Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuhee
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 163
    • Pohjanmaa

    Öljynvaihtoväli?

    Autollani(318d vm09) on nyt ajettu 25000km ja huoltonäyttö näyttäisi että öljynvaihtoon on vielä 9000km!! Miten on tuon vaihtovälin kanssa onko liikaa? Vähän hirvittää ajaa noin paljon samoilla öljyillä. Miten käy pidemmän päälle,alkaako paikat kulumaan tuollaisella vaihtovälillä. Mitä porukka on tehnyt,onko ajettu vaan bemun huolto ohjelman mukaan pitkillä öljynvaihtoväleillä?
    Eli onko huoleni aivan turha?
  • -challenger-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 2148
    • L a h t i

    #2
    Itte vaihtasin ainakin 25tonnin jälkeen. Sen verta näissä uudemmissa i drive näyttää öljynhuoltoväliksi..

    Comment

    • hattiwatti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 255
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by juuhee View Post
      Autollani(318d vm09) on nyt ajettu 25000km ja huoltonäyttö näyttäisi että öljynvaihtoon on vielä 9000km!! Miten on tuon vaihtovälin kanssa onko liikaa? Vähän hirvittää ajaa noin paljon samoilla öljyillä. Miten käy pidemmän päälle,alkaako paikat kulumaan tuollaisella vaihtovälillä. Mitä porukka on tehnyt,onko ajettu vaan bemun huolto ohjelman mukaan pitkillä öljynvaihtoväleillä?
      Eli onko huoleni aivan turha?
      Itse olen mennyt ihan auton pyytämän mukaan. Varsinkin jos matkaa ajaa niin pitkiä nuo vaihtovälit tuppaa olemaan

      Comment

      • JutiM5
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 328
        • K-system

        #4
        Ite ainakin vaihan/vaihatan moottori huilet 10000km välein, ja suodattimet.
        E39 M-sport 530da vm03
        Vw ransuportteri vm03

        ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
        E34 525i vm90
        E34 525i vm89

        Comment

        • -challenger-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 2148
          • L a h t i

          #5
          Originally posted by JutiM5 View Post
          Ite ainakin vaihan/vaihatan moottori huilet 10000km välein, ja suodattimet.
          Se on ihan viisasta. Ittestäkin tuntuu että tommonen 25donaa on vähän liikaa.. Mut eipä itse tarvi hetkeen miettiä kun ne tossa vasta vaihdoin..

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 923
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Aika pitkillä väleillä tuntuu nykyautot ajattavan.

            Toki myös aika kannattaa ottaa huomioon öljynvaihtovälissä( ja kait se autokin tämän huomioi siihen huoltonäyttöön) . Jos nuo 30tkm tulee esim. alle vuodessa täyteen niin kait niillä öljyillä periaatteessa sen voi ajaa.
            Mielestäni järkevämpää saattaisi kuitenkin olla ajaa hieman halvemmalla öljyllä ( toki luokat pitää täyttyä) ja ajaa esim. kiinteällä 15tkm vaihtovälillä.
            Monestihan esim. lastutettuihin dieseleihin suositellaan lyhennettyä väliä.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • uijui
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 172
              • suomi

              #7
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Aika pitkillä väleillä tuntuu nykyautot ajattavan.

              Toki myös aika kannattaa ottaa huomioon öljynvaihtovälissä( ja kait se autokin tämän huomioi siihen huoltonäyttöön) . Jos nuo 30tkm tulee esim. alle vuodessa täyteen niin kait niillä öljyillä periaatteessa sen voi ajaa.
              Mielestäni järkevämpää saattaisi kuitenkin olla ajaa hieman halvemmalla öljyllä ( toki luokat pitää täyttyä) ja ajaa esim. kiinteällä 15tkm vaihtovälillä.
              Monestihan esim. lastutettuihin dieseleihin suositellaan lyhennettyä väliä.
              Meillä tulee 20-30 vuodessa, kerran vuodessa vaihtaa öljyn..ennen talvea.

              Comment

              • Tomi T
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 3828
                • Nokia

                #8
                Originally posted by juuhee View Post
                Autollani(318d vm09) on nyt ajettu 25000km ja huoltonäyttö näyttäisi että öljynvaihtoon on vielä 9000km!! Miten on tuon vaihtovälin kanssa onko liikaa? Vähän hirvittää ajaa noin paljon samoilla öljyillä. Miten käy pidemmän päälle,alkaako paikat kulumaan tuollaisella vaihtovälillä. Mitä porukka on tehnyt,onko ajettu vaan bemun huolto ohjelman mukaan pitkillä öljynvaihtoväleillä?
                Eli onko huoleni aivan turha?
                Jos et sitä meinaa hautaan asti pitää niin en näe syytä olla noudattamatta tehtaan huolto-ohjelmaa.
                ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                ex. 53*BMW

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Itse vaihtelen 10.000 km välein. Huomioon otettavaa on se, että jos päätät vaihtaa öljyjä tiheämpään tahtiin, ei välttämättä kannata ostaa niitä kalleimpia öljyjä, koska ne tavallaan menevät "hukkaan". Esim. aikanaan käytin 0W-40 Edgeä nykyisessä seiskassani, mutta koska vaihtovälit ovat tuon kympin välein, niin päätin vaihtaa 5W-40 Magnateciin. Auto toimii yhtä hyvin, kuten aina ennenkin. Rahaa sen sijaan säästyy melko paljon.

                  Öljynvaihtoväleihin vaikuttaa myös aika paljon se, että minkälaisessa ajossa autosi on. Maantieajossa ja pidemmillä käyntiajoilla, pidemmätkin vaihtovälit toimivat, mutta lyhyessä kaupunkiajossa, öljyjä kannattaa vaihtaa hieman tiheämmin.

                  Joidenkin mielestä tiheät vaihtovälit rasittavat autoa enemmän, koska likaa saattaa mennä öljytilaan ja suodattimen vaihdon yhteydessä, kone käy hetken "kuivana". Näistä ei ole ainakaan minulle koitunut koskaan harmia ja luonnollisesti propun ja öljykorkin ympärys, sekä suodattimen kotelo, kannattaa putsata ennen avaamista, jotta mahdollinen lika ei pääse öljytilaan. Jos haluaa vähentää koneen rasitusta, kannattaa suodattimen päälle ja suodatinkoteloon kaataa loraus öljyä, jotta voitelu koneessa alkaa nopeammin.

                  Comment

                  • Esca
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1660
                    • Pirkkala

                    #10
                    Kyllä tuo huolto-ohjelman vaihtoväli on sopiva. Kuten Tomi T totesi niin turha vaihtaa tiheämpään tahtiin mikäli et autoa pidä itselläsi pitkään.

                    Omaan -09 N47D20C koneeseen on vaihdettu jo kolme kertaa öljyt ja kilometrejä taulussa 12tkm. Tehtaan öljyt vaihdoin jo 4tkm jälkeen.

                    Kesäauto. Noin 4 kk kesällä käytössä.

                    Pidän auton hautaan saakka.

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Ei varmaan uskalla kertoa omia öljynvaihtovälejä, pidettäis todennäköisesti hulluna, jos sanoisin kuinka lyhyet ne on.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • Hanza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1931
                        • Juvan Shell. Requiescat in pace

                        #12
                        15tkm välein tullut vaihdeltua käyttöautoihin, kun pääasiassa ajelen matka-ajoa.
                        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                        t: luft waffel

                        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          E46 330i vaihdan 10-12tkm välein, samalla menee tietysti öljynsuodatin ja ilmansuodatin.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • gRt
                            BTCF Member
                            • May 2009
                            • 209
                            • Tampere

                            #14
                            Paljon pätkäajoa niin 12 tonnin välein öljyt ja joka toisella kerralla myös öljysuodatin (eli periaatteessa aina joko inspection tai oilservice yhteydessä).

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16421
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by gRt View Post
                              Paljon pätkäajoa niin 12 tonnin välein öljyt ja joka toisella kerralla myös öljysuodatin (eli periaatteessa aina joko inspection tai oilservice yhteydessä).
                              Miksi et vaihda suodatinta joka kerta ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎