Noin 10 tkm vaihtovälillä mennään. Ei nyt tosin ihan perus käyttöautoja eikä long life öljyjä.
Jos on pelkkää matka-ajoa, niin 15 tkm on ollut maksimi. Harrasteautolla jopa 6 tkm välein, ajokauden mukaan.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Onko se tuo turbon pieni koko joka saa kierrokset putoamaan nopeasti? Itsellä kokemuksia vain isoista ahtimista, jotka kyllä pyörii kauan sammutuksen jälkeen. Kokemus osoittanut myös, että ahtimet menee nopeasti vaihtoon jos ei ajon jälkeen tyhjäkäytä.Originally posted by r.w. View PostEi se pelaakaan. Tarkoitin vain sitä, että turbon pyörimisnopeus on täysin yhdentekevä seikka, sillä se tippuu heti kun kuormitus lakkaa ja on parkkiruutuun sammutettaessa kutakuinkin sama, kesti jälkikäyttö sitte 5 sekuntia tai 5 päivää.
Leave a comment:
-
Ei se pelaakaan. Tarkoitin vain sitä, että turbon pyörimisnopeus on täysin yhdentekevä seikka, sillä se tippuu heti kun kuormitus lakkaa ja on parkkiruutuun sammutettaessa kutakuinkin sama, kesti jälkikäyttö sitte 5 sekuntia tai 5 päivää.Originally posted by Bmw Master View PostEi ne kokonaan pysähdykkään tyhjäkäynnillä, mutta ei se kovaa enää pyörikkään. Miten jälkijäähdytys pelaa kun sammuttaa, vai mitä meinaat? En tiedä miten tuollaiset pikkuturbot, mutta ainakin isommissa tyhjäkäyntiä pitää olla 2-5min ennen sammutusta. Koska olet nähnyt perheenäidin tyhjäkäyttelevän sekunttiakaan nykydieseliä kaupanpihalla?
Leave a comment:
-
Originally posted by r.w. View PostNimen omaan se kuumuus ja jälkijäähdytys, vai meinasitko joutokäyttää autoa kunnes kompurasiivet lakkaavat pyörimästä, kuinka se tapahtuu? Aika harvassa turbossa on niin hyvät laakerit, että ahdin viheltelee 100krpm pitkään vielä kuormituksen loputtuakin... Tuskin kukaan jälkikäyttöä harrastamatonkaan täydestä höngästä lyö konetta sammuksiin...
Ei ne kokonaan pysähdykkään tyhjäkäynnillä, mutta ei se kovaa enää pyörikkään. Miten jälkijäähdytys pelaa kun sammuttaa, vai mitä meinaat? En tiedä miten tuollaiset pikkuturbot, mutta ainakin isommissa tyhjäkäyntiä pitää olla 2-5min ennen sammutusta. Koska olet nähnyt perheenäidin tyhjäkäyttelevän sekunttiakaan nykydieseliä kaupanpihalla?
Leave a comment:
-
Nimen omaan se kuumuus ja jälkijäähdytys, vai meinasitko joutokäyttää autoa kunnes kompurasiivet lakkaavat pyörimästä, kuinka se tapahtuu? Aika harvassa turbossa on niin hyvät laakerit, että ahdin viheltelee 100krpm pitkään vielä kuormituksen loputtuakin... Tuskin kukaan jälkikäyttöä harrastamatonkaan täydestä höngästä lyö konetta sammuksiin...Originally posted by Bmw Master View PostEi se kuumuus vaan turbo pyörii kovilla kierroksilla. Kone sammuksiin ja voitelu lakkaa -> Ahdin pyörii kuivana.
Leave a comment:
-
Ei se kuumuus vaan turbo pyörii kovilla kierroksilla. Kone sammuksiin ja voitelu lakkaa -> Ahdin pyörii kuivana.Originally posted by AlpinWeiss View PostDieselin pakolämpötila on niin paljon pienempi kuin bensan, että jälkikäyttely ei ole yhtä merkittävässä asemassa, ellei nyt ihan laikka punaisena ole päästellyt.
Leave a comment:
-
Tuossa viime viikolla Motonetissa vieraillessani osui silmä Motox öljyihin. Eli siis Motonetin itse branbäämään litkuun. 20l pönikkä MOTOX-Synergy Longlife 5W-30 täyttää ainakin tekstin mukaan LL-04 vaatimukset ja käy partikkelifiltterille....
Ja 20l siis 85EUR!?!?!?!
Kukas uskaltaa vaihtaa tuohon todelliseen halpaöljyyn? Tuotahan vois vaihtaa vähän useamminkin kuin Valvolinen Edgeä hintaan 40EUR 4 litraa
Leave a comment:
-
Tuntuu nuo turbot kestävän ihan riittävästi, 300 tkm ei ole mikään kummoinen matka. Sellaisiakin 535d pirssejä tästä maasta löytyy.Originally posted by juuhee View Postkuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
Tosin löyyty kyllä vähemmällä mittarilukemallakin olevia missä turbo on jo huollettu tahi vaihdettu...
Itselläni on ollut > 450 tkm ajettu turbodiesel orkkisturbolla.
Tosin oli vain 15 tkm öljynvaihtoväli siinä vehkeessä,
loppupäästä välit venyi jo lähelle 20 tkm...
Leave a comment:
-
Dieselin pakolämpötila on niin paljon pienempi kuin bensan, että jälkikäyttely ei ole yhtä merkittävässä asemassa, ellei nyt ihan laikka punaisena ole päästellyt.Originally posted by Bmw Master View PostTottakai vanhat öljyt syö turboa enemmän kuin uudet, paljonko on sitten eriasia.
Ajosta suoraan sammutus taitaa olla suurin turbon syöjä. Nykyään ei kukaan(?) joutokäytä ajon jälkeen. Ohjeistetaanko sitä edes nykydieseleiden ohjekirjoissa?
Leave a comment:
-
Tottakai vanhat öljyt syö turboa enemmän kuin uudet, paljonko on sitten eriasia.Originally posted by juuhee View Postkuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
Ajosta suoraan sammutus taitaa olla suurin turbon syöjä. Nykyään ei kukaan(?) joutokäytä ajon jälkeen. Ohjeistetaanko sitä edes nykydieseleiden ohjekirjoissa?
Leave a comment:
-
Ohhoh, pitäisi jonkun varmaan kertoa asiasta myös autojen suunnittelijoille ja edustajille! Kyllä niitä turboja muutenkin menee, että sitä ei tarvitse pelätä, kyllä se sinunkin turbosi sieltä joskus hajoaa. Samoilla öljyillä tai oikein eriöljyillä! Diesel-koneen pakolämpötilakin on niin hurjaa luokkaa että itse vaihtaisin öljyt 5tkm välein, ja turbon varmuuden vuoksi n.10tkm välein. Renkaat kyllä ajelen kankaille.Originally posted by juuhee View Postkuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
Leave a comment:
-
riisselille 30tkm liikaa??
kuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
Leave a comment:
-
Molempia ylhäältä ja alhaalta avanneena (kannentiivistehän se on se syy avaamiseen yleensä näissä, alakerran osalta taas vuotava öljypohjan tiiviste tai öljypumpun ketju niissä joissa se on) on ollut yllätyksenä erittäin vähäinen kuluminen, ts. tuntuma olisi että ko. ajomäärillä mitä niissäkin on ollut, moottori olisi kulunut huomattavasti enemmän. Eli ikuisia ovat (kunhan jäähdytysasiat muistetaan hoitaa ajoissa) OMAN huolto-ohjelmansa mukaan huollettuina. Toki nykyöljyillä vaihtoväliä olisi öljyn ominaisuuksien jatkuvan paranemisen vuoksi mahdollista kasvattaakin.Originally posted by Laku View PostEntä M70 tai ikivanha M30?
Leave a comment:
-
Täyttä asiaa !!!Originally posted by WSE1 View PostASIAA!! On se kumma kun miltei joka osa minkä purkaamoilta tilaa pitää tilata bildelsbasenin kautta ruotsiksi vaikka varaosahaun kautta suomeksi olisi toki helpompaa. Ruotsiksi on noin puolta halvempaa (!!!) vaikka käsittääkseni siellä on palkkataso parempi ja sosiaalikulut samoja kuin kotomaassamme. Mutta ehkäpä he vain myyvät enemmän, jolloin syntyy liikevaihtoa -> liikevoittoa?
Suomalainen purkaamoyrittäjä ilmeisen usein kuvittelee vanhoista romuista purettujen osien olevan kullasta tehtyjä ja tykkää seisottaa niitä hyllyssä tai ilmeisesti hänessä on keräilijän vikaa enemmän kuin naapurimaan virkaveljessään ja joka osan hintaan lisätään reippasti tunnearvoa... parhaissa purkuosissa tätä tunnearvoa on niin paljon että aivan täysin uusi käyttämätön osa merkkiliikkeessä on halvempi, mutta siinähän ei, aivan oikein, voi vielä sitä tunnearvoa ollakaan, kas kun osahan on tällöin uusi ja käyttämätön.
Kieltämättä löytyy kotomaastammekin muutamia purkaamoita joiden hinnoittelu mahdollistaa kaupan syntymisen näin internetinkin aikoina mutta heitä on sen verran harvakseltaan ettei joka osaa löydy.
Niin, saksasta tilaamalla alittuu toki ruotsin hintatasokin mutta isommissa osissa toimituskulu syö kannattavuuden useimmiten.
Nämä Suomalaiset romuttamon veijjarit ovat vissin raaka-aine pörssistä katsoneet kullan hinnan kehitystä viimeisen 10v ajalta ja sitoneet nämä käytettyjen osien hintansa kultaan.
Leave a comment:
Leave a comment: