Announcement

Collapse
No announcement yet.

Putkistot *yleinen keskustelu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #76
    Originally posted by Tonait View Post
    Autona E39 525iA Touring vuodelta 2003. Millanen putki olis hyvä, että saisi irtoamaan vähän paremmat äänet mutta ei mitään täysin överiä kuitenkaan?
    Putkistoa muuttamalla saa ääniä kovemmaksi, moottoria muuttamalla saa ääniä paremmiksi.

    Originally posted by jr66 View Post
    1200 € tuollaisista peltipurkeista on täyttä kusetusta.
    No on joo jos ajattelee mikä niitten tehtävä autossa on. Mahtaa vituttaa jos tonnin savustupönttö kolahtaa johonkin ku ajelee kovempaa. Tolla rahalla ostas vaikka kivoja venttiilikoneiston osia jo jonkinverran.
    Last edited by petrolhead; 08-05-2016, 13:17.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • blueorange
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 404
      • suomi

      #77
      Originally posted by jukkae View Post
      No just nuissa vesijohdoissa, se on nimellinen sisämitta ei tarkka siis. Aina hitusen isompi mutta hyvin "alueella" aina.

      Tai siis käytännössä nuo nimet tulee nimenomaan nuista sisäreikien koosta alunperin.

      Mutta käytännössä joo oot oikeassa. Tuolla vaan niin hämätään että ei kannata DN mitoilla nuita sekotella

      Edit, niin joo käytännössä tuo ainevahvuuskaan taas ei mene nuin, jos sulla on jollain järkky seinämällä putki ja törkkääät DN läppäventtiilin väliin niin se ei aukene siellä enään vaikka ns. DN ulkomitta on oikea.

      Lainaus jostain gradusta tjsp "Nimellissuuruudella (DN) ei ole yhteyttä putken ulkoisiin mittoihin, vaan se on vanha merkintä putken sisähalkaisijasta, joka on muuttunut, kun teräksen laatu on parantunut ja seinämän paksuutta on pienennetty"

      Mutta joo alkaa lipsumaan offtopikiksi eli moro.
      Niin siis välillä DN mitta on sisämitta ja välillä ulkomitta? Niin että vaikka DN 80 eli 3 tuumasen(3") putken ulkohalkaisija saattaa olla 88,9 tai sisähalkaisija 88,9 ainevahvuuden mukaan. Periaatteessa olen oikeessa,mutta periaatteessa olet väärässä?

      Sano nyt kumpi??? No mä sanon. DN mitta on AINA ulkohalkaisija. Jos se DN venttiili törkätään sinne paksun seinämän putkella olevan laippojen väliin,niin valitaan semmoinen venttiili joka sinne käy tai sitten siitä laipasta kevennetään eli hiotaan sisäpuolelta tavaraa pois.

      Aivan kuten monesti ruostumattomat kaulukset dn 200+ ovat 3-4mm seinämällä jotka hitsataan 2-2,5mm seinämällä olevaan putkeen. Puikolla se menee isolla raolla ja pienellä seevillä läpi,mutta yleensä kaulus hiotaan juuren puolelta samaan sisämittaan kuin putki johon se hitsataan.

      Tämä nyt oli vain esimerkki. Yleensä paksuseinämäisillä putkilla venttiilit ovat luisti tai karaventtiileitä. Eli laipoilla olevia venttiileitä. Ei laippojen väliin asennettavia venttiileitä!

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        #78
        Oho pisti silmään tämä aamukahvilla ollessa,

        En ala kiistelemään enempää näistä koska oon 5 päivää viikossa näitten kanssa muutenkin jo tekemisissä. Koneistetaan päivittäin DN osia, käytännössä jos ajas "DN-mittojen" mukaan osat niin 90% tulis niistä takas.

        Comment

        • Järppä
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1108
          • Stadi, ladon takana.

          #79
          Euroopassa kun ollaan ja vielä taviksia niin DN:stä puhutaan aina ulkomittana oli seinämä paksuus mikä tahansa ja tuuma ei täsmää täysin amerikan joen tuumaan.

          Nykypäivänä eri standardit vaikuttaa.
          ANSI/ASME/SCH/ISO/EN ja jne.

          Seuraavaksi väännätte kierteistä niin pääsette vielä syvemmälle suohon.:think
          Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
          Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
          Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
          If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
          Top Gear review

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #80
            Teettekö te oikeesti putkistoja/vaimentajia vai speksaatteko vaan normeista? Ristus, ei tää oikeesti noin monimutkasta oo.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              #81
              Ei tällä oo mitään tekemistä auton osien kanssa.

              Comment

              • blueorange
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 404
                • suomi

                #82
                Originally posted by petrolhead View Post
                Teettekö te oikeesti putkistoja/vaimentajia vai speksaatteko vaan normeista? Ristus, ei tää oikeesti noin monimutkasta oo.
                Tehdään! Pakoputkistoja ja minä oon tehny hydrauliikka,pneumatiikka,sekä rasvaputkistoja. Ne on yleensä mm kokosina. Ellei sit mennä kiertovoitelun paluuputkistoihin jotka DN kokoisia.

                Sanomani on että jotkut rakentelee niistä bilteman akselinylitys ja sisääntyönnettävistä mm mitälie koon putkista leikkelemällä tai jopa ostamalla vitun kalliita käyriä jotka on hitsattu kahdesta palasta räkäsauman kera. LVI tukkuun kun menee ja ostaa vedettyjä käyriä. Sieltä saa dn mitalla käyrät ja putket. Saahan nekin tietysti pilattua hitsaamalla bilteman ydintäytelanka migillä.

                Niitä ydintäytelanka Miggejäkin on joita käytetään teollisuudessa oikeastaan parhaan laadun ja tuottavuuden mittarina. Koneet ei ole juuri bilteman konetta isompia,mutta siihen on sit omat juttunsa

                Kaverille ostin 3 vuotta sitten 30 kpl DN 32 mustia käyriä. Ne makso veron kanssa muistaakseni 34 €

                Comment

                • PatarautaE34
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 183

                  #83
                  Originally posted by jr66 View Post
                  1200 € tuollaisista peltipurkeista on täyttä kusetusta.
                  No sit täytyy tehä itte turkkilevyst tai tilata kiinankuraa persuuksiin. Elämä on yhtä helppoa heinän- ja putkentekoa.
                  Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
                  Mord komission II

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #84
                    Originally posted by PatarautaE34 View Post
                    No sit täytyy tehä itte turkkilevyst tai tilata kiinankuraa persuuksiin. Elämä on yhtä helppoa heinän- ja putkentekoa.
                    Joo.. mä erehdyin laittamaan kuvia DIY-vaimentajasta internettiin. Internetin mielestä materiaalista lähtien kaikki oli väärin. Mä en laske tollaselle pöntölle niin paljoa käyttöikää että viittis hankkia rosteria. Ennenku se ruostuu se on ajettu kiinni johonkin tai heitetty roskiin seuraavan evoversion tieltä.
                    Loput 1200 eurosta sitte maksan poltettavaksi ja/tai moottorinosiin.
                    Last edited by petrolhead; 27-05-2016, 07:48.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3166
                      • 47200

                      #85
                      Sama täällä. Se pakokaasu kun tulee sieltä ulos oikeaa reittiä eikä matkan varrelta, ei ahdista, humise, suhise, pörise liikaa niin kelpaa mulle. Oli se sitte sinkittyy, mustaa tai rst/hst kamasta tehtyä

                      Comment

                      • QUASIMODO
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2542
                        • Pirkkala

                        #86
                        Onko kokemuksia supersprintin race loppupäästä?
                        Onko liian kova melu (kesä)käyttöautoon?

                        Kohdeauto olisi e36 M3 3.2.
                        sigpic

                        Comment

                        • QUASIMODO
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2542
                          • Pirkkala

                          #87
                          Originally posted by QUASIMODO View Post
                          Onko kokemuksia supersprintin race loppupäästä?
                          Onko liian kova melu (kesä)käyttöautoon?

                          Kohdeauto olisi e36 M3 3.2.
                          Muissa kuin E36:ssa?
                          sigpic

                          Comment

                          • TorQuel
                            BTCF Member
                            • Jan 2012
                            • 1927
                            • HKI / JKL / KHM

                            #88
                            ^ Sen verran voin tähän sanoa, että 3.2 evoa supersprintin street pöntöllä on tullut jonkunverran reippaasti kuunneltua ja tuota street pönttöä uskaltaisi melkein sanoa hiljaiseksi.. Hieno sivistynyy sävel kyllä läheltä kuultuna mutta ei kanna kauas. Uskaltaisin siis lähteä sanomaan että jos vähääkään räimeestä tykkää niin racea vaan tilaukseen! Sen verran laadukkaita pönttöjä nuo että ajokierroksilla mistään droneista tai muista käytännön lieveilmiöistä ei tarvitse huolehtia vaikka äänekkäämpi race malli olisikin kyseessä!
                            Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                            Comment

                            • TNT
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 3522

                              #89
                              Onko joku mittauttanut ääniä E36 328i Eisenmann race ja/tai sport vaimentimen kanssa?

                              Lähinnä mietin että miten käy Ahveniston 95db melurajan kanssa.
                              Originally posted by Jube
                              Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

                              Comment

                              • Babitzin
                                BTCF Member
                                • Jul 2009
                                • 463
                                • Kuopio

                                #90
                                Originally posted by QUASIMODO View Post
                                Onko kokemuksia supersprintin race loppupäästä?
                                Onko liian kova melu (kesä)käyttöautoon?

                                Kohdeauto olisi e36 M3 3.2.
                                Tämä kyllä kiinnostaisi minuakin. :think Toki välillä tuntuu että muokattu oem-takapönttökin päästää tarpeeksi kovan äänen.
                                F20 118i M-sport
                                E63 M6
                                Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎