Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 sopivat vaihdelaatikot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16418
    • Asikkala

    Originally posted by mige95 View Post
    Osa mihin siirtäjän tanko tulee kiinni ottaa rättinivelee kiinni, esim 320z askissa tämä osa on rättinivel takana (takaapäi katsottuna jolloin vain siirtäjän tanko heittää rättinivelen kohdalla lenkin. Gs6 laatikossa tämä osa on suoraa rättinivelen yläpuolella.
    Maasto kuittaa.

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1170
      • lahti

      Nyt on gs6-17bg laatikko käytössä, tosiaa laatikko 25mm pidempi kuin s5d 320zf, oma laatikko on e90 320i:stä vaihdevivuston runkoa ja siirtäjää piti lyhentää 66mm jotta sopi e36:seen. Vaihteiston tuntuma on kyllä hyvä.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1170
        • lahti

        Nyt pitäs tehä kardaania gs6-53dz perää ja mulla on tossa yks e92 330d kardaani jossa rättinivelet molemmissa päissä, tästä ei oikee saa tehtyä kun takapätkä on noin 100mm lyhyt ja etupätkä reilu 100mm liian pitkä, sit vielä vaikka saiski kardaanin ylttää niin taakse pitäis vaihtaa ristikko se rättinivel ratkasu tuskin toimii e36:sessa koska silloinhan peränlaipan ja tukilaakerin pitäis olla samassa linjassa aika tarkallee jottai se toimisi. No sit toinen vaihtoehto et jostai e6x kardaanista tekis missä cv nivel takana ja sit 525d manuaalista typ 188 perää sopiva laippa cv nivelelle. Tai kolmas vaihtoehto mikä varmaa nyt sit pitää tehdä että e36 automaatista kardaani johon vaihtaa ton 110mm jaolla olevan laipan, muuten pituus siinä passaa.

        Nää vaihtoehdot on toistaseks tullu mielee, hyvähän olis jos sais tehtyy kardaanin sellassesta missä toi 110mm pulttijako on koska se on muutenki jykevämpää tekoa kaikilta osin, mutta kannatin laakerin paikka näyttäs heittävän aika paljon mitä noita e39/e46/e6x/e9x kardaaneja katsellut.

        Edit: taidan tehdäkkin niin että lyhennän ja vaihdan boori osuuden tuohon e92 etupätkää ja sitten vaan e36:sen takapätkä.
        Last edited by mige95; 18-03-2020, 11:39.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1170
          • lahti

          Kardaaneja

          Kuvassa e36 (joku),e46 330d ja e92 330d kardaanit näyttäs että e46 boori osuudessa materiaalia eniten toinen juttu onko se vahvin noista mutta kuitenki tuli vertailtua niitä.
          Omaani teen tuosta e46 kardaanista.
          Kaikki manuaalin kardaaneja.
          Attached Files
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • janne[l
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 861
            • Ylöjärvi

            löytyykö jostain valmista vauhtis/kytkinpakettia tuplamassalevyillä m50 ja gs6-53dzhga:n välille ? En itse ainakaan löytänyt muutakuin tällasen kombon.
            1.Tästä vauhtis,välilevy ja asetelma: https://k64performance.com/clutch/13...x-6-speed.html
            Ja koska tuosta paketista ei levyjen boorit sovi niin nämä levyt 2x tuohon pakettiin tilalle:https://www.lensupowershop.fi/produc...kinlevy-240mm/ TAIKKA https://www.lensupowershop.fi/produc...kinlevy-240mm/
            Onko muita ratkaisuja ?
            e46 330i cabriolet
            e91 320d
            e36 328 törpö

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              Originally posted by janne[l View Post
              löytyykö jostain valmista vauhtis/kytkinpakettia tuplamassalevyillä m50 ja gs6-53dzhga:n välille ? En itse ainakaan löytänyt muutakuin tällasen kombon.
              1.Tästä vauhtis,välilevy ja asetelma: https://k64performance.com/clutch/13...x-6-speed.html
              Ja koska tuosta paketista ei levyjen boorit sovi niin nämä levyt 2x tuohon pakettiin tilalle:https://www.lensupowershop.fi/produc...kinlevy-240mm/ TAIKKA https://www.lensupowershop.fi/produc...kinlevy-240mm/
              Onko muita ratkaisuja ?
              PO Metal, Riihimäki, löytyy... (saman kaverin tekemä siis kuin tuo lensulta saatava, volvon ja jz:n 2levy versio..)
              Last edited by Exami; 08-08-2021, 11:10.
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • janne[l
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 861
                • Ylöjärvi

                Originally posted by Exami View Post
                PO Metal, Riihimäki, löytyy... (saman kaverin tekemä siis kuin tuo lensulta saatava, volvon ja jz:n 2levy versio..)
                onko hintatietoa ja muita speksejä tiedossa ? Heillä ei nettisivuja näköjään ole.
                e46 330i cabriolet
                e91 320d
                e36 328 törpö

                Comment

                • greivi
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 173
                  • Laihia

                  Herärellääs vähänn lootia.

                  Mikä on tämä getrakki jossa seuraavat numerot:
                  1221934.9
                  220.0.0 225.94
                  4.1
                  225

                  M50b20 koneen perässä joka nypätty e34. Kuinka tuo nyt sitten tulkitaan, onko se 220/225/240/250 ? Lähinnä kiinnostaa tuleekohan postissa oikea työsylkkä kun se on tilattu S5D 250G - TAKS plotalle. 22,20MM.

                  Ja pystyykö tuota vertaamaan 250 getrakkiin että se menee e30 koriin ihan hupsistakeikkaa vaan.

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2540
                    • .

                    Originally posted by greivi View Post
                    Herärellääs vähänn lootia.

                    Mikä on tämä getrakki jossa seuraavat numerot:
                    1221934.9
                    220.0.0 225.94
                    4.1
                    225

                    M50b20 koneen perässä joka nypätty e34. Kuinka tuo nyt sitten tulkitaan, onko se 220/225/240/250 ? Lähinnä kiinnostaa tuleekohan postissa oikea työsylkkä kun se on tilattu S5D 250G - TAKS plotalle. 22,20MM.

                    Ja pystyykö tuota vertaamaan 250 getrakkiin että se menee e30 koriin ihan hupsistakeikkaa vaan.
                    BMWFanssin mukaan m50b20 koneisissa e34:ssa on ollut kolmea eri laatikkoa käytössä muutaman ensimmäisen tuotantovuoden aikana. Aluksi oli 260 Getrag eli m20:n perästäkin tuttu ylivaihteellinen laatikko. sitten 200 Getrag ja lopuksi 250 Getrag. 250 on käsittääkseni vahvistettu versio 200 laatikosta, mutta muuten melko samanlainen. Nämä ovat siis BMW:n käyttämiä numerosarjoja ja Getrag itse nimittää 250 laatikkoa numerolla 220. Tämä on toisinaan aika hämäävää, mutta kyse on siis samasta asiasta eli s5d250g = Getrag 220. Sun laatikko on Getrag 220 ja sujahtaa e30:n sisälle, kun vaan heittää. Muistaa vaan varoa likaamasta sisustaa.

                    240 Getrag on vanhempaa sukupolvea ja sisuskaluiltaan heikompi kuin Getrag 220. 260 ja 220 ovat lähempäänä toisiaan, mutta en ole yhtään 260:stä purkanut ja tutkinut, niin täysin varmaksi en voi sanoa. Jos joltain löytyy rikkinäinen Getrag 260 tästä Etelä-pohjanmaan alueelta, niin voin tulla noutamaan askin. Kissa kiitoksella elää ja toivottavasti myös rikkinäisen 260:n omistajakin.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1672
                      • vihti

                      Mitä näitä getraggeja arpoo kun zf 5 ja 6 vaihteiset on niin edullisia ja ”pomminvarmoja” että sellanen vaan?
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Aksa P
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 394
                        • Sawo

                        Väärää tietoa, joten poistettu sotkemasta.
                        Oli tarkoituksena vaihdella eri Geragien sisuskaluja ja kuoria ristiin...
                        Last edited by Aksa P; 15-02-2024, 19:15.
                        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                        E21 M50B20
                        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                        E34 10/1990 520i
                        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2540
                          • .

                          Suoralla vitosella oleva Getrag 260? Tämä on ensimmäinen kerta ikinä, kun joku heittää tällaisen väitteen. Ootko tarkistanut laatikkoa pyörittämällä, että suurin vaihde on varmasti suora?

                          Eikö niissä alkupään 520i:ssä ollut myös todella lyhyt perävälitys, jotka olivat kovin haluttuja rallikäyttöön? Se kyllä kertoisi puolestaan ylivaihteellisesta laatikosta, koska myöhempien Getrag 220 -laatikoisten autojen välitykset olivat huomattavasti pidempiä.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            Olet varmastikkin oikeassa ja täällä oltiin väärässä. Piti nyt kömpiä oikein auton alla katsomaan ja lootahan onkin BMW 250 eli onko se sitten Getrag 220 (220.0.0 225 numeroinen)!?. Tuo looota lienee speksienkin mukaan suoralla vitosella?

                            Tuossa tallin lattialla on nyt sitten se M20 perästä oleva 260 ja sen sisukset ei kyllä naitu tuon alla olevan kuorien kassa, joten tarvii rakentaa vaihdevivustot, takakannake ja kartaani uudestaan... Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • Daa Daa
                              BTCF Member
                              • Aug 2004
                              • 908
                              • Jyväskylä

                              Jos haluat ylivaihteellisen askin suht vakion m50 moottorin perään, niin etsi m40 koneisesta 240 getraggi, se sopii m50 moottoriin suoraan ja vitosen välitys on sama 0.8 kuin 260 laatikossa.

                              Comment

                              • Freak
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2540
                                • .

                                Originally posted by Aksa P View Post
                                Olet varmastikkin oikeassa ja täällä oltiin väärässä. Piti nyt kömpiä oikein auton alla katsomaan ja lootahan onkin BMW 250 eli onko se sitten Getrag 220 (220.0.0 225 numeroinen)!?. Tuo looota lienee speksienkin mukaan suoralla vitosella?

                                Tuossa tallin lattialla on nyt sitten se M20 perästä oleva 260 ja sen sisukset ei kyllä naitu tuon alla olevan kuorien kassa, joten tarvii rakentaa vaihdevivustot, takakannake ja kartaani uudestaan... Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

                                Jees. 250G on BMW:n nimitys laatikolle ja Getrag 220 on Getragin oma nimitys. Samasta lodjusta on kuitenkin kysymys. M41d17:n perässä oleva loota on muuten nimeltään Getrag 221.

                                Mulla olis tällainen epätavallinen kysymys koskien 260 laatikkoa. Kun se sulla siinä lattialla lojuu, niin pystyisitkö mittaamaan pää/kytkinakselin ja sivuakselin välisten keskipisteiden etäisyyden? Onnistuu kummastakin päästä laatikkoa, kun sivuakselin kohdalla valussa taitaa olla pyöreä kohta laakereille. Mitään absoluuttisen tarkkaa mittaa ei tartte yrittää ottaa, mutta jos edes millin tarkkuudella saisi mitattua.

                                Ideana siis on, josko laatikosta saisi käytettyä hammaspyöriä leikkaa/liimaa -menetelmällä mainittuun 220 Getragiin. Haaveissa on nimittäin paremmin rata-ajoon soveltuvat 1. ja 2. vaihteen välitykset kengännauhabudjetilla.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎