Ja siis olisiko tuo pelkkä hela vaihdettavissa ilman koko turbiinin vaihtoa? Osaatko arvioida, montako työtuntia tuohon projektiin mahdollisesti saa ammattilainen uppoamaan? Lähinnä tässä mietiskelen, montako päivää pitää olla tässä kuussa syömättä...
Ja siis olisiko tuo pelkkä hela vaihdettavissa ilman koko turbiinin vaihtoa? Osaatko arvioida, montako työtuntia tuohon projektiin mahdollisesti saa ammattilainen uppoamaan? Lähinnä tässä mietiskelen, montako päivää pitää olla tässä kuussa syömättä...
On vaihdettavissa esim JN Tradingilla, mutta kyllähän se maksaa. Käytetyn saat varmaan halvemmalla, muuta ei ole siitä koskaan takuuta, että toimiiko varmasti. No sanoisin, että 1-3h askin pudotus ja saman verran takaisin. Turviinin vaihtaa ihan hetkessä, jos on taktiikka kunnossa. Puhutaan alle päivän hommasta jos on esim turbiini valmiina. Turbiininhan joutuu sorvaaman auki tuon helan vaihtamiseen ja sen jälkeen hitsaamaan takaisin kiinni. ESP Autotrans ja JN Trading AINAKIN tekevät suht edukkaasti.
Siellä antaa joko lämpötila-anturi väärää lämpötietoa laatikolle, tai sitten aiempi rengastus on ollut nykyistä selvästi vierintäkehältään erilainen.
Akku nyt ihan ensiksi irti yöksi ja tsekkaus alkaako lukitus toimimaan.
Laitetaans vähän lisää infoa:
Laatikon lämpötilat tosiaan pyöri ajossa yli 80 asteen kokoajan. Välillä taisi olla 90-asteen puolellakin.
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
5. päivä helmikuuta vien auton Ala-Könnille Leppävedelle. Epäili vian olevan turbiinissa, mikäli se yrittää lukita, mutta ei onnistu. Jos vika on solenoidissa, ei turbiini koita lukittua ollenkaan. Saa nähdä voiko käydä kirjoittamassa tuonne "uskotko yliluonnolliseen" -ketjuun, että pakko uskoa, kun bensasteppi poikii.
Aamulla vein kinnerin pajalle ja pari tuntia sitten tuli soitto, että turbiinissa lienee mekaaninen vika. Kuulemma yrittää lukita turbiinin, muttei onnistu. Korjausarvio kaikkineen on noin 1300e ja aikaa menee 1,5-2vk.
Tuohan on ihan yleinen vika et turbiini alkaa lipsumaan. Jos on perehtyny noihi niin huomaa kyllä värinää lukon lyödessä luistamalla päälle. Turbiinin vaihdolla selvii jos tekee sen ajoissa. Pitemmän päälle sieltä irtoo tavaraa ja sit menee laatikkokin purkuun.
Tuohan on ihan yleinen vika et turbiini alkaa lipsumaan. Jos on perehtyny noihi niin huomaa kyllä värinää lukon lyödessä luistamalla päälle. Turbiinin vaihdolla selvii jos tekee sen ajoissa. Pitemmän päälle sieltä irtoo tavaraa ja sit menee laatikkokin purkuun.
Ihmeen vähän löytyy tarinaa tuollaisesta viasta ollakseen yleinen vika. Ulkomaan foorumeilta kyllä pari topiccia löytyi. Ei luulisi tuossa miun autossa kauaa olleen tuon vian, kun lokakuussa autoon tehtiin kuitenkin iso huolto, eikä vikakoodeja ilmeisesti ollut (jos ne on edes luettu, mistäpä sen tietää). Muutama viikko sitten kun vikakoodeja Breezin kanssa ihmeteltiin, oli kyseinen vikakoodi tullut 20 kertaa. Jo noin 40km testilenkillä koodi tuli uudelleen muutaman kerran. Mitään värinääkään en ole kyllä huomannut ajossa. Pyysin korjaajaa ottamaan valokuvia hajonneesta paikasta, jos siellä on jotain selvää vauriota. Mielenkiinnolla odotellaan sekä kuvia, että laskua.
Suolasta ja suolesta toi korjauttaminen liikkeessä ! Missähän ne korjauttaa sen turbiinin, satuitko kysymään? Nurola, Wiik?
Ei oo kyllä mulle tullut tuollaista vikaa korjattavaksi uran aikana, etten oikein sanoisi "yleiseksi". No, hyvä tietää taas uutta.
Kerrohan sitten mitä korjaus maksoi ja tuliko kuntoon!
Ei tullut mieleen kysellä tuosta tarkemmin. Kertoivat vaan, että turbiinin kuorien sisään laitetaan uudet kilkkeet. Vein auton Leppävedelle Ala-Könnin korjaamolle. Tuo paja ainakin mainostaa itseään automaattivaihteistojenkin korjaajaksi. Pari juttua mersuforumilta löytyikin tuosta paikasta, mutta sitä en tosiaan tiedä, missä turbiini korjataan.
Tuli hankittua kiiruspäissäni otsikon menopeli (eka bemari, noita quattrorinkuloita on ollut alla jo puolenkymmentä) ja taitaa heti mennä loota remonttiin?
Ongelman kuvaus on yksinkertainen, turbiini ei lukitu ollenkaan. Vaihteisto toimii nätisti, M/S ja D-moodi pelaavat kuin unelma, mutta Audeihin tottuneena alkoi muutama päivä hankinnan jälkeen ihmetyttämää jenkkiautomaisen kuminauhamainen veto. Yksinkertaistettuna jos ajaa vaikka sataa tasakaasulla ja tulee ylämäki, kierrokset pysyvät samana mutta vauhti hidastuu.
Mulla on ollut kaksikin turbiinivikaista Audia, mutta niissä on selkeästi tuntenut turbiinin "lipsumisen", pienen värinän ja kierrosten pienen humppaamisen lukitushetkellä. Tässä ei tunne mitään värinään viittaavaakaan ja luulinkin aluksi näiden Bemareiden toimivan vain eri lailla, mutta tämän topikin luettuani taidan olla inhottavan väärässä...13l/100km kulutuskin kielii vedon lipsuvan johonkin.
Onko näissä nelikoissa sama surullisen kuuluisa ZF 5HP19- loota kuin esim. Audeissa kutoskoneissa? Maahantuojalta sain vain vastaukseksi :
"Autossanne olevan vaihteiston tyyppimerkintä on seuraava A5S 390R."
Miten diagnosoidaan mekaaninen turbinivika anturi/solenoidiviasta, eli yrittääkö edes lukita vai ei tee sitäkään?
Tässä mietityttää vain kannattaako tuota turbiinia edes lähteä kunnostamaan vai pitäisiköhän suoraan lähettää loota Recrolle rebuildingiin? Edelliseen A6 V8-rinkulaan tuli ensin laitettua turbiini ja 4kk sen jälkeen meni koko loota vanhasta turbiinista irronneen mujun takia...
Edit: Onko näissä jokin nopeusasetus lootalle, jonka alle lukitusta ei edes kuuluisi tapahtua? Tällöinhän mitään vikaa ei välttämättä edes ole, sillä Audeissa vaan on tottunut joka vaihteella tapahtuvaan lukittumiseen.
Sama loota tuossa siunkin autossa käsittääkseni on, eli zf 5hp19. Tämän foorumin juttujen perusteella tuo ei kyllä missään nimessä ole "surullisen kuusa". Vähän samantyyliseltä vialta kuitenkin kuulostaa, kuin itselläni. Joku etelä-suomen bimmerivelho osaa kyllä tietokoneen kanssa katsoa, yrittääkö turbiini lukittua. Jos yrittää, muttei onnistu, niin kyseessä saattaa olla se mekaaninen vika. Vikakoodit lukemalla selviää ainakin, jos laatikon toiminnassa on tuota häiriötä. Pitää informoida parin viikon päästä tännekin, millainen lopputulos tästä omasta tapauksesta tuli. Pitää vaan toivoa, ettei metallimujua ole päässyt paljon liikkeelle.
Sama loota tuossa siunkin autossa käsittääkseni on, eli zf 5hp19. Tämän foorumin juttujen perusteella tuo ei kyllä missään nimessä ole "surullisen kuusa". Vähän samantyyliseltä vialta kuitenkin kuulostaa, kuin itselläni. Joku etelä-suomen bimmerivelho osaa kyllä tietokoneen kanssa katsoa, yrittääkö turbiini lukittua. Jos yrittää, muttei onnistu, niin kyseessä saattaa olla se mekaaninen vika. Vikakoodit lukemalla selviää ainakin, jos laatikon toiminnassa on tuota häiriötä. Pitää informoida parin viikon päästä tännekin, millainen lopputulos tästä omasta tapauksesta tuli. Pitää vaan toivoa, ettei metallimujua ole päässyt paljon liikkeelle.
ainakin bmwfansin mukaan M54B30 koneisissa on tuo legendaarinen GM laatikko
Comment