Announcement

Collapse
No announcement yet.

öljynvaihtokilometrit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    "Leikkautumisia tapahtuu"...jne.jne(eli joku tietää näemmä paremmin nämä asiat kuin auto tai/ja öljyfirmojen insinöörit jotka vaihtovälit määrittelevät???). Nykyisien useimpien henkilöautojen bensamoottorit ovat käytännössä muuttuneet lähes ongelmajätteeksi. Nykyisin niitä ei juurikaan enään rahdata edes suomeen kun takuupurkamot tuovat purkuautoja mm.Belgiasta, Saksasta tai Ruotsista. Nykyisten kiesien elinkaari ei yksinkertaisesti riitä edes yli 20tkm:n vaihtoväleillä saattamaan konetta loppuun, vaan koneet kestävät pirusti pidempään kuin mitä on auton luonnollinen elinkaari. Öljynvaihdoista säästyneet "huoltoeurot" voisi käyttää huomattavasti oleellisimpiinkin huoltotoimiin.
    Last edited by Hemi; 17-01-2005, 14:40.

    Comment

    • NCmotorsport
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 645
      • Naantali

      #62
      -----------------
      Last edited by NCmotorsport; 15-06-2009, 23:37.

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #63
        Juttelin juuri tänään scanauton korjaamopäälikön kanssa vaihtoväleistä, itse vaihtavat raskaaseen kalustoon öljyt puolessavälissä auton valmistajan suositusta. Öljynä heille Teboilin yksinomaan suunnittelema ja valmistama puolisynteettinen öljy. Kertoi myös pitävänsä tätä hyvänä käytäntönä henkilöautopuolellakin, säästää venttiilikoneistoa ja nokka-akselia.
        Last edited by karhunen; 17-01-2005, 17:30. Reason: typot
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #64
          Mitä etua on puolisynteettisestä öljystä?
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • karhunen
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 490
            • Helsinki

            #65
            Enpä enää muista kaikkia niitä seikkoja joilla perusteli tuota, mutta nokeentuminen ja karstoittaminen kuulemma kovempaa täyssynteettisellä.
            Noilla autoilla kun kumminkin ajetaan ihan miehekkäitä määriä vuodessa eivätkä ne montaa tuntia yöllä seiso, joten eiköhän valinta ole harkittu aika tarkkaan. Taisi 10k vaihtoväleistä puhua, keskieuroopassa saattavat kuulemma ajaa lämpimissä olosuhteissa 40k samoilla öljyillä.
            Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
            Ex: E30 316i 04/'90
            Ex: E28 Hartge H5S "528i"

            Comment

            • ylisuuta
              Newbiemmer
              • Mar 2004
              • 17
              • Lempäälä

              #66
              Sen varran oli pakko kommentoida, että eikös noi uusien autojen longlife huoltosydeemit pierustu parempaan öljyn suodatukseen?! Järjestelmä mittaa öljyn viskoositeettia ja paskaisuutta ja sen mukaan määrittelee oljyvaihdon tarpeen, eli vaihtoväli riippuu täysin auton käytöstä.
              Käsittääkseni nykyään öljyt ovan sen varran laadukkaita että niillä voisi periaatteessa ajaa jopa huomattavia määriä enemmän jos siihen ei sekottuisi mitään ylimääräistä käytössä.
              Mikäli autoa viritetään huomattavasti, niin tällöinhän tilanne on luonnollisesti aivan toinen.

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #67
                Originally posted by ylisuuta
                Sen varran oli pakko kommentoida, että eikös noi uusien autojen longlife huoltosydeemit pierustu parempaan öljyn suodatukseen?! Järjestelmä mittaa öljyn viskoositeettia ja paskaisuutta ja sen mukaan määrittelee oljyvaihdon tarpeen, eli vaihtoväli riippuu täysin auton käytöstä.
                Autoissa ei öljyn viskositeettiä, vesipitoisuutta, paskaisuutta ym. mitata suoraan (tulee aivan liian kalliiksi massatuotantovekottimiin) vaan epäsuorasti eli kylmäkäynnistysten, käytettyjen kierrosnopeuksien, ajokilometrien, jäähdytysnesteen lämpötilan ym. avulla.

                Käsittääkseni nykyään öljyt ovan sen varran laadukkaita että niillä voisi periaatteessa ajaa jopa huomattavia määriä enemmän jos siihen ei sekottuisi mitään ylimääräistä käytössä.
                Mikäli autoa viritetään huomattavasti, niin tällöinhän tilanne on luonnollisesti aivan toinen.
                Sehän moottoriöljyissä juuri onkin suuri haaste, miten estää palamistuotteiden, pois kuluvan metallin ja pidemmän ajan kuluessa tiivistyvän veden sekoittuminen öljyyn ja miten suoriutua voitelutehtävästä vaikka öljyssä olisikin näitä epäpuhtauksia.
                Last edited by SledgeHammer82; 18-01-2005, 15:27.

                Comment

                • Hörö
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 223

                  #68
                  Originally posted by SledgeHammer82
                  Autoissa ei öljyn viskositeettiä, vesipitoisuutta, paskaisuutta ym. mitata suoraan (tulee aivan liian kalliiksi massatuotantovekottimiin)
                  Kyllä uusimmassa 5,6 ja 7 sarjassa tehdään niin.
                  "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                  There's no one else to take the consequences
                  See when the day is gone free & the night creeps up on me
                  I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                  D.A.D. True Believer

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #69
                    Originally posted by Hörö
                    Kyllä uusimmassa 5,6 ja 7 sarjassa tehdään niin.
                    Ohhoh. Tuota en kyllä olisi uskonut. Olisiko vielä jotain todisteita/luotettavia lähteitä joista tuo kävisi ilmi? ETK:sta en ainakaan heti löytänyt viskositeettiantureita tai vastaavia mokkuloita.

                    Comment

                    • Hörö
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 223

                      #70
                      En nyt muista missä luin siitä, mutta se toimii yksinkertaisesti niin että öljypohjassa on anturi joka mittaa öljyn sähköisiä ominaisuuksia (taitaa vastusta mitata) ja sen mukaan tietokone vertailee ohjelmoituja arvoja (saattaa olla myös oppiva) ja määrittelee sen mukaan öljynvaihdon tarpeellisuuden.
                      "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                      There's no one else to take the consequences
                      See when the day is gone free & the night creeps up on me
                      I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                      D.A.D. True Believer

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #71
                        Originally posted by Hörö
                        En nyt muista missä luin siitä, mutta se toimii yksinkertaisesti niin että öljypohjassa on anturi joka mittaa öljyn sähköisiä ominaisuuksia (taitaa vastusta mitata) ja sen mukaan tietokone vertailee ohjelmoituja arvoja (saattaa olla myös oppiva) ja määrittelee sen mukaan öljynvaihdon tarpeellisuuden.
                        Olisiko jollain muulla sitten tarkempaa tietoa tästä?

                        Minä en oikein keksi miten viskositeettia voitaisiin muuten mitata kuin mittaamalla voima, jolla öljy saadaan kulkemaan tiettyä vauhtia putken läpi, tai mittaamalla kuinka kovalla voimalla esim. jotain roottoria olisi pyöritettävä, jotta se pyörisi tietyllä nopeudella. Kuitenkin joka tapauksessa tarvitaan mekaaninen anturi joka analysoi öljyä.

                        Ainakaan millään öljyn sähkönjohtavuusmittauksilla viskositeettia ei kyllä määritetä.

                        Comment

                        • Hörö
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 223

                          #72
                          Originally posted by SledgeHammer82
                          Ainakaan millään öljyn sähkönjohtavuusmittauksilla viskositeettia ei kyllä määritetä.
                          No kun ei tarvitse määrittää viskositeettiä. Riittää kun mittaa
                          Originally posted by Sledgehammer82
                          vesipitoisuutta, paskaisuutta ym.
                          em.öljyn sähkönjohtavuudella.
                          "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                          There's no one else to take the consequences
                          See when the day is gone free & the night creeps up on me
                          I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                          D.A.D. True Believer

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #73
                            M20B20-koneeseen vaihdettu aina 2x vuodessa, keväällä ja syksyllä ennen pakkasia.
                            Kilometrejä ei ole kertynyt kuin 195tkm/22v = vajaa 9tkm/vuosi keskimäärin. Mutta ajosta 80% on kaupunkiajoa, keskimäärin alle 10km ajoja. Paljon on kylmäkäynnistyksiä ja nykivää ajoa.
                            Ed omistaja on aina vaihtanut tolleen ja itse olen jatkanut samaa linjaa. Öljyinä ollut aina 10W40 täyssynteettinen, paitsi muutaman kerran myös puolisynteettinen.
                            Eräs syy tähän tiheään väliin on myös se, että olen saanut suodattimet ja öljyt ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Mutta on se öljy silti aika mustaa tavaraa ulos tullessaan, joten tuskin tosta haittaakaan on.
                            Viime kerralla vaihtoväli oli kyllä tosin vaan 1000km kun rupes vituttamaan niin paljon muun huollon yhteydessä, kun ei hommat menny suunnitelmien mukaan... Päätin sit vaihtaa öljyt, jotta menis edes joku oikein ;-) Tää oli kyllä varmasti turhaa, mutta se oli tällä erää vika kerta, kun öljyä tulee letkusta...
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #74
                              Öljynvaihtotyö AD-Varaosilla 5€!!!!!!!

                              Comment

                              • J-Poika
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 835
                                • There's a place in the North, far far away

                                #75
                                [QUOTE=Vanquish]Öljynvaihtotyö AD-Varaosilla 5€!!!!!!!QUOTE]

                                juu. tai meet jonnekkin öljynläträyspuljuun niin ei tartte maksaa vaihdosta ollenkaan kun se sisältyy öljyn hintaan. vähänkö ehkä halpaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎