Announcement
Collapse
No announcement yet.
ZF 5HP19 - nytkö se levisi?
Collapse
X
-
Kävin auton kanssa nyt tuolla Matic doctorilla syynättävänä.
Alkuun auto lyötiin piuhan päähän vikakoodinlukuun
Vikakoodi luistavasta momentinmuuntimesta oli uusiutunut. Kirjattiin ylös, ja nollattiin jälleen.
Seuraavaksi lähdettiin koeajolle testeri kytkettynä, jossa havaittua:
-Momentinmuuntimen lukituksen venttiili pelaa sähköisesti oikein, ja sille myös lähtee elektroniikalta signaali momentinmuuntimen lukitsemiseksi.
-Luistoa on ihan tuntumalla kuulemma normaalia enemmän
-Satasen vauhdissa tasaista nopeutta tasaisella pinnalla ajaessa momentinmuuntimen luisto on noin 500 r/min. Kierrokset pysyvät kuitenkin suurinpiirtein vakiona, toisin kuin risan momentinmuuntimen tyyppitapauksessa, jossa moottorin kierrokset kuulemma seilaavat viisikin sataa kierrosta ylös alas.
-Lenkiltä palatessa luistavan turbiinin vikakoodi ei ainakaan vielä ollut uusiutunut
Vaihtoehtoja olisi:
-Öljyjen vaihto (viitisen sataa euroa huuhtelemalla): epätodennäköistä, että auttaa ongelmaan
-Turbiinin vaihto: Todennäköisin vikapaikka, mutta sisältää kuitenkin lievän epävarmuuden, josko vika kuitenkin on venttiilistössä.
-Jos ei turbiini, niin kulunut venttiilikoneisto: yhdessä turbiinin vaihdon kanssa hinta on jo lähellä tehdaskorjattua vaihtolaatikkoa
-Huollettu vaihtolaatikko (jos saatavilla) ~3k€ töineen
-ZF:n tehdashuollettu laatikko ~5k€ töineen.
Luulen, että järkevintä olisi ottaa pieni riski, ja lähteä tuolla turbiinin vaihdolla liikkeelle, mutta mitä raati on mieltä?
Matic doctor jätti alkuun ainakin melko positiivisen mielikuvan, vaikka vähän pajahenkiset tilat onkin.Alla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
-
Originally posted by Olsberg View PostNoniin, tämä case tuli tänään päätökseen. Turbiini oli siis loppu ja laatikosta tyhjennetty öljy oli melko mustaa. Turbiini kävi huollossa JN Tradingilla ja laatikko huuhdeltiin kunnolla. Nyt taas pelaa ja kulutuskin tipahti huomattavasti maantienopeuksissa. Toivotaan nyt, ettei muuta vauriota ole ehtinyt syntyä likaisten öljyjen vuoksi. Koko hoito maksoi 1367e. Saa vapaasti linkittää tähän ketjuun, jos joku tietää näiden laatikoiden olevan ikuisia (eipä silti, tuskin näiden vikatiheys oikeasti on kovin suuri). Tai sitten tuosta auton matkamittarista on ruuvattu joku 500tkm pois.
...tai sitten ajeltu muutama vuosi väärällä rengaskoolla niin että turbiini ei ole lukittunut lainkaan matka-ajossa?
Nimittäin juuri eilen törmäsin vastaavaan ongelmaan 530i e39:ssä (TODELLA harvinaista näissä) ja kun asiaa selviteltiin niin edellinen omistaja oli ajanut ko autolla totaalisesti väärällä rengastuksella 3-4-vuotta, eikä laatikon lukittumisesta ollut tietoakaan.
ps.Mikään ei ole ikuista, ei edes ZF bensastepit, mutta jos niistä ennen paalia poikii ehkä maksimissaan väärällä käytöllä/vääriin öljynvaihtoihin yksi tuhannesta...niin melko "ikuisia" kuitenkin, varsinkin kun manuaalit kestää vähemmän.Last edited by Hemi; 30-10-2013, 15:39.
Comment
-
-
Originally posted by Haatainen View PostNoniin. Tarkistin nyt öljytason seuraavasti: Auto vaakasuoraan ilmaan, laatikko ~40°C lämpöiseksi, ja moottori joutokäynnillä laatikko N -asennossa. Sitten täyttöroppua raottamaan laatikon takaosasta kulkusuuntaan nähden vasemmalta puolelta.
Ymmärtääkseni tässä tilanteessa öljynpinnan pitäisi olla ~täyttöaukon alalaidan tasolla, eli hennosti öljyä pitäisi valua pihalle.
Todellisuudessa öljyä tuli ihan perkeleesti. Joko tein väärin, öljyä on liikaa, tai öljystä liian pieni osuus on kierrossa vian vuoksi.
Öljy oli aika lirua, tummahkoa harmahtavaa, ja tuoksahti miedosti käytetylle moottoriöljylle. (vaikea kuvata, mutta sellainen hennon paahteinen aromi).
Enpä tuolle osaa oikein enempiin ryhtyä. Pitää etsiä hyvä paja, mihin tuon vie ehjäykseen. Tästä otan mielelläni suositteluita vastaan.
Tuskin turbiinivika kuitenkaan?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiellä on nyt taas joku seppä vaihtanut öljyt ylitäyttäen, joten lieneekö laatukaan oikea?
Tuskin turbiinivika kuitenkaan?
Ylitäyttökö aiheuttaa turbiinin lukittumattomuutta?Alla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
-
Originally posted by Haatainen View PostKävin auton kanssa nyt tuolla Matic doctorilla syynättävänä.
Alkuun auto lyötiin piuhan päähän vikakoodinlukuun
Vikakoodi luistavasta momentinmuuntimesta oli uusiutunut. Kirjattiin ylös, ja nollattiin jälleen.
Seuraavaksi lähdettiin koeajolle testeri kytkettynä, jossa havaittua:
-Momentinmuuntimen lukituksen venttiili pelaa sähköisesti oikein, ja sille myös lähtee elektroniikalta signaali momentinmuuntimen lukitsemiseksi.
-Luistoa on ihan tuntumalla kuulemma normaalia enemmän
-Satasen vauhdissa tasaista nopeutta tasaisella pinnalla ajaessa momentinmuuntimen luisto on noin 500 r/min. Kierrokset pysyvät kuitenkin suurinpiirtein vakiona, toisin kuin risan momentinmuuntimen tyyppitapauksessa, jossa moottorin kierrokset kuulemma seilaavat viisikin sataa kierrosta ylös alas.
-Lenkiltä palatessa luistavan turbiinin vikakoodi ei ainakaan vielä ollut uusiutunut
Vaihtoehtoja olisi:
-Öljyjen vaihto (viitisen sataa euroa huuhtelemalla): epätodennäköistä, että auttaa ongelmaan
-Turbiinin vaihto: Todennäköisin vikapaikka, mutta sisältää kuitenkin lievän epävarmuuden, josko vika kuitenkin on venttiilistössä.
-Jos ei turbiini, niin kulunut venttiilikoneisto: yhdessä turbiinin vaihdon kanssa hinta on jo lähellä tehdaskorjattua vaihtolaatikkoa
-Huollettu vaihtolaatikko (jos saatavilla) ~3k€ töineen
-ZF:n tehdashuollettu laatikko ~5k€ töineen.
Luulen, että järkevintä olisi ottaa pieni riski, ja lähteä tuolla turbiinin vaihdolla liikkeelle, mutta mitä raati on mieltä?
Matic doctor jätti alkuun ainakin melko positiivisen mielikuvan, vaikka vähän pajahenkiset tilat onkin.
Huuhtelet itse uusilla öljyillä ja vaihdat suodattimen. Hinta n.150e. Jos ei auta niin Ebaysta toimiva laatikko turbiinin kanssa alta tonnin ja laitat paikoilleen joku ilta.
Comment
-
-
Originally posted by Haatainen View PostEi ainakaan merkintöjä ole missään öljynvaihdosta, vaikka aika hyvin huoltokirjaa onkin täytelty. eikä edellinen omistaja maininnut asiasta. En nyt mitenkään päätä pölkylle laita, että osasin oikein tuon öljynmäärän katsoa, kun lämpötilakin oli tuollainen kädellä todettu.
Ylitäyttökö aiheuttaa turbiinin lukittumattomuutta?
Myös monet moottoripuolen ongelmat voivat aiheuttaa ko.laatikon lukkiutumattomuutta(imuvuodot ja jopa jarrujen laahaaminen).
Comment
-
-
Rupesi tämä aihe kiinnostamaan... Olen tässä n. 1000km ajellut tuolla hankinnallani, eli E46 328ia:lla. Vaihteisto toimii erittäin hyvin joka tilanteessa ja siihen on juuri vaihdettu öljyt ja suodatin foorumilaisen huoltohepun toimesta.
En vaan nyt sitten osaa yhtään sanoa, että lukittuuko turbiini vai ei. Kokeilin tänään kauppareissulla tuota ja kierroksia koneessa on D:llä mittarinopeudessa 105km/h tasan 2000rpm. Jos laittaa M5 stepistä niin n. 2100rpm. Kierrokset ei vaella. Täällä on keskustelussa mainittu 330:lle 1700-1800rpm jos turbiini lukittuu ja 2300-2400rpm jos ei. Vähän nyt siis hämää kumpaan tämä kallistuu. Onko tuossa 328:ssa peränvälitys eri kuin 330:ssa?
Renkaat nyt on 205/55/16 ja kesärenkaat joilla suurimmaksi osin olen ajanut kokoa 225/50/16.
Edit: Perävälitys on ainakin aavistuksen eri. Jos luotamme tähän sivustoon: http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm
328ia = 3.46
330ia = 3.38
Nyt joku laskutaitoinen kertomaan mikä on rpm@100km/h 3.46 perällä ja 205/55/16 renkailla.
Edit: Ei löydy nyt hakemallakaan sen paremmin suomeksi kuin englanniksi, että minkä verran on normaali rpm 100km/h vauhdissa, mutta löytyi ketju (eng.) jossa puhuttiin 2500-2700rpm kierroksista ja kierrosten humppaamisesta ja noihin vastattiin, että laatikko on rikki / menossa rikki. Eli voisi päätellä, että tasainen 2000rpm tarkoittaa lukittunutta turbiinia.
Tuon kanssa leikin nyt (menee mielenkiintoiseksi) ja sain tuloksen 58mph(93km/h)@2000rpm. Aika lähellä siis.
Edit: Varmaan 3h googlannut, eikä mistään löydy tietoa siitä mikä on oikea lukittuneen turbiinin kierrosluku 328ia:lla D:llä tasan satasta ajettaessa. Laittakaahan samanlaisen yhdistelmän omistavat omia lukuja ketjuun. Oma siis tasan 2000.Last edited by Tenox; 31-10-2013, 10:45.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Pakko nostaa ketjua, kun asia vaivaa.
Miten tuo turbiinin lukittuminen tapahtuu silloin kun laatikko toimii moitteetta?
Itse jos kiihdytän mittarinopeuteen 110km/h ja laitan cruisen päälle, niin kierrokset on kokolailla välittömästi tuossa n. 2000rpm päälle. Ihan hetken - niin että juuri ehtii havaita - ne on ehkä 2300rpm. Jos painaa kaasua, niin aika tavalla samantien kone reagoi ja kierrokset / nopeus alkaa nousta. Mahdollista turbiinin lukittumista on todella vaikea havaita.
Laatikko toimii kokonaisuudessaan niin moitteetta ja nätisti, että ilman näitä keskusteluja en epäilisi hetkeäkään, että siinä on mitään vialla. Olisi vaan kiva saada täysi varmuus tähän turbiiniasiaan. :thinkExät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
No jos nyt käsitän / muistelen oikein niin kaasua hiukan painaessa sekä kierrokset, että nopeus nousevat tasaisesti heti. Ei siinä ainakaan mitään sellaista tapahdu mikä vaikuttaisi tilanteeseen sopimattomalta.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostNiin siis miten se reagoi kaasuun? Nouseeko maantienopeus kierrosten kanssa vai elääkö kierrosluku ihan omaa elämää, lukkossa ei juuri elä.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Haatainen View PostEi ainakaan merkintöjä ole missään öljynvaihdosta, vaikka aika hyvin huoltokirjaa onkin täytelty. eikä edellinen omistaja maininnut asiasta. En nyt mitenkään päätä pölkylle laita, että osasin oikein tuon öljynmäärän katsoa, kun lämpötilakin oli tuollainen kädellä todettu.
Ylitäyttökö aiheuttaa turbiinin lukittumattomuutta?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Auto oli nyt Matic-doctorin hellässä huomassa pari päivää: uusi turbiini ja uudet öljyt&suodatin: tänään soitti, jotta pelaa.
Huomena haen, niin pääsee sitten itsekin tunnustelemaan ehjää peliäAlla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
-
Sopiiko tiedustella mitä remontti tuli maksamaan?
Eikö venttiilikoneistolle tehty mitään? Samallahan senkin olisi käynyt läpi..
Taas yksi todiste lisää, ettei nämä bensastepit aivan ikiliikkujia sentään ole.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Comment