"Leikkautumisia tapahtuu"...jne.jne(eli joku tietää näemmä paremmin nämä asiat kuin auto tai/ja öljyfirmojen insinöörit jotka vaihtovälit määrittelevät???). Nykyisien useimpien henkilöautojen bensamoottorit ovat käytännössä muuttuneet lähes ongelmajätteeksi. Nykyisin niitä ei juurikaan enään rahdata edes suomeen kun takuupurkamot tuovat purkuautoja mm.Belgiasta, Saksasta tai Ruotsista. Nykyisten kiesien elinkaari ei yksinkertaisesti riitä edes yli 20tkm:n vaihtoväleillä saattamaan konetta loppuun, vaan koneet kestävät pirusti pidempään kuin mitä on auton luonnollinen elinkaari. Öljynvaihdoista säästyneet "huoltoeurot" voisi käyttää huomattavasti oleellisimpiinkin huoltotoimiin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
öljynvaihtokilometrit?
Collapse
X
-
Juttelin juuri tänään scanauton korjaamopäälikön kanssa vaihtoväleistä, itse vaihtavat raskaaseen kalustoon öljyt puolessavälissä auton valmistajan suositusta. Öljynä heille Teboilin yksinomaan suunnittelema ja valmistama puolisynteettinen öljy. Kertoi myös pitävänsä tätä hyvänä käytäntönä henkilöautopuolellakin, säästää venttiilikoneistoa ja nokka-akselia.Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
Ex: E30 316i 04/'90
Ex: E28 Hartge H5S "528i"
Comment
-
-
Enpä enää muista kaikkia niitä seikkoja joilla perusteli tuota, mutta nokeentuminen ja karstoittaminen kuulemma kovempaa täyssynteettisellä.
Noilla autoilla kun kumminkin ajetaan ihan miehekkäitä määriä vuodessa eivätkä ne montaa tuntia yöllä seiso, joten eiköhän valinta ole harkittu aika tarkkaan. Taisi 10k vaihtoväleistä puhua, keskieuroopassa saattavat kuulemma ajaa lämpimissä olosuhteissa 40k samoilla öljyillä.Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
Ex: E30 316i 04/'90
Ex: E28 Hartge H5S "528i"
Comment
-
-
Sen varran oli pakko kommentoida, että eikös noi uusien autojen longlife huoltosydeemit pierustu parempaan öljyn suodatukseen?! Järjestelmä mittaa öljyn viskoositeettia ja paskaisuutta ja sen mukaan määrittelee oljyvaihdon tarpeen, eli vaihtoväli riippuu täysin auton käytöstä.
Käsittääkseni nykyään öljyt ovan sen varran laadukkaita että niillä voisi periaatteessa ajaa jopa huomattavia määriä enemmän jos siihen ei sekottuisi mitään ylimääräistä käytössä.
Mikäli autoa viritetään huomattavasti, niin tällöinhän tilanne on luonnollisesti aivan toinen.
Comment
-
-
Originally posted by ylisuutaSen varran oli pakko kommentoida, että eikös noi uusien autojen longlife huoltosydeemit pierustu parempaan öljyn suodatukseen?! Järjestelmä mittaa öljyn viskoositeettia ja paskaisuutta ja sen mukaan määrittelee oljyvaihdon tarpeen, eli vaihtoväli riippuu täysin auton käytöstä.
Käsittääkseni nykyään öljyt ovan sen varran laadukkaita että niillä voisi periaatteessa ajaa jopa huomattavia määriä enemmän jos siihen ei sekottuisi mitään ylimääräistä käytössä.
Mikäli autoa viritetään huomattavasti, niin tällöinhän tilanne on luonnollisesti aivan toinen.Last edited by SledgeHammer82; 18-01-2005, 15:27.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Autoissa ei öljyn viskositeettiä, vesipitoisuutta, paskaisuutta ym. mitata suoraan (tulee aivan liian kalliiksi massatuotantovekottimiin)"Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
There's no one else to take the consequences
See when the day is gone free & the night creeps up on me
I take my B.M.W that's where I wanna be..."
D.A.D. True Believer
Comment
-
-
En nyt muista missä luin siitä, mutta se toimii yksinkertaisesti niin että öljypohjassa on anturi joka mittaa öljyn sähköisiä ominaisuuksia (taitaa vastusta mitata) ja sen mukaan tietokone vertailee ohjelmoituja arvoja (saattaa olla myös oppiva) ja määrittelee sen mukaan öljynvaihdon tarpeellisuuden."Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
There's no one else to take the consequences
See when the day is gone free & the night creeps up on me
I take my B.M.W that's where I wanna be..."
D.A.D. True Believer
Comment
-
-
Originally posted by HöröEn nyt muista missä luin siitä, mutta se toimii yksinkertaisesti niin että öljypohjassa on anturi joka mittaa öljyn sähköisiä ominaisuuksia (taitaa vastusta mitata) ja sen mukaan tietokone vertailee ohjelmoituja arvoja (saattaa olla myös oppiva) ja määrittelee sen mukaan öljynvaihdon tarpeellisuuden.
Minä en oikein keksi miten viskositeettia voitaisiin muuten mitata kuin mittaamalla voima, jolla öljy saadaan kulkemaan tiettyä vauhtia putken läpi, tai mittaamalla kuinka kovalla voimalla esim. jotain roottoria olisi pyöritettävä, jotta se pyörisi tietyllä nopeudella. Kuitenkin joka tapauksessa tarvitaan mekaaninen anturi joka analysoi öljyä.
Ainakaan millään öljyn sähkönjohtavuusmittauksilla viskositeettia ei kyllä määritetä.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Ainakaan millään öljyn sähkönjohtavuusmittauksilla viskositeettia ei kyllä määritetä.Originally posted by Sledgehammer82vesipitoisuutta, paskaisuutta ym."Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
There's no one else to take the consequences
See when the day is gone free & the night creeps up on me
I take my B.M.W that's where I wanna be..."
D.A.D. True Believer
Comment
-
-
M20B20-koneeseen vaihdettu aina 2x vuodessa, keväällä ja syksyllä ennen pakkasia.
Kilometrejä ei ole kertynyt kuin 195tkm/22v = vajaa 9tkm/vuosi keskimäärin. Mutta ajosta 80% on kaupunkiajoa, keskimäärin alle 10km ajoja. Paljon on kylmäkäynnistyksiä ja nykivää ajoa.
Ed omistaja on aina vaihtanut tolleen ja itse olen jatkanut samaa linjaa. Öljyinä ollut aina 10W40 täyssynteettinen, paitsi muutaman kerran myös puolisynteettinen.
Eräs syy tähän tiheään väliin on myös se, että olen saanut suodattimet ja öljyt ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Mutta on se öljy silti aika mustaa tavaraa ulos tullessaan, joten tuskin tosta haittaakaan on.
Viime kerralla vaihtoväli oli kyllä tosin vaan 1000km kun rupes vituttamaan niin paljon muun huollon yhteydessä, kun ei hommat menny suunnitelmien mukaan... Päätin sit vaihtaa öljyt, jotta menis edes joku oikein ;-) Tää oli kyllä varmasti turhaa, mutta se oli tällä erää vika kerta, kun öljyä tulee letkusta...E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
Comment