Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 Kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peeämwee
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1822
    • I sink hell

    #46
    Originally posted by jr66 View Post
    Onko olemassa pakkasnestettä joka ei estä korroosiota ?
    On. Ostin pikana puuilosta enkä huomannut. Uusi kysymys: kannen kiristysmomentti?

    Onko jossain netissä manuaalia kiristysmomenteistä jonka voisi printata? E32/e34 FAQ linkit ei enää futaa.

    EDIT:
    Haynesin kirja ollut jo varmaan 10v mutta nyt huomasin että joka kappaleen alussa on kiristysmomentit....
    Last edited by peeämwee; 29-12-2020, 19:25. Reason: Nm sokeus
    Käyttis 2022 330e xDrive M sport
    Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
    A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
    http://velkakello.fi/

    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

    Comment

    • peeämwee
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1822
      • I sink hell

      #47
      Terve foorumilaisille!

      Olen purkanut sigun kolikakkosta ja edessä on mm. putkiston uusiminen katilta taaksepäin. Lambdan otin irti ja huomasin että prikka on totaalisen finaalissa. Näyttää siltä, että se on kuparia. Tosin se on niin p*skan peitossa ja kulunut että materiaalista on vaikea tehdä lopullista analyysia.

      Tuli vain mieleen, että katit sisältävät jalometalleja ja jos laittaa prikan joka on väärä materiaalia homma ei pelitä tms. Toivottavasti joku minua viisaampi voi vastata jälleen tyhmään kysymykseeni. Kiitos, kumarrus ja mukavaa joulun jatkoa.
      Käyttis 2022 330e xDrive M sport
      Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
      A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
      http://velkakello.fi/

      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #48
        Originally posted by peeämwee View Post
        Terve foorumilaisille!

        Olen purkanut sigun kolikakkosta ja edessä on mm. putkiston uusiminen katilta taaksepäin. Lambdan otin irti ja huomasin että prikka on totaalisen finaalissa. Näyttää siltä, että se on kuparia. Tosin se on niin p*skan peitossa ja kulunut että materiaalista on vaikea tehdä lopullista analyysia.

        Tuli vain mieleen, että katit sisältävät jalometalleja ja jos laittaa prikan joka on väärä materiaalia homma ei pelitä tms. Toivottavasti joku minua viisaampi voi vastata jälleen tyhmään kysymykseeni. Kiitos, kumarrus ja mukavaa joulun jatkoa.
        Ei vaikuta tuossa kohtaa. Ei lähde siitä prikasta mitään tavaraa kattiin.

        Comment

        • peeämwee
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1822
          • I sink hell

          #49
          Totta, kiitos.
          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
          http://velkakello.fi/

          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

          Comment

          • Magirus
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 875
            • Keski-Suomi und Sawo

            #50
            Herätellääs tätäkin keskutelua taas turhilla kysymyksillä.

            Eli moottori (oletetusti) peräisin 635CSi, mutta haiskahtaa siltä, että alkujaan on kuitenkin jostain muusta tahi joku 'frankenmotor' eri aikakausien osista. Koitin ahkerasti googletella ja myös dokumentti 'BMW Parts and Accessories - Engine and Powerplant - Identification Code' on katseltu läpi.

            Lohkossa merkinnät startin kaulalla:
            735EL/2
            0196A031
            Valmistenumero:
            1287639
            Paistoajankohta:
            19D85

            Öljysuodatinjalka on alaspäin, kuten vanhemmassa B34-koneessa.

            Kannessa merkintä:
            1288086
            Paistoajankohta:
            90

            Oletus: kone lähtöisin E23/E24/E28 eurosta (B34) vanhalla motronicilla, mutta 'isoventtiilikansi' peräisin E32/E34. Vai olenko aivan metsässä? Pitäisi vihdoin ja viimein alkaa tekohengittää tuota 'bättis'-projektia ja tekniikan metsästys menossa.. Kiitos vastanneille etukäteen!

            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


            O: E24 osasia

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #51
              Originally posted by Magirus View Post
              Herätellääs tätäkin keskutelua taas turhilla kysymyksillä.

              Eli moottori (oletetusti) peräisin 635CSi, mutta haiskahtaa siltä, että alkujaan on kuitenkin jostain muusta tahi joku 'frankenmotor' eri aikakausien osista. Koitin ahkerasti googletella ja myös dokumentti 'BMW Parts and Accessories - Engine and Powerplant - Identification Code' on katseltu läpi.

              Lohkossa merkinnät startin kaulalla:
              735EL/2
              0196A031
              Valmistenumero:
              1287639
              Paistoajankohta:
              19D85

              Öljysuodatinjalka on alaspäin, kuten vanhemmassa B34-koneessa.

              Kannessa merkintä:
              1288086
              Paistoajankohta:
              90

              Oletus: kone lähtöisin E23/E24/E28 eurosta (B34) vanhalla motronicilla, mutta 'isoventtiilikansi' peräisin E32/E34. Vai olenko aivan metsässä? Pitäisi vihdoin ja viimein alkaa tekohengittää tuota 'bättis'-projektia ja tekniikan metsästys menossa.. Kiitos vastanneille etukäteen!
              Tehtaan 735i vaihtomoottori 3/91. Eli Suomeksi, jollakin on aikoinaan mennyt 735i:stä moottori ja tilalle on ostettu tehdaskorjattu moottori, jonka lohko on alkujaan vuodelta -85. Tähän lohkoon on tehdaskorjauksen yhteydessä laitettu uusi kansi (valumerkinnällä -90). Moottori on asennettu autoon 3/91 ja vanha risa moottori on todennnäköisesti mennyt vaihdossa, koska tehdaskorjattu moottori on ns. vaihto-osa.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 875
                • Keski-Suomi und Sawo

                #52
                Originally posted by T3 View Post
                Tehtaan 735i vaihtomoottori 3/91. Eli Suomeksi, jollakin on aikoinaan mennyt 735i:stä moottori ja tilalle on ostettu tehdaskorjattu moottori, jonka lohko on alkujaan vuodelta -85. Tähän lohkoon on tehdaskorjauksen yhteydessä laitettu uusi kansi (valumerkinnällä -90). Moottori on asennettu autoon 3/91 ja vanha risa moottori on todennnäköisesti mennyt vaihdossa, koska tehdaskorjattu moottori on ns. vaihto-osa.
                Erittäin paljon kiitoksia nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Jossain vaiheessa moottori on sitten näemmä löytänyt uuden kodin euro E24-kopasta, ainakin niin tarina väittää..

                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #53
                  Originally posted by Magirus View Post
                  Erittäin paljon kiitoksia nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Jossain vaiheessa moottori on sitten näemmä löytänyt uuden kodin euro E24-kopasta, ainakin niin tarina väittää..
                  Ole hyvä. Huomautuksena kuitenkin, että koska vaihtomoottorillakin on jo jonkin verran ikää, voi toki olla mahdollista, että siihenkin on jo kertaalleen kansi vaihtunut (ehkä muutakin), mistäs näistä koskaan tietää. Mutta kannen valuleima -90 ja vaihtomoottorin vaihtoaika 3/91 tukevat toisiaan siinä, että vaihtomoottori on siinä kokoonpanossa, kun se on tehtaalta lähtenyt.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • pyyn0
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 1053
                    • Fin

                    #54
                    M30 Kylmäkäynnistys ongelma tahtoo olla. Autona e23 735iA -85.
                    Kylmänä joutuu sahaamaan jonkun aikaa ennen kuin lähtee. Kun antaa kaasua niin kierrokset nousee röpöttämällä kunnes yhtäkkiä herää.Tämän jälkeen käy hyvin tyhjäkäyntiä, lämpimänä myöskin toimii.
                    ihan kuin jonkin automaattiryyppy tms ei toimisi. Ideoita mistä lähteä vikaa etsimään?

                    Aikaisemmin oli huonoa tyhjäkäyntiä, mutta korjaantui tyjäkäyntiventtiilin uusimisella.

                    -Ecu lämpötila-anturi uusittu
                    -Tyjäkäyntiventtiili uusittu
                    -ilmamäärämitari putsattu sisältä
                    -kaasuläpän mikrokytkimet testattu.

                    Attached Files
                    -BMW F11 530xd -12
                    -BMW E60 530dA -04
                    -BMW E23 735iA -85
                    Ex
                    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                    -BMW E39 528i 96

                    Comment

                    • Haatainen
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 1451
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by pyyn0 View Post
                      M30 Kylmäkäynnistys ongelma tahtoo olla. Autona e23 735iA -85.
                      Kylmänä joutuu sahaamaan jonkun aikaa ennen kuin lähtee. Kun antaa kaasua niin kierrokset nousee röpöttämällä kunnes yhtäkkiä herää.Tämän jälkeen käy hyvin tyhjäkäyntiä, lämpimänä myöskin toimii.
                      ihan kuin jonkin automaattiryyppy tms ei toimisi. Ideoita mistä lähteä vikaa etsimään?

                      Aikaisemmin oli huonoa tyhjäkäyntiä, mutta korjaantui tyjäkäyntiventtiilin uusimisella.

                      -Ecu lämpötila-anturi uusittu
                      -Tyjäkäyntiventtiili uusittu
                      -ilmamäärämitari putsattu sisältä
                      -kaasuläpän mikrokytkimet testattu.

                      Saattaisin vilkaista kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa. Ruiskuttekee imusarjan kammioon aika hankalassa kolossa imusarjan ja lohkon välissä. Voi olla tekemätön paikka ottamatta imusarjaa irti.
                      Alla:
                      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                      E24 635Csi -84 Polaris metallic

                      Ennenkin on ollut autoja

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1053
                        • Fin

                        #56
                        Originally posted by Haatainen View Post

                        Saattaisin vilkaista kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa. Ruiskuttekee imusarjan kammioon aika hankalassa kolossa imusarjan ja lohkon välissä. Voi olla tekemätön paikka ottamatta imusarjaa irti.
                        Kiitos vinkistä, aika hankalassa paikassa näyttää tuo kylmäkäynnistin suutin olevan, hintakin 280€ joten huvikseen ei viitsi irrottaa ja uusia, Täytyy testata ensin. Voisinkohan suoraan maadottaa tuon Thermo time switch (W) pinnin
                        niin saisi ainakin pois suljettua ettei vika ole tuossa lämpö aika kytkimessä. Käynnistyksen ajaksi laittaisi runkoon ja jos lähtee hempommin käyntiin niin vika olisi tuossa kytkimessä eikä suuttimessa. Vaikka aika harvoin ilmeisesti tuo kytkin hajoaa`?

                        Click image for larger version

Name:	temp.jpg
Views:	234
Size:	271.1 KB
ID:	5486143
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • aae30
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 2690
                          • .fi

                          #57
                          Originally posted by pyyn0 View Post

                          Kiitos vinkistä, aika hankalassa paikassa näyttää tuo kylmäkäynnistin suutin olevan, hintakin 280€ joten huvikseen ei viitsi irrottaa ja uusia, Täytyy testata ensin. Voisinkohan suoraan maadottaa tuon Thermo time switch (W) pinnin
                          niin saisi ainakin pois suljettua ettei vika ole tuossa lämpö aika kytkimessä. Käynnistyksen ajaksi laittaisi runkoon ja jos lähtee hempommin käyntiin niin vika olisi tuossa kytkimessä eikä suuttimessa. Vaikka aika harvoin ilmeisesti tuo kytkin hajoaa`?
                          en tiedä, mutta arvelen, että siinä voisi kytkimessä olla joku aikakin,
                          eikä siten olisi suoraan maissa koko starttia. nimetty on ainakin thermoTIMEswitch.
                          Sorry I'm Not Sorry
                          E34 540iA 93 sedan
                          E34 540iA 93 sedan
                          E39 530iA 00 touring

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3096

                            #58
                            Originally posted by aae30 View Post

                            en tiedä, mutta arvelen, että siinä voisi kytkimessä olla joku aikakin,
                            eikä siten olisi suoraan maissa koko starttia. nimetty on ainakin thermoTIMEswitch.
                            On aika yhtenä muuttujana. Eli haistelee moottorin jäähdytysnesteen lämmön ja sillä perusteella ruiskuttaa tietyn aikaa kun starttaa.
                            periodin saa alkamaan alusta uudella starttauksella. Toki se termoaikakytkin lämpeää siinäkin vähän joten kylmäkäyntisuuttimen ruiskutusaikakin lyhenee.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Sörsselsön
                              Newbiemmer
                              • Feb 2024
                              • 6
                              • Nivala

                              #59
                              Millaisia vaihdelaatikko konversioita olette tehneet m30 koneisiin? Onko jo soviteltu esim.näitä zf gs6-37dz lootia?nehän ei hinnan kisoissa ole ja kestokin ihan hyvä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎