M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pazq
    replied
    Omassa ahdetussa koneessa männät (wiseco) jää dekistä 3mm alle + 1.7mm cometic. Rutut siellä seiskan korvilla eli ahtoa kestää lyödä jotain 2.6kiloa. Meinasin että nuo aluveivit vaihtais vaihtais vähän pidempiin takoveiveihin ja vastapainoksi männistä himppusen pois mitä tarvitsee. Jos sinne 9-10 nurkille puristussuhteen nostais ja ahtoa saman verran mitä nyttenkin eli tasan 2kiloa ja e85 tankkiin. Luulis tuon vanhan lohkon vielä kestävän moitteettomasti?! :think Venttiilityöt tehdään kuitenkin ja katotaan jos kanavia tarttee vielä sorvata himppusen..

    kokoonpano tämmönen:

    Nyt:Moottorinohjaus DTA mallia vanha. windows 95 säätö ja suorasytty
    kansi siistitty, vakio venat, 304 schrick nokka + 90kp jouset
    46mm misab läppikset 503cc suuttimilla ja 98bensalla
    Hx40 Super 14#
    ahtoputket 2" ja joku cooleri ja paska plenumi
    1,775 cometic
    vanha lohko std koossa
    wisecot
    aluveivit (ei tietoa tarkemmin mistä kun ei ole tarvinnut purkaa koskaan)
    b20 kampura
    Tehot jossain 420-450hv@2bar


    Ajatukset:Moottorin ohjaus joku nykyaikainen ja tuo suorasytty
    Kansi koneistamolle ja venttiili + seetityöt, sama nokka ja jouset
    Samat läppikset ~1000-1200cc suuttimilla e85 polttoaineena
    Hx40 Super 16#
    3"ahtoputket + 300x600x75 cooleri, wrc-plenumi
    1,3 cometic
    sama lohko hoonattuna
    samat männät mutta madallettuna määrän "X-mm"
    Takoveivit pidempinä kun aiemmat
    sama kampura uusilla laakereilla
    Tehot???? xxx@2bar???? Kaikki mikä on yli 500 on plussaa.

    Leave a comment:


  • sam_u
    replied
    Ihan vakiotekniikalla oleva m10 kaasari. Siinä taitaa olla vakiona se 90hv? Onko mitään hyötyä laittaa paremmin virtaava imuilmapuoli ja paikoittaa se viileäpään paikkaan? Paremmin virtaavan pakopuolen? Mitenkäs tuon imusarjan kanssa onko ideaa viilata? Eli auttaako pienet muutokset mitään jos ei koske kanteen? Onko kannen parantelusta hyötyä jos ei laita kireämpää nokkaa?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by jyrsgä View Post
    itsellä on bmw e30 m10b18 kaasari koneella. tehot vaan ei riitä :(
    tallin nurkalla on täysin samallainen vara kone ja se olisi tarkoitus virittää. mistä lähden liikkeelle? taitoa löytyy jonkin verran sekä sorvit ynnä muut. mutta budjetti on pieni. tavoitteena/haavena on 150-250hp
    kerokaas myös näiden moottoreiden erot:
    m10b18 kaasari
    m10b18 ruisku
    m10b20
    + onko muita m10 koneita joissa yhteen sopivat osat?

    oon kuullu että monet laittaa b20 lohkon b18 kaasarimallin kampuran, kiertokanget ja männät ja b18 ruisku kannen. mikä on paras yhdistelmä ja joutuuko tekee muutoksia
    Oletko lukenut tämän topikin ajatuksella läpi?

    Sun kysymykset on niin laajoja että ne voisi tiivistää muotoon "kertokaa kaikki M10-moottoriperheen moottoreista"

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Originally posted by jyrsgä View Post
    itsellä on bmw e30 m10b18 kaasari koneella. tehot vaan ei riitä :(
    tallin nurkalla on täysin samallainen vara kone ja se olisi tarkoitus virittää. mistä lähden liikkeelle? taitoa löytyy jonkin verran sekä sorvit ynnä muut. mutta budjetti on pieni. tavoitteena/haavena on 150-250hp
    kerokaas myös näiden moottoreiden erot:
    m10b18 kaasari
    m10b18 ruisku
    m10b20
    + onko muita m10 koneita joissa yhteen sopivat osat?

    oon kuullu että monet laittaa b20 lohkon b18 kaasarimallin kampuran, kiertokanget ja männät ja b18 ruisku kannen. mikä on paras yhdistelmä ja joutuuko tekee muutoksia
    Mitenkähän tähän nyt selventäisi näitä juttuja...

    B18 moottoreiden erot ovat lähinnä kannessa ja männissä, isommat ventiilit ja kanavat ruiskuversiossa. Puristussuhde vaihtelee eri ikäisten versioiden välillä, K-jet mallissa korkein joten se olisi paras lähtökohta vaparina virittämiseen.

    B20 lohkolla (tai wanhalla b18 lohkolla) ei saavuteta muuta etua kuin itse lohkon kestävyys esim. Turbotettaessa tai porattaessa reilusti ylikokoon. Itse olen tehnyt yhden vaparin 93,4mm porauksella, uudempaa b18 lohkoa ei voi porata läheskään noin paljoa.

    B20 kampiakselilla saadaankin sitten iskutilavuutta lisää jos sellaisen jostain löytää...

    Kannattaiskohan ensimmäisenä miettiä todellista tehon tarvetta ja budjettia.

    Valitettava tosiasia on että moottorin rakentaminen maksaa ja paljon.

    Leave a comment:


  • jyrsgä
    replied
    itsellä on bmw e30 m10b18 kaasari koneella. tehot vaan ei riitä :(
    tallin nurkalla on täysin samallainen vara kone ja se olisi tarkoitus virittää. mistä lähden liikkeelle? taitoa löytyy jonkin verran sekä sorvit ynnä muut. mutta budjetti on pieni. tavoitteena/haavena on 150-250hp
    kerokaas myös näiden moottoreiden erot:
    m10b18 kaasari
    m10b18 ruisku
    m10b20
    + onko muita m10 koneita joissa yhteen sopivat osat?

    oon kuullu että monet laittaa b20 lohkon b18 kaasarimallin kampuran, kiertokanget ja männät ja b18 ruisku kannen. mikä on paras yhdistelmä ja joutuuko tekee muutoksia

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Kuuluiko ton BMW:n alkuperäisen 300 ast. kepin kanssa käyttää muita kuin vakio venttiilinjousia?
    Kuuluuko sen kanssa mahd yksiin nämä 11 34 0 626 136 joita netin varaosafilmi tarjoaa tisaan? Jos oikein tulkkasin niin vapaa pituus on isompi ulkohalkaisija pienempi.
    Last edited by petrolhead; 04-02-2014, 16:14.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Vilikki View Post
    Joskus (jo jonkin aikaa sitten) m-sport viialasta taisi myydä 80e uusia nokkia m10


    Muistin pirhana väärin, oliki 75e www.m-sport.fi -> tarjoukset
    Ei ole Veijo suotta sivuja päivitelly..
    Saattaa olla hiukan vanha tarjous...

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Originally posted by Vilikki View Post
    Joskus (jo jonkin aikaa sitten) m-sport viialasta taisi myydä 80e uusia nokkia m10


    Muistin pirhana väärin, oliki 75e www.m-sport.fi -> tarjoukset
    Eipä taida kannattaa edes katella käytettyä

    Leave a comment:


  • Vilikki
    replied
    Originally posted by T3 View Post
    Juuri noin. Karkeahttp://www.m-sport.fi/prod01.htmti vm.-80 ja uudemmat M10:t, niin löytyy oikea nokka. Kaikki 315:t ja lisäksi E21-316/1,8, E12/E28 518 -80--->, E21/E28/E30318i/518i, E30 316. Tuossa suurinpiirtein ne mallit, joissa ko. nokkaa esiintyy.
    Toki uusi ei tarvikenokkana paljoa maksa.
    Joskus (jo jonkin aikaa sitten) m-sport viialasta taisi myydä 80e uusia nokkia m10


    Muistin pirhana väärin, oliki 75e www.m-sport.fi -> tarjoukset
    Last edited by Vilikki; 26-01-2014, 22:01.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by isoR View Post
    Kiitoksia. Eli kun (jos) löydän kärjettömällä jakajalla olevasta hyvän akselin niin se kai pitää ostaa.
    Juuri noin. Karkeasti vm.-80 ja uudemmat M10:t, niin löytyy oikea nokka. Kaikki 315:t ja lisäksi E21-316/1,8, E12/E28 518 -80--->, E21/E28/E30318i/518i, E30 316. Tuossa suurinpiirtein ne mallit, joissa ko. nokkaa esiintyy.
    Toki uusi ei tarvikenokkana paljoa maksa.

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Originally posted by T3 View Post
    Nokan päässä oleva hammastus erikätinen, riippuen onko kärjellinen, vaiko kärjetön jakaja. Eli jakajan pyörimissuunta vaihtuu eri nokalla.
    Kiitoksia. Eli kun (jos) löydän kärjettömällä jakajalla olevasta hyvän akselin niin se kai pitää ostaa.

    Leave a comment:


  • Peksu_M20
    replied
    Kiitoksia. Pitäis vanhaan bluebird datsuniin -65 löytää mahdollisimman tehoton penarin kone jotta sen saa kilpiin. Eli datsuniin on sit tulossa 315 m10 ja 3hp22 laatikko

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    No,eikös tuo ole pienitehoisin m10 tehtaalta? Kaikkea sitä oppii,kun vanhaksi elää..
    Njoo, tavallaan on. Ajattelin vastata alkuperäiseen kysymykseen lähinnä sellaisilla malleilla, joita on myyty Suomessa ja joita voi vielä suht helposti löytää. 315 Austria voi olla vähän hankalampi. Alkuperäiseen kysymykseen tuo on kuitenkin tarkka vastaus (omilla tiedoillani). Jos joku velho tietää paremmin, avatkoon sanaisen arkkunsa.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by T3 View Post


    No, jos tolle linjalle lähdetään, niin 315 Itävalta-versiossa on 69hv Eli kilowateissa julmat 51kW
    No,eikös tuo ole pienitehoisin m10 tehtaalta? Kaikkea sitä oppii,kun vanhaksi elää..

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    +e30 316 jugoslavia ja kreikka-versiot.


    No, jos tolle linjalle lähdetään, niin 315 Itävalta-versiossa on 69hv Eli kilowateissa julmat 51kW

    Leave a comment:

Working...
X