M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KingOnTheRoad
    replied
    No tuota painoahan tässä mietinkin. Mielestäni en väittänyt, että se paino toisi kestoa. Tuolla vain ajetaan niin vähän vuodessa, että kuluminen ei sinällään haittaa.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
    Tommisbillett myi eioota, niin tilasin nämä keinut:


    Hinta järkevällä tasolla ja luulisi noiden kestävän. Tiedän, että painavathan nuo on, mutta mitäpä se haittaa.
    Ei se paino takaa kestävyyttä. Mietippä miten se keinu toimii, nopeita suunnanvaihdoksia toinen toisensa jälkeen. Mitä enemmän massaa, sitä suuremmat voimat tulee keinun kaulaan. Isompi ei aina ole parempi.... Voi olla että kestää tai sitten ei kestä. Jokainen gramma tekee ihan älyttömän voiman tohon keinun varteen ku nopeudenmuutokset on niin rajuja.

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Tommisbillett myi eioota, niin tilasin nämä keinut:


    Hinta järkevällä tasolla ja luulisi noiden kestävän. Tiedän, että painavathan nuo on, mutta mitäpä se haittaa.

    Leave a comment:


  • majavamies
    replied
    Jos jollakulla sattus olemaan m10 koneen std laakereita sinisellä leimalla, laita privaa ja voin ostaa pois.
    Tarvetta siis kaikille runkolaakereille ja kk-laakereille.

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied


    Onko kenelläkään kokemusta tommisbilletin keinuista? Paljonko kierrätetty ja millä nokalla. Pysyykö noissa kovapalat paikallaan enemmän kierrätettäessä? Kuvien perusteella näyttää jykeviltä, jopa Ireland engineeringin HD keinuihin verrattaessa.

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
    Ilmalukko öljypumpussa ? Pikku startteja peräjälkeen..

    Kierrokset käytti kerran vähän reilummin ni johan rupes painetta tulemaan.

    Leave a comment:


  • Peksu_M20
    replied
    Originally posted by Joma View Post
    Mikä mahtaa olla vikana kun startilla pyörittämällä ei nouse öljynpaineet? Kun irrottaa kannen päästä anturin ei myöskään tule öljyä.
    Ilmalukko öljypumpussa ? Pikku startteja peräjälkeen..

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Mikä mahtaa olla vikana kun startilla pyörittämällä ei nouse öljynpaineet? Kun irrottaa kannen päästä anturin ei myöskään tule öljyä.

    Leave a comment:


  • Eepo
    replied
    Originally posted by Joma View Post
    Mistäs ahtimen vesijäähdytys kannattaa toteuttaa, alavesiletkulta tulo mutta mihin paluuvedet?

    Ja mitäs ölppää tämmösessä m10 turbossa ootte käyttänyt?

    Ensimmäiseks 100km käy varmaan ihan motonetin perusöljy.
    turpomiehille on omat juttunsa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=146857

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Mistäs ahtimen vesijäähdytys kannattaa toteuttaa, alavesiletkulta tulo mutta mihin paluuvedet?

    Ja mitäs ölppää tämmösessä m10 turbossa ootte käyttänyt?

    Ensimmäiseks 100km käy varmaan ihan motonetin perusöljy.
    Last edited by Joma; 10-08-2014, 12:38.

    Leave a comment:


  • hencca89
    replied
    Toi oli hyvä tietää että kovemmassa käytössä voi "ylitäyttää" taikka muutenki.
    Vaihdon yhteydessä monesti ottanu päähän jos öljyy lirahtanu "hiven" liikaa
    En ookkaa ajatellu koko asiaa ja konemaisesti totellu tikkua...

    Mistäs öljystä m10 tykkää "eniten"?
    Ite aina käyttäny magnatec 5w-40 ja viimeks hassasin ja kokeilin castrol edge 5w-40.
    Jotenki sellane aavistus/kutina persiissä että sais olla aavistuksen kankeempaa settiä?
    Toki ajelen re85 ja voi ja vaikuttaakin inauksen asiaan. :think
    Pitääkö kokeilemalla selvittää vai jollain kokemusta/ehdotusta?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    M3:sen A-ryhmän manuaalissa käsketään täyttämään mittatikun ylämerkin jälkeen 0,5l lisää öljyä koneeseen. Tätä on käytetty menestyksekkäästi niin vakio ö-pohjalla kuin isommallakin.

    Samaa voi varmasti käyttää M10 koneessa. Sen verran sukulaisia kun ovat.
    Kolkin ö-pohjat menee heittämällä kymppiin ja ö-pumppukin.
    Kannattaa katsoa millaisia horisontaalisia loiskelevyjä alempaan ö-pohjaan niihin on tehty.
    Toki aina voi ostaa sen A-ryhmän/DTM ala-öljypohjan.
    Sehän on vanha kikka ylitäyttää hieman, vehjettä kuin vehjettä nopeaa ajoa varten. Pohdintani koski juuri sitä että paljonko on liikaa. Kokeilemallahan se selviää.

    Mulla on kokonaan peltinen pohja olemassa, varmaan E21:stä. Silppuan ja muotoilen siitä mieleisen ja amatimies tiggaa saumat. Käytän E30:n pumppua. Öljypohjasta tulee sen mallinen että sihti on kiinni sumpun takareunassa. Silloin on eniten tilaa siirtää konetta ennenkuin ottaa hammastankoon. E30:ssä sihdin ja alapannun väliin jää 1,9cm tyhjää tilaa. Sihtiä modaamalla saa ehkä pari senttiä lisää.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    M3:sen A-ryhmän manuaalissa käsketään täyttämään mittatikun ylämerkin jälkeen 0,5l lisää öljyä koneeseen. Tätä on käytetty menestyksekkäästi niin vakio ö-pohjalla kuin isommallakin.

    Samaa voi varmasti käyttää M10 koneessa. Sen verran sukulaisia kun ovat.
    Kolkin ö-pohjat menee heittämällä kymppiin ja ö-pumppukin.
    Kannattaa katsoa millaisia horisontaalisia loiskelevyjä alempaan ö-pohjaan niihin on tehty.
    Toki aina voi ostaa sen A-ryhmän/DTM ala-öljypohjan.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ei taida sentti tai pari riittää ettei öljy vatkaantuisi siinä kampuran ja kiertokankien pyörinnässä. Ja jos niin käy niin varmaa on että se tulee huohotuksesta ulos. Lisäksi kampura kun on painevoideltu niin sitä öljyä roiskuu aika lailla siellä kampikammiossa. Osa siitä öljystä onkin enemmän sumuna kuin nesteenä siellä. Auton liikkeet vaikuttaa myös siihen missä kohti se öljy siellä on. Vähintään kunnolliset loiskelevyt pitäisi modifioida jos meinaa ylitäyttää.

    Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun. Enemmän panostaisin öljyn laatuun kuin määrään. Ja vaihtovälit tarpeeksi lyhyiksi.

    Jos taas haluaa suuremman öljytilavuuden vaikkapa jäähdytyksen vuoksi niin silloin pitäisi panostaa kuivasumppuvoiteluun jolloin sen loiskuvan öljyn saa lähes kokonaan pois sieltä kampikammiosta eikä pumppu hori tyhjää kovissa käännöksissä.
    Vatkaantuuhan se öly vaikka pinta on kaukanakin pyörivistä osista. Vakiona E30.n yläpohjassa on viistot ohjaimet, kun alakerran pyörintä painaa öljyä apparin puolelle päin niin nämä ohjaimet suuntaa öljyä eteenpäin öljypumppua kohti. Kampikammio huohotltaa venakoppaan lohkon paluukanavien kautta, paluukanavat on just sillä reunalla johon öljy pyrkii siirtymään. Olen nähny joidenkin duunaavan paluukanavan puolelle öljypohjan reunaan sellasen "räystään" joka estää (tarkoitus ainakin) öljyä nousemasta paluukanavaa päin. Vasemmalle kaartaessa ilmiö korostuu tietysti.

    Aikomukseni on tehdä öljypohjaan räystästä ja ohjainta ja estolevyä ja juttua . Siitä huolimatta, mielestäni on pohtimisen arvoinen asia minkä verran ylimääräistä siellä kärsis pitää öljyä. Toi että öljypinta on 10cm lohkon reunasta alaspäin, on mun mielestä todella kaukana. Uudemmissa vehkeissä mistä joutuu öljypohjia käyttään pois, tikunpää ei todella ole noin syvällä läheskään.
    "Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun." No juu, siihen nämä pohdinnat nimenomaan tähtää. Vaahtoa ja sumua siellä on joka tapauksessa. Jos öljynpinta on korkeammalla niin sitä todennäköisemmin sihti on nestemäisen tavaran alla. Autolla kun vetää 1G mutkaan niin öljynpinta on 45 asteen kulmassa. Siihen lisää auton kallistuminen niin salvat on kokolailla toisella seinällä sumppua jo.


    Oletinkin että vastauksena tarjotaan kuivasumppua. Meinasin kirjoittaakin että se on kaikkineen sen parin tonnin reissu varmaan, siihen mennessä kun kaikki on evotettu kiinni ja systeemi toimii. Ennen sitä investointia voi punnita yksinkertasempia ratkaisuja voitelun parantamiseksi.


    Jarno

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Ei taida sentti tai pari riittää ettei öljy vatkaantuisi siinä kampuran ja kiertokankien pyörinnässä. Ja jos niin käy niin varmaa on että se tulee huohotuksesta ulos. Lisäksi kampura kun on painevoideltu niin sitä öljyä roiskuu aika lailla siellä kampikammiossa. Osa siitä öljystä onkin enemmän sumuna kuin nesteenä siellä. Auton liikkeet vaikuttaa myös siihen missä kohti se öljy siellä on. Vähintään kunnolliset loiskelevyt pitäisi modifioida jos meinaa ylitäyttää.

    Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun. Enemmän panostaisin öljyn laatuun kuin määrään. Ja vaihtovälit tarpeeksi lyhyiksi.

    Jos taas haluaa suuremman öljytilavuuden vaikkapa jäähdytyksen vuoksi niin silloin pitäisi panostaa kuivasumppuvoiteluun jolloin sen loiskuvan öljyn saa lähes kokonaan pois sieltä kampikammiosta eikä pumppu hori tyhjää kovissa käännöksissä.

    Leave a comment:

Working...
X