Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 jakoketjun laahain ja vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^niGo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 36
    • Mikkeli

    Originally posted by Thuppu View Post
    Ite näin ö-korkin reiästä et pitkä ketju oli löysällä ja keskilaahaimen yläreuna oli ilman muovipinnotetta. Jakopään avattua olikin sit sivulaahain palasina ja keskilaahaimesta lähteny koko pinta.
    Öljykorkista tutkailin ja näytti et kaikki olisi kunnossa ja ketjut vaikutti kireiltä. Käynti on vähä röpeltävää, ni voiko tulpat vaikuttaa tollasee mitenkää?

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      Originally posted by ^niGo View Post
      Öljykorkista tutkailin ja näytti et kaikki olisi kunnossa ja ketjut vaikutti kireiltä. Käynti on vähä röpeltävää, ni voiko tulpat vaikuttaa tollasee mitenkää?
      Tulpat eivät liity "suht kova rallatus vänkärin puolelta koneesta" ilmiöön.
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5258
        • Pirkkala

        Käsi ylös kellä on oikeesti vakiokoneessa tulppa ollu rikki?.... tarkoitan että tulppia vaihdetaan kuin leipää ja vikahan ei siellä ole kun yhdessä tapauksessa tuhannesta.

        Vielä epätodennäköisempi vaihtoehto kasikoneessa jossa yhden tulpan pimeneminen ei pahemmin esim. tyhjäkäynnissä näy.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • [Snowboarder]
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 2186
          • Karstula

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Käsi ylös kellä on oikeesti vakiokoneessa tulppa ollu rikki?.... tarkoitan että tulppia vaihdetaan kuin leipää ja vikahan ei siellä ole kun yhdessä tapauksessa tuhannesta.

          Vielä epätodennäköisempi vaihtoehto kasikoneessa jossa yhden tulpan pimeneminen ei pahemmin esim. tyhjäkäynnissä näy.
          Tiedän tapauksen jossa oli useampi tulppa syystä tai toisesta löystynyt ja aiheuttanut mielenkiintoisia ääniä ja tietenkin käynti ongelmia. Kiristämällä momenttiin niin lähti pelaamaan ja auto oli e39 540ia.
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            Originally posted by [Snowboarder] View Post
            Tiedän tapauksen jossa oli useampi tulppa syystä tai toisesta löystynyt ja aiheuttanut mielenkiintoisia ääniä ja tietenkin käynti ongelmia. Kiristämällä momenttiin niin lähti pelaamaan ja auto oli e39 540ia.
            Onhan noitakin sattunut, vaikka onkin harvinaista.

            Voi ne tulpat tarkistaa, että onko kiinni. Sitten onkin jo puolat irti joten siitä helppo jatkaa jakopääremonttina
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Käsi ylös kellä on oikeesti vakiokoneessa tulppa ollu rikki?.... tarkoitan että tulppia vaihdetaan kuin leipää ja vikahan ei siellä ole kun yhdessä tapauksessa tuhannesta.

              Vielä epätodennäköisempi vaihtoehto kasikoneessa jossa yhden tulpan pimeneminen ei pahemmin esim. tyhjäkäynnissä näy.
              Täällä on ollu kaksi konetta, joissa molemmissa ääni/käyntivika löytyi tulpista. Toisessa oli useampi tulppa sormimomentissa (bosch) ja toisessa kierre korkannut varmaan samasta syystä ja hajottanut puolan tutin.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5258
                • Pirkkala

                Originally posted by Morkai View Post
                Täällä on ollu kaksi konetta, joissa molemmissa ääni/käyntivika löytyi tulpista. Toisessa oli useampi tulppa sormimomentissa (bosch) ja toisessa kierre korkannut varmaan samasta syystä ja hajottanut puolan tutin.
                On toki näitä tapauksia. Lähinnä tarkoitin että tulppa on RIKKI. Ja pointti oli lähinnä tuo iänikuinen vian etsinnän aloitus vaihtamalla tulpat.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  Joo, aiheen sivusta meni. Toisaalta tulpat kattomalla näkee helposti onko sytytyksessä tai seoksessa jotain vikaa, ei niitä vaihtamaan tarvii ruveta juuri koskaan.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Käsi ylös kellä on oikeesti vakiokoneessa tulppa ollu rikki?.... tarkoitan että tulppia vaihdetaan kuin leipää ja vikahan ei siellä ole kun yhdessä tapauksessa tuhannesta.

                    Vielä epätodennäköisempi vaihtoehto kasikoneessa jossa yhden tulpan pimeneminen ei pahemmin esim. tyhjäkäynnissä näy.
                    Hep! M60 ja edellisen omistajan vaihtamat Bosch tulpat.
                    Piti olla ajettu 1000km ja mikä ilmeisesti pitikin paikkaansa kun olivat ihan uuden näköiset.
                    Vaihdoin kaikki NGK:n tulppiin ja seuraava 30tkm ilman murheita siltä osalta.

                    Tuo kyllä saattaa pitää paikkaansa että harvemmin ovat ihan sytyttämätöntä mallia.

                    Comment

                    • Haukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 1366
                      • Valkeala

                      Mitenkäs nuo nokkaketjujen kiristimien laahaimet (osa 6), onko niitä syytä vaihtaa samalla? Tai onko niitä yleensä vaiheltu..? Kyseessä siis vanhempi kuin 9/98 malli, eli ilmeisesti tässä ei noita vanoksia ole, ja muutenkin vähän erinäköinen tuo kun uudemmassa

                      Last edited by Haukkis; 17-03-2016, 20:45.

                      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5258
                        • Pirkkala

                        Muovi haurastuu iän myötä eli vaihtaminen ei liene väärin mutta itse uskoisin vanhojen toimivan jos eivät näytä ihan pilalle urautuneilta tai vastaavaa.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Tein tässä itsekseni pienen osalistan, mitä tuohon omaan nyt tarvisi vaihtaa kun alkoi ketju kolisemaan pitkin koppia. Jos joku remontin tehnyt voisi sanoa, jos tästä puuttuu jotain tärkeitä tiivisteitä esim. Onko tuo iso U-laahain tarvetta vaihtaa, onko se ollut kulunut yleensä ?


                          DEFLECTION RAIL 1 09/1998 11311741777 Chain tensioner 1 09/1998 11311741236
                          Guide rail 1 09/1998 11311745406
                          Gasket Asbestos Free 1 11511731372
                          Collar screw M18X1,5X65 1 11231736585
                          GASKET SET CHAIN CASE 1 09/1998 11141436978
                          PROFILE-GASKET ZYL.5-8 1 09/1998 11141741128
                          PROFILE-GASKET ZYL.1-4 1 09/1998 11141741127
                          Set of profile gaskets ZYL.1-4 1 09/1998 11120034104 Gasket Asbestos Free 1 11131436324
                          Set of profile gaskets ZYL.5-8 1 09/1998 11120034105

                          Eli listassa löytyy molemmat sivulaahaimet jotka kuvista löytyi ja u-laahain, vesipumpun tiiviste, pienen öljypohjan tiiviste, jakopään kotelon tiivisteet, venttiilikopan tiivisteet ja dampperin pultti:think


                          E: Saako tästä ison öljypohjan irti tiivisteen vaihtoa varten akselistoa purkamatta ?
                          Last edited by Peltsii; 20-03-2016, 10:49.
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Patriot
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 274

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Tein tässä itsekseni pienen osalistan, mitä tuohon omaan nyt tarvisi vaihtaa kun alkoi ketju kolisemaan pitkin koppia. Jos joku remontin tehnyt voisi sanoa, jos tästä puuttuu jotain tärkeitä tiivisteitä esim. Onko tuo iso U-laahain tarvetta vaihtaa, onko se ollut kulunut yleensä ?


                            E: Saako tästä ison öljypohjan irti tiivisteen vaihtoa varten akselistoa purkamatta ?
                            Tässä oma listani. Asensin Beisanin vanos-setin samalla ja korjasin huohotuksen joka kannattaa tehdä samalla, koska pönttö on niin vaikeassa paikassa. Käsittääkseni juuri se U-laahaimen muovipinnat irtoavat ja lentelevät pitkin koteloa.

                            Osat

                            Osa o-renkaista tuli mukana mm. laahaimissa.

                            Työkalut



                            Kommentteja työstä


                            # Partnumber Quantity Description English Description Finnish
                            12 07119901511 2 O-ring - lisäilmaputken o-renkaat
                            16 07119906361* 2 O-ring - o-rengas
                            8 07119906363 1 O-ring - keskilaahaimen o-rengas
                            20 07119963355* 1 Gasket ring - nokkaketjun kiristimen o-rengas
                            9 11121706927 2 O-ring - vanos-solenoidin takaiskuventtiilin o-rengas
                            4 11131436324 1 Gasket Asbestos Free - alemman öljypohjan tiiviste
                            5 11131439736* 25 Hex bolt with washer - alemman öljypohjan pultit
                            3 11141275466 1 Gasket ring - kampiakselin stefa
                            6 11141436978 1 Gasket set chain case - alemman kotelon tiivistesarja
                            9 11141736758 1 Gasket ring - gasket ring
                            4 11141741127 1 Gasket ring - vasen yläkotelon tiiviste 1-4
                            5 11141741128 1 Gasket ring - oikea yläkotelon tiiviste 5-8
                            5 11151705301 1 Vent pipe - huohottimen väliputki
                            6 11231736585 1 Collar screw - kampiakselin pultti
                            14 11311435028 4 Sliding piece - yläketjun liukupala
                            2 11311705512 6 Rectangring - nokka-akselin tiivisterenkaat
                            16 11311741236 1 Guide rail - oikea laahain
                            6 11311741777 1 Deflection rail - keskilaahain
                            13 11311745406 1 Guide rail - vasen ketjulaahain
                            2 11361433660 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 1-4
                            2 11361433664 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 5-8
                            3 11361705578 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 1-4
                            3 11361705579 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 5-8
                            17 11421713597 1 O-ring - kiristinlaahaimen o-rengas
                            12 11431707164 1 O-ring - öljytikun alempi o-rengas
                            18 11431717666 2 O-ring - öljytikun ylempi o-rengas
                            2 11511731372 1 Gasket Asbestos free - vesipumpun tiiviste
                            5 11531710048 2 O-ring - ison vesiputken o-rengas
                            7 11531710055 2 O-ring - pienen vesiputken o-rengas
                            1 11611440135 1 Sucking jet pump - huohottimen takaisku
                            7 11721438263 1 Pressure hose assy - lisäilmapumpun syöttöputki
                            3 12317507996 1 Gasket ring f generator - laturin o-rengas
                            7 12611744292 1 Gasket ring - öljytasoanturin tiiviste
                            E39 540iA M62TUB44

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Patriot View Post
                              Tässä oma listani. Asensin Beisanin vanos-setin samalla ja korjasin huohotuksen joka kannattaa tehdä samalla, koska pönttö on niin vaikeassa paikassa. Käsittääkseni juuri se U-laahaimen muovipinnat irtoavat ja lentelevät pitkin koteloa.

                              Osat

                              Osa o-renkaista tuli mukana mm. laahaimissa.

                              Työkalut



                              Kommentteja työstä


                              # Partnumber Quantity Description English Description Finnish
                              12 07119901511 2 O-ring - lisäilmaputken o-renkaat
                              16 07119906361* 2 O-ring - o-rengas
                              8 07119906363 1 O-ring - keskilaahaimen o-rengas
                              20 07119963355* 1 Gasket ring - nokkaketjun kiristimen o-rengas
                              9 11121706927 2 O-ring - vanos-solenoidin takaiskuventtiilin o-rengas
                              4 11131436324 1 Gasket Asbestos Free - alemman öljypohjan tiiviste
                              5 11131439736* 25 Hex bolt with washer - alemman öljypohjan pultit
                              3 11141275466 1 Gasket ring - kampiakselin stefa
                              6 11141436978 1 Gasket set chain case - alemman kotelon tiivistesarja
                              9 11141736758 1 Gasket ring - gasket ring
                              4 11141741127 1 Gasket ring - vasen yläkotelon tiiviste 1-4
                              5 11141741128 1 Gasket ring - oikea yläkotelon tiiviste 5-8
                              5 11151705301 1 Vent pipe - huohottimen väliputki
                              6 11231736585 1 Collar screw - kampiakselin pultti
                              14 11311435028 4 Sliding piece - yläketjun liukupala
                              2 11311705512 6 Rectangring - nokka-akselin tiivisterenkaat
                              16 11311741236 1 Guide rail - oikea laahain
                              6 11311741777 1 Deflection rail - keskilaahain
                              13 11311745406 1 Guide rail - vasen ketjulaahain
                              2 11361433660 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 1-4
                              2 11361433664 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 5-8
                              3 11361705578 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 1-4
                              3 11361705579 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 5-8
                              17 11421713597 1 O-ring - kiristinlaahaimen o-rengas
                              12 11431707164 1 O-ring - öljytikun alempi o-rengas
                              18 11431717666 2 O-ring - öljytikun ylempi o-rengas
                              2 11511731372 1 Gasket Asbestos free - vesipumpun tiiviste
                              5 11531710048 2 O-ring - ison vesiputken o-rengas
                              7 11531710055 2 O-ring - pienen vesiputken o-rengas
                              1 11611440135 1 Sucking jet pump - huohottimen takaisku
                              7 11721438263 1 Pressure hose assy - lisäilmapumpun syöttöputki
                              3 12317507996 1 Gasket ring f generator - laturin o-rengas
                              7 12611744292 1 Gasket ring - öljytasoanturin tiiviste
                              Kiitos osalistasta. Vanoksille ei ole tarkoitus tehdä mitään, ei kuulosta minusta pahoilta. Myöskään ketjua en vaihda, ellei se nyt purettaessa paljastu tarpeelliseksi. Erikoistyökaluja ei vissiin pelkkien laahaimien vaihdossa tarvita ?

                              Tuo separaattori on hyvä huomio, koska tuo oma tosiaan alkoi tuossa talvella myös pölläyttämään välillä startissa.

                              Mitä maksoi osat tuolla pielmeierillä ? Katsoin, että laahaimet ja tiivisteet olisi ~470€ schmiedmannilla.. Liekö saisi Saksasta halvemmalla ?
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • mrrk
                                BTCF Member
                                • Sep 2007
                                • 515
                                • Satakunta.

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Onko tuo iso U-laahain tarvetta vaihtaa, onko se ollut kulunut yleensä ?

                                E: Saako tästä ison öljypohjan irti tiivisteen vaihtoa varten akselistoa purkamatta ?
                                U-laahain hajoaa melkein aina ensimmäiseksi jolloin ketju osuu pelkkään alumiiniin jolloin ketju lämpeää,venyy ja alkaa syömään tilaa itselleen.
                                Yhdestä koneesta meinas ketju tulla näkyviin edestä, koppa melkein puhki.

                                Ainakin E38 pystyy vaihtamaan ilman akseliston purkua ja myös E34.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎