Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kolmossarjan bensa vai dieselkone?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpirkkal
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 40
    • Jkl

    Kolmossarjan bensa vai dieselkone?

    Moro,

    sen verran taustaa, että olin jo mielestäni valinnut tulevaksi autokseni 3-litran diisselin, kunnes huomasin katsovani myös bensakoneisia vaihtoehtoja. Aiemmat autot olleet bensakoneella kaikki, joten kokemusta vain siitä. Näistä hiukankaan isommista (2,5 ->) koneista ei sitten omakohtaista kokemusta lainkaan, kummastakaan.

    Kiikarissa ollut tähän mennessä siis, järjestyksessä:
    -330d e46
    -330d e91
    -320d e91
    -325d & 325i e91

    Nyt ottaen huomioon nykyisen polttoaineiden hinnan, verohommat, tekniikan aiheuttamat remonttitarpeet (=palaako esim. dieseliin enemmän rahaa remonttien muodossa), vuotuiset ajokilometrit (<30tkm) ja budjetin (~20te) niin mitäs laitetaan alle?

    Kiinnostaisi aika lailla kuulla kokemuksia autoilijoilta, joilla mahdollisesti kokemusta sekä bensa-, että dieselautoista. Myös luokkaa kevyemmät kiinnostaa, varsinkin 320d.

    Korimalleista olen jotenkin enemmän e91:sen kannalla (touring siis tulossa) kuin e46:sen. Tämä ei kuitenkaan mitenkään kiveen hakattu. Molempia tullut käytyä ajamassa. Uudempi on tietysti aina uudempi...

    Kommentteja kiitos!
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tällä diiselin hinnalla tuolla ajosuoritteella ei kauheasti säästöä diiselillä tule.

    Comment

    • jpirkkal
      Bimmer Rookie
      • Dec 2011
      • 40
      • Jkl

      #3
      Joo eipä tule ei, muotoillaas kysymys enemmän tuonne huolettomuuden puolelle, bensa vs. diesel. Tätä jonkin verran puitu mitä haulla yritin, mutta nimenomaan noista mainituista malleista kiinnostaa?

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #4
        Ehdottomasti bensa. Rikkoutuvia osia paljon vähemmän ja nekin halvempia. Eikä kukaan oikeasti halua sitä dieselin ääntä tai tärinää, ellei ole ikävä maatalousajoneuvoja! BMW:n kuuluu olla bensa kuutonen tai kasi. Eipä siitä pääse yli eikä ympäri..
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • duuk
          Moderator
          • Dec 2006
          • 10501
          • Saaressa

          #5
          Jos haluat nukkua tulevaisuudessakin yöt levollisin mielin unohtaisin diesel bmw:t ja ostaisin bensamootorilla varustetun bmw:n

          duke's garage:
          Suzuki R50
          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
          S38 S54 S62

          instagram: _duuk

          Comment

          • VilleW
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 469
            • Turku

            #6
            Olin itsekin aiemmin vahva bensan kannattaja, mutta nyt kun on kolmas nokivasara menossa niin en ole enää niin varma. Toki bensa käy hienommin ja on urheilullisempi, mutta dieselin vääntö on kyllä arkiajossa tosi miellyttävää. Ei tartte vinguttaa, että pääsee rivakasti etenemään ja siihen päälle vielä tuo pieni kulutus
            Ex Bemut:
            i3 REx -14
            F15 xDrive40e -16
            E71 X6 3.0 Sport -11
            F10 525d x-Drive M-Sport -12
            E70 X5 3.0sd -08
            F36 418d Gran Coupe
            F30 316d -12
            E93 320i -08
            E70 X5 3.0d Sport -07
            E53 X5 3.0d Sport -04
            E61 530dA M-Sport individual -06
            E39 530dA touring -02 M-Sport 2
            E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
            E46 330i touring -01
            E36 328i Coupe -97
            E30 325i cabriolet -87
            E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
            E21 318i -81

            Comment

            • AlpinWeiss
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 927
              • West coast

              #7
              Originally posted by VilleW View Post
              Olin itsekin aiemmin vahva bensan kannattaja, mutta nyt kun on kolmas nokivasara menossa niin en ole enää niin varma. Toki bensa käy hienommin ja on urheilullisempi, mutta dieselin vääntö on kyllä arkiajossa tosi miellyttävää. Ei tartte vinguttaa, että pääsee rivakasti etenemään ja siihen päälle vielä tuo pieni kulutus
              Kyllä ne bemarin bensatkin vääntää ihan erilailla kuin jotkut aasian ihmeet. Ja kierrosalueet ovat pidempiä, eli voit ajaa isommilla vaihteilla hiljempaa kuin kiisselillä. Niinhän se on ettei diisseliä voi edes "vinguttaa" koska kiekat loppuu melkein puoleen väliin hyvästä! Ja jos kiisselin otat manuaalina, niin ai että sitä vatkaamista. Bensan melkeinpä kuuluu olla manuaali...
              MBCLK240 -02
              E36 318 -93
              E46 320 Ci -01
              E46 330 CiA -01
              E60 520i -04
              E93 325i -07
              F36 420xi -16

              Comment

              • Homebrew
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2011
                • 349
                • Paimio

                #8
                Originally posted by AlpinWeiss View Post
                Kyllä ne bemarin bensatkin vääntää ihan erilailla kuin jotkut aasian ihmeet. Ja kierrosalueet ovat pidempiä, eli voit ajaa isommilla vaihteilla hiljempaa kuin kiisselillä. Niinhän se on ettei diisseliä voi edes "vinguttaa" koska kiekat loppuu melkein puoleen väliin hyvästä! Ja jos kiisselin otat manuaalina, niin ai että sitä vatkaamista. Bensan melkeinpä kuuluu olla manuaali...
                Eipä tuo manuaaliaski 3 litrasen kiisselin kaverina ole ollenkaan hassumpi, ennakko-odotuksista poiketen. Alunperin pelkäsin että tuo hämmentäminen alkaisi ottamaan päähän, mutta eipä sitä sen enempiä tarvitse hämmentää kuin entistä A4 1.8t:akaan. Pikemminkin päinvastoin kun alavääntö on ihan toista luokkaa. Bemarin bensakoneista ei tosin ole kokemusta joten niihin en pysty vertaamaan.
                Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                Ex. E91 330d -07

                Comment

                • jpirkkal
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 40
                  • Jkl

                  #9
                  Originally posted by duuk View Post
                  Jos haluat nukkua tulevaisuudessakin yöt levollisin mielin unohtaisin diesel bmw:t ja ostaisin bensamootorilla varustetun bmw:n
                  Tätä nimenomaan yritän itselleni selvittää, että tuottaako dieselin hankinta myös lisääntyvän määrän soittoja huoltamolle ja unettomia öitä. Täytyy yrittää pitää loppuviimein mielessä, että autot on yksilöitä ja siihen omaan saattaa tulla isojakin rahareikiä oli sitten kumpi vaan.

                  No, eipä se tästä vielä auton etsintä helpottunut, pikemminkin päinvastoin

                  Mutta mikäs sen mukavampaa kuin spekuloida valinnoilla, mobile.de tulee olemaan ahkerassa käytössä lähipäivät...

                  Comment

                  • Mlatvala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 3553
                    • Kuopio

                    #10
                    Bensa.
                    E61 535d alkuunsa viritetty.

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      #11
                      Originally posted by jpirkkal View Post
                      Tätä nimenomaan yritän itselleni selvittää, että tuottaako dieselin hankinta myös lisääntyvän määrän soittoja huoltamolle ja unettomia öitä. Täytyy yrittää pitää loppuviimein mielessä, että autot on yksilöitä ja siihen omaan saattaa tulla isojakin rahareikiä oli sitten kumpi vaan.

                      No, eipä se tästä vielä auton etsintä helpottunut, pikemminkin päinvastoin

                      Mutta mikäs sen mukavampaa kuin spekuloida valinnoilla, mobile.de tulee olemaan ahkerassa käytössä lähipäivät...
                      Älä huoli niistä huoltamokustannuksista ihan liikaa. Osia saa saksasta puoli-ilmaiseksi, ja täältä löytyy diagnosonti ja korjausohje opastajia lähes joka vikaan mitä autoosi voi tulla. Moni varttissa itsetehty homma maksaa korjaamolla mansikoita. Mutta jos huoltohintojakin pelkäät, niin aivan ehdottomasti bensa. Dieselistä kun menee turbo, suuttimet ym. niin ei ole ihan satkun parin juttuja. Ja ne varmasti menee, ennemmin tai myöhemmin.
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • jpirkkal
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2011
                        • 40
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by AlpinWeiss View Post
                        Älä huoli niistä huoltamokustannuksista ihan liikaa. Osia saa saksasta puoli-ilmaiseksi, ja täältä löytyy diagnosonti ja korjausohje opastajia lähes joka vikaan mitä autoosi voi tulla. Moni varttissa itsetehty homma maksaa korjaamolla mansikoita. Mutta jos huoltohintojakin pelkäät, niin aivan ehdottomasti bensa. Dieselistä kun menee turbo, suuttimet ym. niin ei ole ihan satkun parin juttuja. Ja ne varmasti menee, ennemmin tai myöhemmin.
                        Jotenkin tämä viesti alko palauttaan uskoa tuohon dieseliin, siinä tosin houkuttelee aika tavalla myös pienempi kulutus. Olen vähän sen tyypin kaveri, että mietin autoilun kustannuksiin vain sitä mitä tankkaaminen maksaa Aina tulee kuitenkin nykäistyä tankki täyteen, joten ei haittaa vaikka sitä ei niin usein tarvitsisi tehdä. Vakuutukset (jotka niputettu kaikkien muidenkin vakuutusten kanssa) ja veroliput tulee millon tulee ja maksetaan pois sillä kertaa, polttoaineeseen menee rahaa läpi vuoden jos auto vaan liikkuu...

                        Comment

                        • JTP
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 506
                          • Hpj

                          #13
                          Mulla ja tuolla nykyisellä kulkineellani 330d:llä on nyt takana yhteistä taivalta n.4v ja 80tkm, ja tuona aikana remontteihin on mennyt rahaa alle 200€. Toki öljynvaihdot kerran vuodessa tulee tuohon lisäksi. Eli en kyllä sanoisi kovinkaan kalliiksi ylläpidettäväksi kulkuvälineeksi.
                          Tietenkin jos haluaa olla jatkuvasti nyrkit mustana, niin kannattaa hankkia joku +200tkm ajettu yksilö. Silloin on myös syytä varata perstaskuun muutama tonni remonttirahaa, olipa sitten kyseessä bensa tai dieseli!
                          e90 330i lci -09
                          Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                          Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                          Comment

                          • arben
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1119
                            • suomi

                            #14
                            bensa

                            Comment

                            • väiski525
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2010
                              • 2572
                              • Vantaa

                              #15
                              itellä ollut 525i e39 (vm.2001 133tkm - 155tkm)
                              ja nyt alla oleva 320d e46 (vm.2004 155tkm- nyt 177tkm)

                              7kk aikana 320d mennyt rikki vain termari, jonka itse vaihdoin ja samalla sitten vesipumppu ja EGR-termari kun ne joutui irroittamaan termarin vaihdossa muutenkin, niin samalla laittaa uusiksi. hehkut vaihdatin ja samalla imusarjan läpät vittuun. jolloin korjauksiin/huoltoihin on nyt mennyt 350e. toinen takajousi oli katki kun ostin auton mutta liikkeen piikkiin olisi mennyt, mutta vaihdoin samantien madallusjouset joka nurkkaan

                              kun taas 525i, 13kk omistuksen aikana oli juuri ne levottomat ja menetetyt yö unet! 13kk aikana meni KORJAUKSIIN yli 3000e, plus tähän päälle perus huollot. lähes kaikki rempat tehtiin kaverin omistamalla korjaamolla ja sain ihan hyvät alennukset niistä, joten merkkihuollossa tai muissa korjaamoissa jos olisi ravannut olisi hinta varmaan puolet enemmän ellei tuplat

                              ei ollut varmaan yhtäkään viikkoa kun että auto olisi toiminut kunnolla! okei, tämä oli joko maanantai-malli tai ollut aikaisemmin erittäin huonolla pidolla huoltojen suhteen. jota toisaalta epäilen koska autossa oli täydellinen espoon laakkosen huoltohistoria, "Suomi-auto" kun oli.

                              joten ei ne dieselit aina ole rahareikiä vaikka monet näin pelottelee

                              koputetaan nyt puuta ja odotellaan millon tulee turbo/suutin remppaa
                              - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                              - MB s205 220cdi -15
                              - Volvo s80 2.5t -07
                              - mb s211 280cdi -08
                              - e46 320i -03
                              - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                              - e46 320d Individual "m-sport" -04
                              - e39 525i -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎