Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Originally posted by uijui View PostNo paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.
Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että perustekniikka kestää uusissa pitkään, mutta apulaitteiden käyttöikä on lyhyt. Itsellä on -74 100A Datsuni kesäautona ja siinä on huoltokirjassa muistaakseni koneen uudelleen rengastus jossakin 100tkm kohdallaLast edited by Antsah; 17-12-2010, 08:52.
Comment
-
-
F1ssa siirrytään turbo koneiden myötä käyttämään koko kauden samoja öljyjä. Uusien valmistusteknologioiden ja hyvän viimeistelyn ansiosta tämä on täysin mahdollista. Kauden jälkeen samoilla öljyillä vielä ajetaan seuraavan vuoden testit.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Itse olen ajellut muutamalla bemun mallilla seuraavasti:
E39 523i 170hv, vaihtovälit auton ilmoittamana n. 20tkm. Ajosuorite karkeasti 100tkm-200tkm. Kaikki ok.
E46 320d 150hv, vaihtovälit auton ilmoittamana n.30-38tkm, ajosuorite karkeasti 80-180tkm. Kaikki ok.
E91 320d 163hv, vaihtovälit auton ilmoittamana 30-35tkm, ajosuorite 100-190tkm, kaikki ok.
Tällä hetkellä E91 318d 143hv, oma ajo vasta 100-140tkm ja vaihtoväli näyttäisi olevan tuossa 35tkm paikkeilla, kaikki toistaiseksi (kop kop) ok.
+muut pikkubemut, joilla ajettu joskus aikanaan... silloinkin vaihtovalojen mukaan --> kaikki ok.
Itse ainakin toistaiseksi luotan auton omiin "aivoihin" ja vaihtoväli-ilmoituksiin.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
-
Originally posted by SkyMan View PostItse olen ajellut muutamalla bemun mallilla seuraavasti:
Taidat ajella pääsääntöisesti pitkää matkaa. Noinhan se pitäisi tietysti ollakkin ettei ongelmia ilmene.
Formulaa on turha sotkea kun niiden kone ei kaupunkiajoa kylmässä nää ja öljykin on aivan siihen toimintaan tehtyä. Toisaalta kaverit vaihtaa kypärääkin melkeen kilpailun välein.F31 328i M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostEi nuo n-koneessakaan kyllä ole muovia ainakaan minulla, alumiinia. Ja hyvin on kestänyt 425tkm ajosuoritteen nämä "yli" menneet ahtoputket. Jopa niillä pidemmillä huoltoväleillä.
Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että perustekniikka kestää uusissa pitkään, mutta apulaitteiden käyttöikä on lyhyt. Itsellä on -74 100A Datsuni kesäautona ja siinä on huoltokirjassa muistaakseni koneen uudelleen rengastus jossakin 100tkm kohdalla
Comment
-
-
Originally posted by SkyMan View PostPitkää matkaa 95% kyllä juu. Tiedä sitten miten nuo vehkeet on omistusaikani päättymisen jälkeen pelanneet...
Eli eiköhän ne inssit ole vaihtoväleille laskeneet myös kaupunkiajoa ja jopa pohjoisiin olosuhteisiin kylmäkäynnistykset huomioiden(muutoin Suomessa BMW ja kaikki muutkin valmistajat suosittelisi erilaisia vaihtovälejä).
Oli miten oli, nykykoneita ei todellakaan ajeta loppuun sen vuoksi että suositellut vaihtovälit olisivat liian pitkiä.
Nämä ihan itse "järjellä" päätellyt 10tkm:n vaihtovälit ovat nykyisin silkkaa taikauskoa ja siis pahimmanlaatuista taikauskoa.
Ehkä samalla kannataisi kysyä Astro-TV:stä mitä horoskoopit suosittelisivat vaihtoväliksi jos/kun se tehtaan antama ei millään kelpaa...."järkisyihin perustuen"?
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostPakkohan se on hemiä uskoa. Kaikki +200tkm ajetut longlife bemut ovat loisto-ostoksia. Ihan parasta mitä jobbarien karsinoista löytyy. Mitään vikaa ei löydy ja toimii kuin omega seamaster, isältä pojalle. Uskokoon ken tahtoo... Oma tutkimus on osoittanut hieman muuta.
Ja itse ajan pitkää matkaa, en käynnistä autoa ilman esilämmitystä pakkasella, annan sen hetken lämmetä ennen ajoon lähtöä. Lämpösenä polen surutta kuin vierasta sikaa ja sammuttaessa annan käydä pienen hetken paikallaan. ja öljyt vaihtuu 20-30tkm välein. Kyllä ne tällä tavalla kestää pitkän vaihtovälin. Mutta vetelepä termarit paskana kaupunkiajo 30tkm samoilla öljyillä niin hyvä tulee.
Comment
-
-
Originally posted by uijui View PostKyllä, kone tykkää varsinkin kun se on suunniteltu lähtemään ilman lämmitystä (mitä sillä nyt tekisi) -30 kelistä tulille, ja joku hevimies vetää lämän tiskiin 3 sekkaa lähdön jälkeen. Stten kun tullaan parkkiin kaasupohjassa niin jarrutetaan starttinapilla (mitä sitä jarruja kuluttamaan, kun sammutetulla koneellakin voi jarruttaa). Juuri tämmöseen käyttöön ne nämä suunnitteli. Ja lämmöt nous välissä paskojen termarien vuoks ehkä viiteenkymmeneen asteeseen. Tällä taktiikalla karsinasta löytyy hyviä vaihdokkeja
Ja itse ajan pitkää matkaa, en käynnistä autoa ilman esilämmitystä pakkasella, annan sen hetken lämmetä ennen ajoon lähtöä. Lämpösenä polen surutta kuin vierasta sikaa ja sammuttaessa annan käydä pienen hetken paikallaan. ja öljyt vaihtuu 20-30tkm välein. Kyllä ne tällä tavalla kestää pitkän vaihtovälin. Mutta vetelepä termarit paskana kaupunkiajo 30tkm samoilla öljyillä niin hyvä tulee.DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Itsellä ei ole moottorissa esilämmitystä. Eilen vaihdoin talveen hyvin soveltuvat öljyt(teboil diamond 5w40) ja niillä mentiin viime talvikin, pakkasta alimmillaan noin -35c. Mukavasti lähti käyntiin, ei naputtanut nostimet eikä mikään mukkaan ja öljynpaine valokin sammui heti. Oletan siis, että öljy teki tehtävänsä niinkuin laboratorio kokeet osoittavat ja voitelu toimi. Moottoria en tietenkään rasita edes lähtemällä hiljalleen liikkeelle ennen muutaman minutin joutokäyntiäDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostItsellä ei ole moottorissa esilämmitystä. Eilen vaihdoin talveen hyvin soveltuvat öljyt(teboil diamond 5w40) ja niillä mentiin viime talvikin, pakkasta alimmillaan noin -35c. Mukavasti lähti käyntiin, ei naputtanut nostimet eikä mikään mukkaan ja öljynpaine valokin sammui heti. Oletan siis, että öljy teki tehtävänsä niinkuin laboratorio kokeet osoittavat ja voitelu toimi. Moottoria en tietenkään rasita edes lähtemällä hiljalleen liikkeelle ennen muutaman minutin joutokäyntiä
Comment
-
Comment