.

                        Katsoisin vielä siitä ecun päästä (ecun liitin kiinni mitattuna) onko sen vitossylinterin ohjaus maissa ecun läpi. Siinä vaiheessa ei kyllä ole enää mitään muuta mahdollisuutta.
                        Vitosen suutin siis selällään koko ajan. Liekö ohjaustrankku tms. kärähtänyt.
                        Last edited by sleepertuning; 23-03-2010, 17:38.

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6023
                          • Sipoo

                          Originally posted by peto2 View Post
                          voit vielä "varmistaa" johtosarjan ehjyyttä mittaamalla edellämainituista pinneistä maihin resistanssia (suuttimien liittimet irti), pitäisi näyttää ääretöntä.. vahvasti kyllä tässä vaiheessa vaikuttaa boksivialta
                          Seuraavan kerran pääsen tekemään mittauksia huomenissa (alkaa jo hämärtää ulkona), mutta siihen mennessä minulla on toivon mukaan jo uusi boxi kädessä..

                          Kiitos vaan peto2 ja muut avusta!! Loistokasta armeliaisuutta osoitettu tällä kertaa räkänokille!

                          Originally posted by sleepertuning View Post
                          Varmasti mittareissakin on eroja, omassa mittarissa seisoo iso ykkönen kun mittapäitä ei kytketä mihinkään.
                          Näin minullakin.

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • nahkis
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2009
                            • 217
                            • Helsinki (Kontula)

                            jos tahdot niin voin tulla kattomaan vika koodit vielä kerran (veloituksetta)

                            Comment

                            • sleepertuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 662
                              • Kotka

                              Originally posted by nahkis View Post
                              jos tahdot niin voin tulla kattomaan vika koodit vielä kerran (veloituksetta)
                              Ihan mielenkiinnosta, oliko siellä viimekerralla mitään muistissa?

                              Comment

                              • nahkis
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2009
                                • 217
                                • Helsinki (Kontula)

                                olihan siellä mutta kannettava heitti ittensä tilttii ja kaikki män sen mukana

                                Comment

                                Working...
                                X