Announcement

Collapse
No announcement yet.

GM 5L40 steptronicin lukon uudelleenohjelmointi (ecotuning-automatic.de)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hw74
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 49
    • Finland

    #16
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Olen tuota samaa mieltä! Kyllä valmistaja on tiennyt ja tehnyt tarkoituksella softan niin, että luistelee kuin että on yhtä puuta jo lähes tyhjäkäynniltä, jolloin järkky vääntö kohdistuu heikkoihin osiin pienillä liikkeillä.
    Itse asiassa momentinmuunnin lisää vääntömomenttia staattorin avulla, kun pumpun ja turbiinin nopeusero on suuri. Tästä tulee koko kapineen nimi.

    Yksi iso syy myöhäiseen lukitukseen on Clavurioninkin mainitsemat voimansiirron värinät/äänet. Muistan nähneeni jossain ZF:n dokumentissa, että uudempien laatikoiden momentinmuuntimiin on rakennettu vaimennusmekanismi, jotta lukitus voidaan kytkeä pienemmillä kierroksilla. Manuaaleissa taas on kaksoismassavauhtipyöriä.

    Comment

    • hw74
      Bimmer Rookie
      • Apr 2012
      • 49
      • Finland

      #17
      Originally posted by ritariässä View Post
      Turbiinit pimahtaa Gm askeista muutenkin ja miten kestolle käy jos lukko aikaisemmin kytkeytyy ja juuri ollan päästy vääntöhuipuille ja vauhtia poljetaan lisää, riittääkö ko turbiinin vääntökesto?
      Miten nuo turbiinit hajoavat?

      Olen ollut siinä käsityksessä, että useimmiten kytkimen kitkapinta kuluu loppuun. Tuossa suuremman lukituspaineen käytön voisi kuvitella vähentävän kitkapinnan kulumista. Tyypillisesti 5L40-E pitää turbiinin osittain lukittuna (kytkin luistaa) noin 60-100 km/h nopeuksissa.

      Entä kasvaako laatikon kytkinpakkojen kesto, mun logikan mukaan ei. jos aiemmin vääntöä tuli pehmeästi turbiinin luistaessa/pehmentäessä menoa, mutta lyödään vaihteisto vääntökäyrän nousuvaiheessa yhdeksi puuksi, niin kait vanha kytkinpakoiltaan luistamisen/pidon rajoilla oleva laatikko alkaa helpommin luistaa pakkojen osaltakin?
      Vaihteisto on kyllä mielestäni täysin väärin mitoitettu, jos kytkinpakat ovat pidon rajoilla vaihtamistapahtuman jälkeen. Toki ei varmasti ole hyväksi pitää turbiinia lukittuna vaihtotapahtuman aikana.

      Comment

      • Siankarlo
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 133
        • Helsinki

        #18
        Itse olen ehdottomasti kokeilemassa tätä modia kunhan saan eräältä foorumilaiselta EGS:n käsiini ja saksanmaalla modattua.

        Edellä olevista vastuksista voisi päätellä, että modilla on ehkä helpompi saada laatikko rikki jos oikein yrittää, ja että voimansiirron värinät ja äänet saattavat lisääntyä. Lisäksi varmaan vaihdoista tulee vähemmän "mukavia" perinteisessä mielessä, kun luistatus vähenee. Optimistina kuvittelen että vakiotehoisella koneella pääosin rauhallisessa ajossa ei teknisiä ongelmia tule... Kaikki leluthan saa rikki jos on sellaiset leikit. Raportoin sitten aikanaan tänne.
        2012 F11 530DAt Xdrive
        Ex 2002 E39 530DAt

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 324
          • Hml

          #19
          Tätä vois kyllä testata. Ilmeisesti testi EGS purkkin osanumero pitää olla täsmälleen sama kuin vanhan. Vai miten nämä EGS:n osanumerot menee?

          Ei kellään olisi tässä hämeenlinna-tampere akselilla tälläistä EGS modausta käytössä 530D:ssä tai 330D:ssä ? Koeajo kiinnostaisi kovasti, tietysti pientä korvausta vastaan
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • Vesa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 363
            • Oulu

            #20
            Kokemuksia

            Mulla on nyt ollut tuo muokattu EGS-boxi käytössä vajaan viikon. Kokemukset erittäin positiiviset, suuri parannus vanhaan logiikkaan. Nyt turbiini on lukossa 55 km/h alkaen ja vaihde pysyy päällä ilman luistatusta. Vaihteet vaihtuvat pehmeästi ilman nykäyksiä ylös ja alaspäin. Ainoastaan kylmillä öljyillä vaihto 4. vaihteelle saattaa töksäyttää hieman mutta tilanne korjautuu heti, kun öljyt hieman lämpiää. Vaihteiston saa tarvittaessa palautettua alkuperäiseksi alle 50 km/h nopeudessa käyttämällä keppiä S-moodissa eli D - S - D. Vastaavasti saa sitten modifioituun tilaan takaisin.

            Boxissa on jumpperoimalla mahdollista nostaa laatikon öljynpainetta korkeammaksi; tasoja on kolme. Itse laitoin miedoimpaan asentoon ja toimii jämäkästi.

            Kulutus moottoritiepainotteisessa ajossa on noin 0,5 litraa 100 km:lla pienempi kuin aikaisemmin. On todennäköistä, että kaupunkiajossa säästö on vähintään litran luokkaa.

            Mitään jyristyksiä ei ole ainakaan mun ei-chipatussa autossa. Nyt vaihteisto hyödyntää moottorin vääntöä niin kuin pitääkin.

            Kaiken kaikkiaan voin suositella. Tällainen vaihteiston olisi pitänyt olla jo alunperin. Kyllä tuo modi hiotulta vaikuttaa!
            Nykyiset:
            BMW F11 535DA xDrive -15
            Toyota Yaris Hybrid -20

            Exiä noin 60 kpl...

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 883
              • Kainuu

              #21
              Originally posted by Vesa View Post
              Mulla on nyt ollut tuo muokattu EGS-boxi käytössä vajaan viikon. Kokemukset erittäin positiiviset, suuri parannus vanhaan logiikkaan. Nyt turbiini on lukossa 55 km/h alkaen ja vaihde pysyy päällä ilman luistatusta. Vaihteet vaihtuvat pehmeästi ilman nykäyksiä ylös ja alaspäin. Ainoastaan kylmillä öljyillä vaihto 4. vaihteelle saattaa töksäyttää hieman mutta tilanne korjautuu heti, kun öljyt hieman lämpiää. Vaihteiston saa tarvittaessa palautettua alkuperäiseksi alle 50 km/h nopeudessa käyttämällä keppiä S-moodissa eli D - S - D. Vastaavasti saa sitten modifioituun tilaan takaisin.

              Boxissa on jumpperoimalla mahdollista nostaa laatikon öljynpainetta korkeammaksi; tasoja on kolme. Itse laitoin miedoimpaan asentoon ja toimii jämäkästi.

              Kulutus moottoritiepainotteisessa ajossa on noin 0,5 litraa 100 km:lla pienempi kuin aikaisemmin. On todennäköistä, että kaupunkiajossa säästö on vähintään litran luokkaa.

              Mitään jyristyksiä ei ole ainakaan mun ei-chipatussa autossa. Nyt vaihteisto hyödyntää moottorin vääntöä niin kuin pitääkin.

              Kaiken kaikkiaan voin suositella. Tällainen vaihteiston olisi pitänyt olla jo alunperin. Kyllä tuo modi hiotulta vaikuttaa!

              Kiva kuulla että modi on toimiva. Itselle myös tuo tulossa.

              Miten tuo öljynpaine, onko tuo miedoin asento miten eri tai sama kuin laatikon oletuspaine? Ja onko näin että mitä suurempi öljynpaine, sen enemmän yhtä puuta vaihteisto/voimansiirto on?


              Jos näin, mikä tuossa laatikossa tai voimansiirrossa on se heikoin lenkki?

              Comment

              • Vesa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 363
                • Oulu

                #22
                Originally posted by expertti View Post
                Kiva kuulla että modi on toimiva. Itselle myös tuo tulossa.

                Miten tuo öljynpaine, onko tuo miedoin asento miten eri tai sama kuin laatikon oletuspaine? Ja onko näin että mitä suurempi öljynpaine, sen enemmän yhtä puuta vaihteisto/voimansiirto on?


                Jos näin, mikä tuossa laatikossa tai voimansiirrossa on se heikoin lenkki?
                Käsittääkseni paine on hieman korkeampi kuin vakiona. Mulla vaikutus näkyi siinä, että pieni luisto 4-vaihteella poistui, kun laittoi jumperin tuohon miedoimpaan asentoon. Mun laatikko on uutta vastaavassa kunnossa, joten kilometrien myötä voi olla tarvetta korkeammille paineille.

                Kokeilin myös tuota keskimmäistä asentoa ja kyllä sillä on vaikutusta eli toimii entistäkin jämäkämmin. Vaihtojen pehmeys toki hieman kärsii. Korkeinta painetta en ole vielä testannut.

                Itse pidän uskottavana, että modi on vaihteistoa säästävä. Mutta en jaksa välittää vaikka porsisi joskus. Turbiini on näissä se heikko lenkki. Viime keväänä meni remonttiin kun noin 270 tkm oli ajettu. Tietääkseni öljyjä ei oltu koskaan vaihdettu. Jatkossa vaihtanen itse 100 tkm välein. Jossain vaiheessa on tulossa myös Karala-piristys...

                Nämä e39:t on jo vanhoja ratsuja mutta täytyy sanoa että jotenkin niin pirun hyviä kärryjä että luultavasti jää itsellekin ikuiseksi pitoautoksi. Luultavasti uudempaa tulee lähiaikoina talliin mutta tästä ei luovuta. Hienoa, että on vielä Pelle Pelottomia, jotka tekee näihin upeita päivityksiä

                Kiitokset Clavulle tuesta tässä ja muissakin e39-asioissa
                Nykyiset:
                BMW F11 535DA xDrive -15
                Toyota Yaris Hybrid -20

                Exiä noin 60 kpl...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by expertti View Post
                  Miten tuo öljynpaine, onko tuo miedoin asento miten eri tai sama kuin laatikon oletuspaine? Ja onko näin että mitä suurempi öljynpaine, sen enemmän yhtä puuta vaihteisto/voimansiirto on?
                  Tuo jumpperilla tehtävä paineiden nosto muuttaa ainoastaan 4 vaihteen lukitusastetta. Vakiona lukitus 4 vaihteella on n. 60%, vasta 5 vaihteella 100% lukitus. Vakion lisäksi jumpperilla voi 3:lla eri pykälällä nostaa 4 vaihteen lukitusta, reiluin nosto on tietenkin 100% lukitus jo 4 vaihteella.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Tuo jumpperilla tehtävä paineiden nosto muuttaa ainoastaan 4 vaihteen lukitusastetta. Vakiona lukitus 4 vaihteella on n. 60%, vasta 5 vaihteella 100% lukitus. Vakion lisäksi jumpperilla voi 3:lla eri pykälällä nostaa 4 vaihteen lukitusta, reiluin nosto on tietenkin 100% lukitus jo 4 vaihteella.
                    Eikö se kannattaisi pitää 100% lukossa niin turbiini kuluisi vähiten? Mukavuus kärsii?

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #25
                      Missä hintaluokissa puhutaan kyseisen EGS modin suhteen?
                      En oo paljoa tutustunut vielä tuon ZF 5HP30 elämään mutta jos nyt päädyn tuon 740d:n pitämään itselläni käyttöautona pitempään niin siihen voisi kiinostaa pienen moottorin kutittelun myötä myös.

                      EDIT: Jaa 105 euroa kun ottaa silmät käteen, no ei paha.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • walopower
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 294
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by Vesa View Post
                        Vaihteiston saa tarvittaessa palautettua alkuperäiseksi alle 50 km/h nopeudessa käyttämällä keppiä S-moodissa eli D - S - D. Vastaavasti saa sitten modifioituun tilaan takaisin.
                        Mutta miten voi käyttää sporttia ilman että se vaihtaa koko ajan modia päälle/pois. Itsellä tulee vaihdettua sportille aika herkästi mm. kiihdytyksissä, niin pitääkö vaihtaa 2 kertaa S:lle peräkköin että saa sportin päälle mutta modi pysyy päällä?
                        Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                        Comment

                        • Vesa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 363
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by walopower View Post
                          Mutta miten voi käyttää sporttia ilman että se vaihtaa koko ajan modia päälle/pois. Itsellä tulee vaihdettua sportille aika herkästi mm. kiihdytyksissä, niin pitääkö vaihtaa 2 kertaa S:lle peräkköin että saa sportin päälle mutta modi pysyy päällä?
                          Ei ongelmaa Sportin kanssa eli se toimii normaalisti. Yleensähän Sport-asento on jonkin aikaa päällä eikä heti vaihdeta takaisin D:lle. Eli moodin vaihto vain alle 50 km/h nopeudessa ja kun teet perätysten D-S-D -peliliikkeen .
                          Nykyiset:
                          BMW F11 535DA xDrive -15
                          Toyota Yaris Hybrid -20

                          Exiä noin 60 kpl...

                          Comment

                          • api-75
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 30
                            • Espoo

                            #28
                            Sen verran on näköjään positiivisia kokemuksi ko. modista, että kait se pitää omakin purkki tuonne Saksan maalle lähetellä...

                            Kauankos teillä on purkki matkassa ollunna? Ei kehtaisi kovin pitkään seisotella tuota menopeliä :think

                            Tai löytyykö joltakin lainaksi/vuokrattavaksi vakiopurkki, joka sopii tuohon sigun kulkineeseen?
                            E39 530dA Touring -03

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 883
                              • Kainuu

                              #29
                              Tuota noin, jos tuo ECU:n hommaa muualta ohjelmoitavaksi niin mitkä sen tiedot pitää natsata orkkiksen kanssa? Noissa näkyy olevan jos minkälaista numero/kirjainsarjaa....

                              Esim tällaisia:

                              96024685
                              Siemens 5wk33502ag
                              gs20
                              sw64

                              Käykö tuohon esim ECU(tämä joutais modattavaksi):

                              96023454
                              Siemens 5wk33502ab
                              gs20
                              sw57

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9158
                                • Oulu

                                #30
                                Kurkkaa suoraan osanumerolla RealOEM:sta, mikä versio kyseessä. Peruspurkin pitää olla tietysti sama. Osanumeron 7 viimeistä kertoo softaversion.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎