Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 5HP19 - nytkö se levisi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    ZF 5HP19 - nytkö se levisi?

    Kävin tänään määräaikaiskatsastuksessa ja hylky napsahti. Vikakoodeja oli muistissa kaksi kappaletta. Ensimmäinen oli P0141, eli lambdatunnistimen lämmityspiiri ja toisena koodina P0741 Momentinmuuntimen kytkin, jää auki.

    Tuo lambdan vikakoodi nyt ei taloudellisessa mielessä paljon huolestuta, toisin kuin ikiliikkujaksikin haukutun automaattilootan koodi.

    Autolla on ajettu 170tkm ja vaihteiston öljyjä tuskin on vaihdettu. Automaatti vaihtaa normaalisti ja pehmeästi, mutta tuon momentinmuuntimen lukkiutumisen tarkastamisesta en oikein tiedä. Olisiko siihen jotain neuvoja? Jos muilla on ollut samaa vikaa, olisi kiva kuulla mistä oli kysymys, vai olenko Suomen ainut?
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Onko renkaat oikean kokoiset? Paljonko kierrokset satasen vauhdissa? Mikä auto?

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      INPAlla kattoo vikakoodit ja livedatat ja miettii sitten lisää..
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Olsberg
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 349
        • Jyväskylä

        #4
        Renkaat on 205/50 r17. Auto on sigun 330ia. Käyn tässä illemmalla katsomassa kierrokset satasen vauhdissa. Onkohan Jyväskylässä ketään INPA-velhoa, joka näistä asioista jotain ymmärtäisi?
        Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

        Comment

        • esa`pentula
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1390
          • Tampere

          #5
          katso samalla meneekö turbiinilukko päälle, ellet tätä juuri tarkoittanut meneväsi testaamaan. 90-100kmh linssiin, turbiinilukon pitäisi mennä päälle hetken tasaisen ajon jälkeen, huomaat sen heti kun alat hiljaa painamaan kaasua ja kierrokset nousevat erittäin hitaasti verrattuna nopeuteen. liian nopea/kova kaasupolkaisu vapauttaa lukon ja kierrokset nousee takaisin korkealle.

          tuleeko vikakoodi takaisin, vai oliko se vain kerran? jos kerran, niin 99% varmasti olet sen talven takia saanut herjaamaan, kun inan olet heittänyt perää.

          Comment

          • ämsport
            Bimmer Rookie
            • Jun 2011
            • 118
            • Pori

            #6
            Itsellä samalla lootalla satanen taulussa (navin mukaan) mittarin 103km/h,kierrokset ilman lukitusta 2200rpm lukittuna n.1700-1800 mittari kun menee 500 välein hankala todeta mitään tarkkoja lukuja.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by ämsport View Post
              Itsellä samalla lootalla satanen taulussa...
              Mutta onko sama auto ja sama perävälitys?

              Comment

              • Olsberg
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 349
                • Jyväskylä

                #8
                Noniin, kävin heittämässä pienen testilenkin ja vaikka vähän haastavaa oli talvirajoituksilla päästä ajamaan satasta pidempiä matkoja, niin kuitenkin n. 4km tasaisia vetoja sain ajettua. Kun mittarin mukaan vauhtia oli 101km/h, oli kierroksia alimmillaan 2100rpm. Välillä ajelin pitkäänkin vakkari päällä ja kierrokset olivat silti 2300-2400 välissä. Kun sitten lähdin hitaasti kiihdyttämään tuosta 101km/h@2100rpm, nousivat kierrokset samantien tuonne n. 2400rpm tienoille, jonka jälkeen vauhti kasvoi selvästi nopeammin, kuin kierroslukumittarin lukema.

                Vaikuttaisi siis, ettei turbiinilukko lukitu ollenkaan, vai onko tässä nyt eri välitykset, kuin Ämsportilla? Ainakin jos lukittuu, niin herkästi päästää lukituksen pois kun alkaa kiihdyttämään. Mites nopeasti tuon turbiinilukon pitäisi napata yleensä kiinni? Ajoinkohan tarpeeksi pitkiä vetoja edes?

                Edelleen ottaisin mielelläni INPA- ja muutakin tietoutta vastaan, jos sellaista porukalla on tähän liittyen. Korvaan kyllä vaivannäön, jos joku tulee vikaa haistelemaan. Voiko muuten akun kengän irtikäyttäminen vaikuttaa esim. tuohon turbiinilukon toimintaan, eli kun vaihteiston "muisti" tyhjennetään? Sitä en ole pitkiin aikoihin nimittäin tehnyt.
                Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Voit ottaa akunkengan muutamaksi tunniksi irti, jotain se muuttaa laatikon toiminnassa. Turbiini ei lukitu jos ei ole kone riittävän lämmin, eli saa ajaa useamman kilometrin. Kyllä sen huomaa kun laatikko vaihtaa vitosen ja sen jälkeen lukittuu. Kokeile steppi puolella 3-4-5 ja sitten D:lle. Mulla ei ainakaan lukitu steppi puolella ollenkaan, vasta kun laittaa D:lle niin menee lukkoon ja kierrokset tippuu hieman.

                  Comment

                  • mixout
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2011
                    • 454
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by Olsberg View Post
                    Noniin, kävin heittämässä pienen testilenkin ja vaikka vähän haastavaa oli talvirajoituksilla päästä ajamaan satasta pidempiä matkoja, niin kuitenkin n. 4km tasaisia vetoja sain ajettua. Kun mittarin mukaan vauhtia oli 101km/h, oli kierroksia alimmillaan 2100rpm. Välillä ajelin pitkäänkin vakkari päällä ja kierrokset olivat silti 2300-2400 välissä. Kun sitten lähdin hitaasti kiihdyttämään tuosta 101km/h@2100rpm, nousivat kierrokset samantien tuonne n. 2400rpm tienoille, jonka jälkeen vauhti kasvoi selvästi nopeammin, kuin kierroslukumittarin lukema.

                    Vaikuttaisi siis, ettei turbiinilukko lukitu ollenkaan, vai onko tässä nyt eri välitykset, kuin Ämsportilla? Ainakin jos lukittuu, niin herkästi päästää lukituksen pois kun alkaa kiihdyttämään. Mites nopeasti tuon turbiinilukon pitäisi napata yleensä kiinni? Ajoinkohan tarpeeksi pitkiä vetoja edes?

                    Edelleen ottaisin mielelläni INPA- ja muutakin tietoutta vastaan, jos sellaista porukalla on tähän liittyen. Korvaan kyllä vaivannäön, jos joku tulee vikaa haistelemaan. Voiko muuten akun kengän irtikäyttäminen vaikuttaa esim. tuohon turbiinilukon toimintaan, eli kun vaihteiston "muisti" tyhjennetään? Sitä en ole pitkiin aikoihin nimittäin tehnyt.
                    Kysy keski-suomen koodausketjusta apuja. Breezillä ainakin on inpa ja voipa löytyä joku joka osaa automaatistakin jotain kertoa. Mut kyselyä sinne ketjuun niin eiköhän apua löydy
                    Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam

                    Comment

                    • BreeZi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 2371
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Rengaskoon ei ainakaan pitäisi aiheuttaa tuota. On nääs suosituskokoa.

                      E46 suositeltava rengaskoko:
                      195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17, 245/40R17, 225/40R18, 255/35R18, 235/35R19, 265/30R19, 235/30R20, 285/25R20
                      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                      - E- ja F- sarjan avaimet.
                      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                      .

                      Finmodi oy
                      050-3063926
                      [email protected]

                      Comment

                      • BreeZi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 2371
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Nyt on vikakoodit katsottu, niin kyllähän siellä vaihdelaatikko oli tämmöistä lauleskellu.
                        Click image for larger version

Name:	FJL-745.jpg
Views:	1
Size:	48.8 KB
ID:	4825934

                        Livedataa tutkiessa kiinnitin huomiota että missään vaiheessa ei syttynyt täppä kohtaan solenoid shift lock. Ei näköjään tämän zf puolella ole samaa torque converter clutch mitä gm lootissa.

                        Mitäs muuten tuo livedatan analog puolella oleva load signali tarkoittaa? Oli nimittäin jossain vaiheessa pitkästi yli 100%
                        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                        - E- ja F- sarjan avaimet.
                        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                        .

                        Finmodi oy
                        050-3063926
                        [email protected]

                        Comment

                        • Olsberg
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 349
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Itse tässä googlailin tarinoita tuosta vikakoodista ja ilmeisesti monella ulkomaan asukilla vika on korjaantunut momentinmuuntimen(torque converter?) vaihdolla. Joku tiiviste on ollut huonossa hapessa... Kai tässä kohta pitää käydä kyselemään hyvää huoltopaikkaa tälle pomminvarmalle vaihteistolle.

                          Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa tätä asiaa puidaan: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=355246

                          Solenoidiventtiilin jumiutumista joku oli myös veikkaillut tuossa keskustelussa.

                          Edittiä sen verran vielä, että tuolla Bimmerfestillä porukoilla oli ilmeisesti syttynyt vikavalo mittaristoon, kun tuo vikakoodi ilmaantui. Itselläni ei valo syty missään vaiheessa.
                          Last edited by Olsberg; 16-01-2013, 20:29.
                          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                          Comment

                          • esa`pentula
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1390
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Olsberg View Post
                            Itse tässä googlailin tarinoita tuosta vikakoodista ja ilmeisesti monella ulkomaan asukilla vika on korjaantunut momentinmuuntimen(torque converter?) vaihdolla. Joku tiiviste on ollut huonossa hapessa... Kai tässä kohta pitää käydä kyselemään hyvää huoltopaikkaa tälle pomminvarmalle vaihteistolle.

                            Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa tätä asiaa puidaan: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=355246

                            Solenoidiventtiilin jumiutumista joku oli myös veikkaillut tuossa keskustelussa.

                            Edittiä sen verran vielä, että tuolla Bimmerfestillä porukoilla oli ilmeisesti syttynyt vikavalo mittaristoon, kun tuo vikakoodi ilmaantui. Itselläni ei valo syty missään vaiheessa.
                            Tuo tarkoittaa juurikin, että momennin muunnin eli torque converter eli turbiini luistaa. Turbiinin sisällä ei ole mitään tiivisteitä, turbiiniakselissa sen sijaan on, siis akselissa joka menee turbiiniin sisälle. Itse turbiini tiivistyy sen ja stefan avulla. Turbiineita korjaa JN Trading ja mielestäni myös ESP autotrans. Molemmilta myös saa oikean tiivisteen tuohon turbiiniakseliin, jonka voi vaihtaa ilman purkamatta vaihteistoa. Voihan vika olla myös venakoneistossa, mutta vähän epäilen.

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              #15
                              Mutta hetkinen, 6-koneen bensastepithän piti olla käytännössä ikuisia
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎